
OSTATNIE ODLICZANIE. NABÓR DO ZŁOTEJ NITKI DOBIEGA KOŃCA
- 21 września 2025, niedziela

Widowiskowy pokaz własnej kolekcji, uznanie gwiazd polskiej sceny modowej oraz 30 tys. złotych na realizację marzeń o rozwoju kariery. To o nie powalczą młodzi projektanci w czasie legendarnej Złotej Nitki – największego tego typu konkursu w Polsce. – Obecność w gronie laureatów jest niczym złoty bilet do świata mody, który może otworzyć przed twórcami wiele drzwi – przekonują organizatorzy, a na zgłoszenia czekają tylko do najbliższej niedzieli, 21 września.
Złota Nitka to najstarszy i najbardziej ceniony konkurs dla młodych projektantów w kraju. Jego organizatorem jest Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, a wydarzenie to część Łódź Young Fashion – jednej z najważniejszych imprez w branży, która rokrocznie daje platformę początkującym twórcom, by autorskimi wizjami torować sobie drogę do świata wielkiej mody.
– Ranga i prestiż Złotej Nitki budowały się przez ponad trzy dekady, a wśród jej laureatów można odnaleźć głośnie nazwiska, takie jak Łukasz Jemioł czy Agata Wojtkiewicz, które od lat nadają ton wybiegom na całym świecie – mówi Katarzyna Wróblewska, dyrektor artystyczna Łódź Young Fashion. – Główna nagroda to przecież obok finansowego wsparcia także zdobycie rozpoznawalności, która w dzisiejszych czasach jest niczym złoty bilet do rozwoju kariery – przekonuje.
Konkurs skierowany jest do projektantów mody, zarówno tych profesjonalnych, jak i debiutantów, urodzonych nie wcześniej niż w 1990 roku, w szczególności studentów oraz absolwentów kierunków związanych z projektowaniem ubioru. Do udziału mogą oni zgłosić kolekcję, która powstała w latach 2023-2025 i składa się z od 8 do 11 sylwetek.
– Szukamy autorskiej wizji, ale też odwagi w jej wyrażaniu. Ważniejsze od wykształcenia czy dotychczasowych osiągnięć jest świeże spojrzenie na światowe trendy oraz umiejętność zaprezentowania własnego, wyrazistego stylu – wyjaśnia Katarzyna Wróblewska, podkreślając, że ważne będą także jakość wykonania i zgodność kolekcji z nadesłanymi wcześniej zdjęciami.
Aby zgłosić się do konkursu, do niedzieli, 21 września należy przesłać formularz online, dostępny na stronie lodzyoungfashion.com. Do zgłoszenia dołączyć trzeba zdjęcia 4 wybranych sylwetek, opis kolekcji, rysunki czy planszę inspiracyjną. Na ich podstawie jury, w którym zasiądą czołowe nazwiska świata mody i designu, wybierze 12 najlepszych kolekcji. Ich autorzy już w listopadzie powalczą o nagrodę główną – statuetkę Złotej Nitki oraz 30 000 złotych, ufundowane przez miasto Łódź.
To wtedy nowoczesne wnętrza Centrum Promocji Mody łódzkiej ASP gościć będą galę finałową konkursu. Wybrane przez jury kolekcje zaprezentowane zostaną w widowiskowej, profesjonalnej oprawie, przygotowanej przez znakomitych realizatorów, na co dzień odpowiedzialnych za pokazy najbardziej uznanych marek.
Organizatorami Łódź Young Fashion oraz konkursu Złota Nitka są Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi i Stowarzyszenie Pola Designu, partnerem głównym jest Miasto Łódź. Wydarzenie jest też współfinansowane z budżetu Samorządu Województwa Łódzkiego. Tegoroczna edycja ŁYF przebiegać będzie pod hasłem INNY WYMIAR. – Chcemy rozmawiać o miejscu mody we współczesnym świecie, jej dialogu z nowymi technologiami, społeczną i klimatyczną odpowiedzialnością czy AI. „Inny wymiar” nie oznacza tylko estetycznej odmienności w formie – to zaproszenie do głębokiej refleksji, która może dla twórców stać się inspiracją, wprowadzić w ich procesy kreatywne nową jakość – podkreśla Katarzyna Wróblewska.
Szczegółowe informacje o pozostałych wydarzeniach ŁYF 2025 oraz konkursie Złota Nitka wraz z regulaminem znaleźć można na stronie www.lodzyoungfashion.com.

Bezpłatne warsztaty musicalowe w Łodzi
19 września 2025 - 18:00
Łódzkie Centrum Wydarzeń
Zachodnia 54/56 Łódź
308sztuka
