koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE wrzesień 2025 - nr 373TpL Repertuar 09.2025DNI WĘGIERSKIE 2025 DBPDNI SENIORA 225
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

Okruchy codzienności - wernisaż wystawy

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 462 wyświetleń od 28 lutego 2022
  • od: 18 marca 2022, piątek
    do: 29 kwietnia 2022, piątek

Łódzki Dom Kultury zaprasza na wystawę "Okruchy codzienności. Martwe natury z kolekcji Biura Wystaw Artystycznych w Sieradzu".

📍 Wernisaż: 18 marca 2022 o godz. 18.00
Wystawa czynna do 29 kwietnia 2022
Wystawa czynna od wtorku do soboty w godz. 14.00 – 18.00
🗺 Galeria Imaginarium, ul. Traugutta 18, Łódź

🤝 Partnerem wydarzenia jest Biuro Wystaw Artystycznych w Sieradzu
🤝 Partnerzy medialni: Radio Łódź, Magazyn Kulturalny, Kalejdoskop, portal www.niezlasztuka.net oraz www.artinfo.pl.

Instytucje kultury województwa łódzkiego posiadają często interesujące warsztatowo i wartościowe merytorycznie kolekcje dzieł sztuki, mniej znane w stolicy województwa. Mając na względzie ten potencjał Łódzki Dom Kultury rozpoczyna promocję zbiorów regionalnych od wystawy martwych natur z kolekcji Biura Wystaw Artystycznych w Sieradzu. Zgromadzone przez tę placówkę (funkcjonującą od 1975 roku) obrazy malarskie o tej tematyce to pokłosie wymyślonego przez wieloletnią dyrektor galerii, Małgorzatę Szymlet-Piotrowską, organizowanego od 1997 roku ogólnopolskiego konkursu malarskiego „Triennale z Martwą Naturą”, adresowanego do profesjonalnych twórców. Organizowana co trzy lata impreza miała w sumie dziewięć edycji (w 2000, 2003, 2006, 2009, 2012, 2015 i 2018 roku), każdą z nich obejmował honorowym patronatem Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, fundując nagrodę finansową, podobnie jak Starosta Sieradzki i Prezydent Miasta Sieradza – co podnosiło prestiż konkursu, a nagrodzone prace trafiały do kolekcji BWA. Wraz z pracami wyróżnionymi i wcześniej zakupionymi martwymi naturami sieradzki zbiór obejmuje dziś 60 pozycji.

Zainteresowanie konkursem od początku było wysokie, jurorzy (a w tym gronie bywali wybitni malarze: Jerzy Duda-Gracz, Andrzej Gieraga, Franciszek Maśluszczak, Jacek Rykała) wybierali spośród ok. 400 propozycji po 130-150 prac na wystawy pokonkursowe. Prezentowane obrazy były zaś odbiciem aktualnych tendencji w sztuce i kierunków artystycznych pooszukiwań w bardzo różnorodnych stylistykach - od realizmu, przez wszystkie odcienie koloryzmu, surrealizmu, ekspresji i groteski, po abstrakcję aluzyjną i geometryczną. Sieradzki konkurs był świadkiem spektakularnych debiutów, jak Grand Prix dla Anny Taut z Piaseczna w 2012 roku, ale też potwierdzeniem talentu i pozycji takich autorów jak Jan Trojan z Łodzi (zdobywca dwóch Grad Prix w pierwszej i trzeciej edycji) czy Janusz Kokot z Kalisza (laureat nagród w pierwszej i drugiej edycji, wyróżnienia w trzeciej oraz Grand Prix w czwartej). I choć głównym kryterium oceny prac był zawsze malarski warsztat – niejako w opozycji do sztuki konceptualnej i nowych mediów – to na Triennale pojawiały się też dzieła wychodzące w trzeci wymiar, jak instalacja Andrzeja Brzegowego z Łodzi, laureata Nagrody Starosty Sieradzkiego z ostatniej edycji.

Sieradzki zbiór ma dziś wartość ponadlokalną, a wielu autorów prac pochodzi z Łodzi oraz województwa łódzkiego, jak wspomniany Jan Trojan, ale też Paweł Duraj z Poddębic, Jacek Frąckiewicz z Widawy, Andrzej Hoffman z Piotrkowa Trybunalskiego, Halina Nowicka z Sieradza, Jarosław Lewera z Pabianic, Joanna Trzińska z Łasku czy Józef Panfil ze Smardzewic (prace dwojga ostatnich znajdują się dziś w rękach prywatnych). Tym bardziej cieszy fakt, że po latach starań doszło do prezentacji martwych natur z sieradzkiej kolekcji w Łodzi – dodajmy, że wcześniejsze wystawy pokonkursowe jeździły po Polsce, pokazywano je m.in. w galeriach w Częstochowie, Kaliszu, Wałbrzychu, Nowym Sączu, Bełchatowie, Zakopanem. Zorganizowana przez Łódzki Dom Kultury, dzięki życzliwości i współpracy z BWA w Sieradzu, wystawa „Okruchy codzienności” jest zatem z jednej strony przybliżeniem łodzianom ciekawej regionalnej kolekcji a z drugiej przyczynkiem do refleksji nad niesłabnącą popularnością tego gatunku w polskiej sztuce końca XX i początku XXI wieku.

zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ