koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Finały Mistrzostw Świata w graniu Chopina na fortepianieAkademia Muzyczna 26.10.2025CO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 374TEATR AVATARPOKazujemy operę - X, XI 2025
zmodyfikowano  8 lat temu  »  

KONCERT Postmoderna per violino

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 271 wyświetleń od 17 listopada 2017

Postmoderna per violino

Podczas koncertu w wykonaniu skrzypaczki Anny Ceglińskiej i pianistki Sylwii Michalik-Bednarczyk zabrzmią kompozycje rosyjskiego postmodernistycznego twórcy Alfreda Schnittke. Artysta łączył w swojej muzyce tradycję muzyki Zachodu z nowatorskimi rozwiązaniami kompozytorskimi II połowy XX wieku. W programie pojawią się utwory Rosjanina na skrzypce i fortepian: Suita w starym stylu i I Sonata oraz A Paganini na skrzypce solo. Te i kilka innych kompozycji Schnittkego znalazło się na zrealizowanym niedawno przez artystki albumie płytowym „Postmoderna per violino”. Koncert prezentujący materiał z płyty odbędzie się 28 listopada (wtorek) o godzinie 18.00, w Sali 12 w Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi, przy ul. Gdańskiej 32. Wstęp wolny.

Niezwykle interesujący charakter twórczości Alfreda Schnittke wynika z zestawiania przez niego klasycznych form z nowoczesnymi technikami kompozytorskimi, łączenia skrajności – np. powagi z pastiszem, stosowania cytatów z dzieł innych kompozytorów oraz doświadczeń w pisaniu muzyki filmowej. Kompozycje nagrane i prezentowane podczas koncertu przez Annę Ceglińską i Sylwię Michalik-Bednarczyk, stanowią przykład obecności wpływów postmodernistycznych, w pisanej na skrzypce muzyce Alfreda Schnittke. I Sonata na skrzypce i fortepian (1963) jest, jak mawiał Schnittke, „tonalną podróżą po atonalnych drogach” i stanowi punkt kulminacyjny wczesnej fazy twórczości kompozytora. Okoliczności powstania Suity w starym stylu (1971) są ściśle związane z muzyką filmową. Fragmenty, które się na nią składają stanowiły początkowo podkład muzyczny do czarnej komedii Elema Klimowa Przygody dentysty. A Paganini (1982) to utwór na skrzypce solo, będący hołdem wielkiemu wirtuozowi i artyście – Niccolo Paganiniemu. Schnittke swobodnie nawiązał do wirtuozowskiego i niekiedy diabolicznego charakteru jego muzyki.

Skrzypaczka Anna Ceglińska we wrześniu 2017 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych, a tematem prowadzonych przez nią badań był Postmodernizm w muzyce Alfreda Schnittke na przykładzie wybranych utworów skrzypcowych. Artystka jest czynnie koncertującą solistką i kameralistką, brała udział w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach skrzypcowych oraz kameralnych. Zawodowo związana jest z Akademią Muzyczną w Łodzi, jako asystentka w klasie skrzypiec prof. Michała Grabarczyka. Pianistka Sylwia Michalik-Bednarczyk jest laureatką wielu konkursów solowych i kameralnych, m.in.: w Wiedniu (Austria), Kromieryżu (Czechy) i Rzymie (Włochy). Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi, gdzie obecnie pracuje na stanowisku asystenta w Katedrze Kameralistyki Fortepianowej. Przed wakacjami ukazała się płyta „Postmoderna per violino”, którą artystki nagrały z udziałem skrzypka Kamila Zawadzkiego.

autor:
zmodyfikowano  8 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ