INFORMACJA:

PAWEŁ FABJAŃSKI /// wPUNKT
- od: 20 lutego 2016, sobotado: 19 marca 2016, sobota

WERNISAŻ: 20 II 2016 (SOBOTA) GODZ. 18.00
Celem wystawy jest próba odpowiedzi na pytanie: czy i w jaki sposób język estetyki reklamowej może zostać świadomie wykorzystany przez artystę do stworzenia własnego, autorskiego przekazu? Wystawa jest otwarciem dyskusji na temat swobody twórczej w świecie komercji oraz jest próbą zmierzenia się z dylematami i strategiami artystycznymi wobec zjawiska komercjalizacji. Czy właściwą strategią jest negacja i odrzucenie wszelkich aspektów komercyjności, by podkreślić niezależność twórczą jednostki? Czy jest nią umiejętne wplatanie wątków zaczerpniętych ze świata pop-kultury do wytwarzania własnych, autorskich treści? Czy może wykorzystanie mocy marketingowego oddziaływania w projektach artystycznych, by zdemaskować fasadowość otaczającego nas świata kreowanego za pomocą tego właśnie oddziaływania? Próba zbadania, w jak dużym stopniu widzowie podatni są na sugestie i manipulacje właściwe językowi komercji, ale również językowi sztuki, jest drugim ważnym celem wystawy. Czy przychodząc na wystawę zakładamy, że możemy w pełni zaufać artyście i poddać się jego wizji? Czy może, podobnie jak w przypadku stykania się z przekazem marketingowym, powinniśmy zachować pewien dystans i demaskować manipulatorskie zabiegi, których wpływ może spowodować zmianę postrzeganej przez nas rzeczywistości?
By nakierować widzów na wyżej wspomniane zagadnienia, wystawa w warstwie estetycznej bliska jest realizacjom reklamowym, jednocześnie w warstwie koncepcyjnej sugeruje istnienie symbolicznych treści zawartych w podstawowym elemencie graficznym jakim jest punkt. Cykl operuje estetyką plakatu, zaczerpniętą ze świata reklamy. Minimalistyczna forma ma na celu prowadzenie uwagi widza po poszczególnych partiach obrazu, oddziałuje równie hipnotycznie jak obrazy reklamowe. Wprowadzenie estetyki bliskiej językowi reklamy jest próbą zrozumienia, w jakim stopniu specyfika przestrzeni wpływa na jego percepcję. Czy sam fakt umiejscowienia tych plakatowych form w galerii sztuki powoduje, że postrzegamy je inaczej niż ma to miejsce w centrum handlowym lub na reklamie ulicznej?
Intensywnie pomarańczowy punkt to motyw przewodni cyklu, który prowadzi widza przez kolejne obrazy. Ten sam punkt staje się również obiektem, który w kolejnych fotografiach zostaje naładowany odmiennymi znaczeniami, co sprawia, że nie jest on już tylko prostym graficznym elementem, ale obiektem interpretacji zależnym od sugerowanych widzom możliwości. W ten sposób odbiorcy zostają wciągnięci w rodzaj gry, w której próbie poddawany jest ich ogląd rzeczywistości w kontekście sugestii symbolicznej interpretacji kolejnych obrazów. Gra zostaje wprowadzona również do warstwy wizualnej, gdzie punkt staje się elementem symbolizującym centrum wszechświata lub też reprezentuje nos clowna – będąc jednocześnie ironicznym komentarzem do całej serii. Finalnie, symbolika punktu zostaje sprowadzona do jego faktycznej formy – piłeczki, która będąc w rzeczywistości banalnym przedmiotem, dzięki zabiegom estetycznym zostaje „opakowana”, stając się symbolicznie obiektem emocji i pragnień. Obrazy bezpośrednio czerpiące z banalności estetyki komercyjnej wynoszą punkt-piłeczkę na poziom produktu. Cykl skonstruowany jest liniowo w ten sposób, by widzowie prowadzeni byli ścieżką znaczeń nadawanych produktowi: od laboratoryjnego świata pomiarów do utopijnego finału. By zasugerować widzom liniową metodę oglądania cyklu zastosowanych zostało kilka scenograficznych elementów, które mają za zadanie nadanie kierunku całej ekspozycji. Podłużna konstrukcja wystawy podkreślona przez odpowiednie oświetlenie i elementy – takie jak przyciągający wzrok lightbox ustawiony na samym końcu ekspozycji, czy pas koloru przenoszący wzrok z jednej ściany galerii na drugą – mają na celu przeprowadzenie widza przez ekspozycję zgodnie z zaplanowanych schematem. Na końcu ekspozycji widzowie oglądają obrazy lekkie w formie estetycznej, jak i metodzie prezentacji – jednoznacznie odnoszącej się do języka współczesnej reklamy. Pytanie o relację: artysta-dzieło-odbiorca w świecie komercji to temat, który jest najważniejszą osią koncepcyjną całego cyklu. Efektem uczestniczenia w wystawie powinno być zadanie sobie pytań, które dzisiaj wydają się bardzo aktualne, a które dotyczą sił wytwarzających się na styku między artystą-dziełem-odbiorcą i czynnikami świata zewnętrznego. Zarówno zagadnienie współczesnego mecenatu, sposobów finansowania projektów artystycznych, jak i relacja między samym artystą, a odbiorcami jego sztuki są czynnikami, które mogą wpływać na tematykę i formę podejmowaną w realizacjach artystycznych. Twórca, który z pozoru ma całkowitą swobodę wyboru nieskrępowaną odgórnie narzuconymi wytycznymi przez cały czas podświadomie pozostaje pod wpływem sił popytu i podaży, które wywierają wpływ na treść i formę jego dzieł. Pytanie: na ile innowacyjność i swoboda wyrażania myśli artystycznej jest krępowana przez realia rzeczywistości rynkowej oraz na ile artysta może wpleść swoje indywidualne strategie intelektualne i twórcze w działania realizowane na zamówienie są tymi, które postawione są odbiorcom wystawy przy pomocy pozornie zwykłego obiektu – piłeczki pingpongowej.
Paweł Fabjański (ur. 1980) jest artystą wizualnym, który tworzy swoje prace głównie za pomocą medium fotografii. Ukończył studia na Politechnice Łódzkiej oraz w PWSFTviT w Łodzi, gdzie obecnie przygotowuje pracę doktorską oraz prowadzi pracownię Fotografii Komercyjnej. Fabjański swoją uwagę skupia głównie na zagadnieniu przenikania się sztuki i komercji – tematem tym zajmuje się zarówno w swojej własnej twórczości jak i eksploruje go jako wykładowca. Ma na swoim koncie nagrody w konkursie KTR oraz Srebrnego Lwa przyznawanego w Cannes na corocznym festiwalu reklamy. Jego zdjęcia prezentowane były w albumie 200 Best Ad Photographers Worldwide wydawanym przez prestiżowe wydawnictwo Luerzer’s Archive. W 2014 jego cykl Bez tytułu otrzymał wyróżnienie Best-in-Book od londyńskiego magazynu „Creative Review”. Obecnie Fabjański kładzie duży nacisk na realizację projektów artystycznych, w ostatnim czasie jego prace prezentowane były na wystawach w Paryżu, Cannes, Pradze, Derby oraz w Warszawie.





Jak (nie) zobaczyć migrantów? O ruchu i obrazach wobec "kryzysu uchodźczego". Wykład Łukasza Zaremby
11 lutego 2016 -
Muzeum Sztuki w Łodzi - ms2
Ogrodowa 19 Łódź
18 346sztuka
Armatka Kultury 2015
11 lutego 2016 - 18:00
Łódzki Dom Kultury
R. Traugutta 18 Łódź
20 955sztuka
KINO MS: Pokaz filmów Helke Sander
10 lutego 2016 - 18:00
Muzeum Sztuki w Łodzi - ms2
Ogrodowa 19 Łódź
16 638sztuka
Dookoła świata z Anią Jackowską
7 lutego 2016 - jest więcej terminów
Port Łódź
Pabianicka 245 Łódź
20 782sztuka
BAL KARNAWAŁOWY W ŚWIECIE BAJEK
6 lutego 2016 - 12:00
Se-ma-for Muzeum Animacji
al. Piłsudskiego 135, 92-318 Łódź Łódź
32 583sztuka
Architektura wyobraźni. Tkaniny żakardowe. Prace Studentów Wzornictwa Politechniki Łódzkiej
od: 10 grudnia 2015 do: 6 lutego 2016
Centralne Muzeum Włókiennictwa
ul. Piotrkowska 282 Łódź
27 289sztuka
Międzynarodowa wystawa malarstwa w Porcie Łódź
2 lutego 2016 -
Port Łódź
Pabianicka 245 Łódź
16 658sztuka
Spotkanie z profesorem Stanisławem Fijałkowskim towarzyszące wystawie "Szkolne lata. Początki ASP w Łodzi"
30 stycznia 2016 - 16:00
Muzeum Sztuki w Łodzi - ms1
Więckowskiego 36 Łódź
17 410sztuka
Awangarda w "połamanym świecie". Fragmenty powieści Władysława Strzemińskiego
27 stycznia 2016 - 18:00
Muzeum Sztuki w Łodzi - ms2
Ogrodowa 19 Łódź
30 297sztuka
VI DNI PAMIĘCI
27 stycznia 2016 - 13:00
Teatr im. Stefana Jaracza
ul. Jaracza 27 Łódź
51 347teatr
PLASTELINOWE MUMINKI ! – warsztat plastyczno-filmowy
24 stycznia 2016 - 12:00
Se-ma-for Muzeum Animacji
al. Piłsudskiego 135, 92-318 Łódź Łódź
33 679sztuka
MASKI WENECKIE
24 stycznia 2016 - 11:00
Pracownia OKO
Piotrkowska 138/140 Łódź
20 112sztuka
JACEK KOPROWICZ /// ZMIANA POGODY
od: 8 stycznia 2016 do: 23 stycznia 2016
Galeria Imaginarium
ul. Traugutta 18 Łódź
21 239sztuka
Warsztaty - Dzień Dziadka z Misiem Uszatkiem
17 stycznia 2016 - 12:00
Se-ma-for Muzeum Animacji
al. Piłsudskiego 135, 92-318 Łódź Łódź
32 215sztuka
Warsztaty - Nutkowy Pik Pok
17 stycznia 2016 - 11
Se-ma-for Muzeum Animacji
al. Piłsudskiego 135, 92-318 Łódź Łódź
44 029sztuka
Warsztaty - Narysuj film zaczarowanym ołówkiem dla Babci
16 stycznia 2016 -
Se-ma-for Muzeum Animacji
al. Piłsudskiego 135, 92-318 Łódź Łódź
32 122sztuka
Tkanina. Elżbieta Kędzia. Wystawa retrospektywna z okazji 40-lecia pracy artystycznej
od: 3 grudnia 2015 do: 10 stycznia 2016
Centralne Muzeum Włókiennictwa
ul. Piotrkowska 282 Łódź
23 060sztuka
