koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobraniaCO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 374
zmodyfikowano  10 lat temu  »  

Lingwizm i philozoosophia. Eksperymenty poetyckie i manifesty Andrzeja Partuma. Wykład Agnieszki Rejniak-Majewskiej

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 39 714 wyświetleń od 26 stycznia 2016
  • 25 lutego 2016, czwartek
    » 18:00

Wykład z cyklu: Związki literatury i sztuk wizualnych po 1945 roku

Historia sztuki konceptualnej jest po części historią „miejsc wspólnych” łączących ją z poezją konkretną i z filozofią języka. Artyści konceptualni zarówno czerpali teoretyczne inspiracje z analitycznej filozofii języka, jak też samorzutnie przyjmowali analityczną i refleksyjną postawę w stosunku do tworzywa swych działań. Przypadek Andrzeja Partuma jest w tym kontekście o tyle szczególny, że punktem wyjścia był dlań eksperyment poetycki – jak najdalszy od poczucia jasności i werbalnej spójności, zaś teoretyzm i intelektualizm konceptualizmu bywał dlań raczej obiektem kpiny i prowokacji.

Podobno Partum-poeta udał się kiedyś do dyrekcji PAN, do prof. Tadeusza Kotarbińskiego, z prośbą by ten pomógł mu przeanalizować napisany przez niego utwór i „przeskoczyć problem materii w tym wierszu”. Autor „Prakseologii” podszedł do sprawy praktycznie, wprowadzając do tekstu drobne poprawki, cały zaś performans stał się materiałem narracji, dobrze oddającej stosunek poezji i filozofii w rozumieniu Partuma.

Wystąpienie dotyczyć będzie publikacji poetyckich Partuma: zbiorów „Frekwencje z opisu” (1961), „Powodzenia nieurodzaj. Zwałka papki” (1965), „Osypka woli” (1969) i „Tlenek zasobów” (1970), oraz późniejszych tekstów programowych i manifestów.

Choć twórczości Partuma nie da się ograniczyć do analizy jego tekstów, Agnieszka Rejniak-Majewska prześledzi związki między jego wczesną pracą pisarską a stylem jego późniejszych, lepiej znanych wystąpień. Powiązania te prowizorycznie można streścić w formule: „zakodowanie sztuki przeciw trafnej komunikatywności”. Niedaleko stąd także do pytania o pojęciowe ramowanie tej twórczości we współczesnej krytyce i historii sztuki.

Wstęp wolny.

zmodyfikowano  10 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ