MDAG - Pogrzeb Stalina
- 9 września 2020, środa» 20:30

(State Funeral)
Holandia, Litwa / The Netherlands, Lithuania 2019, 135
min.
Reżyseria / Directed by: Siergiej Łoźnica
Montaż / Editing: Danielius Kokanauskis
Producent / Producer: Siergiej Łoźnica, Maria Choustowa,
Uljana Kim
Produkcja / Production: Atoms & Void, Studio Uljana Kim
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and
awards: 2019 – MFF Wenecja / IFF Ven-ice, 2019 – MFF
Sztokholm / IFF Stockholm, 2019 – Nowy Jork FF / FF
New York
[5 marca 1953 roku ludność ZSRR wstrzymała oddech na wieść o śmierci Stalina. Dzięki odna-lezionym przez Siergieja Łoźnicę archiwom możemy przyjrzeć się z niezwykłej perspektywy pogrzebowi jednego z największych zbrodniarzy w historii. Z obsesyjną momentami fascynacją reżyser analizuje składowe komunistycznej nowomowy – puste słowa, odpychającą mowę cia-ła, detale ubrań i zachowań. Film nabiera złowieszczego wydźwięku w kontekście powrotu w dzisiejszej Rosji kultu jednostki, której obiektem jest jej aktualny przywódca, chwalący zresztą część dokonań Stalina.] 5 marca 1953 roku ludność ZSRR wstrzymała oddech na wieść o śmierci Stalina. Dzięki odna-lezionym przez Siergieja Łoźnicę archiwom możemy przyjrzeć się z niezwykłej perspektywy pogrzebowi jednego z największych zbrodniarzy w historii ludzkości. Nigdy wcześniej niepo-kazywane, w dużej mierze kolorowe zdjęcia, zapierają dech w piersiach i przenoszą nas w samo centrum kultu jednostki. Łoźnica osiąga w tym filmie mistrzostwo w od lat rozwijanym przez siebie unikalnym stylu pracy z archiwami – udźwiękawia je i dzięki montażowi nadaje po-szczególnym scenom fabularną płynność. Przed naszymi oczyma staje cała potęga i absurd państwa, które obejmowało niegdyś dużą część globu. Hołd zmarłemu tyranowi oddają wszyscy mieszkańcy Kraju Rad – od ludów dale-kiej Północy, przez mieszkańców mongolskich jurt, miliony moskwian, po pasterzy z Tadżyki-stanu. Łoźnica skupia się na obserwacji twarzy – w hipnotyzującym korowodzie mimowolnie szukamy znaku radości ze śmierci tyrana. Z obsesyjną momentami fascynacją reżyser analizuje najmniejsze składowe komunistycznej nowomowy – puste słowa, odpychającą mowę ciała, detale ubrań i zachowań. W tle rozgrywa się sowiecka rzeczywistość – gigantyczne budynki, mające przytłoczyć jednost-kę, kombinaty Donbasu, platformy wydobywcze, huty stali gdzieś na skutej lodem Północy, oszałamiające rozmiarami ulice Moskwy. Film nabiera złowieszczego wydźwięku w kontekście powrotu w dzisiejszej Rosji kultu jednostki, której obiektem jest jej aktualny przywódca, chwa-lący zresztą część dokonań
Stalina. Warto zobaczyć na własne oczy świat, w którym zbrodnia nie jest potępiona – i nie sposób uciec od wrażenia, że kult Stalina wciąż wydaje zatrute owoce. Co roku pod murem Kremla, gdzie znajduje się jego grób, można znaleźć tysiące świeżych kwiatów. Łoźnica miał osobisty powód, żeby zrobić ten film – duża część rodziny jego matki, Kozaków z południa Rosji, została starta z powierzchni Ziemi rozkazem Stalina.
[From the broadcasters, newspapers and posters announcing the news of Stalin’s death in bombastic tones, to the ceremonial burial in the mausoleum, this film observes each phase of the solemn rites surrounding the funeral of Stalin in March 1953.] From the broadcasters, newspapers and posters announcing the news of Stalin’s death in bombastic tones, to the endless procession of mourners sobbing as they pay their last respects to their “red tszar,” to
the ceremonial burial in the mausoleum, this film observes each phase of the solemn rites surrounding the funeral of Joseph Stalin in March 1953. In the tradition of his earlier films on the legacy of the Soviet
Union, Sergei Loznitsa draws on existing material. Much of this neverbefore- seen footage is in color; the “Kremlin Red” flowers, streamers and flags contrast intensely with the backdrop of snow-covered streets,
gray-clad citizens and drab factories. Even far away from Moscow, workers lay down their work to commemorate their Party leader. This utterly grotesque event — to which the director does further justice with the factual histor-ical
information at the end — reveals the pain and absurdity of life and death under a tyranni-cal regime based on a personality cult.
Ceny biletów i karnetów:
bilet na pojedynczy seans – 10,- zł (dostępny w kasie MCK oraz na portalu BILETY24)
karnet na 10 wybranych seansów – 70,- zł (dostępny wyłącznie w kasie MCK)
karnet na cały festiwal – 120,- zł (dostępny wyłącznie w kasie MCK)
Droga do przebaczenia
27 marca 2008 - 14:10, 16:30, 21:30
Multikino
Focha 48 Bydgoszcz
724 764kino
Gdzie jesteś Amando?
27 marca 2008 - 11:45
Multikino
Focha 48 Bydgoszcz
435 436kino
Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj
27 marca 2008 - 11:00
Multikino
Focha 48 Bydgoszcz
652 835kino
Jumper
27 marca 2008 - 13:30
Multikino
Focha 48 Bydgoszcz
1 241 129kino
Rozmowy nocą
27 marca 2008 - 20:40
Multikino
Focha 48 Bydgoszcz
1 552 827kino
Zabójstwo Jesse ego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda
26 marca 2008 - 20:15
Kino Adria
Toruńska 30 Bydgoszcz
387 657kino
XXY pokaz tylko dla pań
20 marca 2008 - 20:00
Kino Adria
Toruńska 30 Bydgoszcz
56 455kino
XXY
20 marca 2008 - 20:00
Kino Adria
Toruńska 30 Bydgoszcz
470 696kino
Maraton filmowy: Między słowami, Lalki
15 marca 2008 - 12:00
Kino Adria
Toruńska 30 Bydgoszcz
23 390kino
Między słowami
15 marca 2008 - 12:00
Kino Adria
Toruńska 30 Bydgoszcz
221 834kino
Wojna Charliego Wilsona
13 marca 2008 - 10:15, 15:15
Multikino
Focha 48 Bydgoszcz
655 091kino
Persepolis
13 marca 2008 - 18:30
Kino Adria
Toruńska 30 Bydgoszcz
994 479kino
Barbie i magia tęczy
9 marca 2008 - 10:00, 11:30
Multikino
Focha 48 Bydgoszcz
219 332kino
Sin City - Miasto grzechu
9 marca 2008 - 11:30
Kino Adria
Toruńska 30 Bydgoszcz
277 216kino
27 Sukienek
6 marca 2008 - 21:30
Multikino
Focha 48 Bydgoszcz
1 244 908kino
Mała wielka miłość Kino na obcasach
4 marca 2008 - 20:00
Multikino
Focha 48 Bydgoszcz
218 874kino
Katyń
2 marca 2008 - 13:30
Kino Adria
Toruńska 30 Bydgoszcz
1 877 985kino