koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobraniaCO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 374
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

Zobacz Manru w Bydgoszczy.

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 23 812 wyświetleń od 28 lutego 2012
  • 6 marca 2012, wtorek
    » 19:00
  • 4 marca 2012, niedziela
    » 19:00
  • 3 marca 2012, sobota
    » 19:00

To nie do wiary, że opera wieńcząca twórczość Paderewskiego jest w naszym kraju tak mało znana!

Nie do wiary, że opera wieńcząca tworczość Paderewskiego pozostaje w naszym kraju tak mało znana!

Mamy w Bydgoszczy filharmonię, port lotniczy, towarzystwo muzyczne, ulicę noszące imię Paderewskiego. Ale czy znany jego jedyną operę?

111 lat od powstania opery „Manru" jest historią jej grywania na scenach Europy i Ameryki Połnocnej. Pozostaje do dziś jedyną polską operą, ktora trafiła na deski NY Metropolitan Opera. W powojennej Polsce ta jedyna opera Paderewskiego grywana była rzadko. Obecnie mają ją w swym repertuarze tylko dwie polskie sceny operowe a praktycznie zobaczyć „Manru" można tylko w Bydgoszczy, na scenie Opery Nova. Nie należy przegapić tej okazji! Zapraszamy na 3 spektakle: 3, 4 i 6 marca o godz.19.

Muzyka pisana pod wpływem dramatow muzycznych Wagnera zawiera szczegolnie imponujące partie symfoniczne orkiestry, piękne partie wokalne. Paderewski włączył do partytury także elementy folklorystyczne: tańce goralskie i motywy cygańskie.Temat libretta zaczerpnięty został z powieści J.I.Kraszewskiego "Chata za wsią".Literacki Cygan Tumry nosi w operze imię Manru, ktore -jak pisał autor libretta,Alfred Nossig, do Ignacego Jana Paderewskiego- "…_jest najbardziej ponurym, cygańskim i operowym". _

_ Ignacy Jan Paderewski mowił w 1902 r. na spotkaniu z przedstawicielami prasy w Nowym Jorku: "Wybor tematu umożliwił mi wprowadzenie dużej dozy liryzmu do libretta i pod tym względem wzorowałem się(..),na metodzie włoskiej. Sądzę, że nowość "Manru" polega na tym, że w odrożnieniu od zwykłej romantycznej historii, jej temat został osnuty na tle konfliktu między dwiema rasami, Słowianami i Cyganami. Temat jest zresztą na wskroś muzyczny"._

Opera Paderewskiego wyreżyserowana na scenie Opery Nova przez Laco Adamika stała się uniwersalnym spektaklem o nietolerancji i ludzkich uprzedzeniach. Zastosowane przez realizatorow nowoczesne rozwiązania scenograficzne pozwoliły na stworzenie wspołczesnego w wyrazie i aktualnego spektaklu. Znakomicie zakomponowały ruch sceniczny, malarsko oświetlone sekwencje zbiorowe, świetne partie choru,intensywna, pełna melodyjności i barwności muzyka orkiestrowa, to atuty bydgoskiego przedstawienia „Manru".

W głownych partiach solowych:

Sylwester Kostecki i Janusz Ratajczak (Manru),

Agnieszka Piass i Małgorzata Grela (Ulana),

Barbara Krahel i Małgorzata Ratajczak (Jadwiga),

Monika Ledzion i (uwaga: w innej roli) ponownie Małgorzata Ratajczak jako Aza.

W roli demonicznego Uroka: Adam Woźniak i Leszek Skrla.

Urokliwą partię solową na cymbałach wykona zaproszony znakomity ukraiński instrumentalista Ihor LLomaha.

Orkiestrę Opery Nova poprowadzi Maciej Figas.

Spektaklom towarzyszy wystawa pt."Paderewski.Polak, Europejczyk.Mąż stanu i artysta" użyczona przez Muzeum Niepodległości w Warszawie.

_ _

Ignacy Jan Paderewski *MANRU *

Opera Nova w Bydgoszczy. Premiera 2006 r.

kierownictwo muzyczne Maciej Figas

reżyseria Laco Adamik

scenografia Milan David (Czechy)

choreografia Janina Niesobska

przygotowanie choru Henryk Wierzchoń

autor:
zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ