
LACRIMOSA
- 11 grudnia 2008, czwartek» 20:00
- 10 grudnia 2008, środa» 20:00

Lacrimosa
wersja antropologiczna
Lacrimosa
Reżyseria: *Grzegorz Bral
Kostiumy: *Cristina Gonzalez
Opracowanie muzyczne: Maria Sendow
*
Występują: *
Hrabia - *Dariusz Chojnacki*
Jan - *Rafał Habel*
Dziewczyna - *Anna Krotoska*
Żyd, Książę - *Matthieu Leloup*
Piekarz - *Ian Morgan*
Biskup - *Marcin Rudy*
Matka - *Anna Zubrzycka*
„Lacrimosa" jest trzecim spektaklem Teatru Pieśń Kozła. Zamyka etap pracy zespołu nad mitami. Trzy kolejne spektakle na rożne sposoby mowiły o „micie ofiarniczym". „Lacrimosa" mowi o tym, że jeden człowiek daje sobie prawo do tego, aby złożyć w ofierze życie drugiego człowieka. Mowi o tragicznej ludzkiej uzurpacji i postawieniu się na rowni z Bogiem.
Odnosi się do jednego z okrutniejszych wydarzeń z dziejow średniowiecznej Francji, do dżumy i pogromu dokonanego przez mieszkańcow na grupie „obcych". Nie przedstawia racji, ani argumentow, jest metaforą o skomplikowanym świecie ludzkich uczuć i namiętności, ktore niekiedy stają się po prostu ślepe i bezduszne.
„Lacrimosa" zbudowana jest na kanwie literackiej „Mszy za miasto Arras" Andrzeja Szczypiorskiego, ale przywołuje też kilka cytatow z „Braci Karamazow" F. Dostojewskiego oraz „Apokalipsy św. Jana". W warstwie muzycznej przywołuje motywy z „Requiem" W.A.Mozarta. W obszarze działań fizycznych spektakl został zainspirowany kultem „Anastenariow", kultem o starożytnych korzeniach, ktorego praktykujących nazywa się „tymi, ktorzy chodzą po ogniach". Jest to kult o greckim rodowodzie, o ktorym mowi się, iż jest „ostatnim opętaniem" w Europie.
W 1485 roku francuskie miasto Arras zostało zaatakowane przez zarazę. Zmarła połowa mieszkańcow, jednakże ci, ktorzy ocaleli niejednokrotnie przeżyli kosztem innych. Ocaleli ludzie silni, ale też okrutni. W trzy lata po zarazie mieszkańcy postanowili odszukać „złego", ktory sprowokował ich do bestialstwa. Znaleziono „winnego" wśrod „obcych" mieszkańcow miasta. Pierwsze oskarżenia padły na Żydow i młode kobiety. W ciągu dwoch tygodni mieszkańcy wymordowali wszystkich tych, ktorych uważali za „obcych", składając ich w ofierze przesądow, uprzedzeń i własnej bezmyślności.
Recenzje
W miejscu tradycyjnej recenzji mam ochotę napisać tylko jedno słowo: dziękuję. Od dawna już na żadnym wydarzeniu nie czułam się tak obdarowana i potraktowana z takim szacunkiem. "Lacrimosę", jak zresztą wszystkie przedstawienia Pieśni Kozła, trudno oceniać w kategorii "normalnego" spektaklu. Słowo jest tu ograniczone do minimum. Ruch i śpiew tworzą emocjonalny wir. Być moze nie każdy mu ulega. Ale jeśli ktoś da się wciagnąć, ma przed sobą przezycia prawdziwe. To, co fizycznie i głosowo wykonuje cały zespoł, daleko wykracza poza powszechnie znane techniki aktorskie.
Dagmara Chojnacka, Piątek, 1lica 2005
Siłą przedstawienia jest chorea artykuująca wszystkie uczucia, lęki, namietności, oskarżenia, błagania i lamenty. (...)Słow mowionych pada niewiele. Siłą przedstawienia jest chorea artykułująca wszystkie uczucia, lęki, namiętności, oskarżenia, błagania i lamenty. Sceny udręczeń przypominają sztychy Caprichos Goi, uwieczniające okrucieństwa inkwizycji w Hiszpanii. Rownoważą je sceny religijnych uniesień mniszego choru. W rezultacie powstało przejmujące misterium o dobru i złu, ktore porownać mogę jedynie z Apocalypsis cum figuris Grotowskiego.
Jacek Dobrowolski, Teatr 2005, nr 9
_ _
Tu już nie można mowić tylko o precyzji techniki, pięknie obrazu, harmonii dźwięku czy sile metafory. To realizacja marzenia Brala o aktorze spontanicznym i precyzyjnym jednocześnie, a ja dodałbym jeszcze - aktorze natchnionym. Anna Krotoska i cały odnowiony zespoł Pieśni Kozła podnosi sztukę teatru na wyżyny, na ktorych bywa rzadko, a ktore nie są już tylko wyżynami sztuki. By jakoś opisać swoje doznanie i doświadczenie, mogłbym uciec się do starożytnego terminu katharsis, gdyby nie został on tak straszliwie wyświechtany przez nadużywanie i gdyby nie wymagał wyjaśnienia własnego sposobu jego rozumienia. Mogłbym też, gdyby kto inny nie zrobił tego dawno temu, mowić o aktorstwie w stanie łaski. Zamiast tego odważę się powiedzieć tak: dzięki doświadczeniu Lacrimosy, zaakceptowawszy własną winę i wspołudział w przypomnianych okrucieństwach, doznałem zarazem przebaczenia i uwolnienia.
Lacrimosa, _choć nadal poddawana zmianom, doskonalona, jest rownie piekna jak _Kroniki... ale głębsza i gęstsza, porusza wiecej strun i wywołuje większy rezonans.
_ Dariusz Kosiński, Didaskalia, X 2005_
Czystość i klarowność spektaklu Brala są niezwykłe, podobnie jak wkład całego zespołu, ktory świadom jest każdego gestu, ruchu słowa i ich znaczeń, budowanych w bardzo ciekawych i urzekających teatralnie metaforach. Wszystkie poziomy struktury spektaklu przenikają się w organicznej jedności widocznej w zintensyfikowanej grze aktorow Muzyczność i rytm wyznaczają nie tylko działania, to także fragmenty Requiem Mozarta, niekiedy zaaranżowane od nowa, zawsze jednak tak, by dopełnić pozostałe elementy i uczynić snutą opowieść o mszy za miasto Arras jeszcze bardziej przejmującą.
_Lidia Wolańczyk, Scena, 2/3 2006 _
bilety:
20 zł (ulgowy, grupowy – minimum 10 osób), 30 zł (normalny)

Lacrimosa 1

Lacrimosa 2

Berek, czyli Upiór w Moherze
13 maja 2024 - 17:00/20
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
118 319teatr
Berek czyli upiór w moherze
13 maja 2024 - 17:00/20jest więcej terminów
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocławjest więcej miejsc
1 137 417teatr
Fedra, czyli historia flanelowego wstydu, reż. Agata Duda Gracz | Teatr Układ Formalny
12 maja 2024 - 19:00jest więcej terminów
Centrum na Przedmieściu
Prądzyńskiego 39A Wrocław
8 411teatr
Fedra, czyli historia flanelowego wstydu
12 maja 2024 - 19:00jest więcej terminów
Sala Formalna - Centrum na Przedmieściu we Wrocławiu
Prądzyńskiego 39a Wrocław
11 664teatr
Najlepszy spektakl komediowy
12 maja 2024 - 15:30/18jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
238 282teatr
Komedia teatralna w gwiazdorskiej obsadzie
10 maja 2024 - 18:00/20jest więcej terminów
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocławjest więcej miejsc
407 562teatr
FastLove, a tribute to George Michael
10 maja 2024 - 19:00jest więcej terminów
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocławjest więcej miejsc
981 366teatr
BOWIE W WARSZAWIE
9 maja 2024 - 18:00jest więcej terminów
AKADEMIA SZTUK TEATRALNYCH
Braniborska 59 Wrocław
9 844teatr
Mirosław Niewiadomski "Aleją Gwiazd" (z zespołem)
9 maja 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
119 024teatr
"Co się stało"
8 maja 2024 - 18:00
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
626 391teatr
Tomasz Karolak "Terapia 2: Daj mi matkę, daj mi ojca" - rockowo gadany stand-up muzyczny NOWY TERMIN
6 maja 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
10 125teatr
IMPROKRACJA: Krótkie Formy
30 kwietnia 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
10 036teatr
Program "Diatryby"
30 kwietnia 2024 - 20:00jest więcej terminów
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocławjest więcej miejsc
576 656teatr
MTV Unplugged
30 kwietnia 2024 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
plac Wolności 1 Wrocław
528 181teatr
Rebecca O'Connor SIMPLY THE BEST as TINA TURNER
29 kwietnia 2024 - 19:00
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocław
181 587teatr
Dzień Dziecka | Układ Formalny
28 kwietnia 2024 - 18:00jest więcej terminów
Centrum na Przedmieściu
Prądzyńskiego 39A Wrocław
12 971teatr
Dzień Dziecka
28 kwietnia 2024 - 18:00jest więcej terminów
Sala Formalna - Centrum na Przedmieściu we Wrocławiu
Prądzyńskiego 39a Wrocław
20 273teatr
