MAGALI LEGER
- 23 lutego 2008, sobota» 18:00

MAGALI LEGER
Opera francuska
Projekt 3/2008
„W kosmosie francuskiej opery barokowej Wyprawa 1 Leclair, Rameau, Campra, Marais”
Wykonawcy:
- Magali Léger (Francja) – sopran,
- Alexis Kossenko (Francja) - dyrygent
- orkiestra festiwalowa Arte dei Suonatori
Program:
Jean–Marie Leclair(1697 – 1764)
Ouverture A–dur z opery „Scylla et Glaucus”
„Non, je ne cesserai jamais” z opery „Scylla et Glaucus”
Prélude z opery „Scylla et Glaucus”
Air „Tout fuit” z opery „Scylla et Glaucus”
Entracte z opery „Scylla et Glaucus”
1er & 2ème Airs en rondeau (gavottes) z opery „Scylla et Glaucus”
Grand air de Scylla „Ta gloire” z opery „Scylla et Glaucus”
Invocation de Circé z opery „Scylla et Glaucus”
Air gracieux z opery „Scylla et Glaucus”
Scène finale z opery „Scylla et Glaucus”
*Jean–Philippe Rameau *(1683 – 1764)
Tambourin 2 z opery „Dardanus”
Air „Troubles cruels” z opery „Dardanus”
Menuet tendre en rondeau z opery „Dardanus”
Entrée pour les guerriers z opery „Dardanus”
Tambourin 1 z opery „Dardanus”
Sommeil z opery „Dardanus”
Sarabande z opery „Dardanus”
Bruit de guerre z opery „Dardanus”
1er Air pour les Plaisirs z opery „Dardanus”
André Campra (1660 – 1744)
Air „Coulez, ruisseaux” z opery „Idoménée”
Air des plaisirs z opery „Idoménée”
„Espoirs des malheureux” z opery „Idoménée”
Air „Venez, venez” z opery „Idoménée”
Air „Vous, des tendres amours” z opery „Idoménée”
Marin Marais (1656 – 1728)
Ouverture z opery „Alcyone”
Tempête z opery „Alcyone”
Air „Je descendrai bientôt”
Jean–Joseph Cassanea de Mondonville (1711 – 1772)
Ouverture z opery „Titon et l'Aurore”
Air lent et très doux z opery „Titon et l'Aurore”
*Magali Léger *
Śpiewaczka, która w ostatnich 5 lata podbiła francuską publiczność. Jeszcze niedawno pojawiła się jako artystka drugiego planu podczas słynnego koncertu muzyki Offenbacha jaki Marc Minkowski przygotował ze słynną Anne Sophie von Otter w roli głównej (koncert cieszy się dużą popularności w wersji wydanej na DVD), dziś to ona jest już gwiazdą. Później pod kierunkiem Minkowskiego występiła w operach Mozarta „Wesele Figara” i „Uprowadzenie z seraju”. Brała również udział w przedstawieniu „Il Tito” Antoniego Cesti pod kierunkiem Williama Christiego. Można było usłyszeć ją także w przedstawieniach: „Carmen” Bizeta, „Les Boréades” i „Pygmalion” Rameau, „Le Roi malgré lui” Chabrier’a (l’Opéra National w Lyonie), „Le Triomphe du Temps” (opera w Lille), „Carmina Burana” (opera w Lizbonie), „Médée” Charpentiera (Le Concert Spirituel w Paryżu i opera w Rouen), „Orphée” Glucka (Cité de la Musique w Paryżu).
*Alexis Kossenko *
Flecista absolutny – gra na wszystkich typach fletów. Jako czternastolatek ukończył konserwatorium na flecie poprzecznym, lecz później w Paryżu i Amsterdamie studiował grę na fletach historycznych - poprzecznych oraz prostych. Dzięki swej wszechstronności Alexis zapraszany był od początku kariery do współpracy przez orkiestry symfoniczne: Philharmonie der Nationen, Ensemble Orchestral de Paris, Ensemble Orchestral de Basse Normandie, Orchestre de Bretagne, Orchestre d'Auvergne. Występował z orkiestrami romantycznymi: Anima Aeterna, Orchestre Révolutionaire et Romantique; zabiegały o niego zespoły barokowe i klasyczne: Capriccio Stravagante, La Grande Ecurie et la Chambre du Roi, Le Concert d'Astrée, Mozart Akademie.
Pracował pod dyrekcją między innymi Tona Koopmana, Roya Goodmana, Johna Eliota Gardinera, Jos van Immerseela, Mścisława Rostropowicza, Josa van Veldhovena, Emmanuelle Haime, Fabio Biondiego. Brał udział w nagraniu kilkudziesięciu płyt, w tym jako solista niezwykle trudnego koncertu fletowego Carla Nielsena. Od kilku lat stoi na czele dwóch zespołów muzyki dawnej: La Bergamasca i Les Musiciens de Monsieur Croche. Z Arte dei Suonatori współpracuje od roku 2000 i nagrał z nami płytę z koncertami fletowymi C.Ph.E. Bacha. Kolejne nagrania w toku.
Arte dei Suonatori
należy dzisiaj do czołówki polskich orkiestr grających na instrumentach dawnych i jest wśród polskich zespołów barokowych formacją koncertującą najczęściej i najregularniej. Dzięki systematycznej, intensywnej pracy oraz dzięki artystycznym kontaktom z najwybitniejszymi muzykami europejskimi, amerykańskimi i japońskimi orkiestra wypracowała swój własny, indywidualny styl wykonawczy, charakteryzujący się pięknym brzmieniem, żywiołową, a jednocześnie głęboką ekspresją oraz łatwością w przyswajaniu sobie różnych muzycznych stylów i idiomów estetycznych.
W zgodnej opinii krytyków oraz publiczności orkiestra Arte dei Suonatori jest jednym z najciekawszych zjawisk na europejskiej scenie muzyki dawnej ostatnich lat. Wydane przez zespół płyty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki muzycznej i licznymi wyróżnieniami prasy muzycznej (Diapason d'Or, Gramophone Editor's Choice, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD). W roku 2006 ukazały się dwie kolejne płyty: dla francuskiej wytwórni Alpha z koncertami fletowymi CPE Bacha i dla szwedzkiej wytwórni BIS z „Czterema Porami Roku” A.Vivaldiego. W roku 2007 zespół dokonał rejestracji kompletu 12 concerti grosii z op. 6 J.F, Haendla (BIS Records). Orkiestra Arte dei Suonatori jest inicjatorem i głównym bohaterem festiwali „Muzyka dawna - persona grata”, „Muzyka w Raju” (Paradyż), „Festiwal Trzech Baroków” (Wrocław), „Festiwal Barokowych Smyczków i Strun” (Poznań), Festiwal Haendlowski (Toruń). Za swoją działalność otrzymała „Medale Młodej Sztuki” oraz nagrodę TVP Kultura. Nominowana była do nagrody kulturalnej „Pegaza” oraz kilkukrotnie do „Paszportów” tygodnika „Polityka”. W roku 2006 orkiestra została wyróżniona prestiżową Nagrodą Artystyczną Miasta Poznania.
Wśród solistów i dyrygentów, z którymi orkiestra współpracowała są między innymi: Rachel Brown, Micaela Comberti, Gabriele Cassone, Kati Debretzeni, Martin Gester, Reinhard Goebel, Paul Goodwin, Salomé Haller, Robert Hill, Roberta Invernizzi, Sirkka-Liisa Kaakinen, Maria Keohane, Alexis Kossenko, Barthold Kuijken, Dan Laurin, Eduardo López Banzo, Davitt Moroney, Hille Perl, Alice Piérot, Alberto Rasi, Allan Rasmussen, Bolette Roed, Hidemi Suzuki, Ryo Terakado, Matthew White i Aline Zylberajch, Magali Léger i Rachel Podger.
- programie:
Gdyby za wzór opery barokowej przyjąć to wszystko, co ukształtowała tradycja włoska, to o operze francuskiej moglibyśmy powiedzieć, z niedużą tylko dozą przesady, że nigdy operą nie była. O tyle to dziwne, że źródła opery francuskiej i włoskiej są dokładnie te same i co więcej, opera francuska sięgnęła do nich za pośrednictwem opery włoskiej właśnie.
Źródło wszystkich problemów z muzyką francuską odnajdziemy nie nad Sekwaną, ale nad Morzem Śródziemnym, a ostatecznie wcale nie nad Tybrem, ale gdzieś w starożytnej Grecji. Co prawda najwyraźniejsze ślady wiodą do Florencji, gdzie intelektualiści skupieni w anarchizującej Cameracie przygotowywali narodziny barokowej opery, ale przecież inspiracji szukali w literaturze, teatrze i muzyce Hellady. Stamtąd wywodzili swoje przekonanie, że rzeczą dla muzyki najważniejszą jest towarzyszenie słowu i to towarzyszenie „do-słowne”, krok w krok, miara w miarę, akcent w akcent. Poezja prowadziła muzykę za rękę, by nie powiedzieć, że na postronku.
Opera miała ucieleśnić klasyczne ideały. Z jednej strony miała wiązać słowo z muzyką w sposób możliwie najbardziej adekwatny czyli najprostszy, z drugiej, za sprawą tej prostoty i adekwatności miała poruszać słuchaczy, otwierając przed nimi i nowy wymiar sztuki i nowy wymiar odczuwania. Rzecz nie była błaha, ponieważ w praktyce wyrastała na gruncie ostrej krytyki muzyki polifonicznej i miała wyraźny wymiar etyczny. Nie chodziło przecież wyłącznie o to, że coś się komuś podobało, a komuś innemu nie.
Dzieje tego, co nazywamy francuską „operą” barokową to ciągłe odnoszenie się do tego ideału i próba zachowania go, choćby w ułomnej postaci, w obliczu zmieniających się sympatii publiczności i ciągłej rywalizacji z operą włoską.
Cezary Zych

MAGALI LEGER

MAGALI LEGER
Karkonoska Filharmonia Kameralna
27 maja 2024 - 18:00 | KUP-BILET | 80złjest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
81 993teatr
Koncert z okazji Dnia Matki
25 maja 2024 - 16:00
CKiE BAKARA
ul. Różana 4-6 Wrocław
7 653muzyka
Vertigo Burlesque Show Presents: Latino Night
25 maja 2024 - 17:30, 21:30
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
9 703muzyka
DJ KRIS | THE HISTORY OF SUNRISE | X-DEMON WROCŁAW
25 maja 2024 - 22:00 | KUP-BILET | 40.0zł
X-Demon Wrocław
pl. Wolności 7 Wrocław
10 744muzyka
Ostra jazda
25 maja 2024 - 17:00 | KUP-BILET | 150.00/90.00zł 20:00 | KUP-BILET | 150.00/90.00złjest więcej terminów
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocławjest więcej miejsc
1 500 780teatr
WIDMA w Ośrodku Postaw Twórczych
24 maja 2024 - 20:00
Ośrodek Postaw Twórczych
ul. Działkowa 15 Wrocław
7 681muzyka
Gitara w majowym ogrodzie
24 maja 2024 - 16:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
9 503muzyka
Sonaty, suity i chiński tamburyn
24 maja 2024 - 18:30
ODT Światowid
ul. Sempołowskiej 54A Wrocław
11 120muzyka
Symfonia Losu
24 maja 2024 - 19:00 | KUP-BILET
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
8 868muzyka
Vix.N | X-Demon Wrocław
24 maja 2024 - 22:00 | KUP-BILET | 25.0zł
X-Demon Wrocław
pl. Wolności 7 Wrocław
9 153muzyka
Koncert LLLeggiero Woodwind Trio
23 maja 2024 - 18:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
9 463muzyka
Młodzi wykonawcy
22 maja 2024 - 17:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
8 194muzyka
EABS Reflections Of Purple Sun (PREMIERA PŁYTY)
22 maja 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
9 592muzyka
Wrocław | Antoni Syrek-Dąbrowski | Jaka piękna katastrofa | 21.05.24 g. 19.00
21 maja 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 79zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
23 410teatr
Kuba Kesy Sings Bob Dylan
20 maja 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
9 081muzyka
Michael Buble Music by Tomasz Krajewski
19 maja 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
8 872muzyka
Recital Dawida Gębali Noc Muzeów we Wrocławiu
18 maja 2024 - 16:30
MDK Wrocław-Krzyki
Powstańców Śląskich Wrocław
7 380muzyka