koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 374OSSO Popiół i diamentCO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobrania
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

Joanna Nowek

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 22 219 wyświetleń od 22 listopada 2007
  • od: 7 grudnia 2007, piątek
    do: 30 grudnia 2007, niedziela

UŚPIENI

  • Wernisaż: 7.12.'07 godz.18.00

Joanna Nowek - absolwentka wydziału architektury wnętrz (2004) oraz kursów scenografii i projektowania mebla stylowego (2002) we wrocławskiej ASP, stypendystka programu Socrates-Erasmus (UDPV Bilbao/Hiszpania 2002-2003), artystka mająca w dorobku szereg wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą (Hiszpania, Cypr); pracuje i mieszka na Cyprze.

Autorka serii fotomontarzy "Caravaggio", której pokaz premierowy odbył się w lutym 2004 w Galerii Entropia (seria weszła też w skład wystawy zbiorowej "Miłość i demokracja" w CSW "Łaźnia" w Gdańsku) powraca w najnowszym projekcie "Uśpieni" do zagadnienia recepcji sztuki i funkcjonowania pojęcia piękna, zestawiając i przenosząc reguły rządzące medium fotografii i malarstwa dawnych mistrzów.

Uśpieni wystawa kompozycji fotograficznych zestawiających akt kobiecy inspirowany klasycznymi dziełami malarstwa figuratywnego ludzkiej postaci (Boucher, Velazquez, Gaugin, Manet etc.) z martwymi naturami dawnych mistrzów niderlandzkich (Snyders, Brueghel, Fyt, Heem, Utrecht, Willem van Aelst, Ceruti, Beyeren).

Nagie kobiece ciało, odaliska w wielkim łożu, soczyste owoce, nabrzmiałe warzywa, barwne pióra ptactwa o zmętniałym już spojrzeniu, aksamitna sierść upolowanych zwierząt - wszystko to może zastygnąć w formę piękna uśpioną w obrazie.

Zestawiając piękno zmysłowych form materialności i cielesności, autorka uwypukla wspólnotę w estetycznym podejściu do obu wiodących tematów - aktu kobiecego i martwej natury.

Jednak jednoczesość tych pozornie bliskich tematów mąci czyste zwierciadło estetycznej kontemplacji piękna.

Piękne kszałty wskazują czym są poza ramami obrazów - na stole i w łożu, a kompozycje autorki uzmysławiają funamentalną dwuznaczność estetyki, jej niejawną eschatologię jaką jest użycie i zniszczenie.

Przenosząc reguły malarstwa martwych natur na akty kobiece autorka zadaje pytanie o naturę snu piękna i o to, kto jest uśpiony?

autor:
zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ