koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KAMERALIŚCI WROCŁAWSCY - Świder & HerbertPopiół i diament - spotkaniaBWA Wrocław - spadekGAUDIUMCO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobraniaDBP - miesiąc z 9 sztuką
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

PRACE Z MOJEJ PRACOWNI

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 23 375 wyświetleń od 4 czerwca 2007
  • 4 czerwca 2007, poniedziałek
    » 18:00

KOJI KAMOJI „PRACE Z MOJEJ PRACOWNI” 4 czerwca – 15 lipca 2007 roku wernisaż 4 czerwca 2007 roku godz. 18:00 Kurator wystawy: Elżbieta Kościelak

Wystawa pt. „Prace z mojej pracowni 1964-2007” japońskiego artysty Kojiego Kamojego w CK Zamek stanowi w pewnym sensie małą retrospektywę jego twórczości. Najstarsze prezentowane na wystawie prace pochodzą z 1964 roku. Są to reliefy wykonane z drewna i sklejki po raz pierwszy pokazywane w awangardowej galerii Krzysztofory w Krakowie w 1965 roku. Występujące w reliefach formy geometryczne kół (Na ścianę świątyni) i elips (Laguna) są zakłócone śladami dłuta na obrzeżach, co nadaje im ekspresji. Koji Kamoji jest często kojarzony z nurtem abstrakcji geometrycznej. Swoje prace pokazywał w Muzeum Okręgowym w Chełmie w stworzonej tam przez wybitną krytyk sztuki Bożenę Kowalską autorskiej Galerii 72. Jego prace znajdują się też w kolekcji dzieł najwybitniejszych abstrakcjonistów XX wieku polskich i zagranicznych powstałej dzięki działaniu kuratorskiemu Bożeny Kowalskiej w muzeum chełmskim. Mimo formalnego podobieństwa do europejskiej abstrakcji geometrycznej sztuka K. Kmojego odwołuje się do kultury dalekiego wschodu, np. do monochromatycznego malarstwa uprawianego przez mnichów w klasztorach zen. Kiedy europejska abstrakcja geometryczna działa wyłącznie jako przekaz intelektualny, w dziełach K.Kamojego pojawia się fragment natury (np.kamienie) albo odwołanie do niej (Lagun, Księżyc, Ptak).

Koji Kamoji urodził się w Tokio w 1935 roku. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych Musashino. Dyplom obronił u profesorów Saburo Aso i Chonnan Yamaguchi – obaj artyści należeli to twórców abstrakcji ekspresjonistycznej. Koji Kamoji przyjechał do Polski w 1958 roku za namową brata matki - Ryochiu Umedy, znanego w Japonii tłumacza literatury polskiej. W 1959 roku podjął studia w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Artura Nacht-Samborskiego, którą ukończył w 1966 roku. Sztuka polska i środowisko artystyczne było już wówczas po przełomie 1956 roku i pomimo panującego komunizmu, twórczość artystyczna nie była podporządkowana doktrynie realizmu socjalistycznego, a wpływy sztuki zachodniej miały swój wyraz m.in. w sztuce informel i taszyzmie.

Koji Kamoji z równą łatwością wypowiada się w malarstwie, jak rysunku, tworzy reliefy i environmenty - jest jednym z prekursorów tej formy wypowiedzi artystycznej w sztuce polskiej. Jego dzieła charakteryzuje skrótowość przekazu, minimalizacja formy, która nie buduje jednak chłodnego przekazu artystycznego, z jakim kojarzy się minimal art czy nurt konstruktywistyczny, będący m.in. źródłem inspiracji dla twórców abstrakcji geometrycznej drugiej połowy XX wieku. Obrazy, reliefy i environmenty Kamojego są zawsze rozmową, dotykającą najistotniejszych problemów egzystencji człowieka. Są pytaniem o istotę bytu, o naturę rzeczy – także w wymiarze realnym. Dla artysty ważna jest proporcja, ciężar, odległość między elementami, faktura przedmiotu-obiektu. W sztuce Kamojego zagadnienia formalne łączą się z wymiarem konceptualnym dzieła – dopełnieniem dzieła jest jego tytuł, semantyczny odpowiednik znaku.

Sztuka Kojego Kamojego, poprzez kulturowy kontekst miejsca jego urodzenia oraz miejsca studiów i zamieszkania, stała się w niewymuszony sposób syntezą sztuki japońskiej i europejskiej. Artysta związany był z kultowymi polskimi galeriami m.in. z krakowską Galerią Krzysztofory (1965) oraz z Galerią Foksal (od 1967), miał też jedną wystawę indywidualną we wrocławskiej galerii Pod Moną Lizą (1970). W autorskim cyklu Elżbiety Kościelak Tożsamość sztuki w Centrum Kultury Zamek Koji Kamoji prezentuje obrazy i reliefy z lat 1964 – 2007. Jest to pierwsza indywidualna wystawa prac artysty we Wrocławiu od czasu jego wystawy w galerii Pod Moną Lizą.

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ