INFORMACJA:

KONCERT DYPLOMANTÓW
- 4 maja 2007, piątek» 19:00
Jacek Kaspszyk — dyrygent
4 maja 2007r. — piątek godz. 19:00
Sala Koncertowa Filharmonii
im. Witolda Lutosławskiego
Dyplomanci Akademii Muzycznej
im. K. Lipińskiego we Wrocławiu
- Katarzyna Neugebauer — fortepian
- Aneta Kolendo — obój
- Tomasz Hajda — puzon
- Jakub Kruk — wiolonczela
- Orkiestra Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego
Program:
- F. Liszt - Totentanz
A. Pasculli - Koncert obojowy
na motywach opery "La Favorita" DonizettiegoL. Grondahl - Koncert na puzon
- A. Dvořák - Koncert wiolonczelowy
h-moll op. 104
KONCERT SYMFONICZNY w ramach
17 Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego
EuroSilesia
Omówienie programu:
W 1865 roku Ferenc Liszt (1811-1886) przyjmując niższe święcenia kapłańskie ostatecznie wypełnił powołanie swojej młodości.
W jednym z listów pisał: „...gdyby muzyka nie istniała, poświęciłbym się całkowicie Kościołowi i zostałbym franciszkaninem. Jest w błędzie ten, kto myśli, że ziemskie powody zawiodły mnie do tego, bym stał się zwyczajnym księdzem. Wcale nie – było to raczej najgłębszą potrzebą mojego serca, by nie tylko służyć Kościołowi, ale naprawdę należeć do niego. Pod tym względem moje życie przypomina koło, młodość i skłonności starości spotykają się w tym samym punkcie”.
Wcześniej – w roku 1848 – Liszt objął stanowisko kapelmistrza w Weimarze.
Praca w teatrze zaowocowała powstaniem najważniejszych dzieł orkiestrowych oraz kompozycją Totentanz, która początkowo cieszyła się większym powodzeniem niż koncerty fortepianowe.
Liszt pragnął sztuką wyrazić własną wiarę. „Taniec śmierci” to cykl wariacji opartych na temacie gregoriańskiej sekwencji Dies irae.
Reprezentuje nurt muzyki programowej; przedstawienia śmierci w kolejnych wariacjach mają zróżnicowany charakter, od wzburzenia, grozy po smutek i rezygnację. Kompozycja powstała prawdopodobnie przez inspirację freskami „Il Trionfo Della Morte” w Pizie. A. Cortot omawiając Totentanz Liszta zauważył, że jako gorliwy chrześcijanin kompozytor nie mógł pozostawać obojętny na wy-mowę tej lekcji pełnej fantastyki i ironii, jaka płynie z odwiecznego motywu Nowego Testamentu”.
Współczesny, włoski kompozytor Antonio Pasculli (1842-1924), inspirowany muzyką wokalną, tworzył dzieła instrumentalne, których obsada składała się przede wszystkim z instrumentów dętych. Swoją popularność i uznanie zdobył właściwie jako oboista-wirtuoz.
W pracach kompozytora możemy usłyszeć często fantazje-wariacje nawiązujące do oper mistrzów tego gatunku: G. Rossiniego, V. Bel-liniego oraz G. Donizettiego.
Owe wariacje do dzisiaj zdobywają dużą popularność wśród publiczności, zwłaszcza włoskiej. Dlatego też Antonio Pasculli został uznany
w rodzinnym kraju za jednego z najlepszych „interpretatorów” muzyki wokalnej i którą mamy okazję usłyszeć w Koncercie obojowym.
Jest to dzieło oparte na motywach opery G. Donizettiego La Favorita. Kompozytor skoncentrował się na przedstawieniu piękna barwy oboju. Nawiązując do źródła, Pasculli potraktował partię instrumentu solowego na wzór techniki wokalnej. Znajdziemy tu bogactwo brzmienia w szybkich przebiegach arpeggia i staccata, jak również w lirycznej melodii naśladującej włoską technikę bel canto.
Launy Grondahl (1886-1960) znany jest współ-czesnym głównie jako wieloletni dyrygent Duńskiej Narodowej Orkiestry Radiowej oraz kompozytor Koncertu na puzon, którego pierwsze wykonanie miało miejsce w Tivoli Glassal 30 lipca 1925 roku. Dzisiaj koncert ten jest jednym z najchętniej granych utworów na ten instrument.
Kariera Grondahla jako skrzypka i kompozytora rozkwitła po otrzymaniem przez niego Nagrody Stowarzyszenia Orkiestry w Kopenhadze w lecie 1924 roku. Nagroda ta pozwoliła Grondahlowi zorganizować wycieczkę krajoznawczą po Europie – podczas której powstał Koncert na puzon – i o której wspominał: „Jestem permanentnie szczęśliwy. Pierwszego dnia podróży byłem tak bardzo rozentuzjazmowany,
że napisałem całą pierwszą część mojego koncertu na puzon suwakowy. Mam zamiar skończyć go na czas i wykonać go razem z moją orkiestrą kopenhaskiego ZOO.
Mam nadzieję, że publiczność zachwyci się tą kompozycją w równej mierze co dzikimi zwierzętami w tym parku”.
Sensem życia Antonina Dvořáka (1841-1904) była Muzyka, o czym świadczy znana sentencja kompozytora: „myśleć muzyką o muzyce”. Twórczość Antoniego Dvořáka jest nie-zwykle bogata i różnorodna, ale wydaje się, że domenę stanowią jednak utwory orkiestrowe, a zwłaszcza symfonie.
Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104 kom-pozytora, ze względu na wartość artystyczną, stanowi dzisiaj trzon programu wszystkich koncertujących wiolonczelistów. Koncert powstawał w latach 1894-1895, podczas nowojorskiego tournée.
Po powrocie do kraju dowiedział się o śmierci swojej nieodwzajemnionej miłości Josefiny Čermákovej-Kounicowej. Wówczas do ostatniej części koncertu wprowadził cytat jednej ze swoich pieśni miłosnych. Prapremiera koncertu obyła się w Londynie 19 marca 1896 roku, jako zakończenie cyklu podróży po Anglii. Partię solową wykonał L. Stern, natomiast orkiestrę poprowadził sam kompozytor. Przyjaciel Dvořáka – Johannes Brahms mówił o koncercie: „Gdybym wiedział, że wiolonczela jest zdolna do takich rzeczy, sam bym napisał ten koncert".
opracowanie: Aleksandra Małkiewicz
bilety:
VIP—60zł, N—40zł, U—25zł, W—15zł

JAZZ TIME: Błoto „Grzybnia” / Kosmonauci
16 marca 2025 - 18:00
Wrocławski Klub Formaty
ul. Samborska 3-5 Wrocław
4 190muzyka
Komedia w social mediach - vol. 4
16 marca 2025 - 11:00jest więcej terminów
Sala Teatralna NOT
Piłsudskiego 74 Wrocław
9 044teatr
Koncert laureatów II Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego online „Wrocław Con Corde”
15 marca 2025 - 16:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
4 489muzyka
In medio Europae – VI Festiwal im. Romana Kołakowskiego
15 marca 2025 - 18:00
IMPART CENTRUM
Piłsudskiego 19 Wrocław
5 402muzyka
Mountain / Original Picture Soundtrack
15 marca 2025 - 18:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
5 105muzyka
Koncert przy świecach: Trybut dla Queen
14 marca 2025 - 18:00
Oratorium Marianum
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
8 503muzyka
Polska Noc Kabaretowa 2025
14 marca 2025 - 20:00
Hala Stulecia
ul. Wystawowa 1 Wrocław
752 543teatr
Andrzej Poniedzielski "YOUbeLECIE"
14 marca 2025 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
53 405teatr
daltonists - Euro Tour 2k25
13 marca 2025 - 20:00
Uczulenie
ul. Kolejowa 8 Wrocław
12 418teatr
"Operetkowa Bombonierka" - Plejada operetkowych przebojów z całej Europy
13 marca 2025 - 19:00
Pałac Pawłowice
ul. Pawłowicka 87 Wrocław
5 671muzyka
Europejskie Forum Saksofonowe 2025
12 marca 2025 - 18:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
4 427muzyka
Koncert pianistyczno-wokalny Magdaleny Constance-Zuk pt. „Fryderyk Chopin powraca z Paryża”
10 marca 2025 - 18:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
4 841muzyka
Klaps! 50 twarzy Greya
10 marca 2025 - 17:00/20
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
150 326teatr
"(nie) Wszystko Ci oddam"
10 marca 2025 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
60 408teatr
Arie, pieśni, popisowe songi z oper, operetek, musicali okraszone dużą dawką humoru i "wysokim C!"
9 marca 2025 - 18:00jest więcej terminów
Sala Sesyjna Dworca Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
5 717muzyka
POMOC DOMOWA - spektakl komediowy
9 marca 2025 - 15:30/18jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
624 080teatr
„Muzyka jest kobietą” – najpiękniejsze kobiece piosenki | Dzień Kobiet w Formatach | Natalia Szczypuła - koncert
8 marca 2025 - 18:00
Wrocławski Klub Formaty
ul. Samborska 3-5 Wrocław
4 011muzyka
