RECITAL SKRZYPCOWY
- 21 kwietnia 2007, sobota» 18:00
Janusz Wawrowski — skrzypceMariusz Rutkowski — fortepian
Sala Koncertowa Filharmonii Wrocławskiej
sobota - 21 kwietnia 2007, godz. 18:00
Program:
- J. M. Leclair - Sonata D-dur na skrzypce i fortepian
- L. van Beethoven - Sonata c-moll op.30 nr 2 na skrzypce i fortepian
- N. Paganini / K. Szymanowski - Kaprys op.1 nr 20 na skrzypce i fortepian
- N. Paganini / L. Auer - Kaprys op. 1 nr 24 na skrzypce i fortepian
- M. Ravel - Sonata G-dur na skrzypce i fortepian
- K. Szymanowski – Romans D-dur op. 23
- H. Wieniawski – Polonez A-dur op. 21
Skrzypce, jak chyba żaden inny instrument w takim stopniu, mają zdolność poruszania się pomiędzy skrajnymi stanami muzyki: brawurą i blaskiem popisu z jednej strony, a skupieniem i głębią poetyckiego wyrazu – z drugiej; pomiędzy wirtuozerią i liryką. Te przeciwstawne tendencje obecne są w muzyce skrzypcowej niezależnie od okresów historycznych, stylów, a także gatunków, w podobny sposób dotyczyć mogą barokowej sonaty, klasycystycznego koncertu czy romantycznej miniatury. Wydaje się, że ekspresyjna zdolność skrzypiec, rozpiętość ich możliwości wyrazowych, jest tą cechą, która zawsze pociągała kompozytorów nawet tak różnych w swej estetyce i zapatrywaniach na rolę muzyki, jak Niccolo Paganini i Ludwig van Beethoven. Wirtuozeria olśniewa i porywa, odwołuje się bardziej do potrzeby ciała – jest popisem technicznej brawury i cielesnej gracji, bawi i uwodzi, choć grozi jej za to grzech powierzchowności i nietrwałości. To co liryczne prze-mawia głębiej i trwalej, jest „mową duszy”. Program recitalu dobrany jest w sposób przemyślany i interesujący; pozwala nam doświadczyć zarówno tego, co popisowe, jaki i tego, co liryczne w muzyce skrzypcowej, pokazując jednocześnie różne jej oblicza historyczne i stylistyczne, bogactwo jej języka od cza-sów baroku – czasu początku wielkiej literatury wiolinistycznej, aż po modernizm XX wieku.
Jean-Marie Leclair był wybitnym skrzypkiem i kompozytorem dojrzałego baroku. Ze względu na swe szczególne zasługi dla muzyki skrzypcowej we Francji, nazywany bywa francuskim Corellim. Uważany jest za założyciela francuskiej szkoły skrzypcowej, a rok 1723 – rok wydania jego pierwszej Księgi sonat na skrzypce i basso continuo, przyjmuje się za datę powstania tej szkoły. Jako autor czterech Ksiąg sonat skrzypcowych uchodzi za najwybitniejszego twórcę francuskiego baroku w zakresie sonaty solowej; pozostawił także zbiory koncertów skrzypcowych i sonat kameralnych. Język muzyczny Leclaira oceniany jest jako doskonała jedność cech stylu włoskiego (liryzm, śpiewność) i francuskiego (bogactwo brzmieniowe, dekoracyjność). Na uznanie zasługuje także zastosowanie wielu nowatorskich rozwiązań w zakresie techniki wiolinistycznej. Dorobek w zakresie literatury skrzypcowej Ludwiga van Beethovena nie jest ilościowo tak obszerny i ustępuje zdecydowanie jego spuściźnie fortepianowej, a także twórczości orkiestrowej i kameralnej. Tym niemniej dziesięć sonat na skrzypce i fortepian, a także wspaniały Koncert D-dur, to dzieła znakomite, prezentujące wszystkie istotne cechy stylu Beethovena, potwierdzające także – co bywa niekiedy kwestionowane – jego wybitny talent liryczno- melodyczny. Sonatę c-moll, porywającą od pierwszych taktów, napisaną z szerokim romantycznym gestem, dramatyczną (zwłaszcza w części I), ale też nadzwyczaj liryczną i delikatną, osadzoną w estetyce klasycyzmu (część II), zestawić można chyba tylko z jego słynną Sonatą A-dur „Kreutzerowską”.
Niccolo Paganini jest postacią nie wymagającą prezentacji w kontekście historii muzyki skrzypcowej. Jednak wartość jego twórczości nierzadko bywa kwestionowana wobec powszechnie cenionego talentu wykonawczego. Muzyka Paganiniego olśniewa do dziś brawurą, komplikacją środków technicznych, ale rzadko wydaje się przekraczać próg wirtuozerii. Cykl Kaprysów op. 1 na skrzypce solo to jeden z najważniejszych zbiorów w dorobku włoskiego mistrza, często poddawany transkrypcjom i opracowaniom, czego dowodem są prezentowane w programie koncertu wersje z fortepianem.
Jedyna w dorobku Maurice'a Ravela Sonata na skrzypce i fortepian, ukończona w 1927 roku, to utwór pełen liryzmu i brzmieniowej delikatności; stanowi wyraźną przeciwwagę wobec popisowej twórczości Paganiniego. Elegancja i powściągliwość języka muzycznego to cechy estetyki Ravela, jednego z najtrudniejszych do określenia twórców pierwszej połowy XX wieku, kompozytora ewidentnie związanego z kul-turą francuską, z właściwym jej subtelnym wyczuciem barwy, dekoracyjnością, ale też mało wyrazistą konstrukcją muzycznej formy.
opracowanie: Robert Losiak
Janusz Wawrowski
Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. M. Ławrynowicza, student uniwersytetu muzycznego w Grazu u prof. Y. Klessa.
Jest laureatem czołowych nagród w wielu krajowych i międzynarodowych konkursach skrzypcowych. Jest jedynym polskim skrzypkiem, który wykonuje 24 Kaprysy N. Paganiniego w taki sposób, w jaki według Wolfganga Marschnera, wykonuje je tylko kilku renomowanych europejskich skrzypków.
Zdaniem Konstantego A. Kulki: „...Sposób w jaki Pan Janusz Wawrowski wykonuje owe Kaprysy pozwala spokojnie patrzeć w przyszłość polskiej wiolinistyki”.
Ida Haendel zaś wyraziła swoją opinię, że „...Pan Janusz Wawrowski jest skrzypkiem o wyjątkowej wartości, który zasłużył sobie na wspaniałą karierę na scenie koncertowej”.
Występuje jako solista w salach koncertowych Polski i Europy zbierając przychylne opinie krytyków muzycznych. Jest stypendystą programu Ministra Kultury „Młoda Polska”. Nagrywa dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.
Jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie.
Mariusz Rutkowski
Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (fortepian – prof. J. Romaniuk, prof. M. Szralber, kameralistyka – prof. M. Notowska).
Laureat nagród dla najlepszego pianisty na konkursach wokalnych m.in. w Bydgoszczy (1999), Łodzi (2000), Dusznikach Zdroju (2000), Warszawie (2001) i in.
Artysta wiele koncertuje w kraju i za granicą, uczestniczy także w renomowanych festiwalach i kursach muzycznych. Współ-pracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie i Teatrem Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu. Występuje z wybitnymi wykonawcami – wokalistami i instrumentalistami. Jako wykładowca warszawskiej Akademii Muzycznej przez wiele lat współpracował z prof. Haliną Słonicką.
Dokonał wielu nagrań dla radia i telewizji, nagrań płytowych (DUX, Polskie Radio, Acte Prealable).
Program: Szwarccharakter
26 kwietnia 2025 - 20:00
Klub Wędrówki
ul. Podwale 37/38 Wrocław
39 871teatr
Tomasz Karolak Stand Up - 50 i co?
26 kwietnia 2025 - 18:00
Centrum Kultury Nowy Pafawag
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
146 791teatr
Koncert izdeb | Afterparty Czubaczakor
25 kwietnia 2025 - 20:00
Klub Nietota
ul. Kazimierza Wielkiego 50 Wrocław
6 340teatr
ONE FEST - YAKTAK, SADSWIT, GOLUBENKO
25 kwietnia 2025 - 18:00
Centrum Koncertowe A2
Góralska 5 Wrocław
4 573muzyka
Love Story
25 kwietnia 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 110zł
Sala Witrażowa - Stary Klasztor
ul. Jana Ewangelisty Purkyniego 1 Wrocław
98 619teatr
Koncert pt. „Młoda Scena”
24 kwietnia 2025 - 19:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
5 398muzyka
The best of Roxette w Starym Klasztorze!
24 kwietnia 2025 - 20:30 | KUP-BILET | 50zł
Sala Witrażowa - Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
10 498teatr
Kwiat Jabłoni zaprasza do wspólnej muzycznej podróży w ramach Turnus Tour!
24 kwietnia 2025 - 20:00 | KUP-BILET | 129zł
Hala Stulecia
ul. Wystawowa 1 Wrocław
92 643teatr
Prowadzą: Martyna Podwysocka & Dolly Stand-up
23 kwietnia 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 20zł
Klubokawiarnia Mleczarnia
ul. Włodkowica 5 Wrocław
10 855teatr
Adam Van Bendler z nowym programem "Ultimatum"
23 kwietnia 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 90zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
884 561teatr
Muzyka Hansa Zimmera
22 kwietnia 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 119zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
400 697teatr
Unholu resurrection 2025 | WROCŁAW
19 kwietnia 2025 - 18:00 | KUP-BILET | 72.0zł
Stary Klasztor
Jana Ewangelisty Purkyniego 1 Wrocław
6 010muzyka
Pogłosy
17 kwietnia 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 40złjest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Scena na Strychu
Rzeźnicza 12 Wrocław
17 463teatr
ALKOLOVE TOUR 2025
16 kwietnia 2025 - 22:00 | KUP-BILET | 35zł
Cherry Club
ul. Kuźnicza 10 Wrocław
37 544muzyka
ROGUCKI - solowy projekt w Starym Klasztorze!
16 kwietnia 2025 - 20:00 | KUP-BILET | 99zł
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
9 863teatr
Wrocław XI / Stand-up: Sebastian Rejent - Mam autyzm / 16.04.2025 / g.19:00
16 kwietnia 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 49zł
Klub Wędrówki
ul. Podwale 37/38 Wrocław
9 896teatr
Koncert pt. „Z wiosennych tchnień…”
15 kwietnia 2025 - 17:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
4 969muzyka




























