INFORMACJA:

RECITAL SKRZYPCOWY
- 21 kwietnia 2007, sobota» 18:00
Janusz Wawrowski — skrzypceMariusz Rutkowski — fortepian
Sala Koncertowa Filharmonii Wrocławskiej
sobota - 21 kwietnia 2007, godz. 18:00
Program:
- J. M. Leclair - Sonata D-dur na skrzypce i fortepian
- L. van Beethoven - Sonata c-moll op.30 nr 2 na skrzypce i fortepian
- N. Paganini / K. Szymanowski - Kaprys op.1 nr 20 na skrzypce i fortepian
- N. Paganini / L. Auer - Kaprys op. 1 nr 24 na skrzypce i fortepian
- M. Ravel - Sonata G-dur na skrzypce i fortepian
- K. Szymanowski – Romans D-dur op. 23
- H. Wieniawski – Polonez A-dur op. 21
Skrzypce, jak chyba żaden inny instrument w takim stopniu, mają zdolność poruszania się pomiędzy skrajnymi stanami muzyki: brawurą i blaskiem popisu z jednej strony, a skupieniem i głębią poetyckiego wyrazu – z drugiej; pomiędzy wirtuozerią i liryką. Te przeciwstawne tendencje obecne są w muzyce skrzypcowej niezależnie od okresów historycznych, stylów, a także gatunków, w podobny sposób dotyczyć mogą barokowej sonaty, klasycystycznego koncertu czy romantycznej miniatury. Wydaje się, że ekspresyjna zdolność skrzypiec, rozpiętość ich możliwości wyrazowych, jest tą cechą, która zawsze pociągała kompozytorów nawet tak różnych w swej estetyce i zapatrywaniach na rolę muzyki, jak Niccolo Paganini i Ludwig van Beethoven. Wirtuozeria olśniewa i porywa, odwołuje się bardziej do potrzeby ciała – jest popisem technicznej brawury i cielesnej gracji, bawi i uwodzi, choć grozi jej za to grzech powierzchowności i nietrwałości. To co liryczne prze-mawia głębiej i trwalej, jest „mową duszy”. Program recitalu dobrany jest w sposób przemyślany i interesujący; pozwala nam doświadczyć zarówno tego, co popisowe, jaki i tego, co liryczne w muzyce skrzypcowej, pokazując jednocześnie różne jej oblicza historyczne i stylistyczne, bogactwo jej języka od cza-sów baroku – czasu początku wielkiej literatury wiolinistycznej, aż po modernizm XX wieku.
Jean-Marie Leclair był wybitnym skrzypkiem i kompozytorem dojrzałego baroku. Ze względu na swe szczególne zasługi dla muzyki skrzypcowej we Francji, nazywany bywa francuskim Corellim. Uważany jest za założyciela francuskiej szkoły skrzypcowej, a rok 1723 – rok wydania jego pierwszej Księgi sonat na skrzypce i basso continuo, przyjmuje się za datę powstania tej szkoły. Jako autor czterech Ksiąg sonat skrzypcowych uchodzi za najwybitniejszego twórcę francuskiego baroku w zakresie sonaty solowej; pozostawił także zbiory koncertów skrzypcowych i sonat kameralnych. Język muzyczny Leclaira oceniany jest jako doskonała jedność cech stylu włoskiego (liryzm, śpiewność) i francuskiego (bogactwo brzmieniowe, dekoracyjność). Na uznanie zasługuje także zastosowanie wielu nowatorskich rozwiązań w zakresie techniki wiolinistycznej. Dorobek w zakresie literatury skrzypcowej Ludwiga van Beethovena nie jest ilościowo tak obszerny i ustępuje zdecydowanie jego spuściźnie fortepianowej, a także twórczości orkiestrowej i kameralnej. Tym niemniej dziesięć sonat na skrzypce i fortepian, a także wspaniały Koncert D-dur, to dzieła znakomite, prezentujące wszystkie istotne cechy stylu Beethovena, potwierdzające także – co bywa niekiedy kwestionowane – jego wybitny talent liryczno- melodyczny. Sonatę c-moll, porywającą od pierwszych taktów, napisaną z szerokim romantycznym gestem, dramatyczną (zwłaszcza w części I), ale też nadzwyczaj liryczną i delikatną, osadzoną w estetyce klasycyzmu (część II), zestawić można chyba tylko z jego słynną Sonatą A-dur „Kreutzerowską”.
Niccolo Paganini jest postacią nie wymagającą prezentacji w kontekście historii muzyki skrzypcowej. Jednak wartość jego twórczości nierzadko bywa kwestionowana wobec powszechnie cenionego talentu wykonawczego. Muzyka Paganiniego olśniewa do dziś brawurą, komplikacją środków technicznych, ale rzadko wydaje się przekraczać próg wirtuozerii. Cykl Kaprysów op. 1 na skrzypce solo to jeden z najważniejszych zbiorów w dorobku włoskiego mistrza, często poddawany transkrypcjom i opracowaniom, czego dowodem są prezentowane w programie koncertu wersje z fortepianem.
Jedyna w dorobku Maurice'a Ravela Sonata na skrzypce i fortepian, ukończona w 1927 roku, to utwór pełen liryzmu i brzmieniowej delikatności; stanowi wyraźną przeciwwagę wobec popisowej twórczości Paganiniego. Elegancja i powściągliwość języka muzycznego to cechy estetyki Ravela, jednego z najtrudniejszych do określenia twórców pierwszej połowy XX wieku, kompozytora ewidentnie związanego z kul-turą francuską, z właściwym jej subtelnym wyczuciem barwy, dekoracyjnością, ale też mało wyrazistą konstrukcją muzycznej formy.
opracowanie: Robert Losiak
Janusz Wawrowski
Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. M. Ławrynowicza, student uniwersytetu muzycznego w Grazu u prof. Y. Klessa.
Jest laureatem czołowych nagród w wielu krajowych i międzynarodowych konkursach skrzypcowych. Jest jedynym polskim skrzypkiem, który wykonuje 24 Kaprysy N. Paganiniego w taki sposób, w jaki według Wolfganga Marschnera, wykonuje je tylko kilku renomowanych europejskich skrzypków.
Zdaniem Konstantego A. Kulki: „...Sposób w jaki Pan Janusz Wawrowski wykonuje owe Kaprysy pozwala spokojnie patrzeć w przyszłość polskiej wiolinistyki”.
Ida Haendel zaś wyraziła swoją opinię, że „...Pan Janusz Wawrowski jest skrzypkiem o wyjątkowej wartości, który zasłużył sobie na wspaniałą karierę na scenie koncertowej”.
Występuje jako solista w salach koncertowych Polski i Europy zbierając przychylne opinie krytyków muzycznych. Jest stypendystą programu Ministra Kultury „Młoda Polska”. Nagrywa dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.
Jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie.
Mariusz Rutkowski
Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (fortepian – prof. J. Romaniuk, prof. M. Szralber, kameralistyka – prof. M. Notowska).
Laureat nagród dla najlepszego pianisty na konkursach wokalnych m.in. w Bydgoszczy (1999), Łodzi (2000), Dusznikach Zdroju (2000), Warszawie (2001) i in.
Artysta wiele koncertuje w kraju i za granicą, uczestniczy także w renomowanych festiwalach i kursach muzycznych. Współ-pracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie i Teatrem Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu. Występuje z wybitnymi wykonawcami – wokalistami i instrumentalistami. Jako wykładowca warszawskiej Akademii Muzycznej przez wiele lat współpracował z prof. Haliną Słonicką.
Dokonał wielu nagrań dla radia i telewizji, nagrań płytowych (DUX, Polskie Radio, Acte Prealable).

Strażak Sam Na Żywo: Przygoda na Biwaku
6 października 2024 - 10:00/12
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
152 973teatr
Labernito De La Muerte
5 października 2024 - 19:00
Alive Wrocław
Kolejowa 12 Wrocław
78 469teatr
Przyjazne dusze
5 października 2024 - 16:00/19
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
101 809teatr
Filip Puzyr - OJ EJAJ
5 października 2024 - 17:30
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
132 039teatr
Klawo | Żyńy – koncert
3 października 2024 - 19:00
Firlej
Grabiszyńska 56 Wrocław
10 921muzyka
FISMOLL
3 października 2024 - 20:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
Al. Karkonoska 10 Wrocławjest więcej miejsc
107 582muzyka
Nie tylko kiełbasa
2 października 2024 - 19:00
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
192 041teatr
Premiera płyty Michała Michalskiego
2 października 2024 - 18:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
13 328muzyka
Teatru Piasku zwyczężczyni "Mam Talent" Tetiany Galitsyny
1 października 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
177 336teatr
Trasa koncertowa IKSY + Marek Niedzielski: “La petite mort” / ”Mistrz”
29 września 2024 - 20:00
Klub Nietota
ul. Kazimierza Wielkiego 50 Wrocław
27 527teatr
Wolna Grupa Bukowina
29 września 2024 - 19:00jest więcej terminów
Stary Klasztor
ul. Purkyniego 1 Wrocław
58 737muzyka
koncert muzyki ormiańskiej - warsztaty Ormianie na Śląsku
28 września 2024 - 18:00
Stary Refektarz Klasztoru o. Dominikanów
Plac Dominikański 2 Wrocław
5 446muzyka
BEZPŁATNY KONCERT WE WROCŁAWIU - SADEY I KCN LABEL
28 września 2024 - 20:00
Cocktail Bar Siwy Dym
ul. Bogusławskiego 63 Wrocław
7 228muzyka
Najlepszy spektakl komediowy
28 września 2024 - 16:00/19
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
35 542teatr
Ethno Jazz Festival - SON DEL NENE (Kuba)
28 września 2024 - 20:00jest więcej terminów
Stary Klasztor
ul. Purkyniego 1 Wrocław
34 628muzyka
Ballady rockowe
23 września 2024 - 19:30
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
28 887teatr
Superprodukcja, czyli kręcimy Krzyżaków
22 września 2024 - 15:30/18
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
126 794teatr
