INFORMACJA:
RECITAL SKRZYPCOWY
- 21 kwietnia 2007, sobota» 18:00
Janusz Wawrowski — skrzypceMariusz Rutkowski — fortepian
Sala Koncertowa Filharmonii Wrocławskiej
sobota - 21 kwietnia 2007, godz. 18:00
Program:
- J. M. Leclair - Sonata D-dur na skrzypce i fortepian
- L. van Beethoven - Sonata c-moll op.30 nr 2 na skrzypce i fortepian
- N. Paganini / K. Szymanowski - Kaprys op.1 nr 20 na skrzypce i fortepian
- N. Paganini / L. Auer - Kaprys op. 1 nr 24 na skrzypce i fortepian
- M. Ravel - Sonata G-dur na skrzypce i fortepian
- K. Szymanowski – Romans D-dur op. 23
- H. Wieniawski – Polonez A-dur op. 21
Skrzypce, jak chyba żaden inny instrument w takim stopniu, mają zdolność poruszania się pomiędzy skrajnymi stanami muzyki: brawurą i blaskiem popisu z jednej strony, a skupieniem i głębią poetyckiego wyrazu – z drugiej; pomiędzy wirtuozerią i liryką. Te przeciwstawne tendencje obecne są w muzyce skrzypcowej niezależnie od okresów historycznych, stylów, a także gatunków, w podobny sposób dotyczyć mogą barokowej sonaty, klasycystycznego koncertu czy romantycznej miniatury. Wydaje się, że ekspresyjna zdolność skrzypiec, rozpiętość ich możliwości wyrazowych, jest tą cechą, która zawsze pociągała kompozytorów nawet tak różnych w swej estetyce i zapatrywaniach na rolę muzyki, jak Niccolo Paganini i Ludwig van Beethoven. Wirtuozeria olśniewa i porywa, odwołuje się bardziej do potrzeby ciała – jest popisem technicznej brawury i cielesnej gracji, bawi i uwodzi, choć grozi jej za to grzech powierzchowności i nietrwałości. To co liryczne prze-mawia głębiej i trwalej, jest „mową duszy”. Program recitalu dobrany jest w sposób przemyślany i interesujący; pozwala nam doświadczyć zarówno tego, co popisowe, jaki i tego, co liryczne w muzyce skrzypcowej, pokazując jednocześnie różne jej oblicza historyczne i stylistyczne, bogactwo jej języka od cza-sów baroku – czasu początku wielkiej literatury wiolinistycznej, aż po modernizm XX wieku.
Jean-Marie Leclair był wybitnym skrzypkiem i kompozytorem dojrzałego baroku. Ze względu na swe szczególne zasługi dla muzyki skrzypcowej we Francji, nazywany bywa francuskim Corellim. Uważany jest za założyciela francuskiej szkoły skrzypcowej, a rok 1723 – rok wydania jego pierwszej Księgi sonat na skrzypce i basso continuo, przyjmuje się za datę powstania tej szkoły. Jako autor czterech Ksiąg sonat skrzypcowych uchodzi za najwybitniejszego twórcę francuskiego baroku w zakresie sonaty solowej; pozostawił także zbiory koncertów skrzypcowych i sonat kameralnych. Język muzyczny Leclaira oceniany jest jako doskonała jedność cech stylu włoskiego (liryzm, śpiewność) i francuskiego (bogactwo brzmieniowe, dekoracyjność). Na uznanie zasługuje także zastosowanie wielu nowatorskich rozwiązań w zakresie techniki wiolinistycznej. Dorobek w zakresie literatury skrzypcowej Ludwiga van Beethovena nie jest ilościowo tak obszerny i ustępuje zdecydowanie jego spuściźnie fortepianowej, a także twórczości orkiestrowej i kameralnej. Tym niemniej dziesięć sonat na skrzypce i fortepian, a także wspaniały Koncert D-dur, to dzieła znakomite, prezentujące wszystkie istotne cechy stylu Beethovena, potwierdzające także – co bywa niekiedy kwestionowane – jego wybitny talent liryczno- melodyczny. Sonatę c-moll, porywającą od pierwszych taktów, napisaną z szerokim romantycznym gestem, dramatyczną (zwłaszcza w części I), ale też nadzwyczaj liryczną i delikatną, osadzoną w estetyce klasycyzmu (część II), zestawić można chyba tylko z jego słynną Sonatą A-dur „Kreutzerowską”.
Niccolo Paganini jest postacią nie wymagającą prezentacji w kontekście historii muzyki skrzypcowej. Jednak wartość jego twórczości nierzadko bywa kwestionowana wobec powszechnie cenionego talentu wykonawczego. Muzyka Paganiniego olśniewa do dziś brawurą, komplikacją środków technicznych, ale rzadko wydaje się przekraczać próg wirtuozerii. Cykl Kaprysów op. 1 na skrzypce solo to jeden z najważniejszych zbiorów w dorobku włoskiego mistrza, często poddawany transkrypcjom i opracowaniom, czego dowodem są prezentowane w programie koncertu wersje z fortepianem.
Jedyna w dorobku Maurice'a Ravela Sonata na skrzypce i fortepian, ukończona w 1927 roku, to utwór pełen liryzmu i brzmieniowej delikatności; stanowi wyraźną przeciwwagę wobec popisowej twórczości Paganiniego. Elegancja i powściągliwość języka muzycznego to cechy estetyki Ravela, jednego z najtrudniejszych do określenia twórców pierwszej połowy XX wieku, kompozytora ewidentnie związanego z kul-turą francuską, z właściwym jej subtelnym wyczuciem barwy, dekoracyjnością, ale też mało wyrazistą konstrukcją muzycznej formy.
opracowanie: Robert Losiak
Janusz Wawrowski
Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. M. Ławrynowicza, student uniwersytetu muzycznego w Grazu u prof. Y. Klessa.
Jest laureatem czołowych nagród w wielu krajowych i międzynarodowych konkursach skrzypcowych. Jest jedynym polskim skrzypkiem, który wykonuje 24 Kaprysy N. Paganiniego w taki sposób, w jaki według Wolfganga Marschnera, wykonuje je tylko kilku renomowanych europejskich skrzypków.
Zdaniem Konstantego A. Kulki: „...Sposób w jaki Pan Janusz Wawrowski wykonuje owe Kaprysy pozwala spokojnie patrzeć w przyszłość polskiej wiolinistyki”.
Ida Haendel zaś wyraziła swoją opinię, że „...Pan Janusz Wawrowski jest skrzypkiem o wyjątkowej wartości, który zasłużył sobie na wspaniałą karierę na scenie koncertowej”.
Występuje jako solista w salach koncertowych Polski i Europy zbierając przychylne opinie krytyków muzycznych. Jest stypendystą programu Ministra Kultury „Młoda Polska”. Nagrywa dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.
Jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie.
Mariusz Rutkowski
Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (fortepian – prof. J. Romaniuk, prof. M. Szralber, kameralistyka – prof. M. Notowska).
Laureat nagród dla najlepszego pianisty na konkursach wokalnych m.in. w Bydgoszczy (1999), Łodzi (2000), Dusznikach Zdroju (2000), Warszawie (2001) i in.
Artysta wiele koncertuje w kraju i za granicą, uczestniczy także w renomowanych festiwalach i kursach muzycznych. Współ-pracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie i Teatrem Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu. Występuje z wybitnymi wykonawcami – wokalistami i instrumentalistami. Jako wykładowca warszawskiej Akademii Muzycznej przez wiele lat współpracował z prof. Haliną Słonicką.
Dokonał wielu nagrań dla radia i telewizji, nagrań płytowych (DUX, Polskie Radio, Acte Prealable).
Wernisaż wystawy "Kurtyna w górę!": Tall Man performans, Pool.Time.TV i koncert Banda Debili
18 lipca 2025 - 19:00
galeria Studio BWA Wrocław
ul. Ruska 46a/301 (III piętro) Wrocław
5 903sztuka
VSJF: LUNAMË
18 lipca 2025 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
3 613muzyka
VSJF: LUNAMË
18 lipca 2025 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
7 319muzyka
Vertigo Presents: Women's Blues by Paulina Jeżewska
17 lipca 2025 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
3 878muzyka
VSJF: Michał Martyniuk Trio
17 lipca 2025 - 20:00
QHotel Plus Wrocław Bielany
Szwedzka 7 Wrocław
7 442muzyka
Cellist Boseong Cho: Koncert muzyki filmowej
17 lipca 2025 - 19:00jest więcej terminów
Synagoga Pod Białym Bocianem
Pawła Włodkowica 7 Wrocław
11 915muzyka
Letnie wieczory muzyki fortepianowej
16 lipca 2025 - 18:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
5 240muzyka
VSJF: Dominik Gawroński Quintet feat. Ola Gurdziel Stańko meets Wisława
16 lipca 2025 - 20:00
dACH! Dominikańska
Plac Dominikański 3 Wrocław
7 140muzyka
Ossuary (us) + Cancer Void (cz) | Wrocław
16 lipca 2025 - 19:00
Klub Łącznik
Tramwajowa 1-3 Wrocław
7 209muzyka
Wieczór przy fortepianie
15 lipca 2025 - 18:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
5 263muzyka
VSJF: Tram Jazz Jam: Ride and Rhythm
15 lipca 2025 - 18:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
7 227muzyka
VSJF: Kuba Lechki Quintet Herbie Hancock - Maiden Voyage
14 lipca 2025 - 20:00
OpatoVice Beach Bar
ul. Braci Gierymskich 151 Wrocław
7 375muzyka
Vertigo Presents: Wojciech Młynarski Zaśpiewany - Scena Pod Regałem
13 lipca 2025 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
3 649muzyka
Oprowadzanie po wystawie "Wrocław 1945-2016"
13 lipca 2025 - 13:00
Centrum Historii Zajezdnia
ul. Grabiszyńska 184 Wrocław
4 749muzyka
VSJF: The Cuban Latin Jazz
13 lipca 2025 - 20:00
Hydropolis
ul. Na Grobli 17 Wrocław
7 698muzyka
VSJF: Daliowe Melodie Anna Nguyen Jazz Quartet
13 lipca 2025 - 14:00
Wyspa Daliowa
ul. Grodzka 11 Wrocław
7 428muzyka
Koncert piosenki włoskiej: "O bella ciao"
12 lipca 2025 - 19:00
Klubokawiarnia "Kwiaty Kawy i Inne"
pl. Kościuszki 12 Wrocław
4 782muzyka


























