
KONCERT SYMFONICZNY
- 20 kwietnia 2007, piątek» 19:00
Jacek Kaspszyk — dyrygentOrkiestra Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego
Sala Koncertowa Filharmonii Wrocławskiej
piątek — 20 kwietnia 2007, godz. 19:00
Program:
- W. A. Mozart - Symfonia g-moll KV 183
- A. Bruckner - Symfonia nr 4 Es-dur "Romantyczna"
Wśród wczesnych kompozycji symfonicznych Mozarta, Symfonia g-moll KV 183, napisana przez niespełna 18-letniego kompozytora, jest dziełem rzeczywiście wyjątkowym. Po pierwsze wyróżnia ją molowa tonacja; jest to jedna z dwóch symfonii molowych Mozarta, obok wielkiej Symfonii KV 550, na-pisanej także w g-moll. To zastanawiające pokrewieństwo po-woduje, że „mała” Symfonia g-moll traktowana być może jako zapowiedź tamtego dzieła, tak ważnego przecież nie tylko w twórczości Mozarta, ale w całej historii klasyczno- romantycznego symfonizmu. Ale powstanie „małej” Symfonii g-moll zwiastuje przede wszystkim głębszą zmianę stylu kompozytora, jaka dokona się w dojrzałej fazie jego twórczości.
Utwór to niewielkich jeszcze rozmiarów, choć w pełni respektuje cztero- częściowy układ klasycystycznej formy symfonicznej; brzmieniowo skromny, przypominający raczej smyczkową barwę kameralnych divertiment, mimo że przeznaczony na pełny zespół klasycystycznej orkiestry. Pod względem muzycznej formy i faktury wydaje się nader prosty, wyrazisty, oczywisty. Mozart nie przekracza tu konwencjonalnych norm języka muzycznego klasycyzmu, odwołuje się do często powielanych środków i gestów. Jednak ekspresja tej muzyki, jej przekaz estetyczny, od samego początku wzbudza naszą uwagę, zadziwia. Wobec dekoracyjności i wyrazowej powściągliwości stylu galant, powstanie Symfonii g-moll jest dowodem poszukiwań samodzielnej drogi, oryginalności, a przede wszystkim – artystycznej głębi. Tu właśnie zaczyna się proces, który nie tylko do-prowadzi Mozarta do jego indywidualnego języka, wyrażonego w późnych symfoniach, koncertach fortepianowych, sonatach czy operach, ale otworzy przed muzyką epokę romantyzmu - epokę, która sztukę dźwięku traktuje jako mowę uczuć.
Symfonie Antona Brucknera to estetycznie rzecz ujmując prawie ostatnie, obok dzieł Gustawa Mahlera, ogniwo wielkiej romantycznej wędrówki symfonizmu. Ciężar tej tradycji staje się tu nader oczywisty, uzmysłowiony bezpośrednio w muzycznej materii. Można by rzec: przygniatający. W ciągu stulecia symfonia powiększa się i rozwija masywnością swego brzmienia, mocą wyrazu emocjonalnego, przekazem treści. Twórczość Brucknera ma swój znaczący udział w tym procesie, który opisać można jako ruch w stronę tego, co wzniosłe, uroczyste, ekstatyczne. Jego IV symfonia z 1874 roku zyskała przydomek „Romantycznej”. Wydawać się to może o tyle niezrozumiałe, że przecież cała twórczość Brucknera zamyka się w kręgu estetyki romantyzmu. O ściślejszym związku tej symfonii z romantyzmem miałby świadczyć jednak jej kontekst programowy, zapisany w komentarzach odautorskich – nawiązujący do idei przyrody, piękna natury. Czy i w jakim stopniu ów program pozostaje jeszcze dzisiaj dla nas czytelny, wydaje się kwestią nader sporną. Istnieje jednak pewna wyjątkowa cecha, która wyróżnia styl Brucknera na tle innych postaw twórczych romantyzmu i pozwala nazwać jego symfonie „romantycznymi” w szczególnym sensie.
Jego muzyka pozbawiona jest miękkości i wylewności, jakie zwykliśmy wiązać z romantycznym subiektywizmem. Wsparta na hymnicznej melodyce, na chropawej barwie, jest w niezrozumiały sposób ascetyczna i pod-niosła zarazem. Podobnie jak XIX-wieczne malarstwo i archi-tektura, monumentalność muzyki Brucknera przybiera wyraź-nie historyczno-religijny wydźwięk; wydaje się ewokować wielkie obrazy przeszłości. Miara Brucknerowskiej wyobraźni przekracza wymiar człowieka, jest jakby ponadludzka. Być może dlatego, że – jak wiadomo – przeniknięta została głęboką religijnością jej twórcy. Jeśli jednak nawet z jakichś względów odrzucimy związek tej muzyki ze sfera religijną, to i tak pozostanie ona dla nas niezgłębioną tajemnicą, mistycznym, ekstatycznym wyzwaniem, skierowanym do każdego człowieka.
opracowanie Robert Losiak
Jacek Kaspszyk
Pierwszy dyrygent Filharmonii we Wrocławiu. Swoją karierę dyrygencką rozpoczął od zajęcia III miejsca na prestiżowym konkursie im. H. von Karajana w Berlinie, dzięki któremu zaczął obejmować eksponowane stanowiska w renomowanych instytucjach muzycznych. Był kierownikiem artystycznym Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, pierwszym dyrygentem londyńskiej Capitol Radio's Wren Orchestra oraz dyrektorem muzycznym i naczelnym Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.
Jest dyrektorem muzycznym Litewskiej Opery i Baletu w Wilnie. Nieustannie koncertując i prowadząc spektakle operowe zyskał renomę wybitnego dyrygenta.
bilety:
VIP—60zł, N—40zł, U—25zł, W—15zł

Berek, czyli Upiór w Moherze
2 lutego 2025 - 15:00/18
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
223 317teatr
Noworoczny Bal Karnawałowy
1 lutego 2025 - 12:00
Wrocławski Klub Formaty
ul. Samborska 3-5 Wrocław
3 457muzyka
DEZERTER zagra w Starym Klasztorze!
1 lutego 2025 - 20:00 | KUP-BILET | 85złjest więcej terminów
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
10 991teatr
żONa - Nigdy więcej tajemnic
1 lutego 2025 - 16:00 | KUP-BILET | 130zł 19:00 | KUP-BILET | 130zł
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
156 221teatr
Łóżko pełne cudzoziemców - reż. Jerzy Bończak + Dancing
1 lutego 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 185zł
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
24 642teatr
Grand Royal Ballet - Jezioro Łabędzie
1 lutego 2025 - 16:30 | KUP-BILET | 140zł 19:30 | KUP-BILET | 150zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
115 793teatr
Narodowy Balet Gruzji "Sukhishvili"
1 lutego 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 170zł
Narodowe Forum Muzyki
plac Wolności 1 Wrocław
62 951teatr
Piotr Anderszewski & NFM Filharmonia Wrocławska
31 stycznia 2025 - 19:00 | KUP-BILET
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
4 168muzyka
Dancing Queen - karnawałowy koncert "The best of ABBA" w Starym Klasztorze!
31 stycznia 2025 - 20:00 | KUP-BILET | 60zł
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
4 603muzyka
Koncert gitarowy Sławomira Markowskiego
30 stycznia 2025 - 18:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
5 108muzyka
Słuchowisko najbardziej pikantnych erotyków polskich od renesansu do współczesności z ognistym Show
30 stycznia 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 70zł
Pałac Pawłowice
ul. Pawłowicka 87 Wrocław
8 612teatr
Reż. Kuba Kowalski
30 stycznia 2025 - 19:15 | KUP-BILET | 50złjest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena
Rzeźnicza 12 Wrocław
15 828teatr
Tego chciałam - trasa 20 lecia
27 stycznia 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 99zł
Narodowe Forum Muzyki
plac Wolności 1 Wrocław
94 950teatr
MAJA SIKOROWSKA | KROKE
27 stycznia 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 130złjest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
11 224teatr
Bartek Strusiński w programie "Goryl Gu Gu"
26 stycznia 2025 - 17:00 | KUP-BILET | 40zł
Klub Wędrówki
ul. Podwale 37/38 Wrocław
121 964teatr
Karnawałowa potańcówka w Klubowej
25 stycznia 2025 - 17:00
Centrum Kultury Nowy Pafawag
Chociebuska 4-6 Wrocław
4 735muzyka
Najpiękniejsze operetkowe i instrumentalne czardasze oraz tańce węgierskie
25 stycznia 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 80zł
Sala Sesyjna Dworca Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
7 170teatr
