
KONCERT SYMFONICZNY
- 20 kwietnia 2007, piątek» 19:00
Jacek Kaspszyk — dyrygentOrkiestra Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego
Sala Koncertowa Filharmonii Wrocławskiej
piątek — 20 kwietnia 2007, godz. 19:00
Program:
- W. A. Mozart - Symfonia g-moll KV 183
- A. Bruckner - Symfonia nr 4 Es-dur "Romantyczna"
Wśród wczesnych kompozycji symfonicznych Mozarta, Symfonia g-moll KV 183, napisana przez niespełna 18-letniego kompozytora, jest dziełem rzeczywiście wyjątkowym. Po pierwsze wyróżnia ją molowa tonacja; jest to jedna z dwóch symfonii molowych Mozarta, obok wielkiej Symfonii KV 550, na-pisanej także w g-moll. To zastanawiające pokrewieństwo po-woduje, że „mała” Symfonia g-moll traktowana być może jako zapowiedź tamtego dzieła, tak ważnego przecież nie tylko w twórczości Mozarta, ale w całej historii klasyczno- romantycznego symfonizmu. Ale powstanie „małej” Symfonii g-moll zwiastuje przede wszystkim głębszą zmianę stylu kompozytora, jaka dokona się w dojrzałej fazie jego twórczości.
Utwór to niewielkich jeszcze rozmiarów, choć w pełni respektuje cztero- częściowy układ klasycystycznej formy symfonicznej; brzmieniowo skromny, przypominający raczej smyczkową barwę kameralnych divertiment, mimo że przeznaczony na pełny zespół klasycystycznej orkiestry. Pod względem muzycznej formy i faktury wydaje się nader prosty, wyrazisty, oczywisty. Mozart nie przekracza tu konwencjonalnych norm języka muzycznego klasycyzmu, odwołuje się do często powielanych środków i gestów. Jednak ekspresja tej muzyki, jej przekaz estetyczny, od samego początku wzbudza naszą uwagę, zadziwia. Wobec dekoracyjności i wyrazowej powściągliwości stylu galant, powstanie Symfonii g-moll jest dowodem poszukiwań samodzielnej drogi, oryginalności, a przede wszystkim – artystycznej głębi. Tu właśnie zaczyna się proces, który nie tylko do-prowadzi Mozarta do jego indywidualnego języka, wyrażonego w późnych symfoniach, koncertach fortepianowych, sonatach czy operach, ale otworzy przed muzyką epokę romantyzmu - epokę, która sztukę dźwięku traktuje jako mowę uczuć.
Symfonie Antona Brucknera to estetycznie rzecz ujmując prawie ostatnie, obok dzieł Gustawa Mahlera, ogniwo wielkiej romantycznej wędrówki symfonizmu. Ciężar tej tradycji staje się tu nader oczywisty, uzmysłowiony bezpośrednio w muzycznej materii. Można by rzec: przygniatający. W ciągu stulecia symfonia powiększa się i rozwija masywnością swego brzmienia, mocą wyrazu emocjonalnego, przekazem treści. Twórczość Brucknera ma swój znaczący udział w tym procesie, który opisać można jako ruch w stronę tego, co wzniosłe, uroczyste, ekstatyczne. Jego IV symfonia z 1874 roku zyskała przydomek „Romantycznej”. Wydawać się to może o tyle niezrozumiałe, że przecież cała twórczość Brucknera zamyka się w kręgu estetyki romantyzmu. O ściślejszym związku tej symfonii z romantyzmem miałby świadczyć jednak jej kontekst programowy, zapisany w komentarzach odautorskich – nawiązujący do idei przyrody, piękna natury. Czy i w jakim stopniu ów program pozostaje jeszcze dzisiaj dla nas czytelny, wydaje się kwestią nader sporną. Istnieje jednak pewna wyjątkowa cecha, która wyróżnia styl Brucknera na tle innych postaw twórczych romantyzmu i pozwala nazwać jego symfonie „romantycznymi” w szczególnym sensie.
Jego muzyka pozbawiona jest miękkości i wylewności, jakie zwykliśmy wiązać z romantycznym subiektywizmem. Wsparta na hymnicznej melodyce, na chropawej barwie, jest w niezrozumiały sposób ascetyczna i pod-niosła zarazem. Podobnie jak XIX-wieczne malarstwo i archi-tektura, monumentalność muzyki Brucknera przybiera wyraź-nie historyczno-religijny wydźwięk; wydaje się ewokować wielkie obrazy przeszłości. Miara Brucknerowskiej wyobraźni przekracza wymiar człowieka, jest jakby ponadludzka. Być może dlatego, że – jak wiadomo – przeniknięta została głęboką religijnością jej twórcy. Jeśli jednak nawet z jakichś względów odrzucimy związek tej muzyki ze sfera religijną, to i tak pozostanie ona dla nas niezgłębioną tajemnicą, mistycznym, ekstatycznym wyzwaniem, skierowanym do każdego człowieka.
opracowanie Robert Losiak
Jacek Kaspszyk
Pierwszy dyrygent Filharmonii we Wrocławiu. Swoją karierę dyrygencką rozpoczął od zajęcia III miejsca na prestiżowym konkursie im. H. von Karajana w Berlinie, dzięki któremu zaczął obejmować eksponowane stanowiska w renomowanych instytucjach muzycznych. Był kierownikiem artystycznym Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, pierwszym dyrygentem londyńskiej Capitol Radio's Wren Orchestra oraz dyrektorem muzycznym i naczelnym Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.
Jest dyrektorem muzycznym Litewskiej Opery i Baletu w Wilnie. Nieustannie koncertując i prowadząc spektakle operowe zyskał renomę wybitnego dyrygenta.
bilety:
VIP—60zł, N—40zł, U—25zł, W—15zł

Ladies first: Kari Sál feat. Adam Bałdych „Butterfly” – koncert
20 października 2024 - 19:00
IMPART CENTRUM
Piłsudskiego 19 Wrocław
12 447muzyka
Zespół Reprezentacyjny
20 października 2024 - 19:00jest więcej terminów
Stary Klasztor
ul. Purkyniego 1 Wrocławjest więcej miejsc
17 436muzyka
Emmanuel Pahud & NFM Orkiestra Leopoldinum
19 października 2024 - 18:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
5 932muzyka
Tydzień, nie dłużej...
18 października 2024 - 17:30/20
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
65 342teatr
Hunter
18 października 2024 - 20:00jest więcej terminów
Stary Klasztor
ul. Purkyniego 1 Wrocław
105 304muzyka
Koncert Mundinova i wernisaż Ewy Kutylak
17 października 2024 - 18:00
Centrum na Przedmieściu
Prądzyńskiego 39A Wrocław
7 649sztuka
Premiera 2024 - V. Aleksander, O. Bołądź, P. Chruściel, M. Lamparska, M. Zakościelny, Piotr Witkowski, Robert Gulaczyk, Jakub Sasak
17 października 2024 - 17:30/20
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
161 682teatr
Speed Dating | Wiek: 40-55 | Wrocław
16 października 2024 - 18:00
Piwnica Świdnicka
Rynek Ratusz 1A Wrocław
8 113muzyka
FANFARA CIOCĂRLIA - legendarna bałkańska orkiestra dęta zagra we Wrocławiu!
15 października 2024 - 19:30
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
17 175muzyka
Widzialne | Niewidzialne Tour
14 października 2024 - 19:00
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
15 134teatr
Koncert na Dzień Nauczyciela
14 października 2024 - 20:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
11 714teatr
DIEZ CUERDAS Grzegorz Wojtasik – skrzypce Jan Kudełka – gitara - XXI FESTIWAL „PAX ET BONUM PER MUSICAM”
13 października 2024 - 19:30
Kościół św. Wojciecha
pl. Dominikański 2 Wrocław
5 576muzyka
"Cztery Twarze Życia"
13 października 2024 - 18:30
Hala Stulecia
ul. Wystawowa 1 Wrocław
60 676teatr
Kamil Radzimowski, Mateusz Chmielewski i Adeb Chamoun. MUZYCZNE SPOTKANIA KULTUR - XXI FESTIWAL
12 października 2024 - 18:00
Katedra św. Wincentego i św. Jakuba Kościoła Greckokatolickiego
Plac Bp. Nankiera 15 Wrocław
5 349muzyka
Legendarny Ray Brown Jr po raz pierwszy w Polsce! Zagra we Wrocławiu 12 października!
12 października 2024 - 20:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
5 954muzyka
Festiwal "Sounds of Surrender"
12 października 2024 - 19:00jest więcej terminów
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocławjest więcej miejsc
13 635muzyka
Prezent urodzinowy
12 października 2024 - 16:00/19
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
78 369teatr
