
KONCERT SYMFONICZNY
- 20 kwietnia 2007, piątek» 19:00
Jacek Kaspszyk — dyrygentOrkiestra Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego
Sala Koncertowa Filharmonii Wrocławskiej
piątek — 20 kwietnia 2007, godz. 19:00
Program:
- W. A. Mozart - Symfonia g-moll KV 183
- A. Bruckner - Symfonia nr 4 Es-dur "Romantyczna"
Wśród wczesnych kompozycji symfonicznych Mozarta, Symfonia g-moll KV 183, napisana przez niespełna 18-letniego kompozytora, jest dziełem rzeczywiście wyjątkowym. Po pierwsze wyróżnia ją molowa tonacja; jest to jedna z dwóch symfonii molowych Mozarta, obok wielkiej Symfonii KV 550, na-pisanej także w g-moll. To zastanawiające pokrewieństwo po-woduje, że „mała” Symfonia g-moll traktowana być może jako zapowiedź tamtego dzieła, tak ważnego przecież nie tylko w twórczości Mozarta, ale w całej historii klasyczno- romantycznego symfonizmu. Ale powstanie „małej” Symfonii g-moll zwiastuje przede wszystkim głębszą zmianę stylu kompozytora, jaka dokona się w dojrzałej fazie jego twórczości.
Utwór to niewielkich jeszcze rozmiarów, choć w pełni respektuje cztero- częściowy układ klasycystycznej formy symfonicznej; brzmieniowo skromny, przypominający raczej smyczkową barwę kameralnych divertiment, mimo że przeznaczony na pełny zespół klasycystycznej orkiestry. Pod względem muzycznej formy i faktury wydaje się nader prosty, wyrazisty, oczywisty. Mozart nie przekracza tu konwencjonalnych norm języka muzycznego klasycyzmu, odwołuje się do często powielanych środków i gestów. Jednak ekspresja tej muzyki, jej przekaz estetyczny, od samego początku wzbudza naszą uwagę, zadziwia. Wobec dekoracyjności i wyrazowej powściągliwości stylu galant, powstanie Symfonii g-moll jest dowodem poszukiwań samodzielnej drogi, oryginalności, a przede wszystkim – artystycznej głębi. Tu właśnie zaczyna się proces, który nie tylko do-prowadzi Mozarta do jego indywidualnego języka, wyrażonego w późnych symfoniach, koncertach fortepianowych, sonatach czy operach, ale otworzy przed muzyką epokę romantyzmu - epokę, która sztukę dźwięku traktuje jako mowę uczuć.
Symfonie Antona Brucknera to estetycznie rzecz ujmując prawie ostatnie, obok dzieł Gustawa Mahlera, ogniwo wielkiej romantycznej wędrówki symfonizmu. Ciężar tej tradycji staje się tu nader oczywisty, uzmysłowiony bezpośrednio w muzycznej materii. Można by rzec: przygniatający. W ciągu stulecia symfonia powiększa się i rozwija masywnością swego brzmienia, mocą wyrazu emocjonalnego, przekazem treści. Twórczość Brucknera ma swój znaczący udział w tym procesie, który opisać można jako ruch w stronę tego, co wzniosłe, uroczyste, ekstatyczne. Jego IV symfonia z 1874 roku zyskała przydomek „Romantycznej”. Wydawać się to może o tyle niezrozumiałe, że przecież cała twórczość Brucknera zamyka się w kręgu estetyki romantyzmu. O ściślejszym związku tej symfonii z romantyzmem miałby świadczyć jednak jej kontekst programowy, zapisany w komentarzach odautorskich – nawiązujący do idei przyrody, piękna natury. Czy i w jakim stopniu ów program pozostaje jeszcze dzisiaj dla nas czytelny, wydaje się kwestią nader sporną. Istnieje jednak pewna wyjątkowa cecha, która wyróżnia styl Brucknera na tle innych postaw twórczych romantyzmu i pozwala nazwać jego symfonie „romantycznymi” w szczególnym sensie.
Jego muzyka pozbawiona jest miękkości i wylewności, jakie zwykliśmy wiązać z romantycznym subiektywizmem. Wsparta na hymnicznej melodyce, na chropawej barwie, jest w niezrozumiały sposób ascetyczna i pod-niosła zarazem. Podobnie jak XIX-wieczne malarstwo i archi-tektura, monumentalność muzyki Brucknera przybiera wyraź-nie historyczno-religijny wydźwięk; wydaje się ewokować wielkie obrazy przeszłości. Miara Brucknerowskiej wyobraźni przekracza wymiar człowieka, jest jakby ponadludzka. Być może dlatego, że – jak wiadomo – przeniknięta została głęboką religijnością jej twórcy. Jeśli jednak nawet z jakichś względów odrzucimy związek tej muzyki ze sfera religijną, to i tak pozostanie ona dla nas niezgłębioną tajemnicą, mistycznym, ekstatycznym wyzwaniem, skierowanym do każdego człowieka.
opracowanie Robert Losiak
Jacek Kaspszyk
Pierwszy dyrygent Filharmonii we Wrocławiu. Swoją karierę dyrygencką rozpoczął od zajęcia III miejsca na prestiżowym konkursie im. H. von Karajana w Berlinie, dzięki któremu zaczął obejmować eksponowane stanowiska w renomowanych instytucjach muzycznych. Był kierownikiem artystycznym Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, pierwszym dyrygentem londyńskiej Capitol Radio's Wren Orchestra oraz dyrektorem muzycznym i naczelnym Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.
Jest dyrektorem muzycznym Litewskiej Opery i Baletu w Wilnie. Nieustannie koncertując i prowadząc spektakle operowe zyskał renomę wybitnego dyrygenta.
bilety:
VIP—60zł, N—40zł, U—25zł, W—15zł

Wrocław IX | Łukasz Kowalski - Święty Łukasz | 5.01.25, g. 18:00
5 stycznia 2025 - 18:00
Klub Wędrówki
ul. Podwale 37/38 Wrocław
10 102teatr
LISTA PRZEBOJÓW POLSKIEGO ROCKA - lata 2000 - 2009
5 stycznia 2025 - 19:30
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
10 153teatr
Grupa MoCarta - ALE KINO! czyli muzyka filmowa wg Grupy MoCarta
5 stycznia 2025 - 16:00/18
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
22 593teatr
Wrocław VIII | Łukasz Kowalski - Święty Łukasz | 4.01.25, g. 18:00
4 stycznia 2025 - 18:00
Klub Wędrówki
ul. Podwale 37/38 Wrocław
9 944teatr
Kiedy kota nie ma
4 stycznia 2025 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
101 424teatr
Światowe przeboje Króla walca Johanna Straussa i nie tylko...
3 stycznia 2025 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
332 249teatr
Wyjście awaryjne - oddam kochanka w dobre ręce
3 stycznia 2025 - 17:00/20
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
278 412teatr
Sylwester w Piwnicy Świdnickiej
31 grudnia 2024 - 20:00
Piwnica Świdnicka
Rynek Ratusz 1A Wrocław
3 465muzyka
Koncert sylwestrowy
31 grudnia 2024 - 18:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
8 836muzyka
NEW YEAR'S EVE 2025
31 grudnia 2024 - 20:00
X-Demon Wrocław
pl. Wolności 7 Wrocław
4 537muzyka
Największe operowe, operetkowe, musicalowe i rewiowe przeboje w norowocznym wydaniu
31 grudnia 2024 - 20:00
Sala Sesyjna Dworca Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
10 023teatr
XI Międzynarodowa Gala Sylwestrowa w Auli Leopoldina
31 grudnia 2024 - 19:00
Aula Leopoldina
pl.Uniwersytecki 1 Wrocław
5 535muzyka
Sylwester w Gemie 2024/2025
31 grudnia 2024 - 20:00
Hala Widowiskowa Hotelu GEM
Ul. Józefa Mianowskiego 2B Wrocław
12 556teatr
Muzyka filmowa oraz słynne arie, polki i walce w wykonaniu orkiestry i międzynarodowych solistów
31 grudnia 2024 - 19:00
Aula Leopoldina
Pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
5 579muzyka
Winter Songs of Frank Sinatra
29 grudnia 2024 - 17:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
71 669teatr
DJ MATYS | X-Demon Wrocław
28 grudnia 2024 - 22:00
X-Demon Wrocław
pl. Wolności 7 Wrocław
5 201muzyka
Kiedy kota nie ma...
28 grudnia 2024 - 16:00/19
Sala Koncertowa Radia Wrocław
Al. Karkonoska 10 Wrocław
3 110 681teatr
