
KONCERT SYMFONICZNY
- 20 kwietnia 2007, piątek» 19:00
Jacek Kaspszyk — dyrygentOrkiestra Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego
Sala Koncertowa Filharmonii Wrocławskiej
piątek — 20 kwietnia 2007, godz. 19:00
Program:
- W. A. Mozart - Symfonia g-moll KV 183
- A. Bruckner - Symfonia nr 4 Es-dur "Romantyczna"
Wśród wczesnych kompozycji symfonicznych Mozarta, Symfonia g-moll KV 183, napisana przez niespełna 18-letniego kompozytora, jest dziełem rzeczywiście wyjątkowym. Po pierwsze wyróżnia ją molowa tonacja; jest to jedna z dwóch symfonii molowych Mozarta, obok wielkiej Symfonii KV 550, na-pisanej także w g-moll. To zastanawiające pokrewieństwo po-woduje, że „mała” Symfonia g-moll traktowana być może jako zapowiedź tamtego dzieła, tak ważnego przecież nie tylko w twórczości Mozarta, ale w całej historii klasyczno- romantycznego symfonizmu. Ale powstanie „małej” Symfonii g-moll zwiastuje przede wszystkim głębszą zmianę stylu kompozytora, jaka dokona się w dojrzałej fazie jego twórczości.
Utwór to niewielkich jeszcze rozmiarów, choć w pełni respektuje cztero- częściowy układ klasycystycznej formy symfonicznej; brzmieniowo skromny, przypominający raczej smyczkową barwę kameralnych divertiment, mimo że przeznaczony na pełny zespół klasycystycznej orkiestry. Pod względem muzycznej formy i faktury wydaje się nader prosty, wyrazisty, oczywisty. Mozart nie przekracza tu konwencjonalnych norm języka muzycznego klasycyzmu, odwołuje się do często powielanych środków i gestów. Jednak ekspresja tej muzyki, jej przekaz estetyczny, od samego początku wzbudza naszą uwagę, zadziwia. Wobec dekoracyjności i wyrazowej powściągliwości stylu galant, powstanie Symfonii g-moll jest dowodem poszukiwań samodzielnej drogi, oryginalności, a przede wszystkim – artystycznej głębi. Tu właśnie zaczyna się proces, który nie tylko do-prowadzi Mozarta do jego indywidualnego języka, wyrażonego w późnych symfoniach, koncertach fortepianowych, sonatach czy operach, ale otworzy przed muzyką epokę romantyzmu - epokę, która sztukę dźwięku traktuje jako mowę uczuć.
Symfonie Antona Brucknera to estetycznie rzecz ujmując prawie ostatnie, obok dzieł Gustawa Mahlera, ogniwo wielkiej romantycznej wędrówki symfonizmu. Ciężar tej tradycji staje się tu nader oczywisty, uzmysłowiony bezpośrednio w muzycznej materii. Można by rzec: przygniatający. W ciągu stulecia symfonia powiększa się i rozwija masywnością swego brzmienia, mocą wyrazu emocjonalnego, przekazem treści. Twórczość Brucknera ma swój znaczący udział w tym procesie, który opisać można jako ruch w stronę tego, co wzniosłe, uroczyste, ekstatyczne. Jego IV symfonia z 1874 roku zyskała przydomek „Romantycznej”. Wydawać się to może o tyle niezrozumiałe, że przecież cała twórczość Brucknera zamyka się w kręgu estetyki romantyzmu. O ściślejszym związku tej symfonii z romantyzmem miałby świadczyć jednak jej kontekst programowy, zapisany w komentarzach odautorskich – nawiązujący do idei przyrody, piękna natury. Czy i w jakim stopniu ów program pozostaje jeszcze dzisiaj dla nas czytelny, wydaje się kwestią nader sporną. Istnieje jednak pewna wyjątkowa cecha, która wyróżnia styl Brucknera na tle innych postaw twórczych romantyzmu i pozwala nazwać jego symfonie „romantycznymi” w szczególnym sensie.
Jego muzyka pozbawiona jest miękkości i wylewności, jakie zwykliśmy wiązać z romantycznym subiektywizmem. Wsparta na hymnicznej melodyce, na chropawej barwie, jest w niezrozumiały sposób ascetyczna i pod-niosła zarazem. Podobnie jak XIX-wieczne malarstwo i archi-tektura, monumentalność muzyki Brucknera przybiera wyraź-nie historyczno-religijny wydźwięk; wydaje się ewokować wielkie obrazy przeszłości. Miara Brucknerowskiej wyobraźni przekracza wymiar człowieka, jest jakby ponadludzka. Być może dlatego, że – jak wiadomo – przeniknięta została głęboką religijnością jej twórcy. Jeśli jednak nawet z jakichś względów odrzucimy związek tej muzyki ze sfera religijną, to i tak pozostanie ona dla nas niezgłębioną tajemnicą, mistycznym, ekstatycznym wyzwaniem, skierowanym do każdego człowieka.
opracowanie Robert Losiak
Jacek Kaspszyk
Pierwszy dyrygent Filharmonii we Wrocławiu. Swoją karierę dyrygencką rozpoczął od zajęcia III miejsca na prestiżowym konkursie im. H. von Karajana w Berlinie, dzięki któremu zaczął obejmować eksponowane stanowiska w renomowanych instytucjach muzycznych. Był kierownikiem artystycznym Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, pierwszym dyrygentem londyńskiej Capitol Radio's Wren Orchestra oraz dyrektorem muzycznym i naczelnym Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.
Jest dyrektorem muzycznym Litewskiej Opery i Baletu w Wilnie. Nieustannie koncertując i prowadząc spektakle operowe zyskał renomę wybitnego dyrygenta.
bilety:
VIP—60zł, N—40zł, U—25zł, W—15zł

Przeboje Męskiego Grania w Starym Klasztorze!
21 marca 2025 - 19:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
3 158muzyka
Pop Opera - od opery do musicalu
21 marca 2025 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław im. J. Kaczmarka
ul. Karkonoska 10 Wrocław
157 004muzyka
Koncert przy świecach: Muzyka z serialu Bridgertonowie
21 marca 2025 - 18:15
Oratorium Marianum
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
23 187teatr
Najpiękniejsze melodie świata, czyli od opery do musicalu z wybitnymi polskimi artystami!
21 marca 2025 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
135 027teatr
Interaktywne widowisko dla najmłodszych
21 marca 2025 - 18:00jest więcej terminów
Centrum Kultury Nowy Pafawag
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
247 873teatr
Pop Opera - od opery do musicalu
21 marca 2025 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław im. J. Kaczmarka
ul. Karkonoska 10 Wrocław
204 016muzyka
Pop Opera - od opery do musicalu
21 marca 2025 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław im. J. Kaczmarka
ul. Karkonoska 10 Wrocław
262 891muzyka
Najpiękniejsze melodie świata, czyli od opery do musicalu z wybitnymi polskimi artystami!
21 marca 2025 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
294 704teatr
DAAB "Muzyka Serc"
20 marca 2025 - 19:30
Sala Witrażowa - Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
5 227teatr
THE BEATLES Unplugged by Adam Kalinowski
20 marca 2025 - 20:00
Dziady i Koktajle
Jatki 3/4 Wrocław
10 565muzyka
Wiosenna Trasa Koncertowa
20 marca 2025 - 20:00
Klub Nietota
ul. Kazimierza Wielkiego 50 Wrocław
7 548teatr
Największe przeboje The Beatles w doskonałych akustycznych wersjach!
20 marca 2025 - 20:00
Dziady i Koktajle
ul. Jatki 3/4 Wrocław
85 470teatr
"The Urban Birder" - książka Davida Lindo
20 marca 2025 - 19:00jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Scena na Strychu
Rzeźnicza 12 Wrocław
9 968teatr
Koncert Akademii Młodego Artysty
19 marca 2025 - 17:30
Centrum Kultury Nowy Pafawag
Chociebuska 4-6 Wrocław
4 019muzyka
Wrocławskie Wieczory Coolturalne
19 marca 2025 - 19:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
4 049muzyka
Prowadzą Martyna Podwysocka & Dolly Stand-up
19 marca 2025 - 19:00
Klubokawiarnia Mleczarnia
ul. Włodkowica 5 Wrocław
5 454teatr
Kabaret Hrabi - Pociechy
19 marca 2025 - 17:30/20
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
59 372teatr
