
KONCERT SYMFONICZNY
- 23 marca 2007, piątek» 19:00

Daniel Raiskin
Daniel Raiskin — dyrygentEnrico Pace — fortepianOrkiestra Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego
Program:
Joseph Haydn
Symfonia B-dur "Królowa" Hob. I:85Ludwig van Beethoven
Koncert fortepianowy nr 3 c-moll op. 37Johannes Brahms
Symfonia nr 2 D-dur op. 73
Daniel Raiskin
II dyrygent Orkiestry Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, kierownik muzyczny Staatsorchester Rheinische Philharmonie, dyrektor artystyczny Middelburg International Music Festiwal i stały gościnny dyrygent Uralskiej Orkiestry Filharmonicznej w Jekaterinburgu. Należy do grona najbardziej wszechstronnych muzyków swego pokolenia. Zyskał reputację jednego z najlepszych altowiolistów w Europie, jeszcze zanim rozpoczął karierę dyrygencką. Urodzony 1970 roku w St. Petersburgu dyrygent jest absolwentem konserwatoriów w St. Petersburgu, Amsterdamie i Freiburgu. Po ukończeniu studiów dyrygenckich u Lwa Sawicza w St. Petersburgu odbył szereg kursów mistrzowskich. Występował z wieloma najważniejszymi orkiestrami i uznanymi artystami nie tylko w najważniejszych ośrodkach koncertowych w Europie, ale i na całym świecie.
Enrico Pace
Urodził się w Rimini we Włoszech, studiował w klasie fortepianu Franco Scali. Jest także absolwentem kompozycji i dyrygentury. Ma na swym koncie zwycięstwa w konkursach pianistycznych Yamahy w 1987 oraz im. F. Liszta w 1989. Prowadzi aktywną działalność koncertową w niemal wszystkich krajach Europy, a także w Australii m.in. z orkiestrami symfonicznymi z Sydney i Melbourne. Często występuje w duecie ze skrzypkiem Frankiem Peterem Zimmermannem. Uczestniczy w liczących się w Europie festiwalach muzycznych. Jego występy są zawsze bardzo pozytywnie odbierane przez publiczność i krytykę.
Wielki romantyczny kompozytor Johannes Brahms wielokrotnie powtarzał swoim przyjaciołom, że urodził się za późno. Źle znosił stałe porównywanie jego muzyki do stylu Wagnera i nie uznawał podziału muzyki na absolutną i programową. Tęsknił za barokiem i klasycyzmem, jako epokami będącymi dla niego wzorem ładu w muzyce, zachował w swoich dziełach klasyczną formę i wyważone proporcje. Cechy te w pełni zostały wypracowane w okresie przedklasycznym i klasycznym, a szczególny wkład w tworzenie nowego stylu miał Joseph Haydn.
Twórca 104 symfonii nie miał jednolitego twórczego oblicza, jego wczesne symfonie nosiły piętno wcześniejszej epoki, niektóre z nich miały jeszcze wypisane partie basso continuo. Tytuły, jakie pojawiały się w symfoniach Haydna, nie pochodziły od kompozytora, choć były wyrazem jego intencji artystycznych lub dworskich. Powstała na przełomie 1785 i 1786 roku Symfonia „Królowa” nawiązywała do wzorów francuskich. W drugiej części kompozytor wykorzystał francuską piosenkę „La gentile et jeune Lisette” jako temat do wariacji. Jak się powszechnie uważa była to ulubiona symfonia królowej Marii Antoniny. Symfonia trwa ca 22'.
O wiele większe znaczenie w historii i rozwoju formy ma słynny III Koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena. Dzieło to zostało po raz pierwszy wykonane w 1803 roku i w odniesieniu do tradycji, w tym także do II Koncertu ma znaczenie przełomowe. Beethoven zbudował w nim podstawy późniejszego romantycznego stylu w koncertach instrumentalnych poprzez zrównoważenie partii solowej i orkiestrowej, stworzenie nowych kontrastów brzmieniowych i nowe nasycenie emocjonalne, które nigdy przedtem nie miało tak głębokiego charakteru. Koncert trwa ca 35'.
Do tych cech nawiązał po latach w swoich kompozycjach Johannes Brahms. Przyświecała mu idea klasycznej formy, ale okres w jakim przyszło mu żyć, kształcić się i komponować wywarł silne piętno na jego twórczości. Harmonika Brahmsa w niczym nie ustępuje wagnerowskiej, ale jest prezentowana w innej postaci. Nasycenie energią, masywnością brzmienia, a przede wszystkim emocją, jest tak silne jak u wszystkich kompozytorów romantycznych, a mimo to Brahms powściągliwie mówił o swojej twórczości.
Podczas pobytu w lecie w Pörtschach w Karyntii w 1877 roku zaczął pisać II Symfonię w „pastoralnej” tonacji D-dur. Brahms podkreślał w listach, że podczas jej komponowania był w wyjątkowo pogodnym nastroju, panowała piękna słoneczna pogoda. Prawykonanie II Symfonii odbyło się jednak dopiero w 30 grudnia w 1877 roku, a dyrygował jeszcze mało wtedy znany dyrygent Hans Richter. Utrzymanie wielkiej pogodnej symfonii w klasycznej formie, wprowadzenie wspaniałej pracy przetworzeniowo - wariacyjnej nadało jej niepowtarzalny naturalny urok. Wykonanie nowej symfonii Brahmsa było wielkim sukcesem, niedługo potem została zaprezentowana w największych centrach Europy, w tym także we Wrocławiu.
Walentyna Węgrzyn
bilety:
15, 25, 40, 60 zł

Enrico Pace

Programy stand-up i rozmowa z publicznością.
23 lutego 2025 - 19:00
Hard Rock Cafe
Rynek 25 Wrocław
10 597teatr
Rockowe songi o wolności
23 lutego 2025 - 18:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
7 362teatr
Żony Hollywood
23 lutego 2025 - 18:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
45 766teatr
Wrocław! Stand-up: Jakub Poczęty w programie "Abecadło"!
23 lutego 2025 - 17:00jest więcej terminów
Klub Wędrówki
ul. Podwale 37/38 Wrocławjest więcej miejsc
10 456teatr
Prawda + Stan Oskarżenia
22 lutego 2025 - 19:30
Alive Wrocław
Kolejowa 12 Wrocław
2 542muzyka
Sambor Dudziński & Trzy Rzeki | Pomiędzy Grechutą a Pink Floyd
22 lutego 2025 - 18:00
CENTRUM KULTURY AGORA
ul. Serbska 5a Wrocław
2 666muzyka
Karnawałowy Bal Filmowy "Gorączka sobotniej nocy"
22 lutego 2025 - 19:00jest więcej terminów
Sala Witrażowa - Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocławjest więcej miejsc
5 410teatr
Coincidence
22 lutego 2025 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
3 085muzyka
Muzyczna plejada największych przebojów królowej sztuk muzycznych - Opera i jej lekkiej odmiany
22 lutego 2025 - 18:00
Sala Sesyjna Dworca Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
7 526teatr
Kim jest Pan Schmitt - to więcej niż komedia
22 lutego 2025 - 16:00/18jest więcej terminów
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
137 256teatr
Męski Interes czyli męska odpowiedź na Damski Biznes
22 lutego 2025 - 16:00/19jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
408 035teatr
Nowy Program "Wersja robocza"
22 lutego 2025 - 17:00jest więcej terminów
Klub Wędrówki
ul. Podwale 37/38 Wrocławjest więcej miejsc
488 449teatr
Élan vital
21 lutego 2025 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
3 734muzyka
Kobranocka, Proletaryat, Closterkeller
21 lutego 2025 - 19:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
91 913teatr
Wyjątkowy prezent - Popławska, Wieczorkowski i Bosak
21 lutego 2025 - 17:30/19
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
114 821teatr
Koncert przy świecach: Ludovico Einaudi, Yann Tiersen and Philip Glass
21 lutego 2025 - 18:00
Oratorium Marianum
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
6 871muzyka
Anna Mucha w komedii uwielbianej przez widzów
21 lutego 2025 - 17:00/20
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
187 475teatr
