KONCERT MUZYKI DAWNEJ
- 27 marca 2007, wtorek» 19:00

Ars Cantus
Ars Cantus
Ars Cantus:
- Monika Wieczorkowska — sopran
- Piotr Olech — alt
- Maciej Gocman — tenor
- Piotr Karpeta — bas
- Tomasz Dobrzański — flet prosty
- Marek Nahajowski — flet prosty
- Paweł Zalewski — wiola da gamba
- Kazimierz Pyzik — wiola da gamba
- Ewa Prawucka — pozytyw
Program:
Lamentationes Hieremiae Prophetae
Ars Cantus
Wykonuje muzykę dawnych epok od średniowiecza, do wczesnego baroku. Istotną część repertuaru zespołu stanowią muzyczne zabytki Dolnego Śląska.
Ars Cantus wystąpił na festiwalach w Polsce, na koncertach we Włoszech, w Belgii, Niemczech, Czechach, na Słowacji i w Austrii. W 2004r. Koncert zespołu był transmitowany ze Studia S1 do krajów EBU (Europejskiej Unii Nadawców Radiowych i Telewizyjnych).
Podczas XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie Ars Cantus otrzymał nagrodę za „największą indywidualność artystyczną”.
W 2003 r. ukazała się płyta „Musica Rediviva z wrocławskich druków muzycznych XVI i XVII wieku”, która została uhonorowana Wrocławską Nagrodą Muzyczną 2003.
Dwa lata później w 2005 r. wydano płytę „Musica Figurata we Wrocławiu i na Śląsku w wiekach XIV i XV”. Obie płyty nominowano do nagrody „Fryderyk”.
W 2006 r. w ręce melomanów trafiła kolejna płyta SACD „Musica Divina z rękopisu biblioteki Krasińskich”. W lutym 2007 płytę nominowano do nagrody Fryderyk' 2006.
Tomasz Dobrzański
Ukończył wrocławską Akademię Muzyczną w klasie klarnetu prof. Mieczysława Stachury. Flet prosty studiował u Gabriela Garrido w Centrum Muzyki Dawnej przy Conservatoire Populaire w Genewie oraz u Michela Pigueta w Bazylei (Schola Cantorum Basiliensis), gdzie studiował także klarnet historyczny pod kierunkiem PierreAndré Taillarda. Umiejętności doskonalił na licznych kursach interpretacji w Polsce i za granicą. Jako członek wielu formacji muzyki dawnej gra również na renesansowych instrumentach stroikowych oraz mandorze.
Występuje jako solista, opracowuje muzycznie spektakle taneczne i teatralne. Prowadzi klasę fletu prostego we wrocławskiej Akademii Muzycznej oraz w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia we Wrocławiu. Działa jako popularyzator muzyki dawnej, prowadząc zajęcia i wykłady na kursach interpretacji. Zajmuje się również kopiowaniem i rekonstrukcją dawnych instrumentów muzycznych.
Przedsięwzięcia teatralno-muzyczne florenckiego dworu medycejskiego były pod koniec XVI wieku terenem pierwszych prób stworzenia sztuki w „stile rappresentativo“, posługującej się nowymi środkami wyrazu. Najważniejszym z nich był, oparty na zasadach antycznych recytatywny styl śpiewu. Jako zarządca uroczystości dworskich działał tu Emilio de' Cavalieri głównie jako organizator, ale także jako kompozytor, a nawet choreograf. Będąc „nobile dilettante“ Cavalieri interesował się wszelkimi dziedzinami sztuki. Kolekcjonował dzieła sztuk plastycznych, zajmował się budownictwem instrumentów, projektując organy enharmoniczne. Działalnością kompozytorską zajmował się w zasadzie marginalnie, jednak mimo to jego twórczość ma wielkie znaczenie w historii muzyki. Uważa się, że w swych awangardowych próbach kompozytorskich Cavalieri wyprzedzał Cacciniego. Dwie jego kompozycje napisane w czasie działalności na dworze – wykorzystujące nowoczesne środki wyrazu dramaty pastoralne z lat 1590 i 1595 niestety, nie zachowały się. Najważniejsza kompozycja, słynna Rappresentazione di anima et di corpo (Rzym, 1600), jest jednym z pierwszych wydanych drukiem przykładów muzyki w stylu recytatywnym.
Lamentacje i responsoria na Wielki Tydzień Cavalieri napisał również dla dworu medycejskiego w 1599 roku. Także i tu kompozytor wykorzystał niezwykle awangardowe środki wyrazu w ustępach solowych, po raz pierwszy w historii stosując basso continuo w muzyce liturgicznej. Ustępy chóralne w 5-głosowym opracowaniu mają w przeważającej części fakturę homofoniczną, podporządkowaną prozodii tekstu.
Łaciński tekst lamentacji tradycyjnie podzielony jest na ustępy uporządkowane według liter alfabetu hebrajskiego. Każda z liter ma swoje opracowanie muzyczne, które dla kontrastu z ustępami łacińskimi kompozytor napisał w dawnym stylu polifonicznym. W programie naszego koncertu znajdują się lamentacje i responsoria przeznaczone na Wielki Czwartek.
Ważne przemiany stylu w końcu wieku XVI zwykle odwracają naszą uwagę od innego zjawiska: przyspieszenia rozwoju muzyki czysto instrumentalnej. Paradoksalnie, w czasach renesansu, okresie burzliwego rozwoju wszystkich rodzin instrumentów, renesansowi instrumentaliści wykonywali prawie wyłącznie muzykę wokalną. Jednym z pierwszych kompozytorów piszących na instrumenty był Florentio Maschera, kompozytor działający w Wenecji, organista i wirtuoz wioli da braccio. Za jedne z najwcześniejszych utworów instrumentalnych uważa się jego 21 canzon wydanych w zbiorze „Il primo libro de Canzoni da sonare a quattro voci” Brescia 1584, które miały jeszcze 4 wydani we Florencji. Jego sinfonia pochodzi ze zbioru „Intermedii e concerti“ (Wenecja 1601) zawierającego muzykę intermediów wykonanych w 1589 podczas zaślubin Ferdynanda Medici z Krystyną Lotaryńską. Sinfonia samego Emilio de'Cavalieri pochodzi z „Rappresentatione di anima et di corpo“.
Tomasz Dobrzański
bilety:
15, 25, 40, 60 zł
Świnka Peppa i przyjaciele powracają z zupełnie nowym spektaklem - Przygody Świnki Peppy!
25 maja 2025 - 10:00/13
Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie filia we Wrocławiu
ul. Braniborska 59 Wrocław
97 411teatr
Recital gitarowy Tomasza Motyki
24 maja 2025 - 16:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
4 683muzyka
Kaśka Sochacka - Ta Druga TOUR
24 maja 2025 - 20:00jest więcej terminów
Narodowe Forum Muzyki
ul. Plac Wolności 1 Wrocławjest więcej miejsc
44 473muzyka
Dobrze się kłamie - astronomicznie zabawny spektakl o układach międzyludzkich
24 maja 2025 - 16:00/18jest więcej terminów
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
683 368teatr
Wojtek Kurek & Olga Balińska performance / Extempore koncert
23 maja 2025 - 20:00
OPT Działkowa
ul. Działkowa 15 Wrocław
2 850muzyka
Wiolonczelowe Rozmaitości
23 maja 2025 - 14:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
3 050muzyka
Recital Jubileuszowy "Uwierz"
23 maja 2025 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
56 540teatr
Chicago Symphony Orchestra II
23 maja 2025 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
6 560muzyka
Reż. Daria Kopiec
9 listopada 2025 - 18:00jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Scena na Strychu
Rzeźnicza 12 Wrocław
62 948teatr
Przed Premierą - Jagoda Rataj i Dawid Sulej Rudnicki
22 maja 2025 - 18:00
Firlej
ul. Grabiszyńska 56 Wrocław
2 041muzyka
Vertigo Presents: J.J. Quartet & Paulina Cynkar
22 maja 2025 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
2 178muzyka
40 urodziny we Wrocławiu!
22 maja 2025 - 20:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
3 299muzyka
Czerwony Tulipan - 40 Urodziny
22 maja 2025 - 20:00
Stary Klasztor - Sala Gotycka
ul. Purkyniego 1 Wrocław
3 844muzyka
Dzień Matki!
22 maja 2025 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
17 771teatr
Chicago Symphony Orchestra I
22 maja 2025 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
6 406muzyka
Stand-up Wrocław | Michał Pałubski w programie "Polaco Loco"
22 maja 2025 - 19:00jest więcej terminów
Klub Wędrówki
ul. Podwale 37/38 Wrocławjest więcej miejsc
17 985teatr
Vertigo Presents: Lost in Love by Natalia Szczypuła & Kuba Kęsy
21 maja 2025 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
2 073muzyka





























