INFORMACJA:

KONCERT MUZYKI DAWNEJ
- 27 marca 2007, wtorek» 19:00

Ars Cantus
Ars Cantus
Ars Cantus:
- Monika Wieczorkowska — sopran
- Piotr Olech — alt
- Maciej Gocman — tenor
- Piotr Karpeta — bas
- Tomasz Dobrzański — flet prosty
- Marek Nahajowski — flet prosty
- Paweł Zalewski — wiola da gamba
- Kazimierz Pyzik — wiola da gamba
- Ewa Prawucka — pozytyw
Program:
Lamentationes Hieremiae Prophetae
Ars Cantus
Wykonuje muzykę dawnych epok od średniowiecza, do wczesnego baroku. Istotną część repertuaru zespołu stanowią muzyczne zabytki Dolnego Śląska.
Ars Cantus wystąpił na festiwalach w Polsce, na koncertach we Włoszech, w Belgii, Niemczech, Czechach, na Słowacji i w Austrii. W 2004r. Koncert zespołu był transmitowany ze Studia S1 do krajów EBU (Europejskiej Unii Nadawców Radiowych i Telewizyjnych).
Podczas XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie Ars Cantus otrzymał nagrodę za „największą indywidualność artystyczną”.
W 2003 r. ukazała się płyta „Musica Rediviva z wrocławskich druków muzycznych XVI i XVII wieku”, która została uhonorowana Wrocławską Nagrodą Muzyczną 2003.
Dwa lata później w 2005 r. wydano płytę „Musica Figurata we Wrocławiu i na Śląsku w wiekach XIV i XV”. Obie płyty nominowano do nagrody „Fryderyk”.
W 2006 r. w ręce melomanów trafiła kolejna płyta SACD „Musica Divina z rękopisu biblioteki Krasińskich”. W lutym 2007 płytę nominowano do nagrody Fryderyk' 2006.
Tomasz Dobrzański
Ukończył wrocławską Akademię Muzyczną w klasie klarnetu prof. Mieczysława Stachury. Flet prosty studiował u Gabriela Garrido w Centrum Muzyki Dawnej przy Conservatoire Populaire w Genewie oraz u Michela Pigueta w Bazylei (Schola Cantorum Basiliensis), gdzie studiował także klarnet historyczny pod kierunkiem PierreAndré Taillarda. Umiejętności doskonalił na licznych kursach interpretacji w Polsce i za granicą. Jako członek wielu formacji muzyki dawnej gra również na renesansowych instrumentach stroikowych oraz mandorze.
Występuje jako solista, opracowuje muzycznie spektakle taneczne i teatralne. Prowadzi klasę fletu prostego we wrocławskiej Akademii Muzycznej oraz w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia we Wrocławiu. Działa jako popularyzator muzyki dawnej, prowadząc zajęcia i wykłady na kursach interpretacji. Zajmuje się również kopiowaniem i rekonstrukcją dawnych instrumentów muzycznych.
Przedsięwzięcia teatralno-muzyczne florenckiego dworu medycejskiego były pod koniec XVI wieku terenem pierwszych prób stworzenia sztuki w „stile rappresentativo“, posługującej się nowymi środkami wyrazu. Najważniejszym z nich był, oparty na zasadach antycznych recytatywny styl śpiewu. Jako zarządca uroczystości dworskich działał tu Emilio de' Cavalieri głównie jako organizator, ale także jako kompozytor, a nawet choreograf. Będąc „nobile dilettante“ Cavalieri interesował się wszelkimi dziedzinami sztuki. Kolekcjonował dzieła sztuk plastycznych, zajmował się budownictwem instrumentów, projektując organy enharmoniczne. Działalnością kompozytorską zajmował się w zasadzie marginalnie, jednak mimo to jego twórczość ma wielkie znaczenie w historii muzyki. Uważa się, że w swych awangardowych próbach kompozytorskich Cavalieri wyprzedzał Cacciniego. Dwie jego kompozycje napisane w czasie działalności na dworze – wykorzystujące nowoczesne środki wyrazu dramaty pastoralne z lat 1590 i 1595 niestety, nie zachowały się. Najważniejsza kompozycja, słynna Rappresentazione di anima et di corpo (Rzym, 1600), jest jednym z pierwszych wydanych drukiem przykładów muzyki w stylu recytatywnym.
Lamentacje i responsoria na Wielki Tydzień Cavalieri napisał również dla dworu medycejskiego w 1599 roku. Także i tu kompozytor wykorzystał niezwykle awangardowe środki wyrazu w ustępach solowych, po raz pierwszy w historii stosując basso continuo w muzyce liturgicznej. Ustępy chóralne w 5-głosowym opracowaniu mają w przeważającej części fakturę homofoniczną, podporządkowaną prozodii tekstu.
Łaciński tekst lamentacji tradycyjnie podzielony jest na ustępy uporządkowane według liter alfabetu hebrajskiego. Każda z liter ma swoje opracowanie muzyczne, które dla kontrastu z ustępami łacińskimi kompozytor napisał w dawnym stylu polifonicznym. W programie naszego koncertu znajdują się lamentacje i responsoria przeznaczone na Wielki Czwartek.
Ważne przemiany stylu w końcu wieku XVI zwykle odwracają naszą uwagę od innego zjawiska: przyspieszenia rozwoju muzyki czysto instrumentalnej. Paradoksalnie, w czasach renesansu, okresie burzliwego rozwoju wszystkich rodzin instrumentów, renesansowi instrumentaliści wykonywali prawie wyłącznie muzykę wokalną. Jednym z pierwszych kompozytorów piszących na instrumenty był Florentio Maschera, kompozytor działający w Wenecji, organista i wirtuoz wioli da braccio. Za jedne z najwcześniejszych utworów instrumentalnych uważa się jego 21 canzon wydanych w zbiorze „Il primo libro de Canzoni da sonare a quattro voci” Brescia 1584, które miały jeszcze 4 wydani we Florencji. Jego sinfonia pochodzi ze zbioru „Intermedii e concerti“ (Wenecja 1601) zawierającego muzykę intermediów wykonanych w 1589 podczas zaślubin Ferdynanda Medici z Krystyną Lotaryńską. Sinfonia samego Emilio de'Cavalieri pochodzi z „Rappresentatione di anima et di corpo“.
Tomasz Dobrzański
bilety:
15, 25, 40, 60 zł

Koncert wśród setek świec: Muzyka Filmowa Hans Zimmer i inni
14 lutego 2025 - 20:30
Klasztor Dominikanów - Stary Refektarz
Plac Dominikański 2 Wrocław
2 324muzyka
Koncert w ramach cyklu "Światowid klasycznie"
14 lutego 2025 - 18:30
Ośrodek Działań Twórczych Światowid
ul. Stefanii Sempołowskiej 54a Wrocław
2 394muzyka
Koncert przy świecach: Romantyczna Muzyka Filmowa
14 lutego 2025 - 18:15
Sala Teatralna NOT
Piłsudskiego 74 Wrocław
20 528teatr
KOCHAM CIĘ, KOCHANIE MOJE - koncertowe Walentynki
14 lutego 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 60zł
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
2 532muzyka
Koncert przy świecach: Koncert Walentynkowy
14 lutego 2025 - 18:30 | KUP-BILET | 80złjest więcej terminów
Klasztor Dominikanów - Stary Refektarz
Plac Dominikański 2 Wrocławjest więcej miejsc
24 925teatr
Miłosne czary
14 lutego 2025 - 19:00 | KUP-BILET
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
4 057muzyka
7 głosów głównych
14 lutego 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 160zł
A2 Centrum Koncertowe
ul. Góralska 5 Wrocław
118 913teatr
WIGILIA WALENTYNEK | koncert koła Akademii Muzycznej
13 lutego 2025 - 18:00
Dolnośląska Biblioteka Publiczna
Rynek 58 Wrocław
4 085muzyka
"Zakochani w Operetce" Miłosne pieśni, arie i duety z najsłynniejszych operetek
13 lutego 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 70zł
Pałac Pawłowice
ul. Pawłowicka 87 Wrocław
8 880teatr
Kinga Preis, Katarzyna Żak, Katarzyna Kwiatkowska, Justyna Ducka, Kuba Gąsowski
13 lutego 2025 - 17:30 | KUP-BILET | 110zł 20:15 | KUP-BILET | 110zł
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
118 591teatr
Wodecki Wellcome To Goście specjalni Alicja Majewska i Włodzimierz Korcz
11 lutego 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 149zł
Narodowe Forum Muzyki
plac Wolności 1 Wrocław
8 473teatr
Harry Potter - Koncert Muzyki Filmowej
11 lutego 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 119zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
343 065teatr
Prowadzenie Andrzej Poniedzielski!
10 lutego 2025 - 17:00 | KUP-BILET | 199zł 20:00 | KUP-BILET | 139zł
Narodowe Forum Muzyki
plac Wolności 1 Wrocław
125 273teatr
Trasa Jubileuszowa
10 lutego 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 139zł
Narodowe Forum Muzyki
plac Wolności 1 Wrocław
16 102teatr
Parostatkiem w piękny rejs - Największe polskie przeboje
9 lutego 2025 - 18:00 | KUP-BILET | 140zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
65 095teatr
W programie: "1991"
9 lutego 2025 - 18:00 | KUP-BILET | 79zł
Hotel Ibis Styles Wroclaw Centrum
plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
661 909teatr
Reż. Szymon Kaczmarek
9 lutego 2025 - 18:15 | KUP-BILET | 65złjest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena
Rzeźnicza 12 Wrocław
16 740teatr
