INFORMACJA:

KONCERT MUZYKI DAWNEJ
- 27 marca 2007, wtorek» 19:00

Ars Cantus
Ars Cantus
Ars Cantus:
- Monika Wieczorkowska — sopran
- Piotr Olech — alt
- Maciej Gocman — tenor
- Piotr Karpeta — bas
- Tomasz Dobrzański — flet prosty
- Marek Nahajowski — flet prosty
- Paweł Zalewski — wiola da gamba
- Kazimierz Pyzik — wiola da gamba
- Ewa Prawucka — pozytyw
Program:
Lamentationes Hieremiae Prophetae
Ars Cantus
Wykonuje muzykę dawnych epok od średniowiecza, do wczesnego baroku. Istotną część repertuaru zespołu stanowią muzyczne zabytki Dolnego Śląska.
Ars Cantus wystąpił na festiwalach w Polsce, na koncertach we Włoszech, w Belgii, Niemczech, Czechach, na Słowacji i w Austrii. W 2004r. Koncert zespołu był transmitowany ze Studia S1 do krajów EBU (Europejskiej Unii Nadawców Radiowych i Telewizyjnych).
Podczas XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie Ars Cantus otrzymał nagrodę za „największą indywidualność artystyczną”.
W 2003 r. ukazała się płyta „Musica Rediviva z wrocławskich druków muzycznych XVI i XVII wieku”, która została uhonorowana Wrocławską Nagrodą Muzyczną 2003.
Dwa lata później w 2005 r. wydano płytę „Musica Figurata we Wrocławiu i na Śląsku w wiekach XIV i XV”. Obie płyty nominowano do nagrody „Fryderyk”.
W 2006 r. w ręce melomanów trafiła kolejna płyta SACD „Musica Divina z rękopisu biblioteki Krasińskich”. W lutym 2007 płytę nominowano do nagrody Fryderyk' 2006.
Tomasz Dobrzański
Ukończył wrocławską Akademię Muzyczną w klasie klarnetu prof. Mieczysława Stachury. Flet prosty studiował u Gabriela Garrido w Centrum Muzyki Dawnej przy Conservatoire Populaire w Genewie oraz u Michela Pigueta w Bazylei (Schola Cantorum Basiliensis), gdzie studiował także klarnet historyczny pod kierunkiem PierreAndré Taillarda. Umiejętności doskonalił na licznych kursach interpretacji w Polsce i za granicą. Jako członek wielu formacji muzyki dawnej gra również na renesansowych instrumentach stroikowych oraz mandorze.
Występuje jako solista, opracowuje muzycznie spektakle taneczne i teatralne. Prowadzi klasę fletu prostego we wrocławskiej Akademii Muzycznej oraz w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia we Wrocławiu. Działa jako popularyzator muzyki dawnej, prowadząc zajęcia i wykłady na kursach interpretacji. Zajmuje się również kopiowaniem i rekonstrukcją dawnych instrumentów muzycznych.
Przedsięwzięcia teatralno-muzyczne florenckiego dworu medycejskiego były pod koniec XVI wieku terenem pierwszych prób stworzenia sztuki w „stile rappresentativo“, posługującej się nowymi środkami wyrazu. Najważniejszym z nich był, oparty na zasadach antycznych recytatywny styl śpiewu. Jako zarządca uroczystości dworskich działał tu Emilio de' Cavalieri głównie jako organizator, ale także jako kompozytor, a nawet choreograf. Będąc „nobile dilettante“ Cavalieri interesował się wszelkimi dziedzinami sztuki. Kolekcjonował dzieła sztuk plastycznych, zajmował się budownictwem instrumentów, projektując organy enharmoniczne. Działalnością kompozytorską zajmował się w zasadzie marginalnie, jednak mimo to jego twórczość ma wielkie znaczenie w historii muzyki. Uważa się, że w swych awangardowych próbach kompozytorskich Cavalieri wyprzedzał Cacciniego. Dwie jego kompozycje napisane w czasie działalności na dworze – wykorzystujące nowoczesne środki wyrazu dramaty pastoralne z lat 1590 i 1595 niestety, nie zachowały się. Najważniejsza kompozycja, słynna Rappresentazione di anima et di corpo (Rzym, 1600), jest jednym z pierwszych wydanych drukiem przykładów muzyki w stylu recytatywnym.
Lamentacje i responsoria na Wielki Tydzień Cavalieri napisał również dla dworu medycejskiego w 1599 roku. Także i tu kompozytor wykorzystał niezwykle awangardowe środki wyrazu w ustępach solowych, po raz pierwszy w historii stosując basso continuo w muzyce liturgicznej. Ustępy chóralne w 5-głosowym opracowaniu mają w przeważającej części fakturę homofoniczną, podporządkowaną prozodii tekstu.
Łaciński tekst lamentacji tradycyjnie podzielony jest na ustępy uporządkowane według liter alfabetu hebrajskiego. Każda z liter ma swoje opracowanie muzyczne, które dla kontrastu z ustępami łacińskimi kompozytor napisał w dawnym stylu polifonicznym. W programie naszego koncertu znajdują się lamentacje i responsoria przeznaczone na Wielki Czwartek.
Ważne przemiany stylu w końcu wieku XVI zwykle odwracają naszą uwagę od innego zjawiska: przyspieszenia rozwoju muzyki czysto instrumentalnej. Paradoksalnie, w czasach renesansu, okresie burzliwego rozwoju wszystkich rodzin instrumentów, renesansowi instrumentaliści wykonywali prawie wyłącznie muzykę wokalną. Jednym z pierwszych kompozytorów piszących na instrumenty był Florentio Maschera, kompozytor działający w Wenecji, organista i wirtuoz wioli da braccio. Za jedne z najwcześniejszych utworów instrumentalnych uważa się jego 21 canzon wydanych w zbiorze „Il primo libro de Canzoni da sonare a quattro voci” Brescia 1584, które miały jeszcze 4 wydani we Florencji. Jego sinfonia pochodzi ze zbioru „Intermedii e concerti“ (Wenecja 1601) zawierającego muzykę intermediów wykonanych w 1589 podczas zaślubin Ferdynanda Medici z Krystyną Lotaryńską. Sinfonia samego Emilio de'Cavalieri pochodzi z „Rappresentatione di anima et di corpo“.
Tomasz Dobrzański
bilety:
15, 25, 40, 60 zł

X Międzynarodowy Brahms Festival we Wrocławiu Koncert Inauguracyjny „BRAHMS I MUZYKA SAKRALNA”
20 lipca 2024 - 19:00
Katedra Św. Marii Magdaleny
Szewska 10 Wrocław
12 815muzyka
Perły Kameralistyki „Vivaldi Night”
19 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
14 520muzyka
Perły Kameralistyki „Vivaldi Night”
19 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
16 492muzyka
Recital Mistrzowski „Fantazja dźwięków”
16 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
14 741muzyka
Recital Mistrzowski „Fantazja dźwięków”
16 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
14 448muzyka
Recital Mistrzowski „Fantazja dźwięków”
16 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
14 967muzyka
Perły Kameralistyki „Klasyka w Rytmie Tanga”
12 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
12 689muzyka
Perły Kameralistyki „Klasyka w Rytmie Tanga”
12 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
14 033muzyka
"Przenikania" - Muzyka + Szkło koncert
9 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
13 595muzyka
"Przenikania" - Muzyka + Szkło
9 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
13 629muzyka
Busker Tour 2024: Dźwięki Ulicy
od: 6 lipca 2024 do: 7 lipca 2024
Rynek
Rynek Wrocław
9 790muzyka
Muzyczne Spotkania Kultur „PAX ET BONUM PER MUSICAM” – XXI Międzynarodowy Festiwal - DEBIUTY V
6 lipca 2024 - 17:00
Katedra Grekokatolicka
pl. bp Nankiera 15 a Wrocław
9 030muzyka
„Nad Piękną Modrą Odrą” Gala Muzyki Operowej
5 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
13 322muzyka
„Nad Piękną Modrą Odrą” Koncert Muzyki Wiedeńskiej
5 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
14 338muzyka
Koncert Inauguracyjny Wrocław Summer Classics 2024 „Chopin meets Vivaldi”
2 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
10 885muzyka
„Chopin meets Vivaldi” Koncert Inauguracyjny Wrocław Summer Classics 2024
2 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
13 073muzyka
Koncert pt. „Kontrasty muzyczne”
1 lipca 2024 - 17:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
9 332muzyka
