
KONCERT SYMFONICZNY
- 30 marca 2007, piątek» 19:00

Paul McCreesh
Paul McCreesh — dyrygentOrkiestra Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego
Program:
- Joseph Haydn - Symfonia nr 100
- Antonín Dvořák - Symfonia nr 8 G-dur op. 88
Paul McCreesh
Założyciel i kierownik artystyczny Gabrieli Consort & Players, samodzielnie osiągnął najwyższy poziom na polu wykonawstwa muzyki dawnej na instrumentach z epoki. Odnosi sukcesy dzięki nowatorskim interpretacjom zarówno na estradach koncertowych, jak i w salach operowych.
Wspólnie z Gabrieli Consort & Players występował w największych salach koncertowych i podczas najbardziej prestiżowych festiwali na świecie.
Od lat związany jest „gwiazdorskim” kontraktem z wytwórnią Deutsche Grammophon. Obecnie współpracuje także z orkiestrami wykorzystującymi współczesne instrumentarium.
Z powodzeniem występuje w wielu krajach Europy i USA z takimi zespołami jak: DSO Berlin, Deutsche Kammerphilharmonie, l'Orchestre Philharmonique de Radio France, San Francisco Symphony and Minnesota Orchestras. Ostatnio poprowadził wykonanie „Missy Solemnis” na Festiwalu Praska Wiosna, a także na Mozart Festival w La Coruna. Artysta odnosi znaczące sukcesy jako dyrygent operowy.
Zestawienie symfonii Josepha Haydna i Antonina Dvořáka daje wyobrażenie o przemianach tego gatunku muzycznego, jakie nastąpiły w ciągu niespełna stu lat dzielących oba dzieła. Już same liczby są tu znaczące: setna, bynajmniej nie ostatnia symfonia wiedeńskiego klasyka wobec ósmej, przedostatniej w dorobku wybitnego czeskiego symfonika doby romantyzmu. Dzielący je czas to okres ugruntowania znaczenia symfonii jako najważniejszego gatunku muzyki instrumentalnej. Dokonująca się wówczas ewolucja symfonii postępowała w kierunku powiększenia jej rozmiarów zarówno pod względem czasu trwania, jak i obsady wykonawczej, ale przede wszystkim pogłębienia wyrazowego i komplikacji wewnętrznej struktury. Można powiedzieć, że symfonia dojrzewała do wypowiedzi coraz bardziej indywidualnej, głębokiej, wewnętrznie złożonej. Przestała służyć jedynie celom estetycznym, czystej przyjemności zmysłowego obcowania z muzyczną formą, stała się przekazem coraz bardziej skomplikowanych treści wyrazowych, a niekiedy także ideowych, pozamuzycznych (artystycznych, społecznych, filozoficznych). Dlatego żaden z późniejszych kompozytorów nie był już w stanie skomponować tylu symfonii, co darzony powszechnym szacunkiem, ale przecież nie stawiany za wzór dla romantycznego twórcy, dobroduszny „Papa” Haydn. Dla pokoleń kolejnych romantyków punktem odniesienia w pracy nad symfonią była twórczość Beethovena zamknięta – i spełniona – w liczbie dziewięciu kompozycji i liczba ta stała się na długo nieprzekraczalną granicą, swego rodzaju symbolem. Nie znaczy to oczywiście, że nieporównywalnie bogatsza ilościowo spuścizna symfoniczna Haydna interesuje nas dzisiaj jedynie jako pomnik muzycznej historii. Jest dziełem nie tylko trwale obecnym na estradach koncertowych, ale ciągle żywym, aktualnym, poruszającym. W symfonizmie Haydna odkrywamy to, co obecnie bywa w sztuce jakże często lekceważone: doskonałe rzemiosło, precyzyjny warsztat kompozytorski, mistrzostwo języka i formy – które zapewne nie wystarczyłoby, gdyby nie ogromna inwencja i świeżość muzycznych pomysłów kompozytora. Muzyka Haydna jest wyrazem klasycystycznej harmonii, przejawiającej się w czystości i jednorodności brzmienia, symetrii formotwórczego kształtowania, ścisłej logice muzycznego wywodu. Obcowanie z Haydnem jest jednak dla nas przede wszystkim zmysłową przyjemnością obcowania z muzyką, w jej najbardziej czystej, krystalicznej postaci – jest zmysłowym doświadczeniem i przeżyciem czystego Piękna.
Doskonałym przykładem tego stylu jest Symfonia G-dur nr 100 „Wojskowa” należąca do cyklu dwunastu symfonii tzw. „londyńskich” związanych z pobytem kompozytora w Anglii, a pisanych w latach 1791-1795; cyklu, który zamyka cały symfoniczny dorobek mistrza. Czystość symfonicznej formy zostaje w tym wypadku „zakłócona” czytelnymi nawiązaniami do tradycji muzyki wojskowej (widocznymi zwłaszcza w dwóch pierwszych częściach utworu), takimi jak: marszowe tematy, podkreślona rola instrumentów dętych i powiększonej perkusji, charakterystyczny motyw sygnałowy trąbki. Mimo tych odniesień utwór zachowuje klarowność klasycystycznej formy, dążenie do porządku i symetrii – najbardziej czytelną chyba w uroczym menuecie.
VIII Symfonia Antonina Dvořáka z 1889 roku jest dziełem późnego już romantyzmu, mimo to wpisuje się w klasyczny model formy symfonicznej, a w swym brzmieniu i stosunku do wyrazu ewidentnie nawiązuje do tradycji Beethovena, którą kompozytor przejął bezpośrednio od swego protektora i przyjaciela – Johannesa Brahmsa. Od pierwszych taktów utwór robi wrażenie doskonałością języka muzycznego: wyczuciem proporcji formy, inwencją melodyczną, bogactwem brzmienia, a zarazem klarownością instrumentacji. Te cechy zapewniły kompozytorowi miejsce w ścisłej czołówce późnoromantycznych symfoników i sprawiły, że spośród kompozytorów tzw. szkół narodowych dorobek symfoniczny Dvořáka można porównać jedynie z twórczością Piotra Czajkowskiego. Ósmą symfonię charakteryzuje wyrazistość, jędrność brzmienia; nie stroni ona od Beethovenowskiego dramatyzmu wywiedzionego z mocnego, marszowego rytmu, a nawet od patosu (także w spokojnym z reguły Adagio), ale równoważy te momenty napięcia fragmentami lirycznymi, wspartymi na łagodnym ruchu melodyki i delikatnej instrumentacji. Ważną cechą stylu muzycznego kompozytora jest bogata inwencja melodyczna, wskazująca na bliskie związki z pieśnią, muzyką ludową, a także idiom taneczny, pokrewny Brahmsowi, zakorzeniony zapewne w tradycji wiedeńskiej (widoczny wyraźnie w części III utworu). Nadrzędną kategorią tej symfonii wydaje się być jednak swoboda: swoboda inwencji melodycznej, swoboda konstrukcji wyzbytej ścisłych reguł formy sonatowej, swoboda nastroju wreszcie – ewokującego różnorodne skojarzenia pozamuzyczne: związki z naturą, przestrzenią, krajobrazem.
Robert Losiak
bilety:
15, 25, 40, 60 zł

WIGILIA WALENTYNEK | koncert koła Akademii Muzycznej
13 lutego 2025 - 18:00
Dolnośląska Biblioteka Publiczna
Rynek 58 Wrocław
4 085muzyka
"Zakochani w Operetce" Miłosne pieśni, arie i duety z najsłynniejszych operetek
13 lutego 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 70zł
Pałac Pawłowice
ul. Pawłowicka 87 Wrocław
8 880teatr
Kinga Preis, Katarzyna Żak, Katarzyna Kwiatkowska, Justyna Ducka, Kuba Gąsowski
13 lutego 2025 - 17:30 | KUP-BILET | 110zł 20:15 | KUP-BILET | 110zł
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
118 591teatr
Wodecki Wellcome To Goście specjalni Alicja Majewska i Włodzimierz Korcz
11 lutego 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 149zł
Narodowe Forum Muzyki
plac Wolności 1 Wrocław
8 473teatr
Harry Potter - Koncert Muzyki Filmowej
11 lutego 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 119zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
343 065teatr
Prowadzenie Andrzej Poniedzielski!
10 lutego 2025 - 17:00 | KUP-BILET | 199zł 20:00 | KUP-BILET | 139zł
Narodowe Forum Muzyki
plac Wolności 1 Wrocław
125 273teatr
Trasa Jubileuszowa
10 lutego 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 139zł
Narodowe Forum Muzyki
plac Wolności 1 Wrocław
16 102teatr
Parostatkiem w piękny rejs - Największe polskie przeboje
9 lutego 2025 - 18:00 | KUP-BILET | 140zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
65 095teatr
W programie: "1991"
9 lutego 2025 - 18:00 | KUP-BILET | 79zł
Hotel Ibis Styles Wroclaw Centrum
plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
661 909teatr
Reż. Szymon Kaczmarek
9 lutego 2025 - 18:15 | KUP-BILET | 65złjest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena
Rzeźnicza 12 Wrocław
16 740teatr
Najpiękniejsze pieśni i melodie żydowskie
8 lutego 2025 - 18:00 | KUP-BILET | 80zł
Sala Sesyjna Dworca Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
4 586teatr
Koncertowe show z udziałem oryginalnego wokalisty zespołu Carlosa Santany!
8 lutego 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 150zł
Sala Audytoryjna WCK
ul. Wystawowa 1 Wrocław
8 539teatr
Szalona farsa, w której humor rozwija się aż po ostatnią scenę!
8 lutego 2025 - 16:00 | KUP-BILET | 90zł 19:00 | KUP-BILET | 90złjest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
108 239teatr
To co chciałam ci powiedzieć | Agata Musiał
7 lutego 2025 - 19:00
ODT Światowid
ul. Sempołowskiej 54A Wrocław
4 131muzyka
Agata Musiał we Wrocławiu
7 lutego 2025 - 19:00
ODT Światowid
ul. Sempołowskiej 54A Wrocław
4 215muzyka
Koncert promujący autorską płytę wokalistki
7 lutego 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 50zł
Ośrodek Działań Twórczych Światowid
ul. Stefanii Sempołowskiej 54a Wrocław
8 122teatr
Trzej klasycy
7 lutego 2025 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
4 022muzyka
