
BAROKOWY KONCERT KAMERALNY
- 26 marca 2007, poniedziałek» 19:00

Zbigniew Pilch
Zbigniew Pilch — skrzypceOrkiestra BarokowaFilharmonii Wrocławskiej im. W. Lutosławskiego
Jarosław Thiel — prowadzenie
Program:
Johann Christian Bach
Symfonia nr 6 g-moll op.6Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert na skrzypce i orkiestrę nr 3 G-dur KV 216Joseph Haydn
Symfonia C-dur "Le Midi" Hob. I:7
Zbigniew Pilch
Jest skrzypkiem o niezwykle szerokich zainteresowaniach obejmujących muzykę instrumentalną od XVI do XXI wieku. Koncertuje jako solista, kameralista i koncertmistrz, grając na skrzypcach, altówce i violi d'amore. Jako pierwszy w Polsce wykonał na skrzypcach barokowych wirtuozowskie koncerty Vivaldiego, Locatellego, a także Haydna i Janiewicza. Wykorzystując instrument Louisa Bernardela z 1876 roku, sięga po kaprysy Lipińskiego, Wieniawskiego i Paganiniego.
Ukończył AM w Krakowie w klasie prof. Z. Szlezera. Specjalizował się w grze na skrzypcach barokowych pod kierunkiem Z. Kaczmarskiego. W 1997 roku był finalistą konkursu im. P. Locatellego w Amsterdamie.
Współpracował z niemal wszystkimi z niemal wszystkimi zespołami muzyki dawnej w Polsce. Przez szereg lat był członkiem Sinfonietta Cracovia. Wielokrotnie prowadził kursy na Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Żywcu.
Od 2004 prowadzi klasę skrzypiec i altówki barokowej na AM we Wrocławiu.
Jest koncertmistrzem zespołu Harmonologia (dyr. J. T. Adamus). Koncertuje w całej Europie i na świecie z takimi zespołami jak Battalia, Concerto Copenhagen, Al Ayre Espanol, Orchestre des Champs-Elyssées, czy Collegium Vocale. W tej ostatniej piastuje funkcję koncertmistrza altówek. Ostatnio współpracuje jako solistainstrumentalista z Warszawską Operą Kameralną.
Jarosław Thiel
Absolwent poznańskiej "Szkoły Talentów", studiował wiolonczelę na Akademiach Muzycznych w Poznaniu i Łodzi. Od 1997 roku w swojej działalności artystycznej skupia się przede wszystkim na prolematyce historycznych praktyk wykonawczych. Uczestniczył w kursach mistrzowskich w Dresdner Akademie für Alte Musik (Christine Kypranides) i podjął studia podyplomowe na Universität der Künste w Berlinie w klasie wiolonczeli barokowej Phoebe Carrai i Markusa Möllenbecka.
Współpracował z najważniejszymi polskimi zespołami muzyki dawnej; obecnie jest aktywny przede wszystkim na scenie niemieckiej. Od 2000 r. jest pierwszym wiolonczelistą Dresdner Barockorchester, jest także członkiem prowadzonej przez Nicholasa McGegana Festspiel-Orchester Göttingen, współpracuje z innymi czołowymi niemieckim zespołami, takimi jak Akademie für Alte Musik Berlin, czy Lautten Compagney; występuje regularnie jako solista i kameralista.
Jarosław Thiel prowadzi klasę wiolonczeli barokowej na Akademii Muzycznej we Wrocławiu i podczas Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim. Od tego sezonu jest kierownikiem artystycznym Orkiestry Barokowej Filharmonii im. W. Lutosławskiego.
Począwszy od mniej więcej połowy XVIII wieku w historii społeczeństw europejskich rozpoczęło się wielkie przyspieszenie. Od Rewolucji Francuskiej, poprzez narodziny burżuazji, rewolucję przemysłową, powstanie utopijnych ideologii obiecujących raj na ziemi, po przeżywaną przez nas obecnie rewolucję technologii informatycznych. Europejczycy po wiekach „zastoju” uwierzyli w siłę postępu i swoją własną historię zaczęli oceniać i opisywać według jej punktów przełomowych tych, które pchnęły ludzkość „do przodu”. Podobny sposób myślenia z historii powszechnej przeniesiono również na grunt historii muzyki. I tak, z punktu widzenia muzykologów, najważniejsze zaczęły się stawać te utwory, w których pojawiło się coś nowego: niespotykane wcześniej związki harmoniczne, wolne wprowadzenie do szybkiej części, chór w symfonii, tysiąc wykonawców, albo cztery minuty ciszy zamiast muzyki. Postęp ponad wszystko.
Chcielibyśmy, aby ważną częścią kolejnych programów proponowanych Państwu przez Orkiestrę Barokową Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego były, obok kompozycji powszechnie znanych, również utwory niemieszczące się w katalogu „dzieł postępowych”. Przywrócenie do życia koncertowego ogromnej liczby kompozycji twórców przedwcześnie uznanych za drugorzędnych i „mało istotnych” dzieł wielkich mistrzów, stało się znakiem firmowym wielu słynnych zespołów wykonujących muzykę dawną. Będziemy starać się również podążać tym tropem, obiecując publiczności wiele, mamy nadzieję miłych, niespodzianek.
Na początek paradoksalnie proponujemy zestaw jak najbardziej uznanych nazwisk: Bach, Mozart, Haydn. Tylko proszę zadać sobie pytanie: kiedy ostatni raz słuchali Państwo na koncercie utworów Johanna Christiana Bacha? Czy jego symfonia g-moll z wczesnego szóstego opusu wyróżnia się rzeczywiście jedynie tym, że wszystkie jej części utrzymane są w tonacjach molowych? I dalej: ile ze 104 symfonii Haydna, któremu nadano przydomek „ojca gatunku”, dane było Państwu spotkać w programach koncertowych? I dlaczego koncerty skrzypcowe Mozarta, jako wsteczne i nie tak „postępowe”, jak jego koncerty fortepianowe, wykonywane są co prawda bardzo chętnie, ale najczęściej jedynie jako obowiązkowy punkt przesłuchań muzyków orkiestrowych?
Zapraszamy Państwa do przygody odkrywania kompozycji znanych–nieznanych twórców i znanych–nieznanych kompozycji wielkich mistrzów. Ciąg dalszy na kolejnych koncertach Orkiestry.
Jarosław Thiel
bilety:
10, 20, 30 zł

Jarosław Thiel

Gorący spektakl w gwiazdorskiej obsadzie
24 lutego 2025 - 17:00/20
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
272 911teatr
Programy stand-up i rozmowa z publicznością.
23 lutego 2025 - 19:00
Hard Rock Cafe
Rynek 25 Wrocław
10 611teatr
Rockowe songi o wolności
23 lutego 2025 - 18:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
7 367teatr
Żony Hollywood
23 lutego 2025 - 18:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
45 886teatr
Wrocław! Stand-up: Jakub Poczęty w programie "Abecadło"!
23 lutego 2025 - 17:00jest więcej terminów
Klub Wędrówki
ul. Podwale 37/38 Wrocławjest więcej miejsc
10 465teatr
Prawda + Stan Oskarżenia
22 lutego 2025 - 19:30
Alive Wrocław
Kolejowa 12 Wrocław
2 551muzyka
Sambor Dudziński & Trzy Rzeki | Pomiędzy Grechutą a Pink Floyd
22 lutego 2025 - 18:00
CENTRUM KULTURY AGORA
ul. Serbska 5a Wrocław
2 676muzyka
Karnawałowy Bal Filmowy "Gorączka sobotniej nocy"
22 lutego 2025 - 19:00jest więcej terminów
Sala Witrażowa - Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocławjest więcej miejsc
5 421teatr
Coincidence
22 lutego 2025 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
3 096muzyka
Muzyczna plejada największych przebojów królowej sztuk muzycznych - Opera i jej lekkiej odmiany
22 lutego 2025 - 18:00
Sala Sesyjna Dworca Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
7 539teatr
Kim jest Pan Schmitt - to więcej niż komedia
22 lutego 2025 - 16:00/18jest więcej terminów
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
137 476teatr
Męski Interes czyli męska odpowiedź na Damski Biznes
22 lutego 2025 - 16:00/19jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
408 729teatr
Nowy Program "Wersja robocza"
22 lutego 2025 - 17:00jest więcej terminów
Klub Wędrówki
ul. Podwale 37/38 Wrocławjest więcej miejsc
489 039teatr
Élan vital
21 lutego 2025 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
3 747muzyka
Kobranocka, Proletaryat, Closterkeller
21 lutego 2025 - 19:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
92 050teatr
Wyjątkowy prezent - Popławska, Wieczorkowski i Bosak
21 lutego 2025 - 17:30/19
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
115 110teatr
Koncert przy świecach: Ludovico Einaudi, Yann Tiersen and Philip Glass
21 lutego 2025 - 18:00
Oratorium Marianum
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
6 890muzyka
