
BAROKOWY KONCERT KAMERALNY
- 26 marca 2007, poniedziałek» 19:00

Zbigniew Pilch
Zbigniew Pilch — skrzypceOrkiestra BarokowaFilharmonii Wrocławskiej im. W. Lutosławskiego
Jarosław Thiel — prowadzenie
Program:
Johann Christian Bach
Symfonia nr 6 g-moll op.6Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert na skrzypce i orkiestrę nr 3 G-dur KV 216Joseph Haydn
Symfonia C-dur "Le Midi" Hob. I:7
Zbigniew Pilch
Jest skrzypkiem o niezwykle szerokich zainteresowaniach obejmujących muzykę instrumentalną od XVI do XXI wieku. Koncertuje jako solista, kameralista i koncertmistrz, grając na skrzypcach, altówce i violi d'amore. Jako pierwszy w Polsce wykonał na skrzypcach barokowych wirtuozowskie koncerty Vivaldiego, Locatellego, a także Haydna i Janiewicza. Wykorzystując instrument Louisa Bernardela z 1876 roku, sięga po kaprysy Lipińskiego, Wieniawskiego i Paganiniego.
Ukończył AM w Krakowie w klasie prof. Z. Szlezera. Specjalizował się w grze na skrzypcach barokowych pod kierunkiem Z. Kaczmarskiego. W 1997 roku był finalistą konkursu im. P. Locatellego w Amsterdamie.
Współpracował z niemal wszystkimi z niemal wszystkimi zespołami muzyki dawnej w Polsce. Przez szereg lat był członkiem Sinfonietta Cracovia. Wielokrotnie prowadził kursy na Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Żywcu.
Od 2004 prowadzi klasę skrzypiec i altówki barokowej na AM we Wrocławiu.
Jest koncertmistrzem zespołu Harmonologia (dyr. J. T. Adamus). Koncertuje w całej Europie i na świecie z takimi zespołami jak Battalia, Concerto Copenhagen, Al Ayre Espanol, Orchestre des Champs-Elyssées, czy Collegium Vocale. W tej ostatniej piastuje funkcję koncertmistrza altówek. Ostatnio współpracuje jako solistainstrumentalista z Warszawską Operą Kameralną.
Jarosław Thiel
Absolwent poznańskiej "Szkoły Talentów", studiował wiolonczelę na Akademiach Muzycznych w Poznaniu i Łodzi. Od 1997 roku w swojej działalności artystycznej skupia się przede wszystkim na prolematyce historycznych praktyk wykonawczych. Uczestniczył w kursach mistrzowskich w Dresdner Akademie für Alte Musik (Christine Kypranides) i podjął studia podyplomowe na Universität der Künste w Berlinie w klasie wiolonczeli barokowej Phoebe Carrai i Markusa Möllenbecka.
Współpracował z najważniejszymi polskimi zespołami muzyki dawnej; obecnie jest aktywny przede wszystkim na scenie niemieckiej. Od 2000 r. jest pierwszym wiolonczelistą Dresdner Barockorchester, jest także członkiem prowadzonej przez Nicholasa McGegana Festspiel-Orchester Göttingen, współpracuje z innymi czołowymi niemieckim zespołami, takimi jak Akademie für Alte Musik Berlin, czy Lautten Compagney; występuje regularnie jako solista i kameralista.
Jarosław Thiel prowadzi klasę wiolonczeli barokowej na Akademii Muzycznej we Wrocławiu i podczas Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim. Od tego sezonu jest kierownikiem artystycznym Orkiestry Barokowej Filharmonii im. W. Lutosławskiego.
Począwszy od mniej więcej połowy XVIII wieku w historii społeczeństw europejskich rozpoczęło się wielkie przyspieszenie. Od Rewolucji Francuskiej, poprzez narodziny burżuazji, rewolucję przemysłową, powstanie utopijnych ideologii obiecujących raj na ziemi, po przeżywaną przez nas obecnie rewolucję technologii informatycznych. Europejczycy po wiekach „zastoju” uwierzyli w siłę postępu i swoją własną historię zaczęli oceniać i opisywać według jej punktów przełomowych tych, które pchnęły ludzkość „do przodu”. Podobny sposób myślenia z historii powszechnej przeniesiono również na grunt historii muzyki. I tak, z punktu widzenia muzykologów, najważniejsze zaczęły się stawać te utwory, w których pojawiło się coś nowego: niespotykane wcześniej związki harmoniczne, wolne wprowadzenie do szybkiej części, chór w symfonii, tysiąc wykonawców, albo cztery minuty ciszy zamiast muzyki. Postęp ponad wszystko.
Chcielibyśmy, aby ważną częścią kolejnych programów proponowanych Państwu przez Orkiestrę Barokową Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego były, obok kompozycji powszechnie znanych, również utwory niemieszczące się w katalogu „dzieł postępowych”. Przywrócenie do życia koncertowego ogromnej liczby kompozycji twórców przedwcześnie uznanych za drugorzędnych i „mało istotnych” dzieł wielkich mistrzów, stało się znakiem firmowym wielu słynnych zespołów wykonujących muzykę dawną. Będziemy starać się również podążać tym tropem, obiecując publiczności wiele, mamy nadzieję miłych, niespodzianek.
Na początek paradoksalnie proponujemy zestaw jak najbardziej uznanych nazwisk: Bach, Mozart, Haydn. Tylko proszę zadać sobie pytanie: kiedy ostatni raz słuchali Państwo na koncercie utworów Johanna Christiana Bacha? Czy jego symfonia g-moll z wczesnego szóstego opusu wyróżnia się rzeczywiście jedynie tym, że wszystkie jej części utrzymane są w tonacjach molowych? I dalej: ile ze 104 symfonii Haydna, któremu nadano przydomek „ojca gatunku”, dane było Państwu spotkać w programach koncertowych? I dlaczego koncerty skrzypcowe Mozarta, jako wsteczne i nie tak „postępowe”, jak jego koncerty fortepianowe, wykonywane są co prawda bardzo chętnie, ale najczęściej jedynie jako obowiązkowy punkt przesłuchań muzyków orkiestrowych?
Zapraszamy Państwa do przygody odkrywania kompozycji znanych–nieznanych twórców i znanych–nieznanych kompozycji wielkich mistrzów. Ciąg dalszy na kolejnych koncertach Orkiestry.
Jarosław Thiel
bilety:
10, 20, 30 zł

Jarosław Thiel

Perły Kameralistyki „Od duetu do sekstetu”
26 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
15 227muzyka
Perły Kameralistyki „Od duetu do sekstetu”
26 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
14 404muzyka
Scena Młodych „My Favourite Encores”
23 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
15 323muzyka
Scena Młodych „My Favourite Encores”
23 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
14 079muzyka
X Międzynarodowy Brahms Festival we Wrocławiu Koncert Inauguracyjny „BRAHMS I MUZYKA SAKRALNA”
20 lipca 2024 - 19:00
Katedra Św. Marii Magdaleny
Szewska 10 Wrocław
12 820muzyka
Perły Kameralistyki „Vivaldi Night”
19 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
14 525muzyka
Perły Kameralistyki „Vivaldi Night”
19 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
16 498muzyka
Recital Mistrzowski „Fantazja dźwięków”
16 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
14 744muzyka
Recital Mistrzowski „Fantazja dźwięków”
16 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
14 450muzyka
Recital Mistrzowski „Fantazja dźwięków”
16 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
14 969muzyka
Perły Kameralistyki „Klasyka w Rytmie Tanga”
12 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
12 691muzyka
Perły Kameralistyki „Klasyka w Rytmie Tanga”
12 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
14 036muzyka
"Przenikania" - Muzyka + Szkło koncert
9 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
13 597muzyka
"Przenikania" - Muzyka + Szkło
9 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
13 631muzyka
Busker Tour 2024: Dźwięki Ulicy
od: 6 lipca 2024 do: 7 lipca 2024
Rynek
Rynek Wrocław
9 794muzyka
Muzyczne Spotkania Kultur „PAX ET BONUM PER MUSICAM” – XXI Międzynarodowy Festiwal - DEBIUTY V
6 lipca 2024 - 17:00
Katedra Grekokatolicka
pl. bp Nankiera 15 a Wrocław
9 032muzyka
„Nad Piękną Modrą Odrą” Gala Muzyki Operowej
5 lipca 2024 - 19:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
13 323muzyka
