Lwowski Teatr Sakralny Woskresinnia Lwów
- 24 października 2005, poniedziałek» 20:00
V Festiwal Kultury Ukraińskiej
Ukraina Viva!
Karol Wojtyła Hiob
Reżyser
Jarosław Fedoryszyn
Scenografia i kostiumy
Ałła Fedoryszyna
Kompozytor i chórmistrz
Myron Dacko
Muzyka w tym spektaklu to żywe przeniesienie tradycji cerkiewnych śpiewów chóralnych na grunt sceniczny. Aktorzy stanowią równocześnie jak w dramacie antycznym chór, któremu przewodzi Przewodnik Chóru, Miron Dacko autor muzyki i równocześnie dyrygent. Śpiewom nie towarzyszą żadne skomplikowane instrumenty poza prostym często prymitywnym glinianym czy drewnianym instrumentarium. Instrumenty to także blacha imitująca burzę, drewniane młotki czy rura w której przesypywany jest piasek.
Muzyczne proste instrumenty doskonale współgrają z postaciami, chórem, który stanowi jakby orszak żebraków, którego zaprasza do swego domu i pomaga szczodry Hiob. Orszak ten staje się później świadkiem dramatu Hioba, utraty majątku i śmierci dzieci. Orszak ten przeistacza się w chór płaczek, żałobników a później w orszak odmieniony wiarą, jakby zmartwychwstaniem, który podaje Hiobowi receptę na dalsze życie: "...wiarę umacniaj i kaj się, i tylko tak oczyścisz duszę...". Muzykę wzmaga szum burzy spowodowany gwałtownymi ruchami płócien oraz burza wywoływana przy pomocy potrząsania arkuszem blachy.
Te proste prymitywne instrumentarium w połączeniu ze śpiewami wykonywanymi na cztery głosy dały wprost piorunujący efekt, widzowie zasłuchani, siedzieli wbici w fotele i kiedy już minęły ostatnie sceny, i ucichły brawa, nikt z widowni zszokowany nie ruszał się. To niezwykle rzadki widok w teatrach. Oczyszczające katharsis dokonało się. Na szczególną uwagę zasługują kostiumy i scenografia przygotowane pod okiem Ali Fedoryszyny. Proste tkaniny, workowy materiał powodował, że aktorzy grający w przedstawieniu stawali się rzeczywistym orszakiem żebraków. Gdy jednak tylko zmienili strój na czarne czy czerwone szmaty kostium stawał się częścią dramatycznej akcji dramatu, podkreślał grozę mordów i gwałtów czy dodawał ekspresji żałobnikom opłakującym synów i córki Hioba. Scenografia to sześć prostych drabin, które stawały się gościnnym domem Hioba ze stołem nakrytym białym obrusem albo odartym z wszelkich bogactw domostwem Hioba - żebraka. Stawały się drabiny także krzyżem na którym zawisł Mesjasz a także grotą objawienia w której pojawiła się postać do złudzenia przypominająca Matkę Bożą.
Pozostałe sprzęty obecne na scenie to pień - siedzisko, misa do kąpieli, dzban, kosze na jedzenie również proste dostosowane do scenografii i kostiumów. Całość wzbogacało światło nie tylko reflektory ale także, maleńkie ogarki i duże ilości zapalonych świec na finał - na "alleluja" w spektaklu. Światło takie padało nie tylko na prostą i dramatyczną w wyrazie scenografię ale przede wszystkim współgrało z twarzami postaci, właściwie jednolitymi jasnymi maskami. Jedynie Hiob został wyróżniony złotym naznaczeniem na czole, które najpierw znamionowało jego bogactwo i powodzenie, później stało się piętnem cierpienia.
Wszystko to w pewnym sensie podobne do teatru antycznego ale również do tego co wcześniej w światowym teatrze proponowali Peter Brooke czy Jerzy Grotowski Widz wyraźnie musiał zetknąć się z prostą materią teatru z tym co go w rzeczywistości najpełniej tworzy czyli z aktorem, ruchem, głosem a nade wszystko zbudowanymi wszystkimi dostępnymi acz prostymi i skromnymi środkami: nastrojami, napięciami dramatycznymi i muzyką a właściwie tym co w spektaklu muzykę stanowiło. Mieliśmy więc od niepamiętnych czasów do czynienia z teatrem, a nie ze scenografią, muzyką z głośników czy laserowymi efektami.
„Bo ta ziemia to gospoda / W ogromnej naszej podróży”. Sześćdziesięciolecie premiery „Księcia Niezłomnego” Teatru Laboratorium
25 kwietnia 2025 - 18:00
Sala Teatru Laboratorium
Rynek-Ratusz 27 Wrocław
1 689teatr
Kosmetyka Wroga
25 kwietnia 2025 - 19:00
Sala Formalna - Centrum na Przedmieściu we Wrocławiu
Prądzyńskiego 39a Wrocław
1 713teatr
HEKSY, reż. Monika Pęcikiewicz
25 kwietnia 2025 - 19:00
Teatr Polski - w podziemiu / Polski Theatre in the underground
ul. Księcia Witolda 62 Wrocław
2 671teatr
Spotkanie autorskie ze Stanisławem Melskim
25 kwietnia 2025 - 17:30
Dolnośląska Biblioteka Publiczna
Rynek 58 Wrocław
9 125teatr
Chamstwo i poezja - komedia improwizowana
25 kwietnia 2025 - 20:00 | KUP-BILET | 30zł
Klub Wędrówki
ul. Podwale 37/38 Wrocław
1 895teatr
Koncert izdeb | Afterparty Czubaczakor
25 kwietnia 2025 - 20:00 | KUP-BILET | 35zł
Klub Nietota
ul. Kazimierza Wielkiego 50 Wrocław
3 423teatr
Kosmetyka Wroga
25 kwietnia 2025 - 19:00 | KUP-BILET
Sala Formalna - Centrum na Przedmieściu we Wrocławiu
Prądzyńskiego 39a Wrocław
2 259teatr
Kallas
25 kwietnia 2025 - 20:00 | KUP-BILET
Dawna Pralnia
Krakowska 180 (budynek K) Wrocław
2 229teatr
Chamstwo i poezja - komedia improwizowana
25 kwietnia 2025 - 20:00
WędrówkiPub
Podwale 37/38 Wrocław
3 538teatr
Sam na deskach | 24. Festiwal ewidentnych Talentów Aktorskich
od: 25 kwietnia 2025 do: 26 kwietnia 2025
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
3 803teatr
Kallas [spektakl]
25 kwietnia 2025 - 20:00
Teatr Dialogu
ul. Krakowska 180/K1A-K02 Wrocław
4 329teatr
Love Story
25 kwietnia 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 110zł
Sala Witrażowa - Stary Klasztor
ul. Jana Ewangelisty Purkyniego 1 Wrocław
61 204teatr
Opowieść o tęsknocie za bezwarunkową miłością
25 kwietnia 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 50złjest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Scena na Strychu
Rzeźnicza 12 Wrocław
7 373teatr