koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - czerwiec 2025 - nr 372 - już do pobraniaWieczory w Aesenale 2025 II
zmodyfikowano  miesiąc temu  »  

21. Biennale Sztuki Mediów WRO 2025 Qualia

CO BYŁO GRANE » CO jest GRANE » 1 801 wyświetleń od 8 maja 2025
  • od: 14 maja 2025, środa
    do: 15 czerwca 2025, niedziela

21 Biennale Sztuki Mediów WRO 2025 Qualia https://wro2025.wrocenter.pl/ instagram: @wrobiennale

🔴kiedy: wydarzenia otwarcia 14-18 maja 2025, wystawy do 15 czerwca 2025

🔴gdzie: Wrocław, Polska, kilkanaście lokalizacji

🔴co: Prezentacje, instalacje, performanse, wydarzenia dźwiękowe i wizualne, spotkania – Biennale WRO 2025 to maj i czerwiec poświęcone eksperymentalnej sztuce mediów i wspólnemu doświadczeniu.

Tematem 21. edycji Biennale Sztuki Mediów WRO są Qualia –odczuwalne jakości związane z doświadczeniami zmysłowymi, takimi jak słyszenie dźwięków, odczuwanie bólu czy odbieranie barw. To pojęcie zmieniało się na przestrzeni lat, ale w kontekście sztuki staje się punktem wyjścia do eksploracji subiektywnego odbioru i refleksji.

Podczas Biennale WRO celowo nie tworzymy wystaw tematycznych, nie produkujemy zamkniętych systemów informacji. Raczej współtworzymy z zaproszonymi do projektu ludźmi sztuki otwarte na interpretacje przestrzenie doświadczania.

Od 14 maja do 15 czerwca, w różnych kontekstach i lokalizacjach Wrocławia będziemy docierać do kolejnych danych zmysłowych.

Będziemy obserwować i doświadczać - słuchać, smakować, dotykać, patrzeć, wąchać; wymieniać się naszymi doznaniami - w kontakcie ze sztuką mediów wychodzącą poza gatunkowe granice.

To wydarzenie wielowymiarowe, którego nie da się ująć w jednej narracji ani zamknąć w spójnym opisie. Jego istota ujawnia się dopiero w spotkaniu z konkretnymi pracami – instalacjami, obiektami, performansami, koncertami prezentowanymi w ramach Biennale WRO. Każde z tych dzieł na swój sposób poszerza granice percepcji, prowokuje doświadczenie tego, co nieznane, i otwiera dostęp do zmysłów, które na co dzień pozostają poza zasięgiem.

W Centrum Sztuki WRO kinetyczna rzeźba „Scan” Christiana Skjødta Hasselstrøma czyni słyszalnym niewidzialne spektrum fal – tych, które wykorzystują urządzenia Wi-Fi, Bluetooth, telefony czy satelity. Widzowie mogą odkryć otaczające ich sygnały, które zwykle pozostają poza granicami percepcji. A w „Loops of the Loom” Cécile Babiole tkanina staje się partyturą – każdy splot to rytmiczna jednostka, a wzory osnowy i wątku przekształcają się w dźwiękową kompozycję.

„Compost as Superfood” dr masharu, prezentowane w Galerii Geppart, to zaproszenie do przełamania barier i zmierzenia się z własnymi przekonaniami – poprzez degustację kompostu.

Widzowie mają możliwość skosztowania substancji powstałych z organicznych odpadów przekształconych przez mikroorganizmy i grzyby. Z kolei „FLOCK OF” kolektywu bit.studio angażuje odbiorców w interaktywny spektakl, w którym ławica ryb unosi się w powietrzu niczym stado ptaków, reagując na ruch i obecność widzów.

Interaktywna instalacja „Erased Murmurs” Miu-Ling Lam, pokazywana w Galerii Entropia, zwraca uwagę na zjawisko wymazywania. Artystka ukazuje znikające, usuwane ze ścian i często pomijane graffiti – zwłaszcza emocjonalnie nacechowane napisy umieszczane w przestrzeni publicznej Hongkongu podczas protestów w latach 2019–2020.

„Generator III” Lecha Twardowskiego i Pawła Janickiego to zapis czasu i zdarzeń: trzy wielkoformatowe obiekty malarskie stworzone z taśmy papierowej (łączna długość 130 km), przestrzenny dźwięk, animacja komputerowa wyświetlana na ekranie z soli oraz ruch widzów, który uruchamia kolejne sekwencje audiowizualne. To przepływ energii środowiska medialnego reaktywowanego po 22 latach od jego premiery. Biennale to także działania otwarte i partycypacyjne – zebrane w ramach programu

IMPULSY, towarzyszącego pokazom prac. Ten cykl rozwija indywidualną wrażliwość i percepcję, pobudza kreatywność i kompetencje poznawcze w kontakcie ze sztuką współczesną. Opiera się na innowacyjnych narzędziach artystycznych, nowych technologiach oraz działaniach eksplorujących interakcje między odbiorcą, technologią a naturą. Najmłodsi uczestnicy znajdą swoje miejsce w ramach Junior WRO. Gdy zapada zmrok, House Tęczowa – klub festiwalowy Biennale – staje się przestrzenią immersyjnych audiowizualnych setów. Rozbrzmiewają tu eksperymentalna elektronika, performanse dźwiękowe, DJ-ing i sety artystów z Polski i ze świata – zacierając granice między koncertem, występem i doświadczeniem przestrzennym.

🟣Tegoroczny Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów odbywa się również w trakcie Biennale. Dialog wolnej woli z determinizmem w rozszerzonej rzeczywistości, oniryczny VR we wraku samochodu, cybernetyczny esej wideo, środowisko inceli w grze komputerowej, syntezator big data, dźwiękowa opowieść o uzależnieniach, twarz w emocjach okiem komputera i nostalgia za wielką płytą – tematy dyplomów, które wejdą w dialog z pracami Biennale WRO 2025.

autor:
zmodyfikowano  miesiąc temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ