
"How you look at it / Re-Framing 8:15" - pokaz pracy Megumi Edy, Marka Gluzińskiego i Moniki Wachowicz
- 11 maja 2025, niedziela» 18:00
- 10 maja 2025, sobota» 19:00

Czas trwania: ok. 40 minut
Bilety: 30/40 PLN (www.bilety.grotowski-institute.pl)
Co się dzieje, gdy pamięć osobista spotyka się z pamięcią historyczną?
W jaki sposób nasze ciała niosą ciężar opowieści, których nigdy nie przeżyliśmy, a jednak odczuwamy je głęboko?
„How You Look at It / Re-Framing 8:15” to pokaz pracy prezentowany jako dwudniowy dialog w ruchu. Tancerka i artystka interdyscyplinarna Megumi Eda powraca do swojego przełomowego dzieła „8:15”, podejmującego temat zbombardowania Hiroszimy, stworzonego ponad 20 lat temu w odpowiedzi na wojnę w Iraku.
„How You Look at It / Re-Framing 8:15” nie opowiada tej samej historii, stanowi efekt przyjrzenia się jej na nowo, aby sprawdzić, jak pamięć o wojennej traumie kształtuje świadomość osobistą i zbiorową oraz jak historia odciska się w ciele w zależności od płci. W sobotni wieczór (10 maja) Megumi Eda, pracując w duecie z Markiem Gluzińskim, będzie eksplorować wpływ wydarzeń historycznych na męskie ciało i psychikę. Z kolei w niedzielę (11 maja) razem z Moniką Wachowicz zbada doświadczenia kobiet związane z dziedziczeniem traumy.
Wykorzystując archiwalne nagrania wideo, słowo mówione i ruch, artystka splata przeszłość z teraźniejszością. To ewoluujące dzieło, osadzone w intymnej i immersyjnej przestrzeni, stanowi część większego projektu, realizowanego z okazji 80. rocznicy zakończenia II wojny światowej i polegającego na ciągłym poddawaniu refleksji sposobu, w jaki echa wojny nadal kształtują współczesny świat.
Megumi Eda jest japońską tancerką, performerką i twórczynią filmową. Jej międzynarodowa kariera taneczna rozpoczęła się w Balecie Hamburskim, gdy miała 17 lat. Pracowała dla Holenderskiego Baletu Narodowego i londyńskiego Rambert Dance Company, z którymi występowała na całym świecie. Ściśle współpracowała z choreografami o światowej sławie, takimi jak John Neumeier, Jiri Kylian, William Forsythe, Krzysztof Pastor, Redha Benteifour, Hans van Manen i David Dawson.
W 2004 roku przeniosła się do Nowego Jorku, gdzie jako członkini-założycielka działała w awangardowym zespole „Armitage Gone! Dance”, współtworząc kilkanaście spektakli oraz stając się muzą Karole Armitage. W 2014 rozpoczęła współpracę z Yoshiko Chumą jako performerka i twórczyni filmowa. Otrzymała prestiżową nagrodę Bessie (New York Dance and Performance Awards) w 2004 oraz tytuł jednej z Najlepszych Performerów 2015 roku przyznawany przez magazyn „Dance”.
Od 2019 roku mieszka w Berlinie. W swojej pracy stara się przesuwać granice artystyczne przez multidyscyplinarne podejście do performansu.
Marek Gluziński jest performerem związanym przez lata z laboratorium teatru fizycznego Studio Matejka (m.in. „Harmonia Przeciwstawień. Polska”, 2014; „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu”, 2018). Ma na koncie udział w niezależnych produkcjach teatralnych, m.in. w „Kosmosie” według Witolda Gombrowicza (Hiroshi Koike, premiera polska: 2023, premiera japońska: 2024 Tokio), „Lucidity” (Arnis Aleinikovas, premiera litewska: 2023 Kowno), „Eksploracja sztucznej duszy” (Robert Traczyk, premiera:2023). W 2015 roku zrealizował samodzielnie cykl trzech performansów-rytuałów pod tytułem „Parakletos. Jaⁿ” w przestrzeniach publicznych Wrocławia.
Jest również kuratorem, producentem i managerem kultury, m.in. współtwórcą Wrocławskiej Inicjatywy Tanecznej, był dyrektorem artystycznym kultowego Klubu Puzzle. Jako aktywista jest współzałożycielem Akcji Kultura, społecznym asystentem posłanki Małgorzaty Tracz. Był członkiem społecznym pierwszej kadencji Wrocławskiej Rady Kultury. www.kryzyswiekumeskiego.com
Monika Wachowicz jest aktorką i pedagożką. Ukończyła filozofię na Wydziale Nauk Społecznych na Uniwersytecie Śląskim. Od 2004 roku związana z Teatrem A Part w Katowicach, którego dyrektorem i reżyserem jest Marcin Herich. Od 2021 współpracuje z Jarosławem Fretem, twórcą Teatru ZAR, w tandemie twórczym Studio Wachowicz/Fret. Wykładowczyni w Akademii Sztuk Teatralnych oraz kuratorka projektu „Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych” w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu. Koordynuje Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A Part. Prowadzi Studio Aktorskie przy Teatrze A Part, a także autorskie Studio Ciała i Emocji w Katowicach. Od 2019 jest Prezeską Fundacji „Sztuka dla Życia” im. Marty Paradeckiej.

Phalak Phalam
9 lipca 2006 - 16:00
SynagogaPod Białym BocianemCentrum Kulturyi Edukacji Żydowskiej
ul. P. Włodkowica 7 Wrocław
102 430teatr
Up Country and Low Country Kandyan Dance and Drum
11 lipca 2006 - 18:00jest więcej terminów
SynagogaPod Białym BocianemCentrum Kulturyi Edukacji Żydowskiej
ul. P. Włodkowica 7 Wrocław
98 272teatr
Ulica Krokodyli
15 września 2005 - 20:00
SynagogaPod Białym BocianemCentrum Kulturyi Edukacji Żydowskiej
ul. P. Włodkowica 7 Wrocław
94 266teatr
Rytuał III
8 maja 2005 - 21:00
SynagogaPod Białym BocianemCentrum Kulturyi Edukacji Żydowskiej
ul. P. Włodkowica 7 Wrocław
89 934teatr
Lwowski Teatr Sakralny Woskresinnia Lwów
24 października 2005 - 20:00
Bazylika św. Elżbiety
ul. św. Elżbiety 1/2 Wrocław
85 722teatr
Ordo Stellae czyli Rzecz o Gwieździe
28 grudnia 2005 - 18:00
Kościół św. Bartłomieja Ostrów Tumski
81 503teatr
Planctus Mariae
25 marca 2005 - 19:00
Kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
pl. Wolności 3 Wrocław
76 549teatr
POTAJEMNE MAŁŻEŃSTWO
29 kwietnia 2003 - 19:00jest więcej terminów
Kościół Matki Bożej Królowej Pokoju
ul. Ojców Oblatów 1 Wrocław
72 062teatr
TOSCA
12 lipca 2002 - 20:00jest więcej terminów
Katedra Polskokatolicka - pw św. Marii Magdaleny
ul. Szewska 10 Wrocław
66 116teatr
