
Obiekty Nieartystyczne
- od: 3 kwietnia 2025, czwartekdo: 4 maja 2025, niedziela

z cyklu Obiekty Nieartystyczne
Obiekty Nieartystyczne.
Zenon Harasym
Tworzywem fotografii bywają często obiekty rozmaitego pochodzenia; naturalnego i sztucznego, codzienne i banalne przedmioty, konstrukcje techniczne, opuszczone przestrzenie, porzucone przedmioty, zniszczona materia, spękania, odpady, ulotne zjawiska takie, jak śnieg czy światło, zazwyczaj o nieestetycznym charakterze. Poprzez fotografię obiekty te zatracają swój pierwotny charakter, zostają przeformułowanie w kontekst estetyczny, nabierają wizualnego znaczenia, które wykracza poza ich zwykle funkcje. Usytuowanie fotografii na osi utylitarność - estetyczność wymaga określenia, na ile widok obiektu na fotografii zmienił swój rozmiar, kształt, kolor, strukturę, znaczenie, bowiem według Barthesa fotografia podlega zarówno procesowi denotacyjnemu, jak i konotacyjnemu1. Denotacja rozumiana jest jako mechaniczna reprodukcja za pomocą aparatu, natomiast konotacja wzbogaca strukturę przekazu wizualnego o pierwiastek humanistyczny, przez wybór obiektu fotografowanego, sposób oświetlenia i ujęcia, barwę i strukturę. Konotacja mówi, jak to jest sfotografowane a nie co jest sfotografowane. Wszystkie zdjęcia mają jakieś znaczenie, bez zrozumienia tego co konotują, implikują, widz nie wyjdzie poza oczywistość i będzie je postrzegał jako rzeczywistość, a nie jako wizerunek rzeczywistości pobudzający wyobraźnię i emocje. Ten rodzaj fotografii ma na celu zachęcenie do spojrzenia na otaczające nas obiekty i przedmioty w inny niż tylko utylitarny sposób.
Zenon Harasym
Istniejące w przestrzeni publicznej utylitarne, codzienne przedmioty i banalne obiekty, jak konstrukcje techniczne, opuszczone przestrzenie, zniszczona materia, spękania, odpady, porzucone przedmioty, ulotne zjawiska takie, jak śnieg czy światło, zwykle a priori o nieestetycznym charakterze zostały poprzez fotografię przeformułowanie w kontekst estetyczny. Poprzez fotografię zwykłe przedmioty nabierają wizualnego znaczenia, które wykracza poza ich zwykle funkcje. Fotografia w prawdzie zachowuje przedmiotowość obiektu, lecz poprzez sposób ujęcia dokonuje jego artystycznej metamorfozy. Usytuowanie fotografii na osi utylitarność -estetyczność wymaga określenia, na ile widok obiektu na fotografii zmienił swój rozmiar, kształt, kolor, strukturę, bowiem według Barthesa fotografia podlega bowiem zarówno procesowi denotacyjnemu, jak i konotacyjnemu1. Denotacja rozumiana jest jako mechaniczna reprodukcja za pomocą aparatu, natomiast konotacja wzbogaca strukturę przekazu wizualnego o pierwiastek humanistyczny przez wybór obiektu fotografowanego, sposób oświetlenia i ujęcia, barwę i strukturę. A konotacja mówi, jak to jest sfotografowane a nie co jest sfotografowane. Wszystkie zdjęcia mają jakieś znaczenie, bez zrozumienia tego co konotują, implikują widz nie wyjdzie poza oczywistość i będzie je postrzegał jako rzeczywistość, a nie jako wizerunek rzeczywistości. Ten rodzaj fotografii ma na celu zachęcenie do spojrzenia na otaczające nas obiekty i przedmioty w inny niż tylko utylitarny sposób.

z cyklu Obiekty Nieartystyczne

z cyklu Obiekty Nieartystyczne

z cyklu Obiekty Nieartystyczne

Śląsk i Ślązacy w dawnym exlibrisie
od: 3 lutego 2006 do: 26 lutego 2006
Sala Wójtowska w Ratuszu
parter Wrocław
48 093sztuka
Muzyka kompozytorów śląskich XV-XX w.
19 lutego 2005 - 16:30
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
47 930sztuka
Krótka historia muzyki polskiej, część 1
20 listopada 2004 - 16:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
48 110sztuka
Muzyka kompozytorów Śląskich XV-XX wieku
23 października 2004 - 16:00
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
48 015sztuka
Bibliotheca Sonans
od: 1 lutego 2005 do: 7 lipca 2005
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
48 431sztuka
MUZYKA XIX-WIECZNEGO WROCŁAWIA CZ.II
od: 1 lutego 2005 do: 24 czerwca 2005
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
48 455sztuka
W służbie Pięknu i Ojczyźnie - Krótka historia muzyki polskiej cz.II
od: 21 maja 2005 do: 1 lutego 2006
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
49 110sztuka
Międzynarodowy Festiwal Fotografii - POLFOTO 2004
od: 5 listopada 2004 do: 25 listopada 2004
Hala Ludowa
ul. Wystawowa 1 Wrocław
49 233sztuka
Emilia Czupryńska
od: 9 września 2006 do: 30 października 2006
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
49 816sztuka
Janusz MerkeI
od: 16 maja 2006 do: 17 czerwca 2006
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
49 720sztuka
Asocjacje
od: 24 stycznia 2005 do: 28 lutego 2005
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
49 793sztuka
Ikonopisanie
1 grudnia 2004 - 17:00
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
50 230sztuka
MALARSTWO
od: 25 marca 2004 do: 5 kwietnia 2004
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
50 322sztuka
MALARSTWO I GRAFIKA
od: 8 stycznia 2004 do: 9 lutego 2004
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
50 481sztuka
DOTYK ŻYWIOŁÓW
od: 5 grudnia 2003 do: 5 stycznia 2004
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
50 889sztuka
MALARSTWO
14 października 2003 - 18:00
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
51 805sztuka
RYSUNEK SATYRYCZNY
od: 7 kwietnia 2003 do: 5 maja 2003
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Piłsudskiego 19 Wrocław
52 344sztuka
