Chicago Symphony Orchestra II
- 23 maja 2025, piątek» 19:00

Zaledwie dzień po wykonaniu Symfonii VI „Tragicznej” Gustava Mahlera słynna Chicago Symphony Orchestra prowadzona przez Jaapa van Zwedena powróci do NFM, by podczas swojego drugiego koncertu zaprezentować Symfonię VII autorstwa tego geniusza późnoromantycznej symfoniki. Wyraz tego utworu, choć pisany był on po części równolegle z tym, którym orkiestra przywitała się z wrocławską publicznością, jest zupełnie inny, znacznie bardziej radosny. „To moje najlepsze dzieło, pełne pogodnego charakteru” – zachwalał swoją kompozycję artysta.
W ukończonej 1906 roku symfonii Austriak wykorzystał niezwykle popularny w dziewiętnastowiecznej muzyce topos nocy. Sięgając po takie odniesienie, w równym stopniu, co nią, miał jednak inspirować się obrazem Rembrandta znanym pod tytułem Straż nocna. I tak dwie części naszkicowane przez Mahlera w alpejskiej osadzie Maiernigg noszą tytuł Nachtmusik, czyli „muzyka nocy”. W pierwszej z nich trudno nie usłyszeć krzyków nocnych ptaków. Pozostając w mroku nokturnowych skojarzeń, środkowe scherzo kompozytor polecił zaś grać „cieniście”. Utwór stanowi szczyt kolorystycznych poszukiwań prowadzonych przez jego twórcę. Wykorzystuje on tu nietypowe sposoby artykulacji, czy – jak w innych swoich symfoniach – wprowadza do orkiestry niestandardowe instrumenty. Tutaj są to kojarzący się raczej z orkiestrą dętą róg tenorowy, gitara, mandolina czy dzwony pasterskie. Wszystkie te zabiegi każą spojrzeć na pięcioczęściową konstrukcję jako na dzieło eksperymentatorskie, wyprzedzające swoje czasy.
VII Symfonię prawykonano 19 września 1908 roku w Pradze. Na czele Czeskich Filharmoników stanął wtedy sam kompozytor. Do premiery amerykańskiej natomiast doszło 15 kwietnia 1921 roku w… Chicago. Grała wówczas, rzecz jasna, Chicago Symphony Orchestra. Dyrygował nią Frederick Stock, który w ciągu trzydziestu siedmiu lat pracy z zespołem z Illinois powiódł go na sam muzyczny szczyt. „Nie było niczego, co mogłoby wyjść spod pióra Mahlera, a czego oni nie potrafiliby zagrać” – pisała wtedy z uznaniem o artystach prasa.
Program:
G. Mahler VII Symfonia e-moll
Wykonawcy:
Jaap van Zweden – dyrygent
Chicago Symphony Orchestra
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

Kanał Audytywny
28 września 2005 - 21:00
Klub Bezsenność
ul Ruska 51 Pasaż Niepolda Wrocław
26 941muzyka
Natural Dread Killaz
30 maja 2005 - 20:30
Klub Bezsenność
ul Ruska 51 Pasaż Niepolda Wrocław
27 083muzyka
DHM
8 maja 2005 - 19:00
Klub Bezsenność
ul Ruska 51 Pasaż Niepolda Wrocław
27 370muzyka
BOYS
8 maja 2006 - 21:00
Alibi
Grunwaldzka 67 Wrocław
27 278muzyka
Da Lata
3 lutego 2005 - 20:00
Alibi
Grunwaldzka 67 Wrocław
27 343muzyka
Jah Free Sound System
23 lutego 2005 - 20:00
Alibi
Grunwaldzka 67 Wrocław
27 433muzyka
Lech Janerka
26 stycznia 2005 - 19:00
Alibi
Grunwaldzka 67 Wrocław
27 693muzyka
Killa Kela
30 stycznia 2005 - 19:00
Alibi
Grunwaldzka 67 Wrocław
27 763muzyka
Kaliber 44
23 stycznia 2005 - 19:00
Alibi
Grunwaldzka 67 Wrocław
27 852muzyka
Koncert charytatywny
12 grudnia 2004 - 18:00
Alibi
Grunwaldzka 67 Wrocław
28 120muzyka
Nucleus Roots UK
6 grudnia 2004 - 20:00
Alibi
Grunwaldzka 67 Wrocław
27 879muzyka
MEZO
26 marca 2006 - 19:00
Alibi
Grunwaldzka 67 Wrocław
28 029muzyka
Tumbao Riddim Band
26 lutego 2006 - 19:00
Alibi
Grunwaldzka 67 Wrocław
27 747muzyka
Jamal
15 lutego 2006 - 19:00
Alibi
Grunwaldzka 67 Wrocław
44 569muzyka
Abra dAb z grupy Kaliber 44
22 lutego 2006 - 18:00
Alibi
Grunwaldzka 67 Wrocław
28 168muzyka
U.K. Subs & The Vibrators
25 stycznia 2006 - 19:00
Alibi
Grunwaldzka 67 Wrocław
27 938muzyka
Vavamuffin
22 stycznia 2006 - 19:00
Alibi
Grunwaldzka 67 Wrocław
27 939muzyka