
Anna Dorota Morawiecka Co właściwie sprawia, że opowiadania Julia Cortázara są tak odmienne, tak pociągające?
- 4 kwietnia 2024, czwartek» 18:04

Czwartek 4.04.2024 godz. 18:04
wstęp wolny
https://www.facebook.com/events/937539894711123?ref=newsfeed
Projekt Anny Doroty Morawieckiej „Co właściwie sprawia, że opowiadania Julia Cortázara są tak odmienne, tak pociągające?” jawnie parafrazuje irytujący tytuł prześmiewczego kolażu neoawangardowego artysty Richarda Hamiltona. Do udziału w tym efemerycznym zdarzeniu, które z założenia ma stać się environment – kolażem przestrzennym, autorka zaprosiła sprawczynię i inspiratorkę Jaśminę Ernę Morawiecką oraz grupę artystów, muzyków, podróżników i entuzjastów literatury hiszpańskiej.
Długi i skomplikowany tytuł, jaki nadaliśmy temu zdarzeniu – „Co właściwie sprawia, że opowiadania Julia Cortázara są tak odmienne, tak pociągające?” – jawnie parafrazuje irytujący tytuł prześmiewczego kolażu neoawangardowego artysty Richarda Hamiltona „Co właściwie sprawia, że dzisiejsze mieszkania są tak odmienne, tak pociągające?”. Siedząc wygodnie w „nowoczesnym, odmiennym i pociągającym” fotelu percepcyjnym współczesny odbiorca, przekonany o własnym bezpieczeństwie, penetruje tajemnice pradawnego mroku; ociera się o fantastyczne, „sztuczne”, wyobrażone światy; czuje się niekiedy ich znawcą i zdystansowanym ekspertem. Pragniemy tym pytaniem sprowokować niepokój – ten sam niepokój, który wywołał w latach 60-tych boom na literaturę iberoamerykańską. Pytanie „Co właściwie sprawia, że (…)” jest jednocześnie ironiczne i bezradne, zaczepne i pogodzone z brakiem odpowiedzi.
Do udziału w tym zdarzeniu, które z założenia ma stać się evironmant – kolażem przestrzennym, zaprosiłam sprawczynię i inspiratorkę Jaśminę Ernę Morawiecką (autorkę pracy naukowej pt. „Interpretacja struktury i funkcji czasoprzestrzeni mitycznej w oparciu o wybrane opowiadania Julia Cortázara”), oraz artystów: rzeźbiarza Piotra Butkiewicza (który zobowiązał się wyrzeźbić odpowiedź na opowiadanie „Bóstwo z Cyklad”), artystkę prof. Darię Milecką (która wyświetli promień łączący czas i przestrzeń), Marię Magdalenę Morawiecką (autorkę trzech obrazów pt. „Antropocentrometrie”), a także muzyka, podróżnika i kolekcjonera – Tomka Murawskiego (który wzbogaci nasz kolaż o oryginalne plemienne artefakty). Zapraszam również do udziału Koło Naukowe „Hesperia” oraz studentki Instytutu filologii hiszpańskiej Olga Nowocień, Daria Królicka, Martyna Jońca (jako lektorki fragmentów opowiadań w języku hiszpańskim) oraz aktorki-kobiety-mamy z grupy „MAMY Teatr” pod egidą Zuzanny Kociugi (jako lektorki fragmentów opowiadań przełożonych na język polski).
Przestrzeń Entropii wydaje mi się idealna z uwagi na ślady pozostawione tu przez innych artystów. Zarówno „pnącza” prześwitujące na podłodze, prawie niewidoczny włos rozciągnięty pod sklepieniem, łączący ze sobą obiekty oddalone w czasie – wszystko wpisuje się w kolaż, który ma się stać jednocześnie obrazem dezorientacji ontologicznej, ale też i upartą próbą odnalezienia nowych połączeń.
Anna Dorota Morawiecka
¡Les invitamos a nuestro evento artístico, que se celebrará en la galería ENTROPIA (c/ RZEŹNICZA, 4) el jueves, 04 de abril de 2024 a las 18:00!
Nuestro evento artístico podría llamarse “Un pobre shamán blanco con calzoncillos de nylon”; no obstante, por discreción y respeto al citado aquí Julio Cortázar, hemos tomado la siguiente decisión: el largo y complicado título que hemos dado a este environment ―“¿Pero qué es lo que hace que los cuentos cortazarianos sean tan diferentes, tan atractivos?”― parafrasea el título del collage burlón creado por el artista neoavanguardista Richard Hamilton “¿Pero qué es lo que hace que los hogares de hoy sean tan diferentes, tan atractivos?”.
Sentado cómodamente en la “butaca perceptiva” moderna, el lector contemporáneo, convencido de su propia seguridad, penetra las dimensiones oscuras, misteriosas y arcaicas; explora los mundos fantásticos y artificiales; a veces incluso se considera un experto en estos territorios imaginarios. Con nuestra pregunta queremos provocar una desorientación ontológica similar a la que, en los años 60, desembocó en el surgimiento del boom latinoamericano.
En nuestro environment participan:
• la inspiradora del evento Jaśmina Erna Morawiecka (autora de la tesis “Una interpretación de la estructura y de la función del espacio-tiempo mítico a partir de una selección de cuentos de Julio Cortázar” escrita bajo la dirección de la Prof.ª Justyna Ziarkowska),
• Olga Nowocień, Daria Królicka, Martyna Jońca (lectoras de los fragmentos de los cuentos cortazarianos en español),
• las actrices-mujeres-madres del grupo “MAMY Teatr” (lectoras de los fragmentos de los cuentos cortazarianos traducidos al polaco),
• Piotr Butkiewicz (autor de la escultura “El ídolo de las Cícladas”),
• Prof.ª Daria Milecka (autora de la instalación artística “El rayo espacio-temporal”),
• Dra. Maria Magdalena Morawiecka (autora de tres cuadros de la serie “Antropocentrometrías”),
• el músico y viajero Tomek Murawski (quien enriquecerá nuestro environment con varios artefactos tribales),
• Anna Dorota Morawiecka (autora de la instalación artística “El acuario del axolotl: un juego para dos personas” y de los selfie holes “El ídolo de las Cícladas”, “Venus de Villendorf”, “Axolotl” y “Una cita de Hamilton”).

PRACE
od: 11 września 2001 do: 7 października 2001
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
30 268sztuka
Shadows of Humor
od: 7 kwietnia 2006 do: 28 maja 2006
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
30 379sztuka
Piękno
od: 11 lutego 2005 do: 28 lutego 2005
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
340 430sztuka
Portrety w czerni
od: 11 lutego 2005 do: 28 lutego 2005
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
30 396sztuka
Kundel
od: 5 stycznia 2005 do: 6 lutego 2005
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
30 535sztuka
Moja przestrzeń
od: 5 stycznia 2005 do: 6 lutego 2005
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
30 824sztuka
Nos duo - fotografia
od: 5 stycznia 2005 do: 6 lutego 2005
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
30 456sztuka
Sztuka znikania sztuki, sztuka szukania sztuki
od: 21 grudnia 2004 do: 23 grudnia 2004
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
30 565sztuka
Videoprzestrzenie 04
16 grudnia 2004 -
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
30 611sztuka
Komiks na horyzoncie
od: 9 grudnia 2004 do: 2 stycznia 2005
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
30 634sztuka
Inna książka
3 grudnia 2004 - 19:00
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
30 591sztuka
Jerzy Kosałka
od: 10 grudnia 2004 do: 2 stycznia 2005
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
31 034sztuka
Videoprzestrzenie 04
18 listopada 2004 - 18:00
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
30 718sztuka
Malarstwo ZPAP
od: 27 października 2004 do: 24 listopada 2004
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
32 199sztuka
VIDEOPRZESTRZENIE
28 maja 2004 - 20:00jest więcej terminów
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
30 769sztuka
FOTOINSTALACJE
od: 6 kwietnia 2004 do: 9 maja 2004
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
30 789sztuka
ALFABET WIZUALNY
od: 9 stycznia 2004 do: 8 lutego 2004
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
31 384sztuka
