Anna Dorota Morawiecka Co właściwie sprawia, że opowiadania Julia Cortázara są tak odmienne, tak pociągające?
- 4 kwietnia 2024, czwartek» 18:04

Czwartek 4.04.2024 godz. 18:04
wstęp wolny
https://www.facebook.com/events/937539894711123?ref=newsfeed
Projekt Anny Doroty Morawieckiej „Co właściwie sprawia, że opowiadania Julia Cortázara są tak odmienne, tak pociągające?” jawnie parafrazuje irytujący tytuł prześmiewczego kolażu neoawangardowego artysty Richarda Hamiltona. Do udziału w tym efemerycznym zdarzeniu, które z założenia ma stać się environment – kolażem przestrzennym, autorka zaprosiła sprawczynię i inspiratorkę Jaśminę Ernę Morawiecką oraz grupę artystów, muzyków, podróżników i entuzjastów literatury hiszpańskiej.
Długi i skomplikowany tytuł, jaki nadaliśmy temu zdarzeniu – „Co właściwie sprawia, że opowiadania Julia Cortázara są tak odmienne, tak pociągające?” – jawnie parafrazuje irytujący tytuł prześmiewczego kolażu neoawangardowego artysty Richarda Hamiltona „Co właściwie sprawia, że dzisiejsze mieszkania są tak odmienne, tak pociągające?”. Siedząc wygodnie w „nowoczesnym, odmiennym i pociągającym” fotelu percepcyjnym współczesny odbiorca, przekonany o własnym bezpieczeństwie, penetruje tajemnice pradawnego mroku; ociera się o fantastyczne, „sztuczne”, wyobrażone światy; czuje się niekiedy ich znawcą i zdystansowanym ekspertem. Pragniemy tym pytaniem sprowokować niepokój – ten sam niepokój, który wywołał w latach 60-tych boom na literaturę iberoamerykańską. Pytanie „Co właściwie sprawia, że (…)” jest jednocześnie ironiczne i bezradne, zaczepne i pogodzone z brakiem odpowiedzi.
Do udziału w tym zdarzeniu, które z założenia ma stać się evironmant – kolażem przestrzennym, zaprosiłam sprawczynię i inspiratorkę Jaśminę Ernę Morawiecką (autorkę pracy naukowej pt. „Interpretacja struktury i funkcji czasoprzestrzeni mitycznej w oparciu o wybrane opowiadania Julia Cortázara”), oraz artystów: rzeźbiarza Piotra Butkiewicza (który zobowiązał się wyrzeźbić odpowiedź na opowiadanie „Bóstwo z Cyklad”), artystkę prof. Darię Milecką (która wyświetli promień łączący czas i przestrzeń), Marię Magdalenę Morawiecką (autorkę trzech obrazów pt. „Antropocentrometrie”), a także muzyka, podróżnika i kolekcjonera – Tomka Murawskiego (który wzbogaci nasz kolaż o oryginalne plemienne artefakty). Zapraszam również do udziału Koło Naukowe „Hesperia” oraz studentki Instytutu filologii hiszpańskiej Olga Nowocień, Daria Królicka, Martyna Jońca (jako lektorki fragmentów opowiadań w języku hiszpańskim) oraz aktorki-kobiety-mamy z grupy „MAMY Teatr” pod egidą Zuzanny Kociugi (jako lektorki fragmentów opowiadań przełożonych na język polski).
Przestrzeń Entropii wydaje mi się idealna z uwagi na ślady pozostawione tu przez innych artystów. Zarówno „pnącza” prześwitujące na podłodze, prawie niewidoczny włos rozciągnięty pod sklepieniem, łączący ze sobą obiekty oddalone w czasie – wszystko wpisuje się w kolaż, który ma się stać jednocześnie obrazem dezorientacji ontologicznej, ale też i upartą próbą odnalezienia nowych połączeń.
Anna Dorota Morawiecka
¡Les invitamos a nuestro evento artístico, que se celebrará en la galería ENTROPIA (c/ RZEŹNICZA, 4) el jueves, 04 de abril de 2024 a las 18:00!
Nuestro evento artístico podría llamarse “Un pobre shamán blanco con calzoncillos de nylon”; no obstante, por discreción y respeto al citado aquí Julio Cortázar, hemos tomado la siguiente decisión: el largo y complicado título que hemos dado a este environment ―“¿Pero qué es lo que hace que los cuentos cortazarianos sean tan diferentes, tan atractivos?”― parafrasea el título del collage burlón creado por el artista neoavanguardista Richard Hamilton “¿Pero qué es lo que hace que los hogares de hoy sean tan diferentes, tan atractivos?”.
Sentado cómodamente en la “butaca perceptiva” moderna, el lector contemporáneo, convencido de su propia seguridad, penetra las dimensiones oscuras, misteriosas y arcaicas; explora los mundos fantásticos y artificiales; a veces incluso se considera un experto en estos territorios imaginarios. Con nuestra pregunta queremos provocar una desorientación ontológica similar a la que, en los años 60, desembocó en el surgimiento del boom latinoamericano.
En nuestro environment participan:
• la inspiradora del evento Jaśmina Erna Morawiecka (autora de la tesis “Una interpretación de la estructura y de la función del espacio-tiempo mítico a partir de una selección de cuentos de Julio Cortázar” escrita bajo la dirección de la Prof.ª Justyna Ziarkowska),
• Olga Nowocień, Daria Królicka, Martyna Jońca (lectoras de los fragmentos de los cuentos cortazarianos en español),
• las actrices-mujeres-madres del grupo “MAMY Teatr” (lectoras de los fragmentos de los cuentos cortazarianos traducidos al polaco),
• Piotr Butkiewicz (autor de la escultura “El ídolo de las Cícladas”),
• Prof.ª Daria Milecka (autora de la instalación artística “El rayo espacio-temporal”),
• Dra. Maria Magdalena Morawiecka (autora de tres cuadros de la serie “Antropocentrometrías”),
• el músico y viajero Tomek Murawski (quien enriquecerá nuestro environment con varios artefactos tribales),
• Anna Dorota Morawiecka (autora de la instalación artística “El acuario del axolotl: un juego para dos personas” y de los selfie holes “El ídolo de las Cícladas”, “Venus de Villendorf”, “Axolotl” y “Una cita de Hamilton”).
AMERYKA, AFGANISTAN...
od: 4 stycznia 2002 do: 31 stycznia 2002
DOMEK ROMAŃSKI Dolnośląskie Centrum Fotografii
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
27 437sztuka
FOTOGRAFIA NA CZAS - TIME EXPOSURE
7 grudnia 2001 - 18:00
DOMEK ROMAŃSKI Dolnośląskie Centrum Fotografii
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
27 806sztuka
LEGITYMACJA ZPAF NR 1
od: 6 kwietnia 2006 do: 30 kwietnia 2006
DOMEK ROMAŃSKI Dolnośląskie Centrum Fotografii
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
27 957sztuka
The Cal 2006
od: 10 marca 2006 do: 31 marca 2006
DOMEK ROMAŃSKI Dolnośląskie Centrum Fotografii
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
28 085sztuka
THE CAL 2006
od: 10 marca 2006 do: 31 marca 2006
DOMEK ROMAŃSKI Dolnośląskie Centrum Fotografii
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
27 931sztuka
FOTO 2005
od: 7 lutego 2006 do: 25 lutego 2006
DOMEK ROMAŃSKI Dolnośląskie Centrum Fotografii
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
27 998sztuka
LUX
od: 3 stycznia 2006 do: 31 stycznia 2006
DOMEK ROMAŃSKI Dolnośląskie Centrum Fotografii
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
27 984sztuka
Wrocław, Sierpień ’80 w 25 rocznicę
od: 1 września 2005 do: 17 września 2005
DOMEK ROMAŃSKI Dolnośląskie Centrum Fotografii
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
27 663sztuka
110. lecie fotografii w technice gumy
od: 7 lipca 2005 do: 31 lipca 2005
DOMEK ROMAŃSKI Dolnośląskie Centrum Fotografii
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
27 731sztuka
110. lecie fotografii w technice gumy
od: 7 lipca 2005 do: 31 lipca 2005
DOMEK ROMAŃSKI Dolnośląskie Centrum Fotografii
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
27 707sztuka
Grafika komputerowa - fotografie
od: 9 czerwca 2005 do: 30 czerwca 2005
DOMEK ROMAŃSKI Dolnośląskie Centrum Fotografii
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
27 934sztuka
Portrety Dolnoślązaków
od: 19 maja 2005 do: 10 czerwca 2005
DOMEK ROMAŃSKI Dolnośląskie Centrum Fotografii
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
27 522sztuka
Fritz Lang
od: 1 kwietnia 2005 do: 14 maja 2005
DOMEK ROMAŃSKI Dolnośląskie Centrum Fotografii
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
27 477sztuka
XIX wieczna fotografia turecka
1 marca 2005 - 00:00
DOMEK ROMAŃSKI Dolnośląskie Centrum Fotografii
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
27 453sztuka
Zanumerowanie
od: 1 marca 2005 do: 25 marca 2005
DOMEK ROMAŃSKI Dolnośląskie Centrum Fotografii
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
27 419sztuka
PICASSO POKÓJ
od: 9 listopada 2006 do: 3 grudnia 2006
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
27 632sztuka
Pablo Picasso POKÓJ
od: 9 listopada 2006 do: 30 listopada 2006
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
27 593sztuka




















