INFORMACJA:

Anna Dorota Morawiecka Co właściwie sprawia, że opowiadania Julia Cortázara są tak odmienne, tak pociągające?
- 4 kwietnia 2024, czwartek» 18:04

Czwartek 4.04.2024 godz. 18:04
wstęp wolny
https://www.facebook.com/events/937539894711123?ref=newsfeed
Projekt Anny Doroty Morawieckiej „Co właściwie sprawia, że opowiadania Julia Cortázara są tak odmienne, tak pociągające?” jawnie parafrazuje irytujący tytuł prześmiewczego kolażu neoawangardowego artysty Richarda Hamiltona. Do udziału w tym efemerycznym zdarzeniu, które z założenia ma stać się environment – kolażem przestrzennym, autorka zaprosiła sprawczynię i inspiratorkę Jaśminę Ernę Morawiecką oraz grupę artystów, muzyków, podróżników i entuzjastów literatury hiszpańskiej.
Długi i skomplikowany tytuł, jaki nadaliśmy temu zdarzeniu – „Co właściwie sprawia, że opowiadania Julia Cortázara są tak odmienne, tak pociągające?” – jawnie parafrazuje irytujący tytuł prześmiewczego kolażu neoawangardowego artysty Richarda Hamiltona „Co właściwie sprawia, że dzisiejsze mieszkania są tak odmienne, tak pociągające?”. Siedząc wygodnie w „nowoczesnym, odmiennym i pociągającym” fotelu percepcyjnym współczesny odbiorca, przekonany o własnym bezpieczeństwie, penetruje tajemnice pradawnego mroku; ociera się o fantastyczne, „sztuczne”, wyobrażone światy; czuje się niekiedy ich znawcą i zdystansowanym ekspertem. Pragniemy tym pytaniem sprowokować niepokój – ten sam niepokój, który wywołał w latach 60-tych boom na literaturę iberoamerykańską. Pytanie „Co właściwie sprawia, że (…)” jest jednocześnie ironiczne i bezradne, zaczepne i pogodzone z brakiem odpowiedzi.
Do udziału w tym zdarzeniu, które z założenia ma stać się evironmant – kolażem przestrzennym, zaprosiłam sprawczynię i inspiratorkę Jaśminę Ernę Morawiecką (autorkę pracy naukowej pt. „Interpretacja struktury i funkcji czasoprzestrzeni mitycznej w oparciu o wybrane opowiadania Julia Cortázara”), oraz artystów: rzeźbiarza Piotra Butkiewicza (który zobowiązał się wyrzeźbić odpowiedź na opowiadanie „Bóstwo z Cyklad”), artystkę prof. Darię Milecką (która wyświetli promień łączący czas i przestrzeń), Marię Magdalenę Morawiecką (autorkę trzech obrazów pt. „Antropocentrometrie”), a także muzyka, podróżnika i kolekcjonera – Tomka Murawskiego (który wzbogaci nasz kolaż o oryginalne plemienne artefakty). Zapraszam również do udziału Koło Naukowe „Hesperia” oraz studentki Instytutu filologii hiszpańskiej Olga Nowocień, Daria Królicka, Martyna Jońca (jako lektorki fragmentów opowiadań w języku hiszpańskim) oraz aktorki-kobiety-mamy z grupy „MAMY Teatr” pod egidą Zuzanny Kociugi (jako lektorki fragmentów opowiadań przełożonych na język polski).
Przestrzeń Entropii wydaje mi się idealna z uwagi na ślady pozostawione tu przez innych artystów. Zarówno „pnącza” prześwitujące na podłodze, prawie niewidoczny włos rozciągnięty pod sklepieniem, łączący ze sobą obiekty oddalone w czasie – wszystko wpisuje się w kolaż, który ma się stać jednocześnie obrazem dezorientacji ontologicznej, ale też i upartą próbą odnalezienia nowych połączeń.
Anna Dorota Morawiecka
¡Les invitamos a nuestro evento artístico, que se celebrará en la galería ENTROPIA (c/ RZEŹNICZA, 4) el jueves, 04 de abril de 2024 a las 18:00!
Nuestro evento artístico podría llamarse “Un pobre shamán blanco con calzoncillos de nylon”; no obstante, por discreción y respeto al citado aquí Julio Cortázar, hemos tomado la siguiente decisión: el largo y complicado título que hemos dado a este environment ―“¿Pero qué es lo que hace que los cuentos cortazarianos sean tan diferentes, tan atractivos?”― parafrasea el título del collage burlón creado por el artista neoavanguardista Richard Hamilton “¿Pero qué es lo que hace que los hogares de hoy sean tan diferentes, tan atractivos?”.
Sentado cómodamente en la “butaca perceptiva” moderna, el lector contemporáneo, convencido de su propia seguridad, penetra las dimensiones oscuras, misteriosas y arcaicas; explora los mundos fantásticos y artificiales; a veces incluso se considera un experto en estos territorios imaginarios. Con nuestra pregunta queremos provocar una desorientación ontológica similar a la que, en los años 60, desembocó en el surgimiento del boom latinoamericano.
En nuestro environment participan:
• la inspiradora del evento Jaśmina Erna Morawiecka (autora de la tesis “Una interpretación de la estructura y de la función del espacio-tiempo mítico a partir de una selección de cuentos de Julio Cortázar” escrita bajo la dirección de la Prof.ª Justyna Ziarkowska),
• Olga Nowocień, Daria Królicka, Martyna Jońca (lectoras de los fragmentos de los cuentos cortazarianos en español),
• las actrices-mujeres-madres del grupo “MAMY Teatr” (lectoras de los fragmentos de los cuentos cortazarianos traducidos al polaco),
• Piotr Butkiewicz (autor de la escultura “El ídolo de las Cícladas”),
• Prof.ª Daria Milecka (autora de la instalación artística “El rayo espacio-temporal”),
• Dra. Maria Magdalena Morawiecka (autora de tres cuadros de la serie “Antropocentrometrías”),
• el músico y viajero Tomek Murawski (quien enriquecerá nuestro environment con varios artefactos tribales),
• Anna Dorota Morawiecka (autora de la instalación artística “El acuario del axolotl: un juego para dos personas” y de los selfie holes “El ídolo de las Cícladas”, “Venus de Villendorf”, “Axolotl” y “Una cita de Hamilton”).

INSTRUMENTA... MUTATIONES
od: 24 maja 2002 do: 16 czerwca 2002
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
27 486sztuka
NC.ART – Design zrealizowany w Polsce
od: 26 kwietnia 2002 do: 19 maja 2002
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
27 926sztuka
TEE-ZEIT / CZAS NA HERBATĘ
od: 28 marca 2002 do: 21 kwietnia 2002
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
27 612sztuka
INTEGRACJA POPRZEZ SZTUKĘ
od: 25 stycznia 2002 do: 17 lutego 2002
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
27 759sztuka
WIDZIEĆ, SŁYSZEĆ, DOTYKAĆ, WIEDZIEĆ
od: 25 stycznia 2002 do: 17 lutego 2002
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
28 199sztuka
SAPISTOLI
od: 22 lutego 2002 do: 14 marca 2002
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
28 124sztuka
MIĘDZY SNEM A RZECZYWISTOŚCIĄ
od: 21 grudnia 2001 do: 20 stycznia 2002
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
28 156sztuka
ZAWIROWANIE W ŻYCIU DOCZESNYM
od: 1 grudnia 2001 do: 16 grudnia 2001
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
27 901sztuka
WANDA CASARIL
od: 12 października 2001 do: 11 listopada 2001
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
28 049sztuka
LIAISON
od: 12 października 2001 do: 11 listopada 2001
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
28 096sztuka
SZKŁO ARTYSTYCZNE
od: 1 sierpnia 2001 do: 26 sierpnia 2001
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
30 673sztuka
PODRÓŻ PRZEZ PRZESZŁOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ
od: 1 września 2001 do: 23 września 2001 jest więcej terminów
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
28 702sztuka
MAGICZNY OGRÓD
30 czerwca 2001 - 00:00
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
38 380sztuka
CYFROGRAFIE
od: 1 września 2001 do: 23 września 2001
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
28 794sztuka
Fańch le Henaff- Affiches
od: 14 kwietnia 2006 do: 7 maja 2006
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
28 548sztuka
Face to face
od: 17 marca 2006 do: 9 kwietnia 2006
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
28 584sztuka
Rozbudzenie wyobraźni plastycznej dzieci Centrum wizualno-doświadczalne
od: 17 lutego 2006 do: 12 marca 2006
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
28 643sztuka
