koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK
21. Festiwal Opowiadania, WrocławCO JEST GRANE wrzesień 2025 - nr 373OSSO Książki zbójeckieCO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 374
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

Dy Tagowska UCIECZKA W GÓRY. Sen o Wandzie Rutkiewicz

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 145 wyświetleń od 4 stycznia 2024
  • od: 17 stycznia 2024, środa
    do: 7 lutego 2024, środa

otwarcie: 17.01.2024 godz. 18:00 | środa

wstęp wolny


„wspinaczka” po wystawie, spotkanie z artystką: 23.01.2023 | wtorek | godz. 18:00


wydarzenie fb: https://www.facebook.com/events/234672829671536/234672839671535?active_tab=about


Wystawa eksploruje istotny w twórczości Dy Tagowskiej problem mitologizacji sportu i motywacji do ekstremalnego wyczynu. Artystka od lat przenosi własne, młodzieńcze doświadczenia sportowe na pole sztuk wizualnych, a historyczna i współczesna estetyka sportu budują warstwę wizualną jej interdyscyplinarnych realizacji.

Postać Wandy Rutkiewicz ujęta jest wielowymiarowo, również jako twórczyni fotografii gór pokazanej na wystawie.

Jednocześnie Tagowska mierzy się z zagadnieniem niepowstrzymanej ambicji, niejednoznacznych motywacji prowadzących do pokonywania własnych ograniczeń na skraju niemożliwości. W swojej praktyce artystycznej sięga po formę eseju wizualnego podpieranego bogatą w konteksty warstwą tekstową. Istotnym elementem wystawy i w pewnym sensie jej scenografią są fornirowane, czeczotowe płyty meblowe, na których artystka od kilku lat realizuje grafiki o tematyce sportowej (jak cykl Olimpia poświęcony twórczości Leni Riefenstahl). Ich rozbudowana wizualnie forma, przypominająca plamy czy testy Rorschacha, staje się uniwersalną kliszą dla archetypicznych obrazów i medialnych przekazów dotyczących sportu. Tagowską szczególnie interesuje twórczość sportowców i sportsmenek dokumentujących środowisko swojej pasji. Z zaciekawieniem bada również, czy obraz (image) sportu da się oddzielić od propagandy, czy też ciało ludzkie w ruchu albo obraz gór zawsze będą stanowić swoisty rodzaj propagandy i kultu. Jedno z pomieszczeń w Galerii Entropia zamienia na lubianą przez siebie formę mikromuzeum – memoriału sportowego. W większej sali można się zetknąć z artystycznym przetworzeniem snu o Wandzie Rutkiewicz, a w drugiej obcować bezpośrednio z duchem himalaistki poprzez wykonaną przez Rutkiewicz fotografię, osobiste pamiątki czy wywiad telewizyjny.


Daniela Tagowska Artystka intermedialna i kuratorka przedsięwzięć artystycznych, urodzona w 1985 roku we Wrocławiu. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu na kierunku malarstwo. Wykładowczyni na macierzystej uczelni. Akredytowana trenerka (ICF PCC) i facylitatorka procesów twórczych specjalizująca się we wspieraniu artystów i badaniu potencjału kompetencyjnego sztuki. Zrealizowała kilkanaście wystaw indywidualnych i kilkadziesiąt zbiorowych. Swoje realizacje artystyczne dopełnia esejami osadzającymi je w szerszym kontekście kulturowym. Specjalizuje się w mitologizacji sportu, w 2021 roku obroniła pracę doktorską pt. Gymnocide. Igrzyska jako święto, indywidualna ofiara i akt przemocy. O wizualnej sile i dynamice archetypów.

zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ