Chopin i Liszt. Recital Piotra Alexewicza
- 25 listopada 2021, czwartek» 19:00

Nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że Fryderyk Chopin i Ferenc Liszt należeli do najwybitniejszych kompozytorów i pianistów epoki romantyzmu. Trudno byłoby jednak znaleźć ludzi tak bardzo od siebie różnych i odmiennie patrzących na muzyczne rzemiosło. Doskonale zostanie to zobrazowane w utworach wybranych przez Piotra Alexewicza.
Choć Chopin był uważany za jednego z najwybitniejszych pianistów swoich czasów, nie znosił występować publicznie i w ciągu całego życia dał tylko trzydzieści koncertów. Bilety na nie rozchodziły się jak świeże bułeczki, a zdarzało się to nawet jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem sprzedaży. Kompozytor wolał jednak grać w salonach, otoczony znanymi sobie ludźmi, co do których miał pewność, że dobrze zrozumieją jego dzieła. Najbardziej cenił niezbyt głośne, ale pozwalające mocno różnicować barwę fortepiany Pleyela. Z kolei Liszt był typowym zwierzęciem estradowym. Uwielbiał występować w dużych salach, podbijać serca publiki, a aplauz rozhisteryzowanego tłumu działał na niego jak afrodyzjak. Najbardziej cenił sobie umożliwiające szybką grę fortepiany Erarda, instrumenty może niezbyt subtelne, ale za to głośne.
Années de pèlerinage, czyli „Lata pielgrzymstwa”, to zbiór trzech suit Liszta. Węgierski kompozytor nawiązał w nich do idei romantycznej wędrówki, której celem było doskonalenie samego siebie (literackim punktem odniesienia były tu Lata nauki Wilhelma Meistra Goethego). Inspiracją stały się podróże twórcy po Szwajcarii, Włoszech i Francji. Poszczególne ogniwa zostały opatrzone cytatami z poetów romantycznych, które służą za rodzaj motta. Przy zjawiskowym, koronkowo delikatnym Les jeux dʼeaux à la Villa dʼEste („Gra wody przy willi d’Este”) znalazł się fragment z Ewangelii św. Jana: „[…] woda, którą Ja mu dam, stanie się w nim źródłem wody wytryskającej ku życiu wiecznemu”. Sonetto 104 del Petrarca jest dziełem inspirowanym lirykiem sławnego poety włoskiego.
Polonez fis-moll op. 44 to późne dzieło Chopina, napisane latem 1841 roku. Mało ma wspólnego ze stylizacją tańca, to raczej rozbudowana fantazja, w której pojawiają się zarówno akcenty heroiczne, jak i liryczne (w środkowej części niespodziewanie słyszymy pogodny mazurek w tonacji A-dur!). Partnerka kompozytora, George Sand, wspominała, że był to dla artysty trudny czas: „Chopin robi swoje, ale złości się na fortepian. Kiedy wierzchowiec nie spełnia jego rozkazów, wymierza mu potężne kuksańce, tak że biedny instrument aż jęczy”. Być może stąd zaskakująco mroczne i przepełnione namiętnością brzmienie tego utworu. Alexewicz zwieńczy swój występ wykonaniem zbioru 24 Preludiów op. 28. Powstały one na przełomie 1838 i 1839 roku. Chopin pracował nad nimi podczas pobytu z George Sand i jej dziećmi na Majorce. Utwory te komponował najpierw w willi niedaleko Palmy, następnie zaś w klasztorze kartuzów w Valdemossie. Idylla przemieniła się w udrękę, kiedy piękną pogodę zastąpiły ulewne deszcze, które pociągnęły za sobą gwałtowne obniżenie temperatury. Jednak zbiór ów należy do najważniejszych i najbardziej poruszających prac Chopina. Chociaż „preludium” oznacza wstęp, to miniatury te mogą być wykonywane samodzielnie. Największe wrażenie robią jako integralna całość. Współcześni w pełni docenili geniusz artysty, a zachwycony Liszt pisał o jego utworach: „to kompozycje zupełnie wyjątkowe”.
Wykonawcy:
Piotr Alexewicz – fortepian
Program:
F. Liszt Les jeux d’eaux à la Villa d’Este S. 163/4 z cyklu Années de pèlerinage III; Sonetto 104 del Petrarca S. 161/5 z cyklu Années de pèlerinage II
F. Chopin Polonez fis-moll op. 44; 24 Preludia op. 28
Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości
„Pieśń duszy“ - wieczór pieśni Franciszka Schuberta, Hugo Wolfa i Atosa Banlaky’ego
10 marca 2014 - 19:00
Akademia Muzyczna - im. K. Lipińskiego
pl. Jana Pawła II 2 Wrocław
35 597muzyka
Od fonografu do gramofonu
od: 10 stycznia 2014 do: 10 marca 2014
Muzeum Poczty i Telekomunikacji
ul. Z. Krasińskiego 1 Wrocław
49 942sztuka
Koncert Wrocławskich Kameralistów z okazji Dnia Kobiet w CKWZ
9 marca 2014 - 17:00
Centrum Kultury Zachód
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
17 261muzyka
Królowa Śniegu - przedstawienie taneczne dla dzieci
8 marca 2014 - 12:00
Klub Pod Kolumnami
pl. św. Macieja 21 Wrocław
37 766sztuka
Koncert z okazji Dnia Kobiet
8 marca 2014 - 17:00
Stara Giełda
Pl.Solny16 Wrocław
21 351muzyka
Breslauer Cocktail i jedzeniadorzeczy na śledziku w CK ZAMEK
4 marca 2014 - 19:00
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
18 529muzyka
Światowid Klasycznie - NA GŁOS I FORTEPIAN
4 marca 2014 - 18:30
ODT Światowid
ul. Sempołowskiej 54A Wrocław
17 875muzyka
Panny z dobrych domów śpiewają dla bezdomnych zwierząt
4 marca 2014 - 19:00
Ośrodek Działań Artystycznych FIRLEJ
Grabiszyńska 56 Wrocław
18 207muzyka
Verdi Gala
4 marca 2014 - 19:00
Teatr Muzyczny CAPITOL - Mała Scena
ul. Piłsudskiego 72 Wrocław
46 505teatr
435. Koncert Poniedziałkowy Gerhard Zeggert in memoriam
3 marca 2014 - 19:30
Kościół św. Krzysztofa
Pl. św. Krzysztofa 1 Wrocław
18 111muzyka
KARI na kolejnych koncertach w ramach trasy Wounds and Bruises Live Tour 2014
3 marca 2014 - 20:00
Sala Koncertowa Polskiego Radia
ul. Karkonoska 10 Wrocław
18 192muzyka
KARI || Wrocław || Trasa promująca płytę "Wounds and Bruises"
3 marca 2014 - 20:00
Sala Koncertowa Polskiego Radia we Wrocławiu
Karkonoska 10 Wrocław
13 810muzyka
Eternity Fashion
1 marca 2014 - 20:00-21
Klub Eter
ul. Kazimierza Wielkiego 19 Wrocław
17 571muzyka
"Kolorowe dźwięki" - muzyczne zajęcia dla przedszkolaków
1 marca 2014 - 11:15
Punkt przedszkolny "Przyjaciele Żyrafy"
ul. Budziszyńska 37/1A Wrocław
17 609muzyka
Świętuj 20. urodziny Justina Biebera w Multikinie!
28 lutego 2014 - 16:00
Multikino Wrocław Pasaż
Plac Grunwaldzki 22 Wrocław
16 912muzyka
Koncert uczestników XVII Artystycznych Warsztatów Wokalnych z udziałem Kuby Badacha
28 lutego 2014 - 18:00
ODT Światowid
ul. Sempołowskiej 54A Wrocław
17 768muzyka
Phillip Bracken - koncert
28 lutego 2014 - 19:00
Nowa Cafe
Łódzka 15 Wrocław
18 555muzyka