Chopin i Liszt. Recital Piotra Alexewicza
- 25 listopada 2021, czwartek» 19:00

Nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że Fryderyk Chopin i Ferenc Liszt należeli do najwybitniejszych kompozytorów i pianistów epoki romantyzmu. Trudno byłoby jednak znaleźć ludzi tak bardzo od siebie różnych i odmiennie patrzących na muzyczne rzemiosło. Doskonale zostanie to zobrazowane w utworach wybranych przez Piotra Alexewicza.
Choć Chopin był uważany za jednego z najwybitniejszych pianistów swoich czasów, nie znosił występować publicznie i w ciągu całego życia dał tylko trzydzieści koncertów. Bilety na nie rozchodziły się jak świeże bułeczki, a zdarzało się to nawet jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem sprzedaży. Kompozytor wolał jednak grać w salonach, otoczony znanymi sobie ludźmi, co do których miał pewność, że dobrze zrozumieją jego dzieła. Najbardziej cenił niezbyt głośne, ale pozwalające mocno różnicować barwę fortepiany Pleyela. Z kolei Liszt był typowym zwierzęciem estradowym. Uwielbiał występować w dużych salach, podbijać serca publiki, a aplauz rozhisteryzowanego tłumu działał na niego jak afrodyzjak. Najbardziej cenił sobie umożliwiające szybką grę fortepiany Erarda, instrumenty może niezbyt subtelne, ale za to głośne.
Années de pèlerinage, czyli „Lata pielgrzymstwa”, to zbiór trzech suit Liszta. Węgierski kompozytor nawiązał w nich do idei romantycznej wędrówki, której celem było doskonalenie samego siebie (literackim punktem odniesienia były tu Lata nauki Wilhelma Meistra Goethego). Inspiracją stały się podróże twórcy po Szwajcarii, Włoszech i Francji. Poszczególne ogniwa zostały opatrzone cytatami z poetów romantycznych, które służą za rodzaj motta. Przy zjawiskowym, koronkowo delikatnym Les jeux dʼeaux à la Villa dʼEste („Gra wody przy willi d’Este”) znalazł się fragment z Ewangelii św. Jana: „[…] woda, którą Ja mu dam, stanie się w nim źródłem wody wytryskającej ku życiu wiecznemu”. Sonetto 104 del Petrarca jest dziełem inspirowanym lirykiem sławnego poety włoskiego.
Polonez fis-moll op. 44 to późne dzieło Chopina, napisane latem 1841 roku. Mało ma wspólnego ze stylizacją tańca, to raczej rozbudowana fantazja, w której pojawiają się zarówno akcenty heroiczne, jak i liryczne (w środkowej części niespodziewanie słyszymy pogodny mazurek w tonacji A-dur!). Partnerka kompozytora, George Sand, wspominała, że był to dla artysty trudny czas: „Chopin robi swoje, ale złości się na fortepian. Kiedy wierzchowiec nie spełnia jego rozkazów, wymierza mu potężne kuksańce, tak że biedny instrument aż jęczy”. Być może stąd zaskakująco mroczne i przepełnione namiętnością brzmienie tego utworu. Alexewicz zwieńczy swój występ wykonaniem zbioru 24 Preludiów op. 28. Powstały one na przełomie 1838 i 1839 roku. Chopin pracował nad nimi podczas pobytu z George Sand i jej dziećmi na Majorce. Utwory te komponował najpierw w willi niedaleko Palmy, następnie zaś w klasztorze kartuzów w Valdemossie. Idylla przemieniła się w udrękę, kiedy piękną pogodę zastąpiły ulewne deszcze, które pociągnęły za sobą gwałtowne obniżenie temperatury. Jednak zbiór ów należy do najważniejszych i najbardziej poruszających prac Chopina. Chociaż „preludium” oznacza wstęp, to miniatury te mogą być wykonywane samodzielnie. Największe wrażenie robią jako integralna całość. Współcześni w pełni docenili geniusz artysty, a zachwycony Liszt pisał o jego utworach: „to kompozycje zupełnie wyjątkowe”.
Wykonawcy:
Piotr Alexewicz – fortepian
Program:
F. Liszt Les jeux d’eaux à la Villa d’Este S. 163/4 z cyklu Années de pèlerinage III; Sonetto 104 del Petrarca S. 161/5 z cyklu Années de pèlerinage II
F. Chopin Polonez fis-moll op. 44; 24 Preludia op. 28
Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości
Koncert: Duże Pe, Carper, Radical Soul Ammunition! WROCŁAW
8 listopada 2014 - 21:00
Firjej
ul. Grabiszyńska 56 Wrocław
18 208muzyka
Historia Polski z wąsem - koncert Jacka Kowalskiego
7 listopada 2014 - 19:00
Papieski Wydział Teologiczny
Katedralna 9 Wrocław
16 568muzyka
ZAMILSKA LIVE
7 listopada 2014 - 22:00
Das Lokal
Plac Solidarności 1/3/5 Wrocław
17 263muzyka
Koncert chóralny
7 listopada 2014 - 19:30
Kościół św. Krzysztofa
Pl. św. Krzysztofa 1 Wrocław
18 754muzyka
Jazz w Światowidzie - Maciek Wojcieszuk Quintet
7 listopada 2014 - 19:00
ODT Światowid
ul. Sempołowskiej 54A Wrocław
19 777muzyka
Mordechaj Gebirtig – Bądź mi zdrów, Krakowie
6 listopada 2014 - 09:00 i 11jest więcej terminów
Synagoga pod Białym Bocianem
Pawła Włodkowica, 7 Wrocław
45 746teatr
DEEP PEACE / GŁĘBOKI POKÓJ Chanting Meditation / Medytacja ze śpiewem
2 listopada 2014 - 10:30
Księgarnio Kawiarnia Nalanda
Plac Kościuszki 12 Wrocław
20 655muzyka
Halloween: Monsters Inside Us with Lucy & Dinky @ Sala Gotycka, Wrocław
od: 31 października 2014 do: 1 listopada 2014
Stary Klasztor
ul. Purkyniego 1 Wrocław
19 419muzyka
Rytmicznie, orientalnie, psychodelicznie - Mumia i Czerwie na Helloween w Centrum Kultury ZAMEK
31 października 2014 - 20:00
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
18 694muzyka
Koncert charytatywny dla Fundacji Przyjazny Dom
28 października 2014 - 18:15
Centrum Kultury AGORA
ul. Serbska 5a Wrocław
17 518muzyka
Światowid Klasycznie - NA SKRZYPCE I FORTEPIAN
28 października 2014 - 18:30
ODT Światowid
ul. Sempołowskiej 54A Wrocław
18 005muzyka
ANATHEMA - Satellites Over Europe Tour 2014
27 października 2014 - 20:00
Hala ORBITA
ul. Wejcherowska 34 Wrocław
63 106muzyka
Koncert Limboski solo
26 października 2014 - 19:00
Mleczarnia klubokawiarnia
Włodkowica 5 Wrocław
18 373muzyka
Sefardyjskie impresje
26 października 2014 - 18:00
Synagoga pod Białym Bocianem
Włodkowica 7 Wrocław
18 466muzyka
PIOTR SALATA WE WROCŁAWSKIM KLUBIE ANIMA
26 października 2014 - 18:00
Wrocławski Klub Anima
ul. Pilczycka 47 Wrocław
19 570muzyka
Babskie granie - XIII superkoncert gitarowy - SOUNDZ GOOD
25 października 2014 - 18:00
Klub Pod Kolumnami
pl. św. Macieja 21 Wrocław
17 603muzyka
miejsce, czas, (dźwięki)²: Catherine Lamb
25 października 2014 - 20:00
Studio BWA
ul. Ruska 46a Wrocław
19 044muzyka