koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Finały Mistrzostw Świata w graniu Chopina na fortepianieTEATR AVATAROSSO Popiół i diamentCO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 374CO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobrania
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

Elīna Garanča w NFM

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 384 wyświetleń od 23 sierpnia 2021
  • 8 października 2021, piątek
    » 19:00

Koncert NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Karela Marka Chichona z udziałem znakomitej Elīny Garančy poświęcony zostanie muzyce operowej. Zabrzmią zarówno dzieła doskonale znane melomanom, jak i pozycje wykonywane nieco rzadziej. Łączy je wszakże jedno – wszystkie zdecydowanie warte są poznania i wysłuchania!

Koncert rozpoczną utwory kompozytorów rosyjskich. Przebojowa Uwertura do Rusłana i Ludmiły to jeden z najchętniej wykonywanych utworów Michaiła Glinki, kompozytora uważanego za ojca rosyjskiej opery. Prostite vy, holmy, polya rodnye to aria tytułowej bohaterki z opery Dziewica orleańska Piotra Czajkowskiego. To wielkie czteroaktowe dzieło wystawiono po raz pierwszy w Teatrze Maryjskim w Petersburgu w 1881 roku. Nigdy nie zdobyło ono takiej popularności, jak niektóre spośród innych oper tego twórcy, stanowi więc w programie koncertu gratkę. Następnie zabrzmią dzieła trzech kompozytorów francuskich. Bardzo niegdyś popularne opery Julesa Masseneta wystawiane są obecnie sporadycznie, a jednym z najpopularniejszych jego utworów jest pochodząca z opery Thaïs spokojna i liryczna Medytacja. Kolejnym punktem programu będzie aria Dalili Mon coeur s’ouvre à ta voix z opery Camille’a Saint-Saënsa Samson i Dalila, dopełnieniem której będą ogniste, drapieżne i zmysłowe Bacchanale, czyli najbardziej znany fragment orkiestrowy z tego samego dzieła. Francuską część koncertu zamknie La reine de Saba – monumentalna opera Charles'a Gounoda, którą wystawiono po raz pierwszy w Operze Paryskiej w 1862 roku. Dzieło to nie przetrwało w repertuarze, a najczęściej wykonywanym jego fragmentem jest wielka cavatina Balkis Plus grand, dans son obscurité.

Następnie zabrzmią dzieła kompozytorów hiszpańskich – España cañí Pascuala Marquinia, Gerona Santiago Lope oraz Pasodoble z opery El gato montés Manuela Penelli. Są to melodyjne, pełne temperamentu utwory, które łatwo wpadają w ucho. Tematykę hiszpańską podjął także Georges Bizet w swojej operze Carmen. Choć dziś jest to jedno z najpopularniejszych dzieł tego gatunku, to jego prawykonanie było klęską, publiczność zszokowana była bowiem drastycznością i realizmem dzieła. Prędko jednak doceniono zarówno indywidualizm języka muzycznego Bizeta, jak i wspaniałą orkiestrację dzieła i niezwykłą inwencję melodyczną jego twórcy.

Wykonawcy:
Karel Mark Chichon – dyrygent
Elīna Garanča – mezzosopran
NFM Filharmonia Wrocławska

Program:
M. Glinka Uwertura do opery Rusłan and Ludmiła
P. Czajkowski Prostite vy, holmy, polya rodnye – aria Joanny z opery Dziewica Orleańska
J. Massenet Medytacje z opery Thaïs
C. Saint-Saëns Mon coeur s’ouvre à ta voix – aria Dalili oraz Bacchanale z opery Samson i Dalila
Ch. Gounod Plus grand, dans son obscurité – cavatina Balkis z opery La reine de Saba
P. Marquinia España cañí
S. Lope Gerona
M. Penella Pasodoble z opery El gato montés
G. Bizet – arie i fragmenty instrumentalne z opery Carmen

Bilety:
https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8516

autor:
zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ