koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wieczory w Aesenale 2025 IICO JEST GRANE - czerwiec 2025 - nr 372 - już do pobrania
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

Lustra/ Shakespeare w nowej odsłonie

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 218 wyświetleń od 31 maja 2019
  • 4 czerwca 2019, wtorek
    » 18:00

Premiera grupy teatralnej WYJDŹ NA SCENĘ/ 04.06.19 / wtorek / godz. 18.00

Spektakl Sylwestra Różyckiego – Lustra – to historia pacjentek szpitala psychiatrycznego, które w ramach dramaterapii wcielają się w postacie Szekspirowskie. To jednak także historia każdego z nas, każdy bowiem nosi w sobie własną mroczną tajemnicę. Niektórych zepchnęła ona w odmęty smutku, innych pchnęła ku opętańczemu tańcowi życia na krawędzi, jeszcze innych zamknęła w skorupie samotności.

Tak samo jest w przypadku Samiry, Elizabeth, Renaty, Aminy i Anny. Los obszedł się okrutnie z każdą z nich. W jednej ze scen poznamy więc historię transseksualistki, luksusowej prostytutki, dziewczyny, która zdecydowała się wbrew sobie na aborcję, tragicznie zakończoną historię kochanków dwóch różnych Bogów, opowieść córki biedaka z Afganistanu, którego jedyną szansą utrzymania rodziny była plantacja maku… Nad każdą z bohaterek wisiało fatum i tak, jak w starożytnej tragedii, tak i współcześnie – los każdej musiał się dopełnić. I tak też się stało.

Zabieg formalny, jakim posłużył się Autor scenariusza i reżyser w jednej osobie – przeplatania ze sobą kilku światów – potęguje dramatyzm i grozę. Widz raz prowadzony jest tropem sterylnie odhumanizowanego języka lekarza-psychiatry, to znów bulgoce obleśnym szeptem makbetowskich wiedźm, raz siedzi w kręgu razem z pacjentkami i terapeutą, by znów za chwilkę znaleźć się na cmentarzu spowitym mrokiem i grozą; chwilami daje się poprowadzić meandrami wrażliwej duszy pacjentek, by za moment widzieć tylko przesuwające się pospiesznie pejzaże widziane z pociągu, przemykające tak szybko jak film życia w chwili śmierci. Posłużenie się przez Sylwestra Różyckiego czwartą ścianą również pełni podwójną rolę. Z jednej strony potęguje ona aurę niejednoznaczności, z drugiej zaś – pozwala na ujęcie wszystkiego w cudzysłów, spojrzenie z dystansu.

W scenie finałowej, Autor, ustami hamletowskich Grabarzy, nawiązuje do średniowiecznych idei osnutych na motywach vanitas. Chciałoby się więc szepnąć na zakończenie: „memento mori” – „pamiętaj o śmierci” albo „mors omnia adequat”, co oznacza równość wszystkich wobec śmierci. Czy wobec tego, nie warto by było, choć na chwilę zatrzymać się, by zobaczyć w lustrze obraz własnego życia i zapytać samego siebie: „Chcesz może jeszcze coś zmienić”?

Wykonawcy: Bartek Ciba, Julia Ejkszto, Natalia Jaworska, Aleksandra Jundziłł, Karolina Kowalczyk, Aleksandra Rogozińska, Zofia Piotrowska Wsparcie literackie: s. Benedykta Baumann, dr Krzysztof Pyclik, Zofia Warzyńska Światła: Piotr Grządziel Wizualizacje: Marta Bratuś Reżyseria i scenariusz (z wykorzystaniem fragmentów dzieł W. Shakespeare’a) aranżacje i muzyka (z wykorzystaniem znanych cytatów z literatury muzycznej) oraz choreografia, kostiumy i scenografia: Sylwester Różycki

autor:
zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ