koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
BWA Wrocław - spadekGAUDIUMDBP - miesiąc z 9 sztukąKAMERALIŚCI WROCŁAWSCY - Świder & HerbertCO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobraniaPopiół i diament - spotkania
zmodyfikowano  7 lat temu  »  

Warsztaty Pieśni Bałkańskich z Ewą Żurakowską

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 509 wyświetleń od 23 kwietnia 2019

Wrocław » Pomorska 19 » NA MAPIE

  • 14 maja 2019, wtorek
    » 17:00

Będziemy pracować z wyobraźnią tworząc głosem krajobrazy. Każda pieśń to opowieść i specyficzne miejsce… miejsce które istnieje w muzycznej świadomości każdego z nas. Czekają na was bułgarskie pieśni szopskie, pieśni z gór Rodopskich i Gór Pirinu, ale także zachowane w miejskiej kulturze wielogłosy pieśni serbskich. Przekażę Wam pieśń z jej melodyką i rytmem oraz kontekstem w którym pieśni te żyją. Będziemy w wibracji i barwie głosu szukać tego, co jest esencją pieśni oraz nas samych.

Warsztaty rozpoczniemy od ćwiczeń oddechowych i ruchowych, które umożliwią nam przygotowanie ciała – naszego wspaniałego instrumentu do pracy z pieśniami. Poznamy pieśni bałkańskie, których nauczyłam się od śpiewaczek pieśni tradycyjnych głównie w Bułgarii i Serbii, które nagrywałam podczas wyjazdów badawczych. Nakręciłam również film dokumentalny „Interwały”, który razem obejrzymy. Śpiewaczki, które zobaczycie w filmie podarowały mi pieśń. Ja również chciałabym przekazać wam pieśń pamiętając o jej źródle. Nie będziemy imitować oryginalnych wykonawców, bo tradycja to dynamiczny proces i może żywo trwać tylko przy aktywnym i twórczym udziale kolejnych pokoleń. Podczas moich wyjazdów badawczych zaobserwowałam wpływ ukształtowania przestrzeni na rytmikę pieśni. Na terenach masywnych wzniesień w pogórzu Rodopskim dominują pieśni z ozdobnikami ale bez konkretnej rytmizacji czy podziału na takty – tutaj frazowanie zależne jest od indywidualnej ekspresji śpiewaka, który inspiruje się krajobrazem oraz dialogiem między śpiewakiem a grającym na dudach muzykiem. Z kolei w strzelistych górach Pirinu (południowa Bułgaria) z nieregularnymi ale ostrymi szczytami występuje technika śpiewu „na wysoko”, którą tradycyjnie wykonywało się w specyficznym rozmieszczeniu trzech grup śpiewaków na zboczu góry, dominują tu rytmy nieparzyste. W centralnej Bułgarii spotykamy charakterystyczne dla regionu śpiewy szopskie, które charakteryzują się duża ilością dysonansów, a ponieważ śpiewy są wykonywane a capella i nie ma instrumentu utrzymującego rytm, to obserwowałam jak śpiewaczki komunikują się za pomocą swoich ciał. Osobiste spotkania ze śpiewaczkami uświadomiły mi, jak niepowtarzalna i wyjątkowa jest każda z nich. Akt śpiewania pieśni jest tu świadectwem uczestnictwa w jakimś prastarym porządku, który pieśniowe formuły organizują i jednocześnie przypieczętowują egzystencjalne continuum. Zapraszam was do odszukiwania w pieśniach przekazu i atomów tradycji, do praktykowania wspólnego śpiewu. // Ewa Żurakowska - Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (wiedza o kulturze), Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice, stypendystka programu Promocja Twórczości Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, od 2016 doktor sztuk na Praskiej Akademii Teatralnej DAMU, wokalistka w zespole world music KORJEN (Praga). W zakresie muzykoterapeutycznych technik ukończyła kursy „Musicality in theatre” w Rose Bruford College w Londynie; „Be your voice” w Londynie (www.beyourvoice.uk) i warsztat "Psychodynamic Voice Therapy", z Sanne Storm w Pradze. Od ponad 10 lat zajmuje się kulturą muzyczną i teatrem– jako artystka oraz antropolog. Dzięki podróżom i badaniom na Bałkanach, w Skandynawii i na Syberii poznałam rozmaite techniki śpiewu i ruchu – ich elementy wykorzystuje w prowadzeniu warsztatów. Doświadczenie zawodowe wykorzystuje w pracy artystycznej muzycznej i teatralnej. Współpracuje ze środowiskami akademickimi - Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Wrocławski, Akademia Muzyczna i Akademia Teatralna w Pradze. / wstęp 40 zł

autor:
zmodyfikowano  7 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ