koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
OSSO Popiół i diamentCO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 374TEATR AVATAR
zmodyfikowano  7 lat temu  »  

Recital skrzypcowo-fortepianowy

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 386 wyświetleń od 28 listopada 2018

Podczas grudniowego koncertu w „Salonie romantycznym” Muzeum Pana Tadeusza zabrzmią dwie sonaty skrzypcowe – Ludwiga van Beethovena i Johannesa Brahmsa – oraz piękna Legenda Henryka Wieniawskiego.

Bilety: 30 zł, liczba biletów ograniczona, miejsca nienumerowane (bilety dostępne online oraz w kasach muzeum). https://bilety.ossolineum.pl/nienumerowane.html?id=132642&identyfikator=333ec4bbae0508edf2a530e054b56223&d=5

Artyści: Bartłomiej Fraś / skrzypce Gabriela Stanisz / fortepian

„Legenda” op. 17 Henryka Wieniawskiego to kompozycja pełna ekspresji i melancholii, ukończona w 1859 roku. Autor napisał ją pod wpływem uczucia do Izabeli Hampton, córki londyńskich arystokratów. Ojciec Izabeli, sir Tomasz Hampton, niechętnie zapatrywał się na starania Wieniawskiego o jej rękę. Zgodził się na małżeństwo córki z polskim skrzypkiem, kiedy Wieniawski zobowiązał się znaleźć stałą posadę oraz zapewnić Izabeli polisę ubezpieczeniową. Niektóre źródła przekazują jednak, że sir Tomasz zaakceptował artystę po tym, jak wysłuchał „Legendę”. W „Tygodniku Ilustrowanym” w roku śmierci Wieniawskiego (1880) napisano, że ojciec Izabeli miał po koncercie powiedzieć: „Jestem przekonany, że goręcej nie umiałby nikt pokochać mej córki”.

Podczas recitalu w Muzeum Pana Tadeusza zabrzmi także VI „Sonata A-dur” op. 30 Ludwiga van Beethovena. Kompozytor tworzył trzy sonaty skrzypcowe zebrane w opus 30 (A-dur, c-moll i G-dur) między 1801 a 1802 rokiem w Heiligenstadt – mieście, w którym zmagał się z utratą słuchu. Mniej więcej w tym samym czasie Beethoven napisał swój słynny „Testament heiligenstadzki”, w którym opisał swoje przeżycia związane z postępującą głuchotą. Jego sonaty skrzypcowe charakteryzuje płynne przenikanie się linii melodycznej i akompaniamentu, co ówcześnie stanowiło zapowiedź estetyki romantycznej.

Natomiast trzeci utwór, który usłyszymy podczas grudniowego koncertu, to III „Sonata d-moll” op. 108 – ostatnia sonata skrzypcowa skomponowana przez Johannesa Brahmsa. Twórca pisał ją w latach 1886-1888, a zadedykował swojemu przyjacielowi Hansowi von Bülowi, niemieckiemu kompozytorowi i pianiście. Po raz pierwszy sonatę wykonał węgierski skrzypek Jenő Hubay w Budapeszcie w 1888 roku, przy fortepianie towarzyszył mu sam Brahms.

zmodyfikowano  7 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ