TANIEC ŚMIERCI
- od: 28 maja 2002, wtorekdo: 14 lipca 2002, niedziela
WYSTAWA GRAFIKI
Zbiór grafik Człowiek i Śmierć Uniwersytetu im. Heinricha Heinego w Düsseldorfie powstał w 1976 roku wraz z zakupem liczącej blisko 1000 prac
kolekcji Taniec Śmierci berlińskiego chirurga, prof. dra Wernera Blocka
(1893-1976). Wieloletni, emerytowany już dyrektor Instytutu Historii Medycyny
na tej uczelni, prof. dr hab. Hans Schadewalt był tym, który stworzył i przeforsował ideę nabycia tej znanej i wysoko cenionej w kręgach fachowych
kolekcji. Zakupu dokonano dzięki wsparciu grona znanych mecenasów sztuki i fundacji (przede wszystkim środowiska przyjaciół i fundatorów
Uniwersytetu) oraz ówczesnego ministra sztuki i badań naukowych Nadrenii-
Westfalii Johannesa Raua. Również te osoby wniosły największy wkład w ciągły rozwój zbiorów. Kolekcja zwiększała się o nowe zakupy i darowizny artystów i liczy obecnie ponad 3500 prac. Obejmuje ona historycznie
pełny zbiór reprezentatywnych cykli poświęconych tańcowi Śmierci –
od znanych prac Hansa Holbeina Młodszego z roku 1556 do dzieł artystów
współczesnych, jak również pojedyncze prace powstałe pod wpływem
symbolizmu, oparte na motywie śmierci i przemijania, od końca XV wieku do dnia dzisiejszego. Niektóre pozycje zostały wykonane technikami drukarskimi,
inne w technice rysunku i akwareli, wiele jest dziełem znakomitych artystów,
takich jak: Albrecht Dürer, Rembrandt, Giovanni Tiepolo, Edvard Munch, James
Ensor, Georges Rouault, Ernst Barlach, Käthe Kollwitz, Salvador Dali, Alfred
Hrdlicka, Horst Janssen i in. Dzięki szerokiej perspektywie historycznej i kulturowej oraz kompleksowemu ujęciu tematu zarówno w wymiarze treści, jak
i formy zbiór stwarza doskonałą podstawę do analizy rozwoju motywu tańca
Śmierci w sztuce europejskiej od późnego średniowiecza do czasów
współczesnych. Tym samym staje się nieocenionym źródłem w badaniach z zakresu historii sztuki, kulturoznawstwa, nauk społecznych i historii
medycyny. Instytut Historii Medycyny Uniwersytetu im. Heinricha Heinego w Düsseldorfie, któremu powierzono opieke i opracowanie naukowe zbiorów,
oprócz bieżącej kurateli oraz zbadania i skatalogowania zasobów, podejmuje
również działania mające na celu rozszerzenie i aktualizowanie kolekcji
oraz jej upowszechnianie przez publikacje, wykłady, wystawy w kraju i za granicą. W ramach tych działań wybrane prace były prezentowane na wystawach w galeriach miejskich i muzeach w Niemczech oraz we Francji,
Holandii, Austrii, Szwajcarii, Włoszech, Chorwacji, Japonii i na Węgrzech.
Dziś kolekcja jest bardzo dobrze znana krytykom i publiczności, a niezależnie od swojej wartości historycznej i naukowej zyskuje coraz
bardziej na znaczeniu w odbiorze społecznym ze względu na odżywającą co
jakiś czas debatę nad tematem śmierci i umierania od dziesięcioleci
traktowana jako tabu. Aktualność tej problematyki i międzynarodowa pozycja
tego bez wątpienia największego na świecie zbioru oryginalnych grafik
poświęconych tematowi Człowiek i Śmierć znajdują także potwierdzenie
w licznych zapytaniach w sprawie organizacji prezentacji zbiorów, a także w często wyrażanej woli artystów, ażeby być reprezentowanych w tych
zbiorach czego przejawem są liczne darowizny ich prac. Do największych
publicznych prezentacji kolekcji należy zaliczyć ostatnią wystawę Tanieć
Śmierci, zorganizowaną jesienią 2000 roku w najważniejszym muzeum sztuki
w Japonii Muzeum Narodowym Sztuki Zachodniej w Tokio, a następnie
powtórzoną wiosną 2001 roku w Galerii Miejskiej w Ulm. Inspiracja do zorganizowania takiej wystawy zrodziła się w tokijskim muzeum, a realizacja
tego zakończonego sukcesem projektu i wydanie prezentującego wysoki poziom
katalogu stały się możliwe dzięki inicjatywie i wsparciu obydwu
wymienionych wyżej instytucji. Latem 2001 wystawę – z podobnym sukcesem
– pokazano w Muzeum Miejskim w Wolgast. Ta prezentacja sprawiła nam
szczególną satysfakcję, ponieważ znalazła także duży rezonans w sąsiednich polskich miastach i zrodziła inicjatywę zorganizowania podobnej
ekspozycji w kilku dużych muzeach w Polsce. Wystawę podzielono na dwa
główne obszary tematyczne – Taniec Śmierci i Pojedyncze obrazy
Śmierci. Pierwsza część – Taniec Śmierci – pokazuje historyczny
rozwój tego, pierwotnie silnie zakorzenionego w ikonografii
chrześcijańskiej, motywu przemijania – od jego powstania w późnym
średniowieczu aż do czasów współczesnych. Do najwcześniejszych, a zarazem najbardziej ekspresyjnych, świadectw sztuki średniowiecznej należą
obrazy malowane w kościołach lub na murach cmentarnych, których z oczywistych powodów nie można było wystawić. Na wystawie są wystawie są
one jednak reprezentowane – w porządku chronologicznym – w formie
wykonanych później grafik na ich podstawie. W pierwszych tańcach Śmierci
znajdujemy odbicie chrześcijańskiego pojmowania tego fenomenu (widoczne w umiejscowionym w tle motywie ognia piekielnego), ale także nadziei na zbawienie w Łasce Bożej. Nowy kierunek, pozwalający na odczytanie idei
renesansu, został zapoczątkowany w pracach Niklausa Manuela i Hansa Holbeina
Młodszego. Szczególne znaczenie – ze względu na siłę oddziaływania i wartość inspiracyjną (być wzorem dla wielu artystów późniejszych epok)
– ma Taniec Śmierci Holbeina. W epoce Oświecenia chrześcijański świat
wartości tracił stopniowo na aktualności i znaczeniu, a ‘taniec
Śmierci’ rozwijał się w kierunku ilustracji osobistego stosunku artysty
do tej kwestii. Na początku XX wieku motyw ten zostaje ponownie odkryty, co
zaowocowało bardzo dużą liczbą i różnorodnością prac świadczących o intensywnej debacie artystycznej na ten temat – szczególnie w czasie I wojny światowej. Tematyka współczesnych prac nawiązujących do tego
motywu, a także inspiracje leżące u podstaw ich stworzenia są bardzo
różnorodne i obejmują zarówno satyrę społeczną, publicystykę
polityczną jak i próby poszukiwania odpowiedzi na główne dylematy moralne
i osobiste. Równolegle z obrazem Śmierci w motywie tańca, w którym stanowi
ona element szerszego kontekstu światopoglądowego, również w pojedynczych
pracach – począwszy od XVI wieku – obserwuje się odniesienia do problematyki śmierci i umierania. W drugiej części wystawy, zatytułowanej
Pojedyncze obrazy śmierci z całej mnogości motywów nawiązujących do przemijania wybrano jedynie najbardziej znaczące. Są to: Śmierć i choroba, Śmierć i wojna oraz Śmierć i autoportret. Pierwszy cykl –
Śmierć i choroba – obejmuje takie aspekty, jak: konfrontacja lekarza ze śmiercią, stosunek medycyny do śmierci, śmierć na skutek choroby lub
zarazy. Szczególnie godna zauważenia jest relacja pomiędzy Śmiercią a istotą ludzką (postać lekarza). Najczęściej to właśnie Śmierć
triumfuje nad medycyną, rozumianą jako wiedza i praktyka, ale niekiedy
artysta pozwala na zwycięstwo medycyny. Prace zebrane w drugim cyklu –
Śmierć i kobieta – pokazują najczęściej piękną, nagą kobietę i kościotrupa. Kobieta symbolizuje przemijanie (w tym przypadku przemijanie
urody) oraz prokreację – nowe życie. W tym sensie stanowi przeciwstawienie
Śmierci. W wielu wariantach tego motywu, od renesansu do czasów
współczesnych, można dostrzec też silne akcenty erotyczne. Trzeci cykl –
Śmierć i wojna – poświęcony jest tematowi, który wyraźnie obecny
był już w sztuce renesansu, a mianowicie: marności świata,
przeciwstawieniu żołnierza i Śmierci, czy też symbolice kościotrupa jako
obrazu okropności wojny. Szczególnie w dziełach z XX wieku pojawia się Śmierć pod postacią dowodzącego armią, który uosabia całą niszczącą
maszynerię wojenną. Obraz walki twarzą w twarz, dominujący w tradycyjnych
ilustracjach tego tematu, stracił aktualność w obliczu doświadczeń obydwu
wojen światowych. W czwartym cyklu – Śmierć i autoportret – pokazano
portrety, w których artyści umieścili siebie i swoją świadomość
odejścia w postaci symbolizującej Śmierć albo takiej, w których sam
autoportret przedstawia artystę jako uosobienie Śmierci. Są one wyrazem
myśli autora skierowanym ku własnej chorobie lub śmierci, a także wyrazem
osobistego strachu i zagrożenia. W ostatnich dwudziestu latach prawie co roku
w różnych krajach organizowano wystawy poświęcone problematyce śmierci.
Większość tych realizacji nie miała na celu pokazania śmierci jako tabu,
wręcz przeciwnie – zmierzała do pokonania tego tabu, aby znowu uczynić
czytelną wymowę tego fenomenu. Śmierć wyrwana z kontekstu życia może co
prawda sugerować, że życie nie ma granic, ale właśnie dzięki takiemu
zabiegowi staje się bardziej wyrazista. Szczególna rola sztuki i jej
umiejętność wyrażania tego, czego wyrazić się nie da inaczej znalazła
pełne odzwierciedlenie w dwóch polskich wystawach poświęconych tej tematyce: w Obrazach śmierci w sztuce polskiej XIX i XX wieku w Muzeum
Narodowym w Krakowie w 2000 roku oraz w Śmierci w kulturze dawnej Polski na Zamku Królewskim w Warszawie w latach 2000-2001. Nasza wystawa podąża
śladem tych budzących głęboką refleksję realizacji w nadziei, że także
różnorodne obrazy Śmierci ze zbiorów Uniwersytetu im. Heinricha Heinego
w Düsseldorfie przemówią do polskiej publiczności.
Eva Schuster
Gościna // oprowadzanie po ukraińsku z Viktoriią Tofan
8 maja 2022 - 12:00
OP ENHEIM
Plac Solny 4 Wrocław
13 096sztuka
AUTOREFERENCJE
od: 8 kwietnia 2022 do: 8 maja 2022
Galeria Za Szafą
św. Marcina 4 Wrocław
16 577sztuka
Urban Sketchers w Leśnicy
8 maja 2022 - 14:00jest więcej terminów
Centrum Kultury Zamek we Wrocławiu
pl. Świętojański 1 Wrocław
19 292sztuka
Roślinne obrazy – wystawa floral collage Elżbiety Wodały
od: 7 maja 2022 do: 6 czerwca 2022 jest więcej terminów
Klub Pod Kolumnami
pl. Św. Macieja 21 Wrocław
20 148sztuka
Sekrety roślin czyli roślinne odlewy
7 maja 2022 - 14:30
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
14 292sztuka
Las w słoiku
7 maja 2022 - 12:00
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
14 317sztuka
A to pestka! Warsztaty stolarstwa ogrodowego
7 maja 2022 - 10:00
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
14 550sztuka
Plantae Malum - wystawa Anny Kędziory
od: 25 marca 2022 do: 6 maja 2022 jest więcej terminów
Krupa Gallery
plac Jana Pawła II, 17 Wrocław
18 440sztuka
Wystawa malarstwa Katarzyny Popińskiej pt. „Odra rzeka”
od: 19 stycznia 2022 do: 4 maja 2022
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
39 114sztuka
Wystawa Rzeźb Michała Wasiaka
2 maja 2022 - 10:00
Centrum Biblioteczno-Kulturalne FAMA
Bolesława Krzywoustego 286 Wrocław
12 626sztuka
Prześwity i puste miejsca
od: 2 kwietnia 2022 do: 2 maja 2022
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
20 309sztuka
Wrocławskie dni japońskich inspiracji
od: 28 kwietnia 2022 do: 1 maja 2022
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Rynek-Ratusz 27 Wrocław
19 033sztuka
Sobotnie warsztaty rodzinne
30 kwietnia 2022 - 12:00jest więcej terminów
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
22 561sztuka
Portfolio. Fotografie z lat 1974 - 2022
od: 11 marca 2022 do: 30 kwietnia 2022
Galeria FOTOGEN
pl. bpa. Nankiera 8 Wrocław
21 062sztuka
NOWA IKONA
od: 13 kwietnia 2022 do: 28 kwietnia 2022
Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Pl. Polski 3/4 Wrocław
11 818sztuka
Żywy Pomnik ARENA Jerzego Beresia / malowanie drzewa performance i akcja w przestrzeni miasta
26 kwietnia 2022 - 14:00
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
10 452sztuka
Weekendowe warsztaty renowacji mebli
od: 23 kwietnia 2022 do: 24 kwietnia 2022
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
13 474sztuka





























