koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
DBP - miesiąc z 9 sztukąCO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobraniaGAUDIUMPopiół i diament - spotkaniaKAMERALIŚCI WROCŁAWSCY - Świder & HerbertBWA Wrocław - spadek
zmodyfikowano  8 lat temu  »  

Wystawa: Ewa Axelrad. Sztama

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 442 wyświetleń od 30 maja 2017
  • od: 16 czerwca 2017, piątek
    do: 21 sierpnia 2017, poniedziałek

Muzeum Współczesne Wrocław zaprasza na pierwszą w Polsce solową wystawę Ewy Axelrad, absolwentki ASP w Poznaniu oraz Royal College of Art w Londynie, autorki instalacji, obiektów przestrzennych, filmów i fotografii. Kuratorka: Sylwia Serafinowicz.

  • wernisaż: 16.06.2017, godz. 18:00
  • spotkanie z Ewą Axelrad i oprowadzanie kuratorskie: 17.06.2017, godz. 15:00

    „Sztama” to ciekawe słowo. Pachnie podwórkową solidarnością. Słownik języka polskiego objaśnia je dość niewinnie jako „koleżeński lub przyjacielski układ z kimś, zobowiązujący do wzajemnej pomocy”. Jego niemiecki źródłosłów – der Stamm – oznacza plemię. Niemniej istnieje wiele przykładów, na które moglibyśmy się powołać, chociażby z dziedziny literatury, które analizują, jak to na pierwszy rzut oka pozytywne zjawisko solidarności przeradza się w zbiorową agresję.

Prace przygotowane specjalnie na wystawę w Muzeum Współczesnym Wrocław analizują mechanizmy mobilizujące mężczyzn do zrzeszania się w organizacjach oraz zatracania indywidualności na rzecz grupy, między innymi przez malowanie ciała, przywdziewanie masek, zbroi czy mundurów. Temat solidarności, wyrzeczenia się podmiotowości na rzecz wspólnej sprawy i wynikającego z niej ducha walki był w militarnych swych aspektach przedmiotem refleksji chociażby strategów Napoleona, którzy nazwali to trudne do uchwycenia zjawisko – "esprit de corps". Ludwik Stomma tłumaczy ten termin jako „braterstwo broni”, „atletyczną miłość”, która pozwala na „zastąpienie mundurem ckliwego sumienia”.

Axelrad w swoim krytycznym ujęciu sięga do głęboko zakorzenionej mieszanki fascynacji, strachu i uprzedzenia, na których wyrosła zachodnioeuropejska fantazja na temat plemienności, sztamy. Kluczowym wątkiem wystawy jest także kwestia sakralizacji i uwodzicielskiej mocy munduru, będącego symbolem przynależności do wojska, policji lub bojówek.

zmodyfikowano  8 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ