INFORMACJA:
skyBluemetrie
- 25 lutego 2016, czwartek» 2016-03-08

Bluemetrie
Gabriela Dragun
Linie – niezależne byty malarskie – Bluemetrie Urszuli Wilk
„Widzi się tylko świat we fragmentach, innego nie będzie. Są momenty, okruchy, chwilowe konfiguracje, które raz zaistniawszy, rozpadają się na części. Życie? Niczego takiego nie ma; widzę linie, płaszczyzny i bryły, i ich przemiany w czasie”. (O. Tokarczuk, Bieguni, 2007, s. 204)
Kiedy Urszula Wilk opowiedziała mi o swoim nowym projekcie malarskim, pomyślałam o podróżach, przyjemności zatracenia się w byciu turystą: ciągły ruch, rozmycie granic czasu i przestrzeni, aż wreszcie zatracanie samego siebie, własnej tożsamości. Zaraz potem przypomniała mi się czytana kilka lat temu książka Olgi Tokarczuk Bieguni. (...) Bieguni to opowieść o byciu, a zarazem niebyciu w przestrzeni, o kompulsywnej niemal potrzebie ruchu, by w bezruchu nie dosięgnęło nas zło tego świata. W końcu, to rzecz o ciele, jego tajemnicach, dysmorfiach, zakamarkach, o mapach pomagających poruszać się w świecie, ale i rozeznać we własnym ciele. Linie Wilk mają w sobie coś niezwykłego, tajemniczego, jak stare mapy użyte przez Tokarczuk do zilustrowania książki. Linie są do tego bardziej metaforycznie, zdają się stanowić coś w rodzaju linii życia układających się w mapy przeznaczenia. Wilk pokazuje jakby odwrotną stronę rzeczy, to, co dzieje się pod podszewką, pod powierzchnią rzeczywistości. Urszula Wilk, niczym mitologiczne Prządki – Kloto, Lachesis i Atropos – tworzy linie, nadaje im barwę, otacza czułością, pielęgnuje, a potem wypuszcza z rąk, pozwala swobodnie rozlewać się, by w końcu przeciąć je, albo niespodziewanie jedne połączyć z innymi. Malarskie linie zdają się zawierać tajny szyfr, do którego nie mamy dostępu, albo zatraciliśmy umiejętność jego odczytu, rozumienia. A że prace artystki mają metafizyczny wymiar, ten szyfr zdaje się mieć nieomal mistyczną moc. Sam tytuł niebieskiego cyklu: Bluemetrie sugeruje, że rządzi tym jakiś niezwykły porządek, nie sposób go jednak dostrzec bez pewnego rodzaju wtajemniczenia: „Poznawanie warstwami; każda warstwa tylko z grubsza przypomina następną czy poprzednią; zwykle jest wariacją, zmodyfikowaną wersją, każda dokłada się do porządku całości, choć nie można tego dostrzec, gdy rozpatruje się je osobno, bez odniesienia do całości (…). Można nawet pomyśleć, że żadna całość nie istnieje, że nigdy nie istniała” (Tokarczuk, s. 351). Linie w pracach Urszuli Wilka są niezależnymi bytami malarskimi. Pokrywają przestrzeń płótna z różnym zagęszczeniem, można je czytać niczym mapy zawierające jakieś szlaki, kluczowe punkty warte tego, by się przy nich zatrzymać, przyjrzeć im uważniej. Wilk, tworząc Bluemetrie, zaginała płótno, pozwalając farbie swobodnie po nim spływać. Przez to na powierzchni materiału utworzyły się zakola, meandry, delty… W cyklu Bluemetrie nie ma rozlewisk, jak we wcześniejszych pracach, są, jak to określiła artystka, „nagie linie”, które nie są płaskie, a pulsują, żyją. W procesie twórczym malarki nie ma reżimu fizycznego, krople farby skapujące jedna obok drugiej rozpływają się poza kontrolą. Linie jakby prześwitywały, są transparentne, wyłaniają się jak gdyby spod spodu płótna. Dzięki takiej technice obrazy stały się trójwymiarowe, płótno jakby oddychało. Po stronie artystki jest precyzja, a ekspresja po stronie linii. Subtelny efekt jest po części dziełem człowieka, po części dziełem przypadku. Płotna chciałoby się wziąć pod mikroskop, dopiero wówczas ujawniłaby się niejednorodność linii, ich niezwykła morfologia. Nie byłoby to też bezzasadne, gdyż obrazy Urszuli Wilk przypominają ludzkie ciało z całą jego siecią układów limfatycznego i krwionośnego, neurologicznego. (...)
To naturalny etap twórczy: wszystko z czegoś wynika/wypływa, jest konsekwencją wcześniejszych doświadczeń, twórczości. I tak też w naturalny sposób Bluemetrie zazębiają się w świadomości, powstają nowe przestrzenie dla wyobraźni zarówno twórcy, jak i odbiorcy. Minimalizm Urszuli Wilk daje oddech, a oddech to energia, wolność, życie.

Bluemetrie

Bluemetrie

Bluemetrie

Bluemetrie

wernisaż wystwy

wernisaż wystawy

wernisaż wystawy

Bluemetrie

wernisaz wystawy

wernisaż wystawy

wernisaż wystawy

Bluemetrie

wernisaż wystawy

wernisaż wystawy

wernisaż wystawy

Bluemetrie

montaz wystawy

montaż wystawy

montaż wystawy
skyKORELACJA WZAJEMNA
9 grudnia 2016 - 21:00
UFF Klub
Nankiera 1 Wrocław
21 439sztuka
Diamond Soul - wystawa malarstwa Dagmary Rybak
9 grudnia 2016 - 18:00
Galeria Versus
Jatki 11 Wrocław
21 793sztuka
FREEvolous Improvisation #24 KIDS
7 grudnia 2016 - 16:00
UFF Klub
Nankiera 1 Wrocław
21 582sztuka
PUSTY TALERZYK
6 grudnia 2016 - 19:00
Centrum Kultury AGORA
ul. Serbska 5a Wrocław
20 756sztuka
Wystawa: „Konstruktywizm to problem, a nie estetyka”. Zbigniew Geppert (1934–1982)
od: 21 października 2016 do: 5 grudnia 2016
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
23 626sztuka
INTROLIGATOR OD PODSTAW - WARSZTATY BEZPŁATNE
4 grudnia 2016 - 10:00
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
18 920sztuka
AKCESORIA - WARSZTATY KRAWIECKIE - WARSZTATY BEZPŁATNE
3 grudnia 2016 - 10:00
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
38 145sztuka
MIĘDZYPOKOLENIOWE WARSZTATY FOTOGRAFICZNE - WARSZTATY BEZPŁATNE
3 grudnia 2016 - 10:00
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
18 643sztuka
Kaspar | impreza performatywna / Wrocław. kafe
3 grudnia 2016 - 21:00
UFF Klub
Nankiera 1 Wrocław
21 078sztuka
ROK PÓŹNIEJ - SPOTKANIE Z JACKIEM ZACHODNYM – Projekt „Kamienica”
2 grudnia 2016 - 17:00
Centrum Sztuki WRO
Widok 7 Wrocław
18 828sztuka
Coolturalne wędrowanie
2 grudnia 2016 - 11:00
ODT Światowid
ul. Sempołowskiej 54A Wrocław
18 677sztuka
Wystawa: Paweł Sokołowski. Barbórka
2 grudnia 2016 - 18:15
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
19 145sztuka
Spotkanie autorskie „Sztuka we Wrocławiu w latach 1945–1970. Artyści, dzieła, krytycy”
1 grudnia 2016 - 16:00
Hala Stulecia
ul. Wystawowa 1 Wrocław
31 431sztuka
Wystawa malarstwa "Krajobrazy zimowe" i rękodzieła świątecznego
1 grudnia 2016 - 16:00
Klub - Galeria Sztuki Dolnośląskiego Stowarzyszenia Artystów Plastyków we Wrocławiu
pl. Św. Macieja 5A Wrocław
22 981sztuka
Pierwsze polskie pieniądze papierowe z 1794 r.
od: 7 listopada 2016 do: 30 listopada 2016
Muzeum Poczty i Telekomunikacji
ul. Z. Krasińskiego 1 Wrocław
24 563sztuka
surrealizm-aksamitny
od: 1 listopada 2016 do: 30 listopada 2016
Galeria Marlo
Zakładowa 2/4 Wrocław
25 699sztuka
Marcin Harlender "PRZEMIANY I PRZEKROCZENIA - o sztuce XXII wieku", wykład okołoakademicki | performans
29 listopada 2016 - 18:00
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
20 068sztuka
sky

























