
Pier Luigi Nervi. Sztuka i nauka budowania
- od: 25 września 2013, środado: 17 listopada 2013, niedziela

Pier Luigi Nervi jest jednym z tych twórców, którzy wywarli decydujący wpływ na kształt światowej architektury ostatniego stulecia. I wyznaczyli nowe drogi jej dalszego rozwoju.
Mówiono, że charakteryzuje go odwaga inżyniera, wyobraźnia architekta i praktycyzm biznesmena. Od lat pięćdziesiątych XX wieku był najważniejszym włoskim projektantem na arenie międzynarodowej, realizującym obiekty w Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz w Australii. Pier Luigi Nervi jest jednym z tych twórców, którzy wywarli decydujący wpływ na kształt światowej architektury ostatniego stulecia. I wyznaczyli nowe drogi jej dalszego rozwoju.
Pier Luigi Nervi urodził się w 1891 roku w Sondrio w północnych Włoszech. Pod wpływem fascynacji lotnictwem wstąpił do bolońskiej Szkoły Inżynierii, jednej z najbardziej renomowanych szkół w kraju. Zetknął się tam z czołowymi przedstawicielami przemysłu budowlanego, między innymi Attilio Muggią – właścicielem praw do patentu na zbrojony beton Hennebique’a we Włoszech. Kontakty te popchnęły go w kierunku świata konstrukcji, w którym właściwości zbrojonego betonu, łączącego elastyczność z wytrzymałością, wydały mu się niewyczerpanym źródłem twórczych możliwości. W ten sposób Nervi rozpoczął pracę we florenckiej filii firmy swego mentora, Attilio Muggii. Szybko jednak się usamodzielnił, tworząc wspólnie z Nebbiosim w 1920 roku w Rzymie własną firmę budowlaną. Później, wraz z kuzynem Bartolim, również inżynierem, utworzył „Nervi&Bartoli” - rodzinną firmę, którą zarządzał aż do śmierci.
Międzynarodową sławę, która towarzyszyła mu do końca życia, przyniosły Nerviemu Stadion Berta, otwarty we Florencji w 1932 roku, oraz hangary lotnicze w Orvieto i Orbetello (1935–1942). We wszystkich tych pracach dążył do bardzo wyrafinowanych efektów formalnych, w których każda z części struktury jest projektowana zgodnie z wewnętrznymi siłami, jakim podlega, a jej rola jest wyraźnie uwidoczniona w projekcie całości. Zdecydowanie odrzucał eklektyzm z jego dekoracjami dodawanymi do racjonalnych struktur, wierząc w architekturę pozostającą w pełnej harmonii z inżynierią. Wyczulenie na ograniczenia finansowe skłaniało go do wprowadzenia własnych innowacyjnych rozwiązań technicznych, szeroko wykorzystujących elementy prefabrykowane, co miało pozostać charakterystyczną cechą dużej części jego późniejszych prac.
Pier Luigi Nervi, autor takich budowli jak główna siedziba UNESCO w Paryżu, katedra Marii Panny w San Francisco, czy Aula Pawła VI w Watykanie, był również cenionym badaczem i teoretykiem, zapraszanym na wykłady na całym świecie. Jako inżynier reprezentował nie tylko szkołę włoską, lecz także architekturę modernistyczną, która wówczas rozprzestrzeniała się na całym świecie. Jako wiernemu zwolennikowi CIAM (Congrès Internationaux d’Architecture Moderne), powierzono mu, wraz z Marcelem Breuerem i Bernhardem Zehrfussem, projekt głównej siedziby UNESCO w Paryżu, budynku, który stał się rodzajem manifestu. Od połowy lat pięćdziesiątych projektował i realizował swoje najistotniejsze dzieła z zakresu architektury przemysłowej i publicznej, hale wystawowe i obiekty sportowe, zwłaszcza te związane z Igrzyskami Olimpijskimi w 1960 roku w Rzymie. Udało mu się stworzyć przedsiębiorstwo („Nervi&Bartoli”), które nie miało odpowiedników – z jednej strony istniała jako pracownia projektowa, z drugiej jako firma budowlana wykorzystująca wspaniałe tradycje włoskiego rzemiosła. Ta rodzinna firma, w której od 1961 roku pracowało również trzech jego synów (Antonio i Vittorio jako architekci oraz Mario jako inżynier), prosperowała na wszystkich kontynentach aż do śmierci Pier Luigiego w 1979 roku.
Wystawa ukazuje efekty szeroko zakrojonego projektu badawczego, składające się na barwny historyczny fresk, w którym rewolucyjne techniki konstrukcyjne Nerviego wiążą się ściśle z międzynarodową sytuacją społeczną i polityczną oraz światem kultury i nauki. Trzon ekspozycji stanowią oryginalne rysunki, modele i fotografie trzynastu najbardziej podziwianych dzieł Nerviego. Przestrzenną ekspresję strukturalnych kompozycji Nerviego pomagają zrozumieć cyfrowe wizualizacje. Całość wzbogacają zdjęcia wielkiego włoskiego mistrza fotografii architektonicznej, Mario Carrieriego, dokumentalne filmy, wywiady i współczesne materiały filmowe.





Stand-up na Wrocku: Damian Skóra & Bartosz Zalewski & Piotr Popek
8 marca 2018 - 20:00
Strefa Kultury Studenckiej
u. Hoene-Wrońskiego 10 Wrocław
15 759sztuka
Kobieta w fotografii XIX i XX wieku
8 marca 2018 - 09:00
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
17 382sztuka
Malarstwo Ilona Stefańska
8 marca 2018 - 16:00
Klub - Galeria Sztuki Dolnośląskiego Stowarzyszenia Artystów Plastyków we Wrocławiu
pl. Św. Macieja 5A Wrocław
20 382sztuka
Antoni Karwowski OTCHŁAŃ
6 marca 2018 - 18:00
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
17 442sztuka
Artur Zdanewicz – Fotografie
6 marca 2018 - 18:00
Otwarte Pracownie Plastyczne - Ognisko Kultury Plastycznej im. Eugeniusza Gepperta
Ruska 46a/413,414 Wrocław
14 348sztuka
"Siła przypadku" monotypia
5 marca 2018 - 17:00
Fundacja Jak Malowana
Rejtana 3 Wrocław
17 924sztuka
Lalki Motanki
2 marca 2018 - 17:00
Fundacja Jak Malowana
Rejtana 3 Wrocław
31 177sztuka
Samuel Alty
1 marca 2018 - 20:00
Klub Literacki Proza
Przejście Garncarskie 2 Wrocław
18 233sztuka
Beata Rojek WREDNA MAŁPA LOSU
od: 6 lutego 2018 do: 28 lutego 2018
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
22 793sztuka
surrealizm-aksamitny
od: 1 lutego 2018 do: 28 lutego 2018
Resteuracja "Plastyczna" -Instytut Informatyki - Pomiędzy mostami Grunwaldzkim a Pokoju .
Fryderyka Joliot-Curie 15 Wrocław
14 612sztuka
Grupa Babie Lato - finisaż wystawy tkanin nagrodzonych i wyróżnionych
28 lutego 2018 - 18:00
Otwarte Pracownie Plastyczne - Ognisko Kultury Plastycznej im. Eugeniusza Gepperta
Ruska 46a/413,414 Wrocław
15 761sztuka
Jarosław Kozłowski CONTINUUM XL performans ZNACZENIA I BEZ-ZNACZENIA XXX spotkanie autorskie z cyklu „Szczyt formy”
27 lutego 2018 - 18:00
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
17 496sztuka
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie Amira Yatziva i Guya Slabbincka "Standby Painter"
25 lutego 2018 - 15:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
18 046sztuka
Rafał Dalek MALARSTWO
25 lutego 2018 - 17:00
Centrum Kultury Zachód
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
13 828sztuka
REMANENT 2017
od: 17 stycznia 2018 do: 25 lutego 2018
Galeria Za Szafą
św. Marcina 4 Wrocław
14 614sztuka
Wystawa „Malując” Urszula Wilk/ Eugeniusz Minciel
od: 11 stycznia 2018 do: 25 lutego 2018
Muzeum Architektury
ul. Bernardyńska 5 50-156 Wrocław Wrocław
14 978sztuka
MY'2017. Najlepsze Dyplomy ASP we Wrocławiu
od: 12 stycznia 2018 do: 25 lutego 2018
Galeria Awangarda BWA Wrocław
Wita Stwosza 32 Wrocław
14 999sztuka
