
Pier Luigi Nervi. Sztuka i nauka budowania
- od: 25 września 2013, środado: 17 listopada 2013, niedziela

Pier Luigi Nervi jest jednym z tych twórców, którzy wywarli decydujący wpływ na kształt światowej architektury ostatniego stulecia. I wyznaczyli nowe drogi jej dalszego rozwoju.
Mówiono, że charakteryzuje go odwaga inżyniera, wyobraźnia architekta i praktycyzm biznesmena. Od lat pięćdziesiątych XX wieku był najważniejszym włoskim projektantem na arenie międzynarodowej, realizującym obiekty w Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz w Australii. Pier Luigi Nervi jest jednym z tych twórców, którzy wywarli decydujący wpływ na kształt światowej architektury ostatniego stulecia. I wyznaczyli nowe drogi jej dalszego rozwoju.
Pier Luigi Nervi urodził się w 1891 roku w Sondrio w północnych Włoszech. Pod wpływem fascynacji lotnictwem wstąpił do bolońskiej Szkoły Inżynierii, jednej z najbardziej renomowanych szkół w kraju. Zetknął się tam z czołowymi przedstawicielami przemysłu budowlanego, między innymi Attilio Muggią – właścicielem praw do patentu na zbrojony beton Hennebique’a we Włoszech. Kontakty te popchnęły go w kierunku świata konstrukcji, w którym właściwości zbrojonego betonu, łączącego elastyczność z wytrzymałością, wydały mu się niewyczerpanym źródłem twórczych możliwości. W ten sposób Nervi rozpoczął pracę we florenckiej filii firmy swego mentora, Attilio Muggii. Szybko jednak się usamodzielnił, tworząc wspólnie z Nebbiosim w 1920 roku w Rzymie własną firmę budowlaną. Później, wraz z kuzynem Bartolim, również inżynierem, utworzył „Nervi&Bartoli” - rodzinną firmę, którą zarządzał aż do śmierci.
Międzynarodową sławę, która towarzyszyła mu do końca życia, przyniosły Nerviemu Stadion Berta, otwarty we Florencji w 1932 roku, oraz hangary lotnicze w Orvieto i Orbetello (1935–1942). We wszystkich tych pracach dążył do bardzo wyrafinowanych efektów formalnych, w których każda z części struktury jest projektowana zgodnie z wewnętrznymi siłami, jakim podlega, a jej rola jest wyraźnie uwidoczniona w projekcie całości. Zdecydowanie odrzucał eklektyzm z jego dekoracjami dodawanymi do racjonalnych struktur, wierząc w architekturę pozostającą w pełnej harmonii z inżynierią. Wyczulenie na ograniczenia finansowe skłaniało go do wprowadzenia własnych innowacyjnych rozwiązań technicznych, szeroko wykorzystujących elementy prefabrykowane, co miało pozostać charakterystyczną cechą dużej części jego późniejszych prac.
Pier Luigi Nervi, autor takich budowli jak główna siedziba UNESCO w Paryżu, katedra Marii Panny w San Francisco, czy Aula Pawła VI w Watykanie, był również cenionym badaczem i teoretykiem, zapraszanym na wykłady na całym świecie. Jako inżynier reprezentował nie tylko szkołę włoską, lecz także architekturę modernistyczną, która wówczas rozprzestrzeniała się na całym świecie. Jako wiernemu zwolennikowi CIAM (Congrès Internationaux d’Architecture Moderne), powierzono mu, wraz z Marcelem Breuerem i Bernhardem Zehrfussem, projekt głównej siedziby UNESCO w Paryżu, budynku, który stał się rodzajem manifestu. Od połowy lat pięćdziesiątych projektował i realizował swoje najistotniejsze dzieła z zakresu architektury przemysłowej i publicznej, hale wystawowe i obiekty sportowe, zwłaszcza te związane z Igrzyskami Olimpijskimi w 1960 roku w Rzymie. Udało mu się stworzyć przedsiębiorstwo („Nervi&Bartoli”), które nie miało odpowiedników – z jednej strony istniała jako pracownia projektowa, z drugiej jako firma budowlana wykorzystująca wspaniałe tradycje włoskiego rzemiosła. Ta rodzinna firma, w której od 1961 roku pracowało również trzech jego synów (Antonio i Vittorio jako architekci oraz Mario jako inżynier), prosperowała na wszystkich kontynentach aż do śmierci Pier Luigiego w 1979 roku.
Wystawa ukazuje efekty szeroko zakrojonego projektu badawczego, składające się na barwny historyczny fresk, w którym rewolucyjne techniki konstrukcyjne Nerviego wiążą się ściśle z międzynarodową sytuacją społeczną i polityczną oraz światem kultury i nauki. Trzon ekspozycji stanowią oryginalne rysunki, modele i fotografie trzynastu najbardziej podziwianych dzieł Nerviego. Przestrzenną ekspresję strukturalnych kompozycji Nerviego pomagają zrozumieć cyfrowe wizualizacje. Całość wzbogacają zdjęcia wielkiego włoskiego mistrza fotografii architektonicznej, Mario Carrieriego, dokumentalne filmy, wywiady i współczesne materiały filmowe.





Stand-up we Wrocławiu! Trasa 6x7 - Pierwszy Koncert
11 kwietnia 2018 - 20:00
Akademia Club
Grunwaldzka 67 Wrocław
17 436sztuka
Improton x Tomasz Marcinko - Krócej | Spektakl improwizowany
11 kwietnia 2018 - 20:00
Klub Wędrówki
Podwale 37/38 Wrocław
19 684sztuka
wernisaż rysunku Barbary Wiśniewskiej
10 kwietnia 2018 - 18:00
Otwarte Pracownie Plastyczne - Ognisko Kultury Plastycznej im. Eugeniusza Gepperta
Ruska 46a/413,414 Wrocław
15 688sztuka
Katarzyna Ramocka. Nie żałuję, że wcześniej nas nie było
od: 9 lutego 2018 do: 9 kwietnia 2018
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
27 140sztuka
Targi Zielono Mi
od: 7 kwietnia 2018 do: 8 kwietnia 2018
Centrum Kultury Akademickiej i Inicjatyw Lokalnych „Czasoprzestrzeń”
ul. Tramwajowa 1–3 Wrocław
14 590sztuka
Niezapomniane warsztaty rodzinne: Kompozycje i emocje
8 kwietnia 2018 - 12:00
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
ul. Szewska 37 Wrocław
19 581sztuka
Joanna Kaucz - Sztuka samokontroli
od: 24 marca 2018 do: 7 kwietnia 2018
mia ART GALLERY
Św. Mikołaja 61-62 Wrocław
21 960sztuka
Pink Cruella / Wystawa My body is my home
od: 9 marca 2018 do: 7 kwietnia 2018
Fundacja Jak Malowana
Rejtana 3 Wrocław
24 490sztuka
Nieobecność obecna
6 kwietnia 2018 - 17:30
Galeria Fundacji Cepelia Na Nankiera
pl.B-pa Nankiera 5-7 Wrocław
14 195sztuka
Walk & Talk. Sztuka i (nie)śmiertelność
5 kwietnia 2018 - 18:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
14 541sztuka
BRYŁY PLATONA | Alicja Pruchniewicz "Offline"
5 kwietnia 2018 - 18:00
Klubokawiarnia Mleczarnia
Włodkowica 5 Wrocław
14 480sztuka
Awers/rewers. Architekt Bohdan Lachert
od: 23 listopada 2017 do: 2 kwietnia 2018
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Bernardyńska 7 Wrocław
16 342sztuka
Zaklęci w kamienie
od: 2 marca 2018 do: 31 marca 2018
Galeria Za Szafą
św. Marcina 4 Wrocław
15 466sztuka
Surrealizm- aksamitny
od: 1 marca 2018 do: 31 marca 2018
Resteuracja "Plastyczna" -Instytut Informatyki - Pomiędzy mostami Grunwaldzkim a Pokoju .
Fryderyka Joliot-Curie 15 Wrocław
23 191sztuka
KURZ ZEN/ Ewa Myoshin Hadydoń, Nyogen Nowak w Galerii Miejskiej we Wrocławiu
od: 8 marca 2018 do: 30 marca 2018
Galeria Miejska
ul. Kiełbaśnicza 28 Wrocław
14 813sztuka
NASTAWIANIE USZU - warsztaty dla dzieci / SYGNAŁY
29 marca 2018 - 17:00jest więcej terminów
Centrum Sztuki WRO
Widok 7 Wrocław
22 008sztuka
Finisażowe oprowadzania po wystawie "Wrocław konkretny"
26 marca 2018 - 15:00jest więcej terminów
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
17 684sztuka
