
Koncert symfoniczny
- 11 stycznia 2013, piątek» 19:00

Orkiestra Symfoniczna
Wykonawcy:
Terje Mikkelsen – dyrygent
Nikolay Khozyainov – fortepian
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej
Program:
J. Sibelius – Poemat symfoniczny „Finlandia” op. 26
E. Grieg – Koncert fortepianowy a-moll op. 16
P. Czajkowski – V Symfonia e-moll op. 64
Na koncercie w Filharmonii Wrocławskiej zabrzmią utwory „walczące”, utwory-manifesty, nawiązujące do folkloru oraz stanowiące wyraz osobistych uczuć i poglądów kompozytorów romantycznych. Będzie to walka polityczna i transcendentalna walka z przeznaczeniem. Gwałtowne obudzenie świadomości narodowej, uwydatnienie odrębności cech danego kraju nastąpiło właśnie w muzyce XIX wieku. Pierwiastek patriotyczny zawierały między innymi dzieła Jeana Sibeliusa, Edvarda Griega i Piotra Czajkowskiego. Na początku grudnia 1899 roku w Svenska Teatern w Helsinkach urządzono święto wolnej prasy, połączone z prezentacją „żywych obrazów”. Wszystkie projekty miały charakter patriotyczny i stanowiły odpowiedź na zaostrzoną politykę rusyfikacyjną kraju. „Od opresji i niewoli poprzez walkę ku zwycięstwu” – taki był zamysł, napisanej na tę okazję, kompozycji Sibeliusa. Utwór zatytułowany Finlandia przebudzona wywarł wielkie wrażenie na publiczności. Wkrótce potem twórca opracował go w postaci poematu symfonicznego. Koncert fortepianowy dwudziestopięcioletniego wówczas Edvarda Griega uznawany jest za symbol norweskiej muzyki romantycznej. Bogactwo melodyki i rytmiki ściśle związane są z inspiracjami kompozytora narodowymi tańcami i pieśniami ludowymi. Utwór ten powstał w 1868 roku podczas pobytu twórcy wraz żoną w Danii, po narodzinach ich pierwszego dziecka. Początkowo odbiór dzieła był zróżnicowany. Równocześnie wzbudził zachwyt melomanów i wywołał falę krytyki wśród znawców, którzy zarzucali zbyt daleko idące nawiązania do Koncertu fortepianowego Roberta Schumanna. Trzy ostatnie symfonie Czajkowskiego, to jest IV, V i VI zwana Patetyczną, określane są mianem tryptyku, gdyż według muzykologów stanowią ideowo logiczną i zamkniętą całość. Spaja je koncepcja „tematu losu”, bezlitośnie krążącego „złowrogiego fatum”. Dzieła te symbolizują nierówną walkę człowieka z nieubłaganym przeznaczeniem. Czy jest ona z góry przegrana? Czajkowski twierdził, że tak. Często zastanawiano się nad słusznością interpretacji trylogii jako dzieł autobiograficznych. Biorąc pod uwagę pełne dramatyzmu życie kompozytora, zakończone jego tragiczną śmiercią, nie ulega wątpliwości, że mają one głęboko osobisty charakter. V Symfonia e-moll zajmuje jednak miejsce szczególne, gdyż jest odbiciem prawdopodobnie najszczęśliwszego okresu w życiu Czajkowskiego. Została napisana w 1888 roku, kiedy twórca przeżywał sukces swego europejskiego tournée oraz cieszył się stale rosnącym uznaniem publiczności i krytyków. Mimo to zdawał sobie sprawę z nieuchronności przeznaczenia, krążącego fatum. Zachowały się szczątkowe szkice programu dzieła: „Introdukcja. Całkowite poddanie się losowi albo, co oznacza to samo, niezbadanym wyrokom Opatrzności. Allegro. I. Złorzeczenia, zwątpienie, skargi, wyrzuty... II. Czy mam się rzucić w objęcia wiary???”.

DF 22: Magia zaklęta w starej pralce - krajobraz postindustrialny jako inspiracja twórców literatury niesamowitej
27 sierpnia 2022 - 11:00
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
6 935muzyka
DF 22: Polska SF dokąd zmierza
27 sierpnia 2022 - 11:00
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
6 930muzyka
DF 22: Pisanie do gier a twórczość własna
27 sierpnia 2022 - 11:00
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
6 974muzyka
DF 22: Kosmiczny horror, czyli wydawanie komiksów dzięki crowdfundingowi
27 sierpnia 2022 - 21:15
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
7 095muzyka
DF 22: Szkicownik komiksowy. Rysowanie z natury z Krzysztofem Gawronkiewiczem.
27 sierpnia 2022 - 18:30
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
7 123muzyka
DF 22: Autorki własnym głosem o "Herstoriach aborcyjnych"
27 sierpnia 2022 - 16:15
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
7 229muzyka
DF 22: Klechdy komiksowe, czyli mity i wierzenia w służbie komiksu
27 sierpnia 2022 - 16:00
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
7 240muzyka
DF 22: Gilgamesz inaczej
27 sierpnia 2022 - 15:00
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
7 307muzyka
DF 22: Zrób to sam. Samodzielnie tworzony komiks od A do Z to wielkie wyzwanie ale i satysfakcja.
27 sierpnia 2022 - 14:45
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
7 371muzyka
DF 22: Jak stworzyć dobry komiks historyczny i dlaczego tak wielu polega.
27 sierpnia 2022 - 13:30
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
7 449muzyka
DF 22: Tworzenie serii komiksowych versus pojedynczego albumu
27 sierpnia 2022 - 11:15
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
7 526muzyka
DF 22: Komiks robimy - dobrze się bawimy
27 sierpnia 2022 - 11:00
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
7 474muzyka
DF 22: Następca Studia Ghibli? Kariera i twórczość Mamoru Hosody
27 sierpnia 2022 - 21:15
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
7 543muzyka
DF 22: Magiczna Azja
27 sierpnia 2022 - 21:00
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
7 594muzyka
DF 22: Król Szamanów - królestwo mitów, wierzeń i różnorodności kultur świata
27 sierpnia 2022 - 21:00
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
7 791muzyka
DF 22: Nie taki diabeł straszny jak go malują. O kontraktach z siłami nieczystymi w anime i mandze.
27 sierpnia 2022 - 18:30
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
7 746muzyka
DF 22: Ciekawsza strona Studia Ghibli, czyli nie samym Miyazakim żyje człowiek
27 sierpnia 2022 - 17:15
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
7 745muzyka
