koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Popiół i diament - spotkaniaGAUDIUMBWA Wrocław - spadekKAMERALIŚCI WROCŁAWSCY - Świder & HerbertCO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobraniaDBP - miesiąc z 9 sztuką
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

Koncert Orkiestry Leopoldinum

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 011 wyświetleń od 3 stycznia 2013

Wrocław » Piłsudskiego 19 » NA MAPIE

  • 19 stycznia 2013, sobota
    » 18:00

Wykonawcy:
Ernst Kovacic – dyrygent
Eneasz Kubit – akordeon
Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum

Program:
A. Skriabin – Andante na smyczki
H. Kulenty – E-motions – prawykonanie światowe
A. Borodin – Nokturn na smyczki
J. Adams – Shaker Loops

Czy dźwięki mogą mieć kolory? Czy słysząc „g” albo „d”, oczami wyobraźni widzimy odcienie pomarańczu lub żółci? O zdolność synestezji, to jest słyszenia dźwięków lub współbrzmień wywołujących jednocześnie barwne skojarzenia, podejrzewany był m.in. rosyjski kompozytor Aleksander Skriabin. Z jednej strony megaloman przekonany o swojej boskiej misji (w liście do jednego z przyjaciół miał napisać „jestem bogiem”), neurotyk i hipochondryk, z drugiej jednak twórca „fortepianu świetlnego”, uznany za muzycznego geniusza, propagatora koncepcji przemienienia człowieka poprzez sztukę w istotę doskonałą, wręcz boską. Skriabin pragnął tworzyć muzykę, która stanowiłaby udźwiękowienie światła, ekstatycznego uniesienia i nirwany, a oddziaływanie na wiele zmysłów (np. każdemu dźwiękowi artysta przyporządkował emitowane z fortepianu barwne światło) miało zwiększyć jej sugestywność. Dzieła, które komponował, były odbiciem jego mistycznej filozofii, przesyconej intelektualną religijnością. Jego Andante na orkiestrę smyczkową zostało skomponowane w 1899 roku, to jest w czasie, gdy Skriabin, jako ceniony już twórca, obejmował katedrę kompozycji w Konserwatorium Moskiewskim. Kilka lat później porzucił ustabilizowane życie i w atmosferze skandalu obyczajowego opuścił rodzinę. Wraz ze swoją nową partnerką życiową udał się w tournée koncertowe po Europie Zachodniej, które zakończyło się wielkim sukcesem zawodowym artysty. Na koncercie w Filharmonii Wrocławskiej usłyszymy również opracowanie lirycznej III części Kwartetu smyczkowego nr 2 (1881) innego rosyjskiego kompozytora – Aleksandra Borodina. Zabrzmi również kompozycja z 1978 roku autorstwa przedstawiciela amerykańskiego minimalizmu Johna Adamsa – rozedrgany, repetytywny Shaker Loops. Gratką dla melomanów będzie także prawykonanie dzieła wybitnej polskiej artystki Hanny Kulenty. Jej E-motions na akordeon, orkiestrę smyczkową i perkusję usłyszymy w wykonaniu Eneasza Kubita, któremu towarzyszyć będzie Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum pod dyrekcją Ernsta Kovacica.

zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ