Apologia obecności
- od: 26 sierpnia 2005, piątekdo: 10 września 2005, sobota

Apologia obecności
Adam Lach
Wystawa fotografii
Adam Lach ur. 1983 w Poznaniu. Od 2002 r. mieszka we Wrocławiu. Absolwent
Wyższego Studium Fotografii AFA we Wrocławiu. 2003 r. wraz z Bartoszem Maz.
zakłada grupę artystyczną In Spe
. W 2004 roku wraz z piątką
przyjaciół organizuje we Wrocławiu Galerię bezdomną i pierwszy
międzynarodowy festiwal Pure art.
(26.VI – 3.VII 2004). Od października
roku 2004 pracuje w tygodniku regionalnym Panorama dolnośląska
i współpracuje z kilkoma firmami, realizując dla nich projekty fotograficzne.
W roku 2005, po trzyletniej nauce zostaje absolwentem Wyższego Studium
Fotografii AFA we Wrocławiu.
O mojej fotografii
Fotografia to niepowtarzalny dowód na to, że coś się wydarzyło. Fotografie to wyrwane z rzeczywistości fragmenty świata. Bez względu na ograniczenia amatorskie, pretensje artystyczne związane z osobowością i umiejętnościami fotografa, dostrzegamy w każdym zdjęciu bardziej niewinny, a przeto bliższy stosunek do widocznej rzeczywistości, '(…) ludzie odczuwają przymus fotografii: przymus przekształcania całego swego doświadczenia w sposób widzenia'. Fotografia jako akt istnienia rzeczywistości, staje się dla mnie momentem, w którym odkrywam zasłony natury człowieka. To swoista gra z tą naturą, jak i chęć poznania jej. Interesują mnie obrazy, które na pierwszy rzut oka nie wydają się być szczególnie atrakcyjnym wizualnie motywem obrazowym. To zachwyt codziennością w prostej konstrukcji obrazu. Konstrukcji na płaszczyźnie ludzkich przeżyć, spotkań, zamyśleń. To wtedy wyrażam pragnienie poznania człowieka. Wtedy bowiem objawia się jego prawdziwość. Fotografia to dla mnie swoiste rozpoznanie, które określa moje zdumienie, me zachwyty, zamyślenia. Te obrazy są w większości przypadków pełne współczucia, łagodne i osobiste, wynikają z wielkiego pragnienia zatrzymania ułamka codzienności.
Dziennik ulotnych gestów
Adam Lach – Apologia obecności
Projekt Apologia obecności
Adam Lach realizował w lutym i marcu 2005 roku
w Dziennym Ośrodku Rehabilitacyjnym dla Osób Niepełnosprawnych Umysłowo
Wspólnota
we Wrocławiu prowadzonym przez Fundację im. Brata Alberta.
Praca ta, pomyślana jako samodzielny, skoncentrowany na jednym problemie
projekt artystyczny, stanowiła równocześnie pracę dyplomową w Wyższym
Studium Fotografii afa we Wrocławiu.
Na projekt składają się dwie ściśle związane ze sobą serie fotografii: pierwsza z nich to klasyczne portrety ukazujące pacjentów Ośrodka a druga to fotograficzny esej złożony z fotografii sytuacyjnych, wykonanych we wnętrzach podczas normalnych, codziennych zajęć pacjentów.
Fotografie Adama Lacha uderzają swą bezpośredniością – mają moc i wiarygodność dokumentu, lecz czujemy zarazem, że fotograf działał bez
wyrachowania, że nie przyświecały mu żadne doraźne cele, nie interesowały go dokumentalno-publicystyczne konteksty. Fotografia nie jest
dla niego narzędziem konfrontacji z rzeczywistością, nie próbuje poprzez
to medium zderzyć własnej indywidualności z osobowością napotkanych
ludzi. Adam, jako fotograf, wydaje się przezroczysty, staje się, prawie
natychmiast, częścią krajobrazu, członkiem grupy – jest swój:
zaakceptowany, jakby od zawsze był tam ze swoją kamerą, jakby był
nieodzownym, codziennym elementem wtopionym bez reszty w jakiś fragment
rzeczywistości. Jest to ogromny dar – taka pozycja fotografa sprawia, że staje się on uczestnikiem rozgrywających się wydarzeń a nie jest
postrzegany jako obserwator-intruz (podglądacz), którego obecność wymusza
na ludziach zmianę zachowania i podjęcie wobec niego odpowiedniej gry.
Myślę, że był to niezbędny warunek, by projekt Apologia obecności
mógł w ogóle zostać zrealizowany. Umiejętność wtopienia się, dar
stawania się przezroczystym jest tutaj punktem wyjścia – młody fotograf
potrafi zachować przy tym dystans, niezbędny przy wykonywaniu
fotograficznych obrazów, potrafi zachować autonomię i niezależność
oglądu. Manifestuje się to m.in. poprzez perfekcyjną kompozycję kadru –
A. Lach intuicyjnie czuje
obraz, rozpoznaje jego strukturę i wagę
poszczególnych elementów.
Naturalnym środowiskiem, w którym działa Adam Lach, jest miasto, jego
naturalnym tematem ludzie i ich relacje z przestrzenią, przedmiotami i relacje z innymi ludźmi. Tym, co najbardziej uderza w jego fotografiach, jest
empatia czy wręcz czułość połączone z wyczuleniem na wszelkie emanacje
inności. Fotografie z Apologii obecności
są zapisami prawdziwego
spotkania, nie ma w nich taniego współczucia, jest za to podmiotowość i intensywność istnienia, jest poruszająca intensywność obecności. Młody
fotograf w banalnych, powszednich sytuacjach potrafił dostrzec (i utrwalić)
niezwykłe gesty, ślady nieprzystosowania i odmienności. Potrafił też
ukazać prawdziwą godność istnienia wszystkich portretowanych przez siebie
osób. Gdy oglądam jego fotografie, wciąż towarzyszy mi uczucie
balansowania na jakiejś trudnej do nazwania krawędzi, jakby już za chwilę
cała pieczołowicie zbudowana konstrukcja rzeczywistości (ale także
konstrukcja obrazu) miała ulec rozpadowi. Myślę, że w równym stopniu
zawdzięczam to doznanie fotografowi jak i sportretowanym przez niego ludziom.
Jestem wdzięczny za niepokój, którym zaraziły mnie te fotografie, jestem
wdzięczny za pytania, które przyniosły ze sobą te obrazy.
Adam Lach układając swe fotografie w serie nigdy nie uporządkowuje ich według jakiegoś linearnego schematu narracyjnego, nie opowiada historii, które mają łatwo rozpoznawalny początek i zakończenie. Jego fotograficzne narracje każą nam szukać sensów pod naskórkiem fotograficznie zarejestrowanej rzeczywistości a struktura tych narracji czyni z nich wielowątkowe eseje fotograficzne. Niezwykle ważny wydaje się przy tym dla niego pojedynczy obraz – w danej chwili koncentruje się tylko na nim, nad jego aurą i kompozycją – dopiero znacznie później następuje moment, w którym z owych pojedynczych (chciałoby się powiedzieć: samowystarczalnych) fotografii zaczyna budować większe eseistyczne wypowiedzi. Jego fotografie są więc zapisami zdziwienia i zachwytu, są też pytaniami, które kieruje ku rzeczywistości. Postawa taka wymaga odwagi, wymaga gotowości na podjęcie ryzyka, gdyż Adam Lach najczęściej fotografuje wtedy, gdy spotyka się z czymś, czego nie rozumie, gdy nie wie, co wyniknie dla niego z konkretnego, rejestrowanego właśnie obrazu.
Fotograf staje się tutaj autorem, który opowiada o świecie, lecz jego
opowieść jest również opowieścią o sobie. Możliwość opowiadania przy
pomocy medium fotografii jest dla niego ważna, gdyż właśnie w toku
narracji krystalizuje się tożsamość autora. Można powiedzieć, że poprzez swoje fotografie dokonuje on rozpoznania siebie, że dowiaduje się o swych emocjonalnych i intelektualnych potencjach. Układając swe obrazy w serie może z dystansu przyjrzeć się utrwalonej rzeczywistości i sobie,
może spotkać się z sobą jako z Innym, odsłanianym przez kolejne
fotografie. Adam Lach chce zobaczyć jak będzie wyglądać świat po sfotografowaniu
(G. Winogrand), lecz chce również zrozumieć, kim jest i jaki jest człowiek, który wykonuje te fotografie.
Projekt Apologia obecności
zaprezentowany zostanie w Berlinie (Galerie
Pankow, wernisaż 4 kwietnia 2006 r., wystawie towarzyszyć będzie katalog,
kurator wystawy: Marek Śnieciński).

Apologia obecności

Apologia obecności

Apologia obecności
Mikołaj Kopernik – astronom i ekonomista
od: 8 marca 2023 do: 2 lipca 2023
Muzeum Poczty i Telekomunikacji
ul. Zygmunta Krasińskiego 1 Wrocław
30 403sztuka
Koniec sezonu 22/23 | Wystawa zbiorowa uczestników zajęć
30 czerwca 2023 - 18:00
Otwarte Pracownie Plastyczne im. Eugeniusza Gepperta | Ognisko Kultury Plastycznej
Ruska 46ABC Wrocław
7 155sztuka
Ukraińskie znaczki wojny
od: 27 lutego 2023 do: 30 czerwca 2023
Muzeum Poczty i Telekomunikacji
ul. Zygmunta Krasińskiego 1 Wrocław
25 419sztuka
Przegląd Sztuki SURVIVAL. Oprowadzanie z tłumaczeniem na PJM i pętlą indukcyjną
26 czerwca 2023 - 16:00
Zajezdnia Popowice
Legnicka 65A Wrocław
9 657sztuka
Ewa Zarzycka SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
od: 6 czerwca 2023 do: 26 czerwca 2023
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
15 317sztuka
Zjawiska propagandy na Dolnym Śląsku – Cykliczne oprowadzanie po Wystawie Głównej w Centrum Historii Zajezdnia
25 czerwca 2023 - 12:00
Centrum Historii Zajezdnia
Grabiszyńska 184 Wrocław
11 319sztuka
XIV Festiwal Wysokich Temperatur
od: 23 czerwca 2023 do: 25 czerwca 2023
Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu
ul. Traugutta 19/21 Wrocław
12 993sztuka
SHOW BURLESQUE DANCE & LIVE BAND - British Burlesque Queen Show
24 czerwca 2023 - 18:00, 21:30
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
10 022sztuka
Święto Kwiatów na ul. Odrzańskiej
od: 19 czerwca 2023 do: 23 czerwca 2023
Galeria Małgosia
ul. Odrzańska 39/40 Wrocław
14 431sztuka
Sold Malarskie przyjemności. Cykl warsztatów dla dorosłych / 01.03. – 21.06.
od: 1 marca 2023 do: 21 czerwca 2023
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
25 581sztuka
Inauguracja Święta Kwiatów na ul. Odrzańskiej
20 czerwca 2023 - 10:00
Galeria Małgosia
ul. Odrzańska 39/40 Wrocław
9 028sztuka
"Malarstwo" - wystawa prac Rafała Dalka
od: 23 maja 2023 do: 20 czerwca 2023
Kino DCF - Dolnośląskie Centrum Filmowe
Piłsudskiego 64a Wrocław
20 871sztuka
I & We – wystawa szkła norweskiego
od: 24 marca 2023 do: 18 czerwca 2023
Galeria SIC BWA Wrocław
pl. Kościuszki 9/10 Wrocław
26 194sztuka
Oprowadzanie po wystawie "Anton Shebetko: Brief Queer History of Ukraine" z Joanną Synowiec
16 czerwca 2023 - 16:00
galeria Studio BWA Wrocław
ul. Ruska 46a/301 (III piętro) Wrocław
7 600sztuka
Być kobietą
od: 30 maja 2023 do: 12 czerwca 2023
Galeria Małgosia
ul. Odrzańska 39/40 Wrocław
19 452sztuka
Podróż do wnętrza Ziemi
od: 10 marca 2023 do: 11 czerwca 2023
Galeria BWA Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
28 506sztuka
Wykład "Człowiek i przyroda w Masywie Ślęży na przestrzeni wieków"
7 czerwca 2023 - 17:00
Dolnośląska Biblioteka Publiczna
Rynek 58 Wrocław
7 011sztuka