INFORMACJA:
domekromanskiWystawa fotografii Zdzisława Beksińskiego
- od: 27 kwietnia 2012, piątekdo: 31 maja 2012, czwartek

Strefa III
Zapraszamy do Dolnośląskiego Centrum Fotografii "Domek Romański" na wystawę fotografii Zdzisława Beksińskiego.
w piątek 27 kwietnia 2012 r. o godz. 17.00 w Dolnośląskim Centrum Fotografii „Domek Romański" we Wrocławiu otwarta zostanie wystawa uważanego obecnie za jednego z najwybitniejszych i najbardziej oryginalnych tworcow wspołczesnych - Zdzisława Beksińskiego. Dzięki uprzejmości Muzeum Historycznego w Sanoku mamy możliwość zaprezentowania kilkudziesięciu czarno-białych fotografii oraz 19 kolorowych grafik, z rożnych etapow tworczości artysty. Wystawa czynna będzie *do 31 maja *2012 roku.
O Zdzisławie Beksińskim i jego tworczości fotograficznej pisze Dorota Szomko-Osękowska z Muzeum Historycznego w Sanoku:
Zdzisław Beksiński (1929-2005) - fotografik, malarz, rzeźbiarz, grafik komputerowy, obecnie zaliczany do najciekawszych wspołczesnych artystow polskich. Zanim odnalazł indywidualny, właściwy sobie styl, przeszedł rożne etapy poszukiwań zarowno technicznych, jak i formalnych. Dojrzała, w pełni ukształtowana osobowość tworcza ujawniła się na początku lat 50. w fotografii artystycznej, będącej swego rodzaju rekompensatą za niespełnione marzenia o reżyserii. Trwający zaledwie kilka lat okres zaowocował wybitnymi, nowatorskimi realizacjami, ktore zostały zauważone i docenione przez krytykę. W latach 90. Beksiński zostaje ponownie odkryty jako wyrazisty, kreatywny i poszukujący tworca wyprzedzający trendy, ktore w fotografii pojawiły się znacznie poźniej.
Muzeum Historyczne w Sanoku posiada bogaty zbior fotografii artystycznej oraz tysiące negatywow (z niektorych nigdy nie powstały odbitki). Innowacyjne podejście oraz niekwestionowane walory estetyczne prac spowodowały, że Beksiński do dziś uważany jest za jednego z najwybitniejszych i najbardziej odkrywczych fotografikow lat 50. Już w tych wczesnych pracach ujawnił się indywidualny, specyficzny sposob percepcji rzeczywistości, charakteryzujący całą poźniejszą tworczość artysty.
Najbardziej kreatywne pod względem artystycznym poszukiwania przypadają na połowę lat 50. Beksiński rozpoczynając od miękkich, jasnych fotogramow architektury czy pejzażu, przeszedł do kompozycji abstrakcyjnych, opartych na mikrostrukturach i makrofotografii, oraz do prac wykonywanych w czystym bromie. Wyraźnie zaznaczył się także nurt pseudoreportażowy, obrazujący monotonny, melancholijny rytm miasteczka - odrapane mury, deski płotu, smętne baraki. Rownocześnie wykonywał intrygujące, otulone miękkim światłem portrety, ktorych ulubioną modelką była żona Zofia. Niekonwencjonalnym potraktowaniem wyrożniały się akty, w ktorych procz ciekawie skadrowanego ciała modelki chodziło o coś więcej - o stworzenie intrygującej, niejednoznacznej atmosfery wzbudzającej u odbiorcy określone emocje. Zaskakująca, niepokojąca czasami estetyka prac, nierzadko wykraczała poza klasycznie pojmowane piękno. Potraktowane w specyficzny sposob portrety niejednokrotnie więcej mowiły o samym autorze niż o modelu. Tematyka niektorych prac oscyluje wokoł kwestii najbardziej istotnych, egzystencjalnych - śmierci, przemijania, samotności. Krzyże, nagrobki czy portrety o wydźwięku symbolicznym, jak chociażby zestawienie gładkiej twarzy dziecka z pomarszczoną skorą staruszki, czy portret z wydartą, pokrytą maseczką lub owiniętą sznurem twarzą, sugerują określone treści i skojarzenia. Zestawy_ _fotograficzne, bazujące na skojarzeniach słownych, budujące określony nastroj były ostatnimi pracami. Krytyka, akcentując nowatorski sposob potraktowania fotografii, klasyfikowała artystę przede wszystkim jako tworcę awangardowego, wyprowadzającego fotografię poza konwencjonalne ramy. W odniesieniu do jego tworczości pojawiały się takie określenia jak „fotografia subiektywna" czy „antyfotografia". Beksiński nigdy nie traktował tego medium jako środka utrwalającego rzeczywistość, dokumentującego istniejący zewnętrznie obiektywny świat, raczej jako osobistą kreację tego świata poprzez właściwą sobie ekspresję. _Aranżował, tworzył scenografię nieustannie myśląc o właściwej, implikującej specyficzny nastroj kompozycji. W 1959 roku całkowicie zrezygnował z aparatu jako narzędzia kreacji artystycznej na rzecz malarstwa, rysunku i rzeźby. Do dzisiaj jednak ten znakomity dorobek fotograficzny o niewątpliwych walorach estetycznych budzi zachwyt i pozytywne reakcje zarowno krytyki jak i odbiorcow. _
Swego rodzaju nawiązaniem, w zupełnie innej już formie, do uprawianej w latach 50. fotografii artystycznej była grafika komputerowa, a właściwie kolaże fotograficzne. Tworząc kompozycje artysta korzystał z surowca jakim były własne bądź cudze zdjęcia, ktore po wprowadzeniu za pomocą skanera do komputera poddawał fragmentaryzacji, deformacji, przetworzeniu. Ze zmodyfikowanego materiału wyjściowego powstawały oryginalne, w pełni autorskie wizje, korespondujące najbliżej w warstwie wizualnej z realizacjami malarskimi okresu fantastycznego. Pomimo zmiany środka wyrazu to, co najbardziej charakterystyczne dla tej tworczości jest nadal obecne - pewien specyficzny nastroj grozy, niepokoju, tajemnicy… Kompozycje te niewątpliwie są efektem pełnej pasji i zaangażowania pracy, a przede wszystkim wielkiego talentu artysty, niezmiennie dążącego do wyrażenia w pełnych wewnętrznego dramatu i niepokoju wizjach swoiście pojętego piękna.
Ekspozycja dostępna będzie dla zwiedzających od poniedziałku do soboty w godz. 10.00-18.00. Bilety 2 zł, ulgowe 1 zł. W poniedziałki wstęp bezpłatny.
bilety:
ulgowy: 1 zł, normalny: 2 zł

Studium do Gorset sadysty 4

Krzyk
domekromanskiKreatywne ferie w Krzywym Kominie
od: 28 stycznia 2019 do: 8 lutego 2019
Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin
Dubois 33/35A Wrocław
13 857sztuka
Artystka przy pracy. Spotkanie z Beatą Stankiewicz-Szczerbik
7 lutego 2019 - 15:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
13 851sztuka
wystawa poplenerowa
5 lutego 2019 - 17:00
Otwarte Pracownie Plastyczne - Ognisko Kultury Plastycznej im. Eugeniusza Gepperta
Ruska 46a/413,414 Wrocław
14 101sztuka
Rozszczepienia - wystawa prac Natalii Śliwowskiej
4 lutego 2019 - 19:00
HART Hostel & Art
Rydygiera 25a Wrocław
17 104sztuka
Wystawa: Ella Littwitz. I wody stały się piołunem
od: 26 października 2018 do: 4 lutego 2019
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
15 071sztuka
BAJKI NICZYJE
od: 10 stycznia 2019 do: 3 lutego 2019
Galeria Za Szafą
św. Marcina 4 Wrocław
14 438sztuka
Michał Szlaga. Fotografowałem polskiego króla
od: 16 listopada 2018 do: 3 lutego 2019
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
14 982sztuka
Ceramika zimowa - dla dzieci i rodziców
2 lutego 2019 - 10:00
Stara Piekarnia
Krzywoustego 310a Wrocław-Psie Pole, Wroclaw Wrocław
13 868sztuka
Zabawa familijna Wrocław od podszewki – papierowe miasto
2 lutego 2019 - 11:00
Filia 29 Miejskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu
Reja 1 Wrocław
18 045sztuka
Szrot. Wystawa Gregora Gonsiora
od: 7 grudnia 2018 do: 2 lutego 2019
Studio BWA
ul. Ruska 46a Wrocław
14 570sztuka
Przygody małego kucharza. Turnus pierwszy.
od: 28 stycznia 2019 do: 1 lutego 2019
Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin
Dubois 33/35A Wrocław
13 899sztuka
Ekrany współczesności
od: 11 stycznia 2019 do: 31 stycznia 2019
ODT Światowid
ul. Sempołowskiej 54A Wrocław
14 634sztuka
Grafoza III
od: 5 stycznia 2019 do: 31 stycznia 2019
Klub Pod Kolumnami
pl. Św. Macieja 21 Wrocław
15 269sztuka
surrealizm-aksamitny
od: 1 stycznia 2019 do: 31 stycznia 2019
GALERIA AKADEMICKA MADE IN WROCŁAW
DOMAR - ul. Braniborska 14 Wrocław
16 374sztuka
WARSZTATY JAPOŃSKIEJ KALIGRAFII
29 stycznia 2019 - 18:00jest więcej terminów
Macondo
Pomorska 19 Wrocław
14 306sztuka
Finisażowe oprowadzanie po wystawie Elli Littwitz "I wody stały się piołunem"
27 stycznia 2019 - 15:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
13 838sztuka
Daniel Rycharski | Queereligia
24 stycznia 2019 - 18:00
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
14 292sztuka
domekromanski























