POWRÓT DO KANSAS CITY
- od: 14 lutego 2003, piątekdo: 16 marca 2003, niedziela
ZDZISŁAW DADOS
Przebywając w Stanach Zjednoczonych, mieszkałem w Kansas City, gdzie
pracowałem w branży fotograficznej. Na początku wszystko było dla mnie nowe, byłem zafascynowany odmiennością Ameryki, stylem życia ludzi, kolorytem miasta i osiedli. Nie zabrakło jednak tez krytycznego spojrzenia na to wszystko, co mnie otaczało. Wolny czas często spędzałem penetrując downtown (śródmieście), a głównie jego obrzeża, najbardziej charakterystyczne dla amerykańskich miast, przez dziesięciolecia nie ulegające zasadniczym zmianom. Miało to konkretny cel – fotograficzną rejestrację tego co inne, często dziwaczne. Nieustanne, podświadome nawet kadrowanie otaczających mnie widoków zaowocowało zdjęciami, które w większości wykonałem w latach 1984-86. Są one dla mnie czymś więcej niż dokumentem. Równie ważna jak miasto Kansas City jest w nich sama fotografia.
*
Mówi się: mroki pamięci
, a miejsce, gdzie zostaje zarejestrowana
pamięć lotu
w samolocie to czarna skrzynka
. Taką czarną skrzynką
pamięci
stało się dla mnie kartonowe pudełko z zamkniętą w niej ponad
setką klisz, naświetlonych niemal dwadzieścia lat temu, podczas
kilkuletniego pobytu w Kansas City. Kiedy w zeszłym roku otworzyłem pudełko
i zacząłem kopiować, jeden po drugim, stare negatywy, w mojej pamięci
wywoływały się kolejne obrazy, kolejne przeżycia... Wracały nagle chwile,
wydawałoby się, zupełnie już zapomniane. Odżywały całe sytuacje, w których powstało każde z tych zdjęć: pora roku i dnia, pogoda, zostawione
poza kadrem otoczenie, obecność osób, związanych z tym momentem... To był
mój powrót do Kansas City
, a wehikuł czasu, który mnie tam zawiózł, to fotografia i jej moc uruchamiania pamięci. Przeniesione teraz na papier i ułożone obok siebie obrazy były jakby kolejnymi odsłonami, zdejmowanymi z czarnej skrzynki
mojej pamięci, w której spoczywały dotąd ukryte,
nawarstwione jeden na drugim. Zdzisław Dados
Cykl fotografii Powrót do Kansas City
Zdzisław Dados rozpoczyna czarną
klatką – metaforą otchłani pamięci
, w której giną nawarstwione
obrazy ze wspomnień. Wszystkie zdjęcia z ponad stu negatywów,
naświetlonych przez niego w czasie kilkuletniego pobytu w Kansas City, po skopiowaniu na jednym kawałku papieru, utworzyłyby właśnie taką
całkowicie czarną klatkę. Wystawa jest więc jak gdyby zdejmowaniem z powrotem obrazu po obrazie z tej czarnej klatki - metaforycznym odzyskiwaniem
wspomnień z mroków niepamięci
. Kolejne kadry ukazują widoki ruchliwych,
pełnych reklam ulic, sennych zaułków, zaniedbanych przedmieść. Zdjęcia
wydają się reportażem z miasta, zapisem jego realiów: budynki, samochody,
billboardy, przechodnie... Wszystko uchwycone tak, jak było w pewnej chwili.
W tym opisie miasta coś dziwnego jednak przykuwa uwagę, uruchamia proces
skojarzeń. Dwa pozornie identyczne widoki z wieżowcami w tle okazują się całkiem różne w swoich znaczeniach: na jednym bowiem widnieje tłum
eleganckich aut, na drugim – zdewastowana szopa i zardzewiały gruchot.
Podobne wizualnie obiekty, umieszczone w podobny sposób na dachu, to w pierwszym przypadku – efektowny obiekt reklamowy, ukazujący butelkę napoju
wewnątrz otwartego owocu; w drugim – spreparowana głowa byka. W tym samym
kadrze mieszają się ze sobą reminiscencje westernowego miasteczka,
amerykańskiego miasta z lat trzydziestych, miasta z lat sześćdziesiątych
oraz współczesnego już, fotografowanego w latach 80. Korespondencje form,
paralele i kontrasty budują już nie widok, ale obraz miasta – jego
interpretację. W marę przyglądania się tym zdjęciom, coraz mniej
odbieramy je jako reportaż; coraz bardziej wydają się fikcyjne. Bo też nie tylko miasto jest tematem w tym cyklu: drugim wątkiem, rozwijającym się równolegle do opowieści o Kansas City, jest sama fotografia, jej
możliwości tworzenia obrazu zamkniętego w kadrze. Fotografie Zdzisława
Dadosa przebywają w obszarze niezdefiniowanej granicy między dokumentem a fikcją. Powrót do Kansas City
odbywa się dyliżansem, mknącym raz po równej drodze, raz zbaczającym na manowce, gdzie odsłaniają się nagle
niezwykłe widoki. To dlatego można tym zdjęciom długo się przyglądać,
wracając co rusz do zobaczonych już wcześniej, odnajdując w ich wzajemnych
związkach coraz to nowe sensy. Elżbieta Łubowicz, kurator wystawy
Finisaż wystawy "За мяжой | Za miažoj | Za granicą"
12 kwietnia 2024 - 17:00
Otwarte Pracownie Plastyczne im. Eugeniusza Gepperta | Ognisko Kultury Plastycznej
Ruska 46ABC Wrocław
6 873sztuka
Marcin Harlender O TYM, O CZYM NIE PRZECZYTACIE W KSIĄŻCE czyli Czasami widzę to, czego nie ma
od: 9 kwietnia 2024 do: 12 kwietnia 2024
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
7 858sztuka
Spotkanie autorskie z kolektywem Theseus
12 kwietnia 2024 - 18:00
Goldenmark Wrocław – ul. Legnicka
ul. Legnicka 56 Wrocław
7 216sztuka
Zdzisław Nitka
12 kwietnia 2024 - 19:00
Galeria Sztuki Współczesnej "Arttrakt"
Ofiar Oświęcimskich 1/1 Wrocław
9 242sztuka
Mariusz Kałamaga | Żarty z wąsem
8 kwietnia 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
4 269sztuka
Warsztaty artystyczne w Centrum Historii Zajezdnia
7 kwietnia 2024 - 10:30
Centrum Historii Zajezdnia
Grabiszyńska 184 Wrocław
8 026sztuka
Wernisaż wystawy Agnieszki Kozyry „Opowieści Robaka II”
7 kwietnia 2024 - 16:00
Centrum Kultury Nowy Pafawag
Chociebuska 4-6 Wrocław
8 822sztuka
Widzę i dostrzegam
5 kwietnia 2024 - 18:00
Galeria Małgosia
ul. Odrzańska 39/40 Wrocław
9 350sztuka
Hans Poelzig we Wrocławiu: architektura i sztuka – wykład
5 kwietnia 2024 - 17:00
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Bernardyńska 7 Wrocław
9 378sztuka
Robak sercowy – wystawa prac Aleksandry Liput
od: 5 kwietnia 2024 do: 9 czerwca 2024 jest więcej terminów
Galeria SIC BWA Wrocław
pl. Kościuszki 9/10 Wrocław
20 856sztuka
Wernisaż wystawy Stanisława Ryszarda Kortyki "Strefy koloru i światła"
4 kwietnia 2024 - 18:30
Sztuka Na Miejscu
Łaciarska 4 Wrocław
4 546sztuka
Anna Dorota Morawiecka Co właściwie sprawia, że opowiadania Julia Cortázara są tak odmienne, tak pociągające?
4 kwietnia 2024 - 18:04
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
5 079sztuka
Stanisławów 20/XX. Miasto i architektura – spotkanie z Żanną Komar
4 kwietnia 2024 - 17:00
Muzeum Architektury
ul. Bernardyńska 5 50-156 Wrocław Wrocław
8 648sztuka
lorek.art
od: 1 marca 2024 do: 31 marca 2024
GALERIA SZTUKI www.lorek.art
ul.Św.Mikołaja 51/52 Wrocław
14 499sztuka
BYLI SĄSIADAMI: ludzkie wybory i zachowania w obliczu Zagłady - wystawa
od: 4 marca 2024 do: 30 marca 2024
Dolnośląska Biblioteka Publiczna
Rynek 58 Wrocław
17 325sztuka
Kształt marzeń. Architektura Witolda Lipińskiego
od: 30 listopada 2023 do: 30 marca 2024
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Bernardyńska 7 Wrocław
27 805sztuka
Galeria Miejska zaprasza na wernisaż i wystawę "Michel Fingesten (1884-1943) / Obrazy, rysunki, grafika i ekslibrysy"!
od: 22 lutego 2024 do: 29 marca 2024
Galeria Miejska
ul. Kiełbaśnicza 28 Wrocław
14 469sztuka