
„Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA”
- od: 10 listopada 2011, czwartekdo: 9 grudnia 2011, piątek

projekt graficzny: Łukasz Paluch, AnoMalia art studio
**Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA"
10 listopada - 9 grudnia 2011.
Galeria Mieszkanie Gepperta. **
„Ewangelia wg potępionych" gromadzi artystyczne postawy, ktore korespondują z radykalizmem w tworczości Pier Paolo Pasoliniego, zajmując się eksploracją marginesu - nie tylko katolickiego - wyparcia. To szczegolny hołd złożony włoskiemu reżyserowi. Wydarzenia w ramach „Ewangelii wg potępionych" odbywają się co roku jesienią we wrocławskiej galerii Mieszkanie Gepperta. Projekt został zainicjowany w 2009 roku.
Napisanie piątej ewangelii, apokryfu dorownującego walorem literackim czworce poprzedniczek, jawi się w rozważaniach Borgesa (Osvaldo Ferrari, Jorge Luis Borges, „W dialogu III", Editorial Sudamericana S.A., 1999) jako zadania niemożliwe do wykonania lub takie, na ktorego wykonanie należy poświęcić całe życie - i w tym sensie wymagające złożenia z niego „ofiary". Śmierć Pier Paolo Pasoliniego, włoskiego tworcy, ktory został w 1975 roku bestialsko zamordowany (prawdopodobnie ze względu na bezkompromisowe poglądy polityczne i rownie bezkompromisową tworczość - Pasolini zginął tuż przed premierą słynnego „Salo, czyli 120 dni Sodomy") można zrozumieć jako ostateczny, tragiczny akt wieńczący proces poświęcania życia dla tworczości - lub pojedynczego założenia tworczego - o ktorym mowił Borges. Tworczość Pasoliniego zrasta się z pojęciem „ewangelii" i przejmuje jej funkcje dlatego, że będąc poetycką przypowieścią, symbolem, hiperbolą i anegdotą, jest jednocześnie rodzajem „nowiny" - manifestem politycznym i radykalnym obwieszczeniem. Istotne jest w niej także bezpośrednie odwołanie do tekstu ewangelicznego i proba opowiedzenia go od nowa - a więc i nowej interpretacji.
„Ewangelia" Pasoliniego (albo wg Pasoliniego) została napisana przede wszystkim językiem kina. Oryginalne odczytanie biblijnego pierwowzoru, ktorego dokonał wybitny reżyser, znalazło swoje najbardziej wyraźne odbicie w trzech jego dziełach filmowych: „Twarogu" (1962), „Ewangelii wg Mateusza" (1964) oraz „Teoremacie" (1968). W tych „pasyjnych" realizacjach tradycyjne figury ujawniają swoją umowność lub zyskują głębię wykraczającą daleko poza kanoniczne regulacje i porządkujące doktryny. Pasolini odarł w nich wszelką świętość z jej uwznioślającego nimbu po to, by odkryć własną metafizykę wynikłą ze zgody na przerażającą dowolność świata. Przeczucie tej dowolności towarzyszy niemal wszystkim pozostałym realizacjom artysty, zarowno tym filmowym, jak i literackim.
Trzeci już odcinek „Ewangelii wg potępionych" poświęcony jest pojęciu "egzegezy", wskazując na możliwość samodzielnego odczytania i interpretacji „Pisma" - a więc indywidualnego doświadczenie kanonicznego tekstu (tj. tekstu, ktory stał się nakazem).
_/kurator: Michał Bieniek/ _
….............................................................................................
*Wystawa „Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA"
10.11. - 9.12.2011. *
Problematyka wystawy „Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA" oscyluje wokoł tematow związanych z przenikaniem się indywidualnego doświadczenia „religijnego" (ktore nie musi być przypisane do żadnego „obrządku" czy też uregulowanego „sposobu" wyznawania „wiary", ale może stanowić element nie-codzienności, w ktorej doświadczenie metafizyczne łączy się z doświadczeniem chwili, upływem czasu, uwikłaniem w społeczne role, seksem, pożądaniem, przywiązaniem) oraz regulujących i ograniczających to doświadczenie prze- i nakazow (takich jak normy, rytuały czy doktryny).
*W galerii Mieszkanie Gepperta (oraz poza nią - tj. w otwartej przestrzeni miasta) zaprezentowane zostaną prace wrocławskich artystek i artystow: Anny Kołodziejczyk, Mai Wolińskiej, Dy Tagowskiej, Łukasza Palucha i Michała Bieńka. *
Instalacja i fotografie Anny Kołodziejczyk pod wspolnym tytułem „jak silny/jak głupi jesteś" analizują duchowość definiowaną przez sferę obyczajową i przywiązanie do tradycyjnych obrzędow - zamiast przez świadomie wyznawaną/pogłębianą wiarę. Artystka zgłębia ludzkie emocje, szczegolnie samotność w obliczu wiary, a także jej braku.
Autorem kolejnych dwoch instalacji jest artysta i rownocześnie kurator wystawy, Michał Bieniek. Jego praca „Źrodło" składa się z sześciu modułow, z ktorych każdy to metalowa forma przypominająca przeskalowaną mydelniczkę oraz umieszczony wewnątrz odlew ludzkich dłoni. Sześć par dłoni układa się w gesty, ktore kojarzyć się mogą z kodem języka migowego lub, w niektorych przypadkach, z rękoma składanymi do modlitwy. To praca o oddalaniu (zaklinaniu) czegoś, czego oddalić (odpuścić, wybaczyć) nie można - i co, paradoksalnie, wcale odpuszczone być nie musi. Kontynuacją tej pracy jest instalacja „Golgota 2004" ironizująca na temat ekstatycznych doznań związanych z doświadczaniem fizycznego pożądania i iluminacji o charakterze religijnym.
Ogromny ornament „Live / Evil" Łukasza Palucha to trzecia z cyklu „Nowy Gotyk" instalacja, inspirowana gotycką sztuką zdobniczą i architekturą. W tej-pracy witrażu artysta podejmuje wątek „podwojności", czy też szerzej - wieloznaczności tekstu, ktorego odczytanie i rozumienie zależy od pozycji patrzącego (pozycji rozumianej jako możliwości poznawcze, horyzont widzenia, indywidualna intencja itd.). Praca ta będzie widoczna rownież z zewnątrz budynku, w ktorym znajduje się galeria Mieszkanie Gepperta - od ul. Ofiar Oświęcimskich.
Kolejną pracą w ramach wystawy będzie wideo „Ostatnie złote popołudnie" Mai Wolińskiej. Artystka mowi o tej realizacji jako o „dobrej nowinie dla wydrążonego świata".
Ostatnia z prac w ramach trzeciego odcinka „Ewangelii wg potępionych" zrealizowana zostanie poza galerią Mieszkanie Gepperta. Odbywający się co dzień przez siedem następujących po sobie dni performance „Little Prayer" Dy Tagowskiej będzie miał bardzo osobisty charakter. Prywatne doświadczenie artystki zostanie jednak upublicznione poprzez „wystawienie" go w przestrzeni miejskiej: Tagowska będzie modlić się w rożnych intencjach w rożnych miejscach w mieście (dodać należy, że będą to miejsca do tego nieprzeznaczone, takie jak okolice Sky Tower, budynek Sukiennic na wrocławskim Rynku, Akademia Sztuk Pięknych czy galeria BWA). Intencją artystki jest, by modlitwa zafunkcjonowała jako wirus w „politycznie poprawnej" przestrzeni publicznej, w ktorej manifestacja o charakterze religijnym może paradoksalnie przerodzić się w wypowiedź potępionego.
*Wystawa „Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych,odc. 3. / EGZEGEZA".
Wernisaż: 10 listopada, godzina 19:00. *
**Wystawa potrwa do 9 grudnia 2011;
galeria będzie czynna od środy do piątku w godzinach 16:00 - 19:00.
Galeria Mieszkanie Gepperta, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2, Wrocław
W wystawie udział biorą: Anna Kołodziejczyk / Maja Wolińska / Dy Tagowska / Łukasz Paluch / Michał Bieniek
Kurator: Michał Bieniek
**
.............................................................................................
_Fundacja Sztuki Wspołczesnej ART TRANSPARENT www.arttransparent.org
Galeria Mieszkanie Gepperta www.mieszkaniegepperta.pl
Kurator projektu: Michał Bieniek www.michal-bien.com
Kontakt dla mediow: Agata Makowska _ _
a.makowska@arttransparent.org, +48 501 76 56 36_
bilety:
wstęp wolny

Rozszczepienia - wystawa prac Natalii Śliwowskiej
4 lutego 2019 - 19:00
HART Hostel & Art
Rydygiera 25a Wrocław
16 222sztuka
Wystawa: Ella Littwitz. I wody stały się piołunem
od: 26 października 2018 do: 4 lutego 2019
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
14 238sztuka
BAJKI NICZYJE
od: 10 stycznia 2019 do: 3 lutego 2019
Galeria Za Szafą
św. Marcina 4 Wrocław
13 595sztuka
Michał Szlaga. Fotografowałem polskiego króla
od: 16 listopada 2018 do: 3 lutego 2019
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
14 157sztuka
Ceramika zimowa - dla dzieci i rodziców
2 lutego 2019 - 10:00
Stara Piekarnia
Krzywoustego 310a Wrocław-Psie Pole, Wroclaw Wrocław
13 038sztuka
Zabawa familijna Wrocław od podszewki – papierowe miasto
2 lutego 2019 - 11:00
Filia 29 Miejskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu
Reja 1 Wrocław
17 243sztuka
Szrot. Wystawa Gregora Gonsiora
od: 7 grudnia 2018 do: 2 lutego 2019
Studio BWA
ul. Ruska 46a Wrocław
13 749sztuka
Przygody małego kucharza. Turnus pierwszy.
od: 28 stycznia 2019 do: 1 lutego 2019
Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin
Dubois 33/35A Wrocław
13 059sztuka
Ekrany współczesności
od: 11 stycznia 2019 do: 31 stycznia 2019
ODT Światowid
ul. Sempołowskiej 54A Wrocław
13 816sztuka
Grafoza III
od: 5 stycznia 2019 do: 31 stycznia 2019
Klub Pod Kolumnami
pl. Św. Macieja 21 Wrocław
14 451sztuka
surrealizm-aksamitny
od: 1 stycznia 2019 do: 31 stycznia 2019
GALERIA AKADEMICKA MADE IN WROCŁAW
DOMAR - ul. Braniborska 14 Wrocław
15 540sztuka
WARSZTATY JAPOŃSKIEJ KALIGRAFII
29 stycznia 2019 - 18:00jest więcej terminów
Macondo
Pomorska 19 Wrocław
13 494sztuka
Finisażowe oprowadzanie po wystawie Elli Littwitz "I wody stały się piołunem"
27 stycznia 2019 - 15:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
13 036sztuka
Daniel Rycharski | Queereligia
24 stycznia 2019 - 18:00
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
13 458sztuka
Oprowadzanie po wystawie SZROT Gregora Gonsiora
24 stycznia 2019 - 17:30
Studio BWA
ul. Ruska 46a Wrocław
16 608sztuka
Warsztaty ceramiczne - cykl I - ruszyły zapisy
23 stycznia 2019 - 17:00
Stara Piekarnia
Krzywoustego 310a Wrocław-Psie Pole, Wroclaw Wrocław
16 654sztuka
FOTOKLUB PREZENTUJE: POLSKA JAKO PROBLEM FOTOGRAFICZNY
23 stycznia 2019 - 18:00
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
13 241sztuka
