
„Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA”
- od: 10 listopada 2011, czwartekdo: 9 grudnia 2011, piątek

projekt graficzny: Łukasz Paluch, AnoMalia art studio
**Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA"
10 listopada - 9 grudnia 2011.
Galeria Mieszkanie Gepperta. **
„Ewangelia wg potępionych" gromadzi artystyczne postawy, ktore korespondują z radykalizmem w tworczości Pier Paolo Pasoliniego, zajmując się eksploracją marginesu - nie tylko katolickiego - wyparcia. To szczegolny hołd złożony włoskiemu reżyserowi. Wydarzenia w ramach „Ewangelii wg potępionych" odbywają się co roku jesienią we wrocławskiej galerii Mieszkanie Gepperta. Projekt został zainicjowany w 2009 roku.
Napisanie piątej ewangelii, apokryfu dorownującego walorem literackim czworce poprzedniczek, jawi się w rozważaniach Borgesa (Osvaldo Ferrari, Jorge Luis Borges, „W dialogu III", Editorial Sudamericana S.A., 1999) jako zadania niemożliwe do wykonania lub takie, na ktorego wykonanie należy poświęcić całe życie - i w tym sensie wymagające złożenia z niego „ofiary". Śmierć Pier Paolo Pasoliniego, włoskiego tworcy, ktory został w 1975 roku bestialsko zamordowany (prawdopodobnie ze względu na bezkompromisowe poglądy polityczne i rownie bezkompromisową tworczość - Pasolini zginął tuż przed premierą słynnego „Salo, czyli 120 dni Sodomy") można zrozumieć jako ostateczny, tragiczny akt wieńczący proces poświęcania życia dla tworczości - lub pojedynczego założenia tworczego - o ktorym mowił Borges. Tworczość Pasoliniego zrasta się z pojęciem „ewangelii" i przejmuje jej funkcje dlatego, że będąc poetycką przypowieścią, symbolem, hiperbolą i anegdotą, jest jednocześnie rodzajem „nowiny" - manifestem politycznym i radykalnym obwieszczeniem. Istotne jest w niej także bezpośrednie odwołanie do tekstu ewangelicznego i proba opowiedzenia go od nowa - a więc i nowej interpretacji.
„Ewangelia" Pasoliniego (albo wg Pasoliniego) została napisana przede wszystkim językiem kina. Oryginalne odczytanie biblijnego pierwowzoru, ktorego dokonał wybitny reżyser, znalazło swoje najbardziej wyraźne odbicie w trzech jego dziełach filmowych: „Twarogu" (1962), „Ewangelii wg Mateusza" (1964) oraz „Teoremacie" (1968). W tych „pasyjnych" realizacjach tradycyjne figury ujawniają swoją umowność lub zyskują głębię wykraczającą daleko poza kanoniczne regulacje i porządkujące doktryny. Pasolini odarł w nich wszelką świętość z jej uwznioślającego nimbu po to, by odkryć własną metafizykę wynikłą ze zgody na przerażającą dowolność świata. Przeczucie tej dowolności towarzyszy niemal wszystkim pozostałym realizacjom artysty, zarowno tym filmowym, jak i literackim.
Trzeci już odcinek „Ewangelii wg potępionych" poświęcony jest pojęciu "egzegezy", wskazując na możliwość samodzielnego odczytania i interpretacji „Pisma" - a więc indywidualnego doświadczenie kanonicznego tekstu (tj. tekstu, ktory stał się nakazem).
_/kurator: Michał Bieniek/ _
….............................................................................................
*Wystawa „Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA"
10.11. - 9.12.2011. *
Problematyka wystawy „Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA" oscyluje wokoł tematow związanych z przenikaniem się indywidualnego doświadczenia „religijnego" (ktore nie musi być przypisane do żadnego „obrządku" czy też uregulowanego „sposobu" wyznawania „wiary", ale może stanowić element nie-codzienności, w ktorej doświadczenie metafizyczne łączy się z doświadczeniem chwili, upływem czasu, uwikłaniem w społeczne role, seksem, pożądaniem, przywiązaniem) oraz regulujących i ograniczających to doświadczenie prze- i nakazow (takich jak normy, rytuały czy doktryny).
*W galerii Mieszkanie Gepperta (oraz poza nią - tj. w otwartej przestrzeni miasta) zaprezentowane zostaną prace wrocławskich artystek i artystow: Anny Kołodziejczyk, Mai Wolińskiej, Dy Tagowskiej, Łukasza Palucha i Michała Bieńka. *
Instalacja i fotografie Anny Kołodziejczyk pod wspolnym tytułem „jak silny/jak głupi jesteś" analizują duchowość definiowaną przez sferę obyczajową i przywiązanie do tradycyjnych obrzędow - zamiast przez świadomie wyznawaną/pogłębianą wiarę. Artystka zgłębia ludzkie emocje, szczegolnie samotność w obliczu wiary, a także jej braku.
Autorem kolejnych dwoch instalacji jest artysta i rownocześnie kurator wystawy, Michał Bieniek. Jego praca „Źrodło" składa się z sześciu modułow, z ktorych każdy to metalowa forma przypominająca przeskalowaną mydelniczkę oraz umieszczony wewnątrz odlew ludzkich dłoni. Sześć par dłoni układa się w gesty, ktore kojarzyć się mogą z kodem języka migowego lub, w niektorych przypadkach, z rękoma składanymi do modlitwy. To praca o oddalaniu (zaklinaniu) czegoś, czego oddalić (odpuścić, wybaczyć) nie można - i co, paradoksalnie, wcale odpuszczone być nie musi. Kontynuacją tej pracy jest instalacja „Golgota 2004" ironizująca na temat ekstatycznych doznań związanych z doświadczaniem fizycznego pożądania i iluminacji o charakterze religijnym.
Ogromny ornament „Live / Evil" Łukasza Palucha to trzecia z cyklu „Nowy Gotyk" instalacja, inspirowana gotycką sztuką zdobniczą i architekturą. W tej-pracy witrażu artysta podejmuje wątek „podwojności", czy też szerzej - wieloznaczności tekstu, ktorego odczytanie i rozumienie zależy od pozycji patrzącego (pozycji rozumianej jako możliwości poznawcze, horyzont widzenia, indywidualna intencja itd.). Praca ta będzie widoczna rownież z zewnątrz budynku, w ktorym znajduje się galeria Mieszkanie Gepperta - od ul. Ofiar Oświęcimskich.
Kolejną pracą w ramach wystawy będzie wideo „Ostatnie złote popołudnie" Mai Wolińskiej. Artystka mowi o tej realizacji jako o „dobrej nowinie dla wydrążonego świata".
Ostatnia z prac w ramach trzeciego odcinka „Ewangelii wg potępionych" zrealizowana zostanie poza galerią Mieszkanie Gepperta. Odbywający się co dzień przez siedem następujących po sobie dni performance „Little Prayer" Dy Tagowskiej będzie miał bardzo osobisty charakter. Prywatne doświadczenie artystki zostanie jednak upublicznione poprzez „wystawienie" go w przestrzeni miejskiej: Tagowska będzie modlić się w rożnych intencjach w rożnych miejscach w mieście (dodać należy, że będą to miejsca do tego nieprzeznaczone, takie jak okolice Sky Tower, budynek Sukiennic na wrocławskim Rynku, Akademia Sztuk Pięknych czy galeria BWA). Intencją artystki jest, by modlitwa zafunkcjonowała jako wirus w „politycznie poprawnej" przestrzeni publicznej, w ktorej manifestacja o charakterze religijnym może paradoksalnie przerodzić się w wypowiedź potępionego.
*Wystawa „Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych,odc. 3. / EGZEGEZA".
Wernisaż: 10 listopada, godzina 19:00. *
**Wystawa potrwa do 9 grudnia 2011;
galeria będzie czynna od środy do piątku w godzinach 16:00 - 19:00.
Galeria Mieszkanie Gepperta, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2, Wrocław
W wystawie udział biorą: Anna Kołodziejczyk / Maja Wolińska / Dy Tagowska / Łukasz Paluch / Michał Bieniek
Kurator: Michał Bieniek
**
.............................................................................................
_Fundacja Sztuki Wspołczesnej ART TRANSPARENT www.arttransparent.org
Galeria Mieszkanie Gepperta www.mieszkaniegepperta.pl
Kurator projektu: Michał Bieniek www.michal-bien.com
Kontakt dla mediow: Agata Makowska _ _
a.makowska@arttransparent.org, +48 501 76 56 36_
bilety:
wstęp wolny

Finisaż wystawy prac Ewy Rybki
28 lutego 2019 - 17:00
Stara Piekarnia
Krzywoustego 310a Wrocław-Psie Pole, Wroclaw Wrocław
13 322sztuka
RENOWACJA MEBLI - WYKŁAD
28 lutego 2019 - 18:00
Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin
Dubois 33/35A Wrocław
18 412sztuka
Lekcje Sztuki: Środowiska sieciowe
28 lutego 2019 - 18:00
Recepcja
Ruska 46C Wrocław
21 073sztuka
Nadodrzański Tłusty Czwartek
28 lutego 2019 - 08:00
Osiedle Nadodrze
Łokietka 5, Wrocław Wrocław
13 704sztuka
surrealizm-aksamitny
od: 1 lutego 2019 do: 28 lutego 2019
Resteuracja "Plastyczna" -Instytut Informatyki - Pomiędzy mostami Grunwaldzkim a Pokoju .
Fryderyka Joliot-Curie 15 Wrocław
24 901sztuka
Artysta obecny. Spotkanie z Pawłem Jarodzkim
27 lutego 2019 - 18:00
Galeria BWA Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
13 361sztuka
ZWIEDZANIE Z PRZEWODNIKIEM W RAMACH WYSTAWY ODJAZD
od: 27 lutego 2019 do: 27 marca 2019 jest więcej terminów
Galeria BWA Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
14 454sztuka
Kompozycje Luksograficzne - wystawy prac studentów i wykładowców ASP
26 lutego 2019 - 18:00
Ośrodek Działań Społeczno-Kulturalnych "Piast"
Rękodzielnicza 1 Wrocław
13 532sztuka
Kaligrafia Japońska
26 lutego 2019 - 18:00jest więcej terminów
Macondo
Pomorska 19 Wrocław
13 863sztuka
Wykład "O emocjach w przestrzeni publicznej"
25 lutego 2019 - 15:30
Politechnika Wrocławska
Wybrzeże Wyspianskiego 27 Wrocław
13 606sztuka
Warsztaty plastyczne: szablony
25 lutego 2019 - 17:00
Fundacja Jak Malowana
Rejtana 3 Wrocław
13 910sztuka
"Ignacy Czwartos. Malarz polski" – oprowadzanie kuratorskie z udziałem artysty
23 lutego 2019 - 15:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
13 624sztuka
Zrób to sam: makrama - kwietnik
23 lutego 2019 - 12:30
Stara Piekarnia
Krzywoustego 310a Wrocław-Psie Pole, Wroclaw Wrocław
17 228sztuka
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie Odjazd
23 lutego 2019 - 15:00
Galeria BWA Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
13 615sztuka
WYSTAWA PRAC ALEKSANDRY NIEMIEC PT. „SEKRECIK”
22 lutego 2019 - 18:00
Kontury Kultury
ul. Kazimierza Jagiellończyka 10 a Wrocław
13 760sztuka
Weekendowe warsztaty "Renowacji Mebli"
22 lutego 2019 - 17:00
Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin
Dubois 33/35A Wrocław
13 459sztuka
Podstawy rysunku: pejzaż
22 lutego 2019 - 17:00
Fundacja Jak Malowana
Rejtana 3 Wrocław
13 889sztuka
