INFORMACJA:
„Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA”
- od: 10 listopada 2011, czwartekdo: 9 grudnia 2011, piątek

projekt graficzny: Łukasz Paluch, AnoMalia art studio
**Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA"
10 listopada - 9 grudnia 2011.
Galeria Mieszkanie Gepperta. **
„Ewangelia wg potępionych" gromadzi artystyczne postawy, ktore korespondują z radykalizmem w tworczości Pier Paolo Pasoliniego, zajmując się eksploracją marginesu - nie tylko katolickiego - wyparcia. To szczegolny hołd złożony włoskiemu reżyserowi. Wydarzenia w ramach „Ewangelii wg potępionych" odbywają się co roku jesienią we wrocławskiej galerii Mieszkanie Gepperta. Projekt został zainicjowany w 2009 roku.
Napisanie piątej ewangelii, apokryfu dorownującego walorem literackim czworce poprzedniczek, jawi się w rozważaniach Borgesa (Osvaldo Ferrari, Jorge Luis Borges, „W dialogu III", Editorial Sudamericana S.A., 1999) jako zadania niemożliwe do wykonania lub takie, na ktorego wykonanie należy poświęcić całe życie - i w tym sensie wymagające złożenia z niego „ofiary". Śmierć Pier Paolo Pasoliniego, włoskiego tworcy, ktory został w 1975 roku bestialsko zamordowany (prawdopodobnie ze względu na bezkompromisowe poglądy polityczne i rownie bezkompromisową tworczość - Pasolini zginął tuż przed premierą słynnego „Salo, czyli 120 dni Sodomy") można zrozumieć jako ostateczny, tragiczny akt wieńczący proces poświęcania życia dla tworczości - lub pojedynczego założenia tworczego - o ktorym mowił Borges. Tworczość Pasoliniego zrasta się z pojęciem „ewangelii" i przejmuje jej funkcje dlatego, że będąc poetycką przypowieścią, symbolem, hiperbolą i anegdotą, jest jednocześnie rodzajem „nowiny" - manifestem politycznym i radykalnym obwieszczeniem. Istotne jest w niej także bezpośrednie odwołanie do tekstu ewangelicznego i proba opowiedzenia go od nowa - a więc i nowej interpretacji.
„Ewangelia" Pasoliniego (albo wg Pasoliniego) została napisana przede wszystkim językiem kina. Oryginalne odczytanie biblijnego pierwowzoru, ktorego dokonał wybitny reżyser, znalazło swoje najbardziej wyraźne odbicie w trzech jego dziełach filmowych: „Twarogu" (1962), „Ewangelii wg Mateusza" (1964) oraz „Teoremacie" (1968). W tych „pasyjnych" realizacjach tradycyjne figury ujawniają swoją umowność lub zyskują głębię wykraczającą daleko poza kanoniczne regulacje i porządkujące doktryny. Pasolini odarł w nich wszelką świętość z jej uwznioślającego nimbu po to, by odkryć własną metafizykę wynikłą ze zgody na przerażającą dowolność świata. Przeczucie tej dowolności towarzyszy niemal wszystkim pozostałym realizacjom artysty, zarowno tym filmowym, jak i literackim.
Trzeci już odcinek „Ewangelii wg potępionych" poświęcony jest pojęciu "egzegezy", wskazując na możliwość samodzielnego odczytania i interpretacji „Pisma" - a więc indywidualnego doświadczenie kanonicznego tekstu (tj. tekstu, ktory stał się nakazem).
_/kurator: Michał Bieniek/ _
….............................................................................................
*Wystawa „Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA"
10.11. - 9.12.2011. *
Problematyka wystawy „Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA" oscyluje wokoł tematow związanych z przenikaniem się indywidualnego doświadczenia „religijnego" (ktore nie musi być przypisane do żadnego „obrządku" czy też uregulowanego „sposobu" wyznawania „wiary", ale może stanowić element nie-codzienności, w ktorej doświadczenie metafizyczne łączy się z doświadczeniem chwili, upływem czasu, uwikłaniem w społeczne role, seksem, pożądaniem, przywiązaniem) oraz regulujących i ograniczających to doświadczenie prze- i nakazow (takich jak normy, rytuały czy doktryny).
*W galerii Mieszkanie Gepperta (oraz poza nią - tj. w otwartej przestrzeni miasta) zaprezentowane zostaną prace wrocławskich artystek i artystow: Anny Kołodziejczyk, Mai Wolińskiej, Dy Tagowskiej, Łukasza Palucha i Michała Bieńka. *
Instalacja i fotografie Anny Kołodziejczyk pod wspolnym tytułem „jak silny/jak głupi jesteś" analizują duchowość definiowaną przez sferę obyczajową i przywiązanie do tradycyjnych obrzędow - zamiast przez świadomie wyznawaną/pogłębianą wiarę. Artystka zgłębia ludzkie emocje, szczegolnie samotność w obliczu wiary, a także jej braku.
Autorem kolejnych dwoch instalacji jest artysta i rownocześnie kurator wystawy, Michał Bieniek. Jego praca „Źrodło" składa się z sześciu modułow, z ktorych każdy to metalowa forma przypominająca przeskalowaną mydelniczkę oraz umieszczony wewnątrz odlew ludzkich dłoni. Sześć par dłoni układa się w gesty, ktore kojarzyć się mogą z kodem języka migowego lub, w niektorych przypadkach, z rękoma składanymi do modlitwy. To praca o oddalaniu (zaklinaniu) czegoś, czego oddalić (odpuścić, wybaczyć) nie można - i co, paradoksalnie, wcale odpuszczone być nie musi. Kontynuacją tej pracy jest instalacja „Golgota 2004" ironizująca na temat ekstatycznych doznań związanych z doświadczaniem fizycznego pożądania i iluminacji o charakterze religijnym.
Ogromny ornament „Live / Evil" Łukasza Palucha to trzecia z cyklu „Nowy Gotyk" instalacja, inspirowana gotycką sztuką zdobniczą i architekturą. W tej-pracy witrażu artysta podejmuje wątek „podwojności", czy też szerzej - wieloznaczności tekstu, ktorego odczytanie i rozumienie zależy od pozycji patrzącego (pozycji rozumianej jako możliwości poznawcze, horyzont widzenia, indywidualna intencja itd.). Praca ta będzie widoczna rownież z zewnątrz budynku, w ktorym znajduje się galeria Mieszkanie Gepperta - od ul. Ofiar Oświęcimskich.
Kolejną pracą w ramach wystawy będzie wideo „Ostatnie złote popołudnie" Mai Wolińskiej. Artystka mowi o tej realizacji jako o „dobrej nowinie dla wydrążonego świata".
Ostatnia z prac w ramach trzeciego odcinka „Ewangelii wg potępionych" zrealizowana zostanie poza galerią Mieszkanie Gepperta. Odbywający się co dzień przez siedem następujących po sobie dni performance „Little Prayer" Dy Tagowskiej będzie miał bardzo osobisty charakter. Prywatne doświadczenie artystki zostanie jednak upublicznione poprzez „wystawienie" go w przestrzeni miejskiej: Tagowska będzie modlić się w rożnych intencjach w rożnych miejscach w mieście (dodać należy, że będą to miejsca do tego nieprzeznaczone, takie jak okolice Sky Tower, budynek Sukiennic na wrocławskim Rynku, Akademia Sztuk Pięknych czy galeria BWA). Intencją artystki jest, by modlitwa zafunkcjonowała jako wirus w „politycznie poprawnej" przestrzeni publicznej, w ktorej manifestacja o charakterze religijnym może paradoksalnie przerodzić się w wypowiedź potępionego.
*Wystawa „Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych,odc. 3. / EGZEGEZA".
Wernisaż: 10 listopada, godzina 19:00. *
**Wystawa potrwa do 9 grudnia 2011;
galeria będzie czynna od środy do piątku w godzinach 16:00 - 19:00.
Galeria Mieszkanie Gepperta, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2, Wrocław
W wystawie udział biorą: Anna Kołodziejczyk / Maja Wolińska / Dy Tagowska / Łukasz Paluch / Michał Bieniek
Kurator: Michał Bieniek
**
.............................................................................................
_Fundacja Sztuki Wspołczesnej ART TRANSPARENT www.arttransparent.org
Galeria Mieszkanie Gepperta www.mieszkaniegepperta.pl
Kurator projektu: Michał Bieniek www.michal-bien.com
Kontakt dla mediow: Agata Makowska _ _
a.makowska@arttransparent.org, +48 501 76 56 36_
bilety:
wstęp wolny
SocjoPercepcja w Muzeum. Vol. 3. Stany skupienia / ODWOŁANE
28 kwietnia 2019 - 15:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
15 855sztuka
Stanisław August Poniatowski. Pomysłowy reformator?
28 kwietnia 2019 - 12:00
Muzeum Pana Tadeusza
Rynek 6 Wrocław
16 887sztuka
"OPLĄTWA W OBRAZIE", CZYLI WARSZTATY Z ZIELONEGO DESIGNU
28 kwietnia 2019 - 12:00jest więcej terminów
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
19 407sztuka
Dzień Wolnej Sztuki w Ossolineum
27 kwietnia 2019 - 12:00
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
ul. Szewska 37 Wrocław
14 387sztuka
Dziecięce warsztaty z recyklingu: kwiat w doniczce
27 kwietnia 2019 - 10:00
Stara Piekarnia
Krzywoustego 310a Wrocław-Psie Pole, Wroclaw Wrocław
15 152sztuka
Aktywnie z Animą // Darmowe warsztaty i koncert gongów
27 kwietnia 2019 - 10:00
Wrocławski Klub Anima
ul. Pilczycka 47 Wrocław
14 741sztuka
Dzień Wolnej Sztuki w galeriach BWA Wrocław
27 kwietnia 2019 - 12:00
Galeria BWA Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
15 277sztuka
Dzień Wolnej Sztuki 2019 w Muzeum Współczesnym Wrocław
27 kwietnia 2019 - 12:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
15 816sztuka
Dzień Wolnej Sztuki w Muzeum Pana Tadeusza
27 kwietnia 2019 - 12:00
Muzeum Pana Tadeusza
Rynek 6 Wrocław
15 668sztuka
Warsztaty: Tania imitacja albo ćwiczenia z nagrywania ciszy
27 kwietnia 2019 - 16:00
Galeria BWA Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
28 617sztuka
Kwiecień plecień - wiosenne warsztaty wyplatania makramy
27 kwietnia 2019 - 11:00jest więcej terminów
Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin
Dubois 33/35A Wrocław
17 918sztuka
KONRAD JARODZKI - POŚRÓD
od: 6 kwietnia 2019 do: 26 kwietnia 2019
mia ART GALLERY
Plac Solny 11 Wrocław
17 312sztuka
Oczami autyzmu
od: 5 kwietnia 2019 do: 26 kwietnia 2019
ODT Światowid
ul. Sempołowskiej 54A Wrocław
16 782sztuka
Słomiane wianki - warsztaty
26 kwietnia 2019 - 17:00
Fundacja Jak Malowana
Rejtana 3 Wrocław
32 554sztuka
"ONA" Aleksandra Lis
od: 3 kwietnia 2019 do: 26 kwietnia 2019
Klub 4 Regionalnej Bazy Logistycznej
ul. Pretficza 24 Wrocław
18 209sztuka
Cudowna pustka/ Wonder emptiness/ Wystawa Mariusza Gorzelaka
25 kwietnia 2019 - 18:00
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
14 932sztuka
"Gdzie jest Teatr?" wystawa fotografii Karola Budrewicza
od: 5 kwietnia 2019 do: 25 kwietnia 2019
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
37 450teatr



























