INFORMACJA:

„Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA”
- od: 10 listopada 2011, czwartekdo: 9 grudnia 2011, piątek

projekt graficzny: Łukasz Paluch, AnoMalia art studio
**Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA"
10 listopada - 9 grudnia 2011.
Galeria Mieszkanie Gepperta. **
„Ewangelia wg potępionych" gromadzi artystyczne postawy, ktore korespondują z radykalizmem w tworczości Pier Paolo Pasoliniego, zajmując się eksploracją marginesu - nie tylko katolickiego - wyparcia. To szczegolny hołd złożony włoskiemu reżyserowi. Wydarzenia w ramach „Ewangelii wg potępionych" odbywają się co roku jesienią we wrocławskiej galerii Mieszkanie Gepperta. Projekt został zainicjowany w 2009 roku.
Napisanie piątej ewangelii, apokryfu dorownującego walorem literackim czworce poprzedniczek, jawi się w rozważaniach Borgesa (Osvaldo Ferrari, Jorge Luis Borges, „W dialogu III", Editorial Sudamericana S.A., 1999) jako zadania niemożliwe do wykonania lub takie, na ktorego wykonanie należy poświęcić całe życie - i w tym sensie wymagające złożenia z niego „ofiary". Śmierć Pier Paolo Pasoliniego, włoskiego tworcy, ktory został w 1975 roku bestialsko zamordowany (prawdopodobnie ze względu na bezkompromisowe poglądy polityczne i rownie bezkompromisową tworczość - Pasolini zginął tuż przed premierą słynnego „Salo, czyli 120 dni Sodomy") można zrozumieć jako ostateczny, tragiczny akt wieńczący proces poświęcania życia dla tworczości - lub pojedynczego założenia tworczego - o ktorym mowił Borges. Tworczość Pasoliniego zrasta się z pojęciem „ewangelii" i przejmuje jej funkcje dlatego, że będąc poetycką przypowieścią, symbolem, hiperbolą i anegdotą, jest jednocześnie rodzajem „nowiny" - manifestem politycznym i radykalnym obwieszczeniem. Istotne jest w niej także bezpośrednie odwołanie do tekstu ewangelicznego i proba opowiedzenia go od nowa - a więc i nowej interpretacji.
„Ewangelia" Pasoliniego (albo wg Pasoliniego) została napisana przede wszystkim językiem kina. Oryginalne odczytanie biblijnego pierwowzoru, ktorego dokonał wybitny reżyser, znalazło swoje najbardziej wyraźne odbicie w trzech jego dziełach filmowych: „Twarogu" (1962), „Ewangelii wg Mateusza" (1964) oraz „Teoremacie" (1968). W tych „pasyjnych" realizacjach tradycyjne figury ujawniają swoją umowność lub zyskują głębię wykraczającą daleko poza kanoniczne regulacje i porządkujące doktryny. Pasolini odarł w nich wszelką świętość z jej uwznioślającego nimbu po to, by odkryć własną metafizykę wynikłą ze zgody na przerażającą dowolność świata. Przeczucie tej dowolności towarzyszy niemal wszystkim pozostałym realizacjom artysty, zarowno tym filmowym, jak i literackim.
Trzeci już odcinek „Ewangelii wg potępionych" poświęcony jest pojęciu "egzegezy", wskazując na możliwość samodzielnego odczytania i interpretacji „Pisma" - a więc indywidualnego doświadczenie kanonicznego tekstu (tj. tekstu, ktory stał się nakazem).
_/kurator: Michał Bieniek/ _
….............................................................................................
*Wystawa „Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA"
10.11. - 9.12.2011. *
Problematyka wystawy „Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA" oscyluje wokoł tematow związanych z przenikaniem się indywidualnego doświadczenia „religijnego" (ktore nie musi być przypisane do żadnego „obrządku" czy też uregulowanego „sposobu" wyznawania „wiary", ale może stanowić element nie-codzienności, w ktorej doświadczenie metafizyczne łączy się z doświadczeniem chwili, upływem czasu, uwikłaniem w społeczne role, seksem, pożądaniem, przywiązaniem) oraz regulujących i ograniczających to doświadczenie prze- i nakazow (takich jak normy, rytuały czy doktryny).
*W galerii Mieszkanie Gepperta (oraz poza nią - tj. w otwartej przestrzeni miasta) zaprezentowane zostaną prace wrocławskich artystek i artystow: Anny Kołodziejczyk, Mai Wolińskiej, Dy Tagowskiej, Łukasza Palucha i Michała Bieńka. *
Instalacja i fotografie Anny Kołodziejczyk pod wspolnym tytułem „jak silny/jak głupi jesteś" analizują duchowość definiowaną przez sferę obyczajową i przywiązanie do tradycyjnych obrzędow - zamiast przez świadomie wyznawaną/pogłębianą wiarę. Artystka zgłębia ludzkie emocje, szczegolnie samotność w obliczu wiary, a także jej braku.
Autorem kolejnych dwoch instalacji jest artysta i rownocześnie kurator wystawy, Michał Bieniek. Jego praca „Źrodło" składa się z sześciu modułow, z ktorych każdy to metalowa forma przypominająca przeskalowaną mydelniczkę oraz umieszczony wewnątrz odlew ludzkich dłoni. Sześć par dłoni układa się w gesty, ktore kojarzyć się mogą z kodem języka migowego lub, w niektorych przypadkach, z rękoma składanymi do modlitwy. To praca o oddalaniu (zaklinaniu) czegoś, czego oddalić (odpuścić, wybaczyć) nie można - i co, paradoksalnie, wcale odpuszczone być nie musi. Kontynuacją tej pracy jest instalacja „Golgota 2004" ironizująca na temat ekstatycznych doznań związanych z doświadczaniem fizycznego pożądania i iluminacji o charakterze religijnym.
Ogromny ornament „Live / Evil" Łukasza Palucha to trzecia z cyklu „Nowy Gotyk" instalacja, inspirowana gotycką sztuką zdobniczą i architekturą. W tej-pracy witrażu artysta podejmuje wątek „podwojności", czy też szerzej - wieloznaczności tekstu, ktorego odczytanie i rozumienie zależy od pozycji patrzącego (pozycji rozumianej jako możliwości poznawcze, horyzont widzenia, indywidualna intencja itd.). Praca ta będzie widoczna rownież z zewnątrz budynku, w ktorym znajduje się galeria Mieszkanie Gepperta - od ul. Ofiar Oświęcimskich.
Kolejną pracą w ramach wystawy będzie wideo „Ostatnie złote popołudnie" Mai Wolińskiej. Artystka mowi o tej realizacji jako o „dobrej nowinie dla wydrążonego świata".
Ostatnia z prac w ramach trzeciego odcinka „Ewangelii wg potępionych" zrealizowana zostanie poza galerią Mieszkanie Gepperta. Odbywający się co dzień przez siedem następujących po sobie dni performance „Little Prayer" Dy Tagowskiej będzie miał bardzo osobisty charakter. Prywatne doświadczenie artystki zostanie jednak upublicznione poprzez „wystawienie" go w przestrzeni miejskiej: Tagowska będzie modlić się w rożnych intencjach w rożnych miejscach w mieście (dodać należy, że będą to miejsca do tego nieprzeznaczone, takie jak okolice Sky Tower, budynek Sukiennic na wrocławskim Rynku, Akademia Sztuk Pięknych czy galeria BWA). Intencją artystki jest, by modlitwa zafunkcjonowała jako wirus w „politycznie poprawnej" przestrzeni publicznej, w ktorej manifestacja o charakterze religijnym może paradoksalnie przerodzić się w wypowiedź potępionego.
*Wystawa „Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych,odc. 3. / EGZEGEZA".
Wernisaż: 10 listopada, godzina 19:00. *
**Wystawa potrwa do 9 grudnia 2011;
galeria będzie czynna od środy do piątku w godzinach 16:00 - 19:00.
Galeria Mieszkanie Gepperta, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2, Wrocław
W wystawie udział biorą: Anna Kołodziejczyk / Maja Wolińska / Dy Tagowska / Łukasz Paluch / Michał Bieniek
Kurator: Michał Bieniek
**
.............................................................................................
_Fundacja Sztuki Wspołczesnej ART TRANSPARENT www.arttransparent.org
Galeria Mieszkanie Gepperta www.mieszkaniegepperta.pl
Kurator projektu: Michał Bieniek www.michal-bien.com
Kontakt dla mediow: Agata Makowska _ _
a.makowska@arttransparent.org, +48 501 76 56 36_
bilety:
wstęp wolny

Haftujemy: W czynie społecznym
16 stycznia 2019 - 17:00
Barbara
Świdnicka 8b Wrocław
12 953sztuka
Malowanie na szkle - warsztaty dla początkujących
15 stycznia 2019 - 18:00
Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin
Dubois 33/35A Wrocław
12 605sztuka
Lech Basel/ Jazzografie
13 stycznia 2019 - 17:00
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
12 609sztuka
SocjoPercepcji w Muzeum. Vol. 2. Medytacje Fibonacciego + Sztruksowy zając
13 stycznia 2019 - 15:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
13 094sztuka
Koncert "Na promyku księżycowym gra..."
12 stycznia 2019 - 17:00
SALA KONCERTOWA im. Jana Kaczmarka - Radio Wrocław
Karkonoska 10 Wrocław
23 642sztuka
Zdolni do nudy? Podsumowanie projektu "Aż nuda się uda"
12 stycznia 2019 - 14:00
galeria Dizajn BWA Wrocław
Świdnicka 2-4 Wrocław
12 749sztuka
LAS W SŁOIKU
12 stycznia 2019 - 15:00
Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin
Dubois 33/35A Wrocław
12 842sztuka
OPEN ART
12 stycznia 2019 - 10:00
Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin
Dubois 33/35A Wrocław
12 645sztuka
Joanna Babula / Epizody. Wystawa malarstwa
12 stycznia 2019 - 18:00
Galeria Sztuki Platon
Krupnicza, 13 Wrocław
13 197sztuka
Dvj Tomasz Mniamos - „Psychodynamiczne Fluktuacje”
11 stycznia 2019 - 18:00
Galeria FOTO-GEN
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
16 464sztuka
Warsztaty scrapbookingu: mini-album
11 stycznia 2019 - 17:00
Fundacja Jak Malowana
Rejtana 3 Wrocław
13 358sztuka
WERNISAŻ WYSTAWY MAD CORBEAU / More than enough is too much
10 stycznia 2019 - 18:00
Macondo
Pomorska 19 Wrocław
13 108sztuka
Oprowadzanie na deser. Środa dla seniora.
9 stycznia 2019 - 14:00
Muzeum Miejskie Wrocławia
Stary Ratusz Wrocław
36 918samorozwoj
Klamka zapadła - Lila Dmochowska - Fotografia
8 stycznia 2019 - 18:00
Otwarte Pracownie Plastyczne - Ognisko Kultury Plastycznej im. Eugeniusza Gepperta
Ruska 46a/413,414 Wrocław
14 876sztuka
Wernisaż Wystawy Fotograficznej "Warcaby" Pawła Dąbrowskiego.
3 stycznia 2019 - 19:00
Galeria Sztuki i Miejsce Spotkań Ślimak
Pl. Konstytucji 3 Maja 4 , wejście od Dąbrowskiego 37 Wrocław
14 777sztuka
surrealizm-aksamitny
od: 1 grudnia 2018 do: 31 grudnia 2018
GALERIA AKADEMICKA MADE IN WROCŁAW
DOMAR - ul. Braniborska 14 Wrocław
18 465sztuka
Julita Gielzak | „W”
od: 7 grudnia 2018 do: 31 grudnia 2018
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
13 816sztuka
