Ester
- 15 lutego 2011, wtorek» 19:00
- 5 października 2010, wtorek» 19:00
- 28 marca 2010, niedziela» 17:00
- 3 grudnia 2009, czwartek» 11:00
- 16 września 2009, środa» 19:00
- 20 maja 2009, środa» 11:00
- 22 marca 2009, niedziela» 17:00

Ester
Prasqual
Opera w jednym akcie
- Libretto: Nikolaj Gol
Prapremiera: Wrocław, 22 II 2006
- Kierownictwo muzyczne:Tomasz Szreder
- Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
- Scenografia: Ryszard Kaja
- Przygotowanie choru: Małgorzata Orawska
- Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz
- Asystent reżysera: Adam Frontczak
Opera "Ester" Prasquala zawiera w sobie pewien osobliwy splot elementow o rożnym pochodzeniu. Oto treścią opery jest historia oparta na wydarzeniach opisanych w biblijnej Księdze Ester, lecz zamiast biblijnego perskiego satrapy pojawia się postać cara, a libretto jest w języku rosyjskim. O co tu chodzi? Jakie wynikają z tego problemy dla inscenizacji i reżyserii? Pierwszy problem: dlaczego po rosyjsku? Dlaczego mamy postać cara zamiast postaci biblijnej? Rozwiązanie było następujące: przenosimy tę historię w inne realia pod rządami cara, pod koniec XIX wieku. A dlaczego? Bo tam zaczęły się pierwsze w naszych czasach pogromy Żydow. W 1881 roku w Rosji został zamordowany car. Odkryto udział w spisku jednej Żydowki i zrzucono winę na cały narod żydowski. Wraz z pogromami zaczęła się pierwsza fala emigracji olbrzymia, milionowa. W 1901 i w 1905 roku były następne.
Kolejny problem to sposob przedstawienia tej historii, ktora jest bardzo naiwna, rownież muzycznie. Kompozytor nalega na tę naiwność, na pewien stereotyp zachowań. Wszystko jest tu troszeczkę "szopkowe", kabaretowe, pełne ironii, autoironii oczywiście, oprocz cytatow żydowskich czy rosyjskich, ktorych zresztą nie jest tak dużo, jak by się można spodziewać. Chodzi też o to, żeby wydobyć pewną papierowość postaci, żeby ich nie pogłębiać na siłę jak wszyscy reżyserzy jesteśmy na to przygotowani i chcielibyśmy zawsze, aby to były najgłębsze postaci psychologiczne. A przecież bardzo często rownież w operach siedemnasto- i osiemnastowiecznych nie ma po co tego robić, bo to nie było przewidziane przez kompozytorow ani przez autorow librett. Tak samo u Prasquala. Myślę, że postawił na pewien schemat, prawie komiczny, postaci czy choru. W związku z tym poszedłem też w interpretacji za tą myślą, żeby znaleźć uzasadnienie, dlaczego i gdzie takie papierowe postaci mogą być. I okazało się, że takie papierowe postaci występują w kulturze żydowskiej grane bardzo często podczas Święta Purimu, ktore jest jakby karnawałem żydowskim i pierwszym zalążkiem teatru żydowskiego, gdzie właśnie przebierano się w sposob bardzo jawny kobiety za mężczyzn, z doklejaniem wąsow itp. I to wszystko było realizowane w sposob bardzo przerysowany, prawie tak jak szopka polityczna. Dotarłem do bardzo wielu obrazow i zdjęć, gdzie to widać właśnie z obszaru panowania cara, gdzie policja carska służy jako przykład do obśmiania czy do jakiejś krytyki satyrycznej. I nagle wszystko zaczęło się wiązać. Nagle okazało się, że można stworzyć taki cytat teatru w teatrze. Właśnie Ester, jako jedna z niewielu historii z Tory, o ktorej można było mowić, ktorą można było przedstawiać, była pokazywana w czasie Purimu, żeby ośmieszyć wrogow. Żeby ośmieszyć Hamana - ktory u nas w spektaklu staje się szefem carskiej policji, władcę dość naiwnego, ktory mieszkając w prawdziwych pałacach, odizolowane od nowej żony, może nawet jej nie widział (chyba, że jeden raz), i jest to absolutnie uzasadnione, że nie wie, iż jest Żydowką, mimo iż wie o tym cały świat.
Znaleźliśmy też ze scenografem metaforę podroży narodu żydowskiego, właśnie tej ucieczki i tej wielkiej emigracji. W czasie tej podroży pociąg zamienia się w mały teatrzyk. W ten sposob udało się nam znaleźć klucz do całego przedsięwzięcia. Jednocześnie udało nam się zachować wszystkie najważniejsze cechy tej opery: pewną papierowość postaci, satyrę i ironię, ktora jest w muzyce, a także - pogłębienie problemu kultury żydowskiej, a nie tylko przedstawienie ładnej historyjki, przytaczając Biblię.
Spektakl w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami.
Czas trwania: 1 godz.

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester
"Niepokój przychodzi o zmierzchu" reż. Małgorzata Wdowik
21 lutego 2024 - 19:00
PIEKARNIA I Centrum Sztuk Performatywnych
Księcia Witolda 62-70 Wrocław
9 801teatr
Pingwiny On Tour - nowe show twórców Robotrons
21 lutego 2024 - 18:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
48 971teatr
Krótkie formy!
20 lutego 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
8 819teatr
Trasa koncertowa promująca album Passacaglia
20 lutego 2024 - 19:00
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
83 414teatr
Karol w nowym programie "Bańka"....
20 lutego 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
273 661teatr
Gorący spektakl w gwiazdorskiej obsadzie
19 lutego 2024 - 17:30/20
Teatr Polski
ul. G. Zapolskiej 3 Wrocław
105 055teatr
W programie ''Skąpiec poznawczy" V termin
19 lutego 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
66 184teatr
Piotr Cugowski - Trasa koncertowa "40 i 4"
19 lutego 2024 - 19:00
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
133 491teatr
Leśne przygody Tymoteusza – spektakl teatralny dla dzieci
18 lutego 2024 - 11:00
Centrum Kultury Nowy Pafawag
Chociebuska 4-6 Wrocław
8 250teatr
ZooEgzotyka!
18 lutego 2024 - 10:00
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocław
41 749teatr
SEBASTIAN RIEDEL & CREE: 30-lecie zespołu w Starym Klasztorze
18 lutego 2024 - 19:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
18 402teatr
W programie ''Skąpiec poznawczy" III termin
18 lutego 2024 - 17:00
Ibis Styles Wroclaw Centrum
plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
168 734teatr
W programie ''Skąpiec poznawczy" IV termin
18 lutego 2024 - 20:00
Ibis Styles Wroclaw Centrum
plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
84 845teatr
WIELKA GALA OPERETKOWA JOHANN STRAUSS SHOW I PRZYJACIELE - SOLIŚCI, BALLET & ORCHESTRA
18 lutego 2024 - 18:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
32 117teatr
W programie ''Skąpiec poznawczy"
18 lutego 2024 - 17:00
Ibis Styles Wroclaw Centrum
plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
539 148teatr
ABBA I INNI symfonicznie
18 lutego 2024 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Polski
ul. G. Zapolskiej 3 Wrocławjest więcej miejsc
1 164 344teatr
Wrocławski Slam Poetycki w Sztuce na Miejscu
17 lutego 2024 - 20:00
Sztuka Na Miejscu
Łaciarska 4 Wrocław
7 338teatr