Ester
- 15 lutego 2011, wtorek» 19:00
- 5 października 2010, wtorek» 19:00
- 28 marca 2010, niedziela» 17:00
- 3 grudnia 2009, czwartek» 11:00
- 16 września 2009, środa» 19:00
- 20 maja 2009, środa» 11:00
- 22 marca 2009, niedziela» 17:00

Ester
Prasqual
Opera w jednym akcie
- Libretto: Nikolaj Gol
Prapremiera: Wrocław, 22 II 2006
- Kierownictwo muzyczne:Tomasz Szreder
- Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
- Scenografia: Ryszard Kaja
- Przygotowanie choru: Małgorzata Orawska
- Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz
- Asystent reżysera: Adam Frontczak
Opera "Ester" Prasquala zawiera w sobie pewien osobliwy splot elementow o rożnym pochodzeniu. Oto treścią opery jest historia oparta na wydarzeniach opisanych w biblijnej Księdze Ester, lecz zamiast biblijnego perskiego satrapy pojawia się postać cara, a libretto jest w języku rosyjskim. O co tu chodzi? Jakie wynikają z tego problemy dla inscenizacji i reżyserii? Pierwszy problem: dlaczego po rosyjsku? Dlaczego mamy postać cara zamiast postaci biblijnej? Rozwiązanie było następujące: przenosimy tę historię w inne realia pod rządami cara, pod koniec XIX wieku. A dlaczego? Bo tam zaczęły się pierwsze w naszych czasach pogromy Żydow. W 1881 roku w Rosji został zamordowany car. Odkryto udział w spisku jednej Żydowki i zrzucono winę na cały narod żydowski. Wraz z pogromami zaczęła się pierwsza fala emigracji olbrzymia, milionowa. W 1901 i w 1905 roku były następne.
Kolejny problem to sposob przedstawienia tej historii, ktora jest bardzo naiwna, rownież muzycznie. Kompozytor nalega na tę naiwność, na pewien stereotyp zachowań. Wszystko jest tu troszeczkę "szopkowe", kabaretowe, pełne ironii, autoironii oczywiście, oprocz cytatow żydowskich czy rosyjskich, ktorych zresztą nie jest tak dużo, jak by się można spodziewać. Chodzi też o to, żeby wydobyć pewną papierowość postaci, żeby ich nie pogłębiać na siłę jak wszyscy reżyserzy jesteśmy na to przygotowani i chcielibyśmy zawsze, aby to były najgłębsze postaci psychologiczne. A przecież bardzo często rownież w operach siedemnasto- i osiemnastowiecznych nie ma po co tego robić, bo to nie było przewidziane przez kompozytorow ani przez autorow librett. Tak samo u Prasquala. Myślę, że postawił na pewien schemat, prawie komiczny, postaci czy choru. W związku z tym poszedłem też w interpretacji za tą myślą, żeby znaleźć uzasadnienie, dlaczego i gdzie takie papierowe postaci mogą być. I okazało się, że takie papierowe postaci występują w kulturze żydowskiej grane bardzo często podczas Święta Purimu, ktore jest jakby karnawałem żydowskim i pierwszym zalążkiem teatru żydowskiego, gdzie właśnie przebierano się w sposob bardzo jawny kobiety za mężczyzn, z doklejaniem wąsow itp. I to wszystko było realizowane w sposob bardzo przerysowany, prawie tak jak szopka polityczna. Dotarłem do bardzo wielu obrazow i zdjęć, gdzie to widać właśnie z obszaru panowania cara, gdzie policja carska służy jako przykład do obśmiania czy do jakiejś krytyki satyrycznej. I nagle wszystko zaczęło się wiązać. Nagle okazało się, że można stworzyć taki cytat teatru w teatrze. Właśnie Ester, jako jedna z niewielu historii z Tory, o ktorej można było mowić, ktorą można było przedstawiać, była pokazywana w czasie Purimu, żeby ośmieszyć wrogow. Żeby ośmieszyć Hamana - ktory u nas w spektaklu staje się szefem carskiej policji, władcę dość naiwnego, ktory mieszkając w prawdziwych pałacach, odizolowane od nowej żony, może nawet jej nie widział (chyba, że jeden raz), i jest to absolutnie uzasadnione, że nie wie, iż jest Żydowką, mimo iż wie o tym cały świat.
Znaleźliśmy też ze scenografem metaforę podroży narodu żydowskiego, właśnie tej ucieczki i tej wielkiej emigracji. W czasie tej podroży pociąg zamienia się w mały teatrzyk. W ten sposob udało się nam znaleźć klucz do całego przedsięwzięcia. Jednocześnie udało nam się zachować wszystkie najważniejsze cechy tej opery: pewną papierowość postaci, satyrę i ironię, ktora jest w muzyce, a także - pogłębienie problemu kultury żydowskiej, a nie tylko przedstawienie ładnej historyjki, przytaczając Biblię.
Spektakl w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami.
Czas trwania: 1 godz.

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester
Testy nowego materiału
25 września 2023 - 20:00
4HOPS Pub
Ul. Ofiar Oświęcimskich 46/1a Wrocław
93 089teatr
TRIBUTE TO DIRE STRAITS - Bothers in Arms Tour
25 września 2023 - 19:00jest więcej terminów
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocław
555 813teatr
"Wolne ciała " Choreografia: Marta Ziółek
24 września 2023 - 19:00
Piekarnia - Centrum Sztuk Performatywnych
ul. Księcia Witolda 62-67 Wrocław
8 086teatr
Rafał Mohr, Krzysztof Wieszczek, Adam Adamonis, Sebastian Cybulski, Monika Mariott, Anna Gzyra, Małgorzata Lewińska, Dominika Gwit, Karolina Michalik, Michał Piróg, Paweł Koślik
24 września 2023 - 16:00/19
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
244 947teatr
Sztuka o pragnieniu wolności
24 września 2023 - 18:15jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena
Rzeźnicza 12 Wrocław
29 384teatr
NADWRAŻLIWOŚĆ STOSOWANA | koncert performatywny
23 września 2023 - 19:00
Centrum na Przedmieściu
Prądzyńskiego 39A Wrocław
6 701teatr
SHOW BURLESQUE DANCE & LIVE BAND - Glamorous Woman
23 września 2023 - 18:00, 21:30
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
9 619teatr
Warsztaty dla dzieci ,,Teatr na linie"
23 września 2023 - 12:00
Wrocławskie Centrum Twórczości Dziecka
Kuźnicza 29a Wrocław
9 104teatr
Sławek Uniatowski - Wielki Błękit - Koncert promujący najnowszy album
23 września 2023 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
262 863teatr
WIELKI BŁĘKIT - koncert przedpremierowy
23 września 2023 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
200 257teatr
Komedia, Sardynki w puszce - chore akcje współlokatorów
22 września 2023 - 20:00
WędrówkiPub
Podwale 37/38 Wrocław
8 302teatr
Romeos & Julias unplagued. Traumstadt | choreografia: YOSHIKO WAKI
22 września 2023 - 19:00
PIEKARNIA I Centrum Sztuk Performatywnych
Księcia Witolda 62-70 Wrocław
8 865teatr
Muzyka Świata z Żydowską Duszą
21 września 2023 - 19:00
Synagoga Pod Białym Bocianem
Pawła Włodkowica 7 Wrocław
13 105teatr
WoW, choreografia: MARTA WOŁOWIEC
20 września 2023 - 19:00
Piekarnia - Centrum Sztuk Performatywnych
ul. Księcia Witolda 62-67 Wrocław
7 666teatr
Wrocławska Inauguracja Studencka
20 września 2023 - 21:00
Klub Światła
Ul. Świętego Mikołaja 11 Wrocław
18 641teatr
PANTO TAŃCZY: jak w filmie
19 września 2023 - 20:30
Wrocławski Teatr Pantomimy
aleja Dębowa 16 Wrocław
7 915teatr
„Mój ogon i ja” | spektakl dla rodzin
19 września 2023 - 10:00jest więcej terminów
PIEKARNIA I Centrum Sztuk Performatywnych
Księcia Witolda 62-70 Wrocław
9 661teatr