Ester
- 15 lutego 2011, wtorek» 19:00
- 5 października 2010, wtorek» 19:00
- 28 marca 2010, niedziela» 17:00
- 3 grudnia 2009, czwartek» 11:00
- 16 września 2009, środa» 19:00
- 20 maja 2009, środa» 11:00
- 22 marca 2009, niedziela» 17:00

Ester
Prasqual
Opera w jednym akcie
- Libretto: Nikolaj Gol
Prapremiera: Wrocław, 22 II 2006
- Kierownictwo muzyczne:Tomasz Szreder
- Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
- Scenografia: Ryszard Kaja
- Przygotowanie choru: Małgorzata Orawska
- Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz
- Asystent reżysera: Adam Frontczak
Opera "Ester" Prasquala zawiera w sobie pewien osobliwy splot elementow o rożnym pochodzeniu. Oto treścią opery jest historia oparta na wydarzeniach opisanych w biblijnej Księdze Ester, lecz zamiast biblijnego perskiego satrapy pojawia się postać cara, a libretto jest w języku rosyjskim. O co tu chodzi? Jakie wynikają z tego problemy dla inscenizacji i reżyserii? Pierwszy problem: dlaczego po rosyjsku? Dlaczego mamy postać cara zamiast postaci biblijnej? Rozwiązanie było następujące: przenosimy tę historię w inne realia pod rządami cara, pod koniec XIX wieku. A dlaczego? Bo tam zaczęły się pierwsze w naszych czasach pogromy Żydow. W 1881 roku w Rosji został zamordowany car. Odkryto udział w spisku jednej Żydowki i zrzucono winę na cały narod żydowski. Wraz z pogromami zaczęła się pierwsza fala emigracji olbrzymia, milionowa. W 1901 i w 1905 roku były następne.
Kolejny problem to sposob przedstawienia tej historii, ktora jest bardzo naiwna, rownież muzycznie. Kompozytor nalega na tę naiwność, na pewien stereotyp zachowań. Wszystko jest tu troszeczkę "szopkowe", kabaretowe, pełne ironii, autoironii oczywiście, oprocz cytatow żydowskich czy rosyjskich, ktorych zresztą nie jest tak dużo, jak by się można spodziewać. Chodzi też o to, żeby wydobyć pewną papierowość postaci, żeby ich nie pogłębiać na siłę jak wszyscy reżyserzy jesteśmy na to przygotowani i chcielibyśmy zawsze, aby to były najgłębsze postaci psychologiczne. A przecież bardzo często rownież w operach siedemnasto- i osiemnastowiecznych nie ma po co tego robić, bo to nie było przewidziane przez kompozytorow ani przez autorow librett. Tak samo u Prasquala. Myślę, że postawił na pewien schemat, prawie komiczny, postaci czy choru. W związku z tym poszedłem też w interpretacji za tą myślą, żeby znaleźć uzasadnienie, dlaczego i gdzie takie papierowe postaci mogą być. I okazało się, że takie papierowe postaci występują w kulturze żydowskiej grane bardzo często podczas Święta Purimu, ktore jest jakby karnawałem żydowskim i pierwszym zalążkiem teatru żydowskiego, gdzie właśnie przebierano się w sposob bardzo jawny kobiety za mężczyzn, z doklejaniem wąsow itp. I to wszystko było realizowane w sposob bardzo przerysowany, prawie tak jak szopka polityczna. Dotarłem do bardzo wielu obrazow i zdjęć, gdzie to widać właśnie z obszaru panowania cara, gdzie policja carska służy jako przykład do obśmiania czy do jakiejś krytyki satyrycznej. I nagle wszystko zaczęło się wiązać. Nagle okazało się, że można stworzyć taki cytat teatru w teatrze. Właśnie Ester, jako jedna z niewielu historii z Tory, o ktorej można było mowić, ktorą można było przedstawiać, była pokazywana w czasie Purimu, żeby ośmieszyć wrogow. Żeby ośmieszyć Hamana - ktory u nas w spektaklu staje się szefem carskiej policji, władcę dość naiwnego, ktory mieszkając w prawdziwych pałacach, odizolowane od nowej żony, może nawet jej nie widział (chyba, że jeden raz), i jest to absolutnie uzasadnione, że nie wie, iż jest Żydowką, mimo iż wie o tym cały świat.
Znaleźliśmy też ze scenografem metaforę podroży narodu żydowskiego, właśnie tej ucieczki i tej wielkiej emigracji. W czasie tej podroży pociąg zamienia się w mały teatrzyk. W ten sposob udało się nam znaleźć klucz do całego przedsięwzięcia. Jednocześnie udało nam się zachować wszystkie najważniejsze cechy tej opery: pewną papierowość postaci, satyrę i ironię, ktora jest w muzyce, a także - pogłębienie problemu kultury żydowskiej, a nie tylko przedstawienie ładnej historyjki, przytaczając Biblię.
Spektakl w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami.
Czas trwania: 1 godz.

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester
Szymon Majewski - Kto panu to zrobił?
27 października 2024 - 15:00
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
126 769teatr
Mirosław Niewiadomski "Kameralnie"
27 października 2024 - 18:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
52 911teatr
Koncert
27 października 2024 - 17:00
Centrum Kultury Nowy Pafawag
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
543 146teatr
Balkony – pieśni miłosne, reż. Krystian Lupa
27 października 2024 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Polski - w podziemiu / Polski Theatre in the underground
ul. Księcia Witolda 62 Wrocław
14 713teatr
Koncert
27 października 2024 - 17:00jest więcej terminów
Centrum Kultury Wrocław-Zachód
ul. Chociebuska 4-6 Wrocławjest więcej miejsc
620 613teatr
Sok z Wiadrusa
26 października 2024 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Dialogu
Krakowska 180 (budynek K) Wrocław
7 996teatr
Royal Symphony Orchestra pod batutą Jose Maria Florencio / Chór / Soliści
26 października 2024 - 16:00/20
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocław
120 015teatr
Kultowa farsa z udziałem gwiazd
26 października 2024 - 16:00
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
25 986teatr
Kultowa farsa w gwiazdorskiej obsadzie
26 października 2024 - 19:00
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
132 019teatr
Nowy program - KIM SĄ ONI
26 października 2024 - 19:00jest więcej terminów
Klub Wędrówki
ul. Podwale 37/38 Wrocławjest więcej miejsc
287 775teatr
Limba
25 października 2024 - 19:00jest więcej terminów
Centrum na Przedmieściu
Prądzyńskiego 39A Wrocław
8 759teatr
Limba
25 października 2024 - 19:00jest więcej terminów
Sala Formalna - Centrum na Przedmieściu we Wrocławiu
Prądzyńskiego 39a Wrocław
8 569teatr
TRASA JUBILEUSZOWA (5-LECIE)
25 października 2024 - 20:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
333 027teatr
Ryszard Rynkowski - największe przeboje
23 października 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
332 759teatr
Balet Jezioro Łabędzie
22 października 2024 - 19:00
Hala Stulecia
ul. Wystawowa 1 Wrocław
48 839teatr
Spektakl Prometeusz | Wrocław
22 października 2024 - 19:00
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Piłsudskiego 67 Wrocław
8 369teatr
Balet Jezioro Łabędzie
22 października 2024 - 19:00jest więcej terminów
Hala Stulecia
ul. Wystawowa 1 Wrocławjest więcej miejsc
636 384teatr



























