Ester
- 15 lutego 2011, wtorek» 19:00
- 5 października 2010, wtorek» 19:00
- 28 marca 2010, niedziela» 17:00
- 3 grudnia 2009, czwartek» 11:00
- 16 września 2009, środa» 19:00
- 20 maja 2009, środa» 11:00
- 22 marca 2009, niedziela» 17:00

Ester
Prasqual
Opera w jednym akcie
- Libretto: Nikolaj Gol
Prapremiera: Wrocław, 22 II 2006
- Kierownictwo muzyczne:Tomasz Szreder
- Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
- Scenografia: Ryszard Kaja
- Przygotowanie choru: Małgorzata Orawska
- Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz
- Asystent reżysera: Adam Frontczak
Opera "Ester" Prasquala zawiera w sobie pewien osobliwy splot elementow o rożnym pochodzeniu. Oto treścią opery jest historia oparta na wydarzeniach opisanych w biblijnej Księdze Ester, lecz zamiast biblijnego perskiego satrapy pojawia się postać cara, a libretto jest w języku rosyjskim. O co tu chodzi? Jakie wynikają z tego problemy dla inscenizacji i reżyserii? Pierwszy problem: dlaczego po rosyjsku? Dlaczego mamy postać cara zamiast postaci biblijnej? Rozwiązanie było następujące: przenosimy tę historię w inne realia pod rządami cara, pod koniec XIX wieku. A dlaczego? Bo tam zaczęły się pierwsze w naszych czasach pogromy Żydow. W 1881 roku w Rosji został zamordowany car. Odkryto udział w spisku jednej Żydowki i zrzucono winę na cały narod żydowski. Wraz z pogromami zaczęła się pierwsza fala emigracji olbrzymia, milionowa. W 1901 i w 1905 roku były następne.
Kolejny problem to sposob przedstawienia tej historii, ktora jest bardzo naiwna, rownież muzycznie. Kompozytor nalega na tę naiwność, na pewien stereotyp zachowań. Wszystko jest tu troszeczkę "szopkowe", kabaretowe, pełne ironii, autoironii oczywiście, oprocz cytatow żydowskich czy rosyjskich, ktorych zresztą nie jest tak dużo, jak by się można spodziewać. Chodzi też o to, żeby wydobyć pewną papierowość postaci, żeby ich nie pogłębiać na siłę jak wszyscy reżyserzy jesteśmy na to przygotowani i chcielibyśmy zawsze, aby to były najgłębsze postaci psychologiczne. A przecież bardzo często rownież w operach siedemnasto- i osiemnastowiecznych nie ma po co tego robić, bo to nie było przewidziane przez kompozytorow ani przez autorow librett. Tak samo u Prasquala. Myślę, że postawił na pewien schemat, prawie komiczny, postaci czy choru. W związku z tym poszedłem też w interpretacji za tą myślą, żeby znaleźć uzasadnienie, dlaczego i gdzie takie papierowe postaci mogą być. I okazało się, że takie papierowe postaci występują w kulturze żydowskiej grane bardzo często podczas Święta Purimu, ktore jest jakby karnawałem żydowskim i pierwszym zalążkiem teatru żydowskiego, gdzie właśnie przebierano się w sposob bardzo jawny kobiety za mężczyzn, z doklejaniem wąsow itp. I to wszystko było realizowane w sposob bardzo przerysowany, prawie tak jak szopka polityczna. Dotarłem do bardzo wielu obrazow i zdjęć, gdzie to widać właśnie z obszaru panowania cara, gdzie policja carska służy jako przykład do obśmiania czy do jakiejś krytyki satyrycznej. I nagle wszystko zaczęło się wiązać. Nagle okazało się, że można stworzyć taki cytat teatru w teatrze. Właśnie Ester, jako jedna z niewielu historii z Tory, o ktorej można było mowić, ktorą można było przedstawiać, była pokazywana w czasie Purimu, żeby ośmieszyć wrogow. Żeby ośmieszyć Hamana - ktory u nas w spektaklu staje się szefem carskiej policji, władcę dość naiwnego, ktory mieszkając w prawdziwych pałacach, odizolowane od nowej żony, może nawet jej nie widział (chyba, że jeden raz), i jest to absolutnie uzasadnione, że nie wie, iż jest Żydowką, mimo iż wie o tym cały świat.
Znaleźliśmy też ze scenografem metaforę podroży narodu żydowskiego, właśnie tej ucieczki i tej wielkiej emigracji. W czasie tej podroży pociąg zamienia się w mały teatrzyk. W ten sposob udało się nam znaleźć klucz do całego przedsięwzięcia. Jednocześnie udało nam się zachować wszystkie najważniejsze cechy tej opery: pewną papierowość postaci, satyrę i ironię, ktora jest w muzyce, a także - pogłębienie problemu kultury żydowskiej, a nie tylko przedstawienie ładnej historyjki, przytaczając Biblię.
Spektakl w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami.
Czas trwania: 1 godz.

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester
Balladyna PREMIERA | Układ Formalny & Muzeum Pana Tadeusza
15 listopada 2023 - 19:00jest więcej terminów
Centrum na Przedmieściu
Prądzyńskiego 39A Wrocław
14 513teatr
Balladyna
15 listopada 2023 - 19:00jest więcej terminów
Sala Formalna - Centrum na Przedmieściu we Wrocławiu
Prądzyńskiego 39a Wrocław
13 669teatr
Interaktywne widowisko balonowe dla całej rodziny, czyli FUNNY BALLS SHOW
15 listopada 2023 - 18:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
310 919teatr
Improkracja pierze Twoje brudy
14 listopada 2023 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
9 328teatr
Prime Orchestra: Sympho-Show Worlds Hits
14 listopada 2023 - 19:00
Hala Stulecia
ul. Wystawowa 1 Wrocław
408 896teatr
Pikantni
14 listopada 2023 - 17:30/20jest więcej terminów
Teatr Polski
ul. G. Zapolskiej 3 Wrocławjest więcej miejsc
3 625 326teatr
w nowym programie "Słyszę głosy"
13 listopada 2023 - 19:00
4HOPS Pub
Ul. Ofiar Oświęcimskich 46/1a Wrocław
26 565teatr
10 TENORÓW
13 listopada 2023 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocławjest więcej miejsc
525 506teatr
Zabawne przygody odważnych piesków
12 listopada 2023 - 12:00
Centrum Kultury Wrocław-Zachód
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
441 829teatr
w programie "Gąski, gąski do domu"
12 listopada 2023 - 19:00
Ibis Styles Wroclaw Centrum
plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
570 688teatr
Przygoda z ogrodnikiem
11 listopada 2023 - 15:30/19jest więcej terminów
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocławjest więcej miejsc
2 010 356teatr
Nowy program stand-up: Marcin Zbigniew Wojciech "Szczerze?"
9 listopada 2023 - 20:00
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
187 510teatr
CARRANTUOHILL - wieczór z muzyką irlandzką w Starym Klasztorze!
9 listopada 2023 - 20:00
Sala Witrażowa - Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
18 276teatr
My baby, czyli rodzinny biznes
9 listopada 2023 - 17:30/20
Teatr Polski
ul. G. Zapolskiej 3 Wrocław
220 382teatr
Krzysztof Skiba stand-up
8 listopada 2023 - 19:00
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
10 377teatr
Wrocław / Stand-up / Zalewski/autorski: Sylwia Wiszowata
8 listopada 2023 - 19:00
4HOPS Pub
Ul. Ofiar Oświęcimskich 46/1a Wrocław
9 999teatr
JEZIORO ŁABĘDZIE
8 listopada 2023 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
21 726teatr