Ester
- 15 lutego 2011, wtorek» 19:00
- 5 października 2010, wtorek» 19:00
- 28 marca 2010, niedziela» 17:00
- 3 grudnia 2009, czwartek» 11:00
- 16 września 2009, środa» 19:00
- 20 maja 2009, środa» 11:00
- 22 marca 2009, niedziela» 17:00

Ester
Prasqual
Opera w jednym akcie
- Libretto: Nikolaj Gol
Prapremiera: Wrocław, 22 II 2006
- Kierownictwo muzyczne:Tomasz Szreder
- Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
- Scenografia: Ryszard Kaja
- Przygotowanie choru: Małgorzata Orawska
- Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz
- Asystent reżysera: Adam Frontczak
Opera "Ester" Prasquala zawiera w sobie pewien osobliwy splot elementow o rożnym pochodzeniu. Oto treścią opery jest historia oparta na wydarzeniach opisanych w biblijnej Księdze Ester, lecz zamiast biblijnego perskiego satrapy pojawia się postać cara, a libretto jest w języku rosyjskim. O co tu chodzi? Jakie wynikają z tego problemy dla inscenizacji i reżyserii? Pierwszy problem: dlaczego po rosyjsku? Dlaczego mamy postać cara zamiast postaci biblijnej? Rozwiązanie było następujące: przenosimy tę historię w inne realia pod rządami cara, pod koniec XIX wieku. A dlaczego? Bo tam zaczęły się pierwsze w naszych czasach pogromy Żydow. W 1881 roku w Rosji został zamordowany car. Odkryto udział w spisku jednej Żydowki i zrzucono winę na cały narod żydowski. Wraz z pogromami zaczęła się pierwsza fala emigracji olbrzymia, milionowa. W 1901 i w 1905 roku były następne.
Kolejny problem to sposob przedstawienia tej historii, ktora jest bardzo naiwna, rownież muzycznie. Kompozytor nalega na tę naiwność, na pewien stereotyp zachowań. Wszystko jest tu troszeczkę "szopkowe", kabaretowe, pełne ironii, autoironii oczywiście, oprocz cytatow żydowskich czy rosyjskich, ktorych zresztą nie jest tak dużo, jak by się można spodziewać. Chodzi też o to, żeby wydobyć pewną papierowość postaci, żeby ich nie pogłębiać na siłę jak wszyscy reżyserzy jesteśmy na to przygotowani i chcielibyśmy zawsze, aby to były najgłębsze postaci psychologiczne. A przecież bardzo często rownież w operach siedemnasto- i osiemnastowiecznych nie ma po co tego robić, bo to nie było przewidziane przez kompozytorow ani przez autorow librett. Tak samo u Prasquala. Myślę, że postawił na pewien schemat, prawie komiczny, postaci czy choru. W związku z tym poszedłem też w interpretacji za tą myślą, żeby znaleźć uzasadnienie, dlaczego i gdzie takie papierowe postaci mogą być. I okazało się, że takie papierowe postaci występują w kulturze żydowskiej grane bardzo często podczas Święta Purimu, ktore jest jakby karnawałem żydowskim i pierwszym zalążkiem teatru żydowskiego, gdzie właśnie przebierano się w sposob bardzo jawny kobiety za mężczyzn, z doklejaniem wąsow itp. I to wszystko było realizowane w sposob bardzo przerysowany, prawie tak jak szopka polityczna. Dotarłem do bardzo wielu obrazow i zdjęć, gdzie to widać właśnie z obszaru panowania cara, gdzie policja carska służy jako przykład do obśmiania czy do jakiejś krytyki satyrycznej. I nagle wszystko zaczęło się wiązać. Nagle okazało się, że można stworzyć taki cytat teatru w teatrze. Właśnie Ester, jako jedna z niewielu historii z Tory, o ktorej można było mowić, ktorą można było przedstawiać, była pokazywana w czasie Purimu, żeby ośmieszyć wrogow. Żeby ośmieszyć Hamana - ktory u nas w spektaklu staje się szefem carskiej policji, władcę dość naiwnego, ktory mieszkając w prawdziwych pałacach, odizolowane od nowej żony, może nawet jej nie widział (chyba, że jeden raz), i jest to absolutnie uzasadnione, że nie wie, iż jest Żydowką, mimo iż wie o tym cały świat.
Znaleźliśmy też ze scenografem metaforę podroży narodu żydowskiego, właśnie tej ucieczki i tej wielkiej emigracji. W czasie tej podroży pociąg zamienia się w mały teatrzyk. W ten sposob udało się nam znaleźć klucz do całego przedsięwzięcia. Jednocześnie udało nam się zachować wszystkie najważniejsze cechy tej opery: pewną papierowość postaci, satyrę i ironię, ktora jest w muzyce, a także - pogłębienie problemu kultury żydowskiej, a nie tylko przedstawienie ładnej historyjki, przytaczając Biblię.
Spektakl w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami.
Czas trwania: 1 godz.

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester

Ester
Nowy program "Lajcik"
21 kwietnia 2024 - 18:00
Ibis Styles Wroclaw Centrum
plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
328 724teatr
Przezabawna farsa w gwiazdorskiej obsadzie! Kontynuacja wielkiego hitu teatralnego!
21 kwietnia 2024 - 15:30/18jest więcej terminów
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocławjest więcej miejsc
631 818teatr
25 lat Mumio w 25 kawałkach
21 kwietnia 2024 - 17:00jest więcej terminów
Centrum Kultury Wrocław-Zachód
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
414 989teatr
Zacznijmy Jeszcze Raz
21 kwietnia 2024 - 16:00/19
Sala Koncertowa Radia Wrocław
Al. Karkonoska 10 Wrocław
155 417teatr
"Drzewo, które umiało dawać" - spektakl pantomimiczny
20 kwietnia 2024 - 18:00jest więcej terminów
CAL na Ołtaszynie ze "Sceną Teatru Na Bruku"
ul. Pszczelarska 7 Wrocław
13 328teatr
Niebezpiecznie śmieszna komedia z udziałem gwiazd
20 kwietnia 2024 - 15:00/18jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocławjest więcej miejsc
1 405 002teatr
HYSTERIKON
18 kwietnia 2024 - 18:00jest więcej terminów
AKADEMIA SZTUK TEATRALNYCH
Braniborska 59 Wrocław
18 273teatr
Wrocław| Antoni Syrek-Dąbrowski | Jaka piękna katastrofa |18.04.24 g.19.00
18 kwietnia 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
13 990teatr
Tribute to Sir Elton John
18 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocław
128 966teatr
Wielka trasa Stand-up Polska | Wrocław 17.04.2024 g. 18:30
17 kwietnia 2024 - 18:30
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
14 161teatr
IMPROKRACJA: "B2B or not to be" -improwizowana rozmowa o pracę 16.04.2024 (wtorek), godz. 20:00
16 kwietnia 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
nie podano Wrocław
6 755teatr
"B2B or not to be" - improwizowana rozmowa o pracę
16 kwietnia 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
8 839teatr
Chciałbym się mylić - 4 temin
16 kwietnia 2024 - 19:00
CENTRUM KULTURY AGORA
ul. Serbska 5a Wrocław
25 138teatr
Stand-up wieczór. Tomek Machnicki i Krzysiek Kasparek
16 kwietnia 2024 - 20:00
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
32 924teatr
Stand-up Wrocław | Michał Pałubski w programie "Kaliber 44"
15 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocławjest więcej miejsc
31 268teatr
Garnizon Sztuki - miejsce pozytywnych emocji.
15 kwietnia 2024 - 17:30/20jest więcej terminów
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocławjest więcej miejsc
606 708teatr
Limba | Układ Formalny
14 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Centrum na Przedmieściu
Prądzyńskiego 39A Wrocław
20 783teatr





























