
Andrea Cusumano. BIAWE
- od: 21 lutego 2025, piątekdo: 7 kwietnia 2025, poniedziałek
- 21 lutego 2025, piątek» 17:00

Nero
Na wystawie zaprezentowane zostaną: malarstwo, instalacje, wideo i fotografie. Celem projektu jest ukazanie relacji teatru i sztuk wizualnych w twórczości Adrei Cusumano, ze szczególnym uwzględnieniem dzieł powstałych podczas jego współpracy z Mirą Rychlicką w Krakowie. Część prac będzie dokumentacją instalacji i performansów powstałych na całym świecie, od Indii po Szkocję, szczególnie tych zrealizowanych w Galerii Krzysztofory (dawnej siedzibie Teatru Cricot 2 i Cricoteki). Tytuł „BIAWE” pochodzi od polskiego słowa „biały”. Jest to neologizm powstały podczas pobytu Cusumano w Krakowie. Nawiązuje do bieli kojarzonej ze śmiercią w twórczości Tadeusza Kantora. Cusumano dogłębnie studiował spuściznę tego artysty. Przejął od niego teatralność związaną z życiem, szczególnie w aspektach przemijania i cielesnego rozkładu. Podobnie jak Kantor, Cusumano myśli o swojej twórczości jako o dziele totalnym, badaniu przekraczającym wszystkie dziedziny sztuki.
Andrea Cusumano (Palermo, 1973), włosko-brytyjski artysta multimedialny, kurator, performer i reżyser, twórca instalacji site-specific, malarstwa, rzeźby, ceramiki i fotografii. Jego prace charakteryzują się wykorzystaniem różnych mediów i przenikaniem się dyscyplin, które wzajemnie się uzupełniają, dzięki czemu powstaje złożone i spójne dzieło sztuki w tradycji Gesamtkunstwerk. Jego tematy obejmują śmierć, transcendencję i osiągnięcie katharsis poprzez sztukę.
Cusumano początkowo kształcił się jako psycholog kliniczny. Następnie studiował performance i scenografię w Central Saint Martins College of Art and Design w Londynie. Uzyskał też tytuł doktora na Uniwersytecie w Ferrarze. W Salzburgu studiował rysunek i malarstwo u Georga Eislera i Hermanna Nitscha. W tym czasie, pod wpływem głównie Hermanna Nitscha, nastąpił punkt zwrotny w jego twórczości: porzucenie figuracji, a nawet malarstwa i wyjście poza granice płótna.
Po powrocie do Palermo rozwinął szereg prac ekspresyjnych i gesturalnych. Jednocześnie zaczął eksperymentować z wykorzystaniem przestrzeni i instalacji site-specific w Palermo, we Włoskim Instytucie Kultury w Los Angeles i w Nowym Jorku.
W 1997 roku w zamku Prinzendorf w Austrii – siedzibie teatru Orgies Mysteries Theatre (O.M.T.) Hermanna Nitscha współpracował przy powstawaniu partytur, dyrygował orkiestrą O.M.T. w Hamburger Bahnof w Berlinie, a później w Kunst- und Austellungshalle der Bundesrepublick Deutschland w Bonn. Współpracował z Cattelani Arte w Modenie, Galleria Morra w Neapolu i Galerie Hohenlohe & Kalb w Wiedniu.
Na początku 2000 roku przeniósł się do Londynu. Podróżował do Wrocławia, a następnie do Krakowa, aby dogłębnie przestudiować twórczość Tadeusza Kantora.
W latach 2004-2017 wykładał w Londynie w Central Saint Martins, Rose Bruford College i Goldsmiths, interesowała go scenografia i teatr wizualny.
Podczas pobytu w Indiach w latach 2009-2013 zaprezentował swoje prace dotyczące plemiennych rytuałów i form performatywnych na Bharat Rang Mahotsav w New Dehli i na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Kerali. W 2017 roku współpracował z indyjską artystką Mithu Sen.
W latach 2014-2019 był radnym ds. kultury w Palermo, w tym czasie zorganizował i zarządzał m.in.: „Manifesta 12” i „Włoską Stolicą Kultury Palermo”.
W 2022 r. został wyróżniony przez Departament Kreatywności Współczesnej Ministerstwa Kultury we Włoszech.
W latach 2020-21 był kuratorem Letterature – Festival Internazionale di Roma; w latach 2017-2023 był kuratorem trzech edycji BAM – Biennale Arcipelago Mediterraneo (Palermo), międzynarodowego festiwalu badań w dziedzinie sztuk wizualnych, muzycznych i performatywnych. W 2008 roku założył CeSDAS – Centro di Sperimentazione per la Drammaturgia Applicata allo Spazio, prowadząc przedsięwzięcia artystyczne w Wielkiej Brytani, Indiach, Polsce i we Włoszech. W 2021 r., wraz z Fundacją MeNO, przekształcił CeSDAS w szkołę dramaturgii z siedzibą w Palermo.
Jego prace znajdują się w międzynarodowych kolekcjach prywatnych i muzeach.
Kurator: Fabio Cavallucci
Wystawa dofinansowana ze środków Miasta Jeleniej Góry, Fondazione Sicilia, Włoski Instytut Kultury w Krakowie, Italian Cultural Institute, Fondazione MeNO.

Barbara Gębczak - Janas
od: 8 czerwca 2006 do: 2 lipca 2006
BWA Jelenia Góra
ul. Długa 1 Jelenia Góra
25 123sztuka
Andrzej DUDEK-DÜRER
od: 9 maja 2006 do: 31 maja 2006
BWA Jelenia Góra
ul. Długa 1 Jelenia Góra
25 513sztuka
FOTOGRAFIE Z ŁUŻYC
od: 25 lutego 2004 do: 21 marca 2004
BWA Jelenia Góra
ul. Długa 1 Jelenia Góra
25 638sztuka
MALARSTWO
od: 21 stycznia 2004 do: 21 lutego 2004
BWA Jelenia Góra
ul. Długa 1 Jelenia Góra
26 378sztuka
SAKRALNA - RZEŹBA - ŚWIECKA
od: 22 listopada 2002 do: 4 stycznia 2003
BWA Jelenia Góra
ul. Długa 1 Jelenia Góra
28 107sztuka
PRZESTRZEŃ - TWORZYWO - PRZEDMIOT - NARRACJA
od: 16 sierpnia 2002 do: 16 września 2002
BWA Jelenia Góra
ul. Długa 1 Jelenia Góra
28 500sztuka
Konflikt między dobrem a złem jest chorobą umysłu
od: 21 kwietnia 2006 do: 4 maja 2006
BWA Jelenia Góra
ul. Długa 1 Jelenia Góra
27 236sztuka
Rekonstrukcja tożsamości Fotografia i wideo. Prace z lat 1965-2005
od: 9 maja 2006 do: 31 maja 2006
BWA Jelenia Góra
ul. Długa 1 Jelenia Góra
14 258sztuka
Podróże dalekie i bliskie
od: 6 kwietnia 2006 do: 17 kwietnia 2006
BWA Jelenia Góra
ul. Długa 1 Jelenia Góra
25 303sztuka
Dekonstrukcja -Rekonstrukcja
od: 8 marca 2006 do: 1 kwietnia 2006
BWA Jelenia Góra
ul. Długa 1 Jelenia Góra
23 817sztuka
Fotografia dzikiej przyrody 2004
od: 30 września 2005 do: 30 października 2005
BWA Jelenia Góra
ul. Długa 1 Jelenia Góra
22 706sztuka
Urszula Broll-Urbanowicz
od: 6 maja 2005 do: 6 czerwca 2005
BWA Jelenia Góra
ul. Długa 1 Jelenia Góra
215 566sztuka
Krzysztof Gierałtowski
od: 30 marca 2005 do: 28 kwietnia 2005
BWA Jelenia Góra
ul. Długa 1 Jelenia Góra
20 718sztuka
Pomysł na komiks
od: 25 lutego 2005 do: 25 marca 2005
BWA Jelenia Góra
ul. Długa 1 Jelenia Góra
19 539sztuka
