Z Indoktrynować. Froterować
- od: 6 kwietnia 2006, czwartekdo: 6 maja 2006, sobota

autor Franciszek Znamierowski
Franciszek Znamierowski
GALERIA 5
'Na początku było nic. Czyste płótno. Poprzez proces malowania następuje defloracja płótna. Tak zaczyna się historia. Płótno przyjmuje coraz to nowe warstwy farby, ale wyobraźmy sobie że może być też odwrotnie. Następujące po sobie kolejno pociągnięcia, laserunki, zostają zerwane aby ukazać swoją przeszłość.
Tak to powstaje nowa koncepcja: połączenia tego co nowe ze starym łącznie w teraźniejszości. Idąc dalej;płótna w swoich technologicznym założeniu są zaprogramowane na niepozostawanie ciągle w tym samym stanie, co uleganie warunkom zewnętrznym (chemicznym i fizycznym), w których wyniku powstaje rozpad, rozkład. Dzieła ulegają samo destrukcji tak jak ściana starego budynku ulega korozji. W ten sposób praca przestaje funkcjonować jako dzieło skończone.
Ta koncepcja zrywa ostatecznie z podejściem kolekcjonerskim do dzieła sztuki, gdzie każdy element podlega zabezpieczeniom przed niszczycielskim działaniem czasu; wprost przeciwnie to działanie jest tutaj jak najbardziej pożądane'. (Franciszek Znamierowski)
Twórczość Franciszka Znamierowskiego można określić nigdy niedokończoną. Każdy jego obraz jest wyrazem poszukiwań, które trwają w czasie, i które zawsze pozostają “otwarte'. Znamierowski pozwala swoim wytworom trwać...ulegać czasowi...wszelkim czynnikom zewnętrznym. Jego prace malarskie; abstrakcyjne w formie, wielowarstwowe w fakturze, poddawane wciąż eksperymentom, są intensywnym poszukiwaniem prawdy o sztuce, jej sensu czy tez bezsensu.
Przypadkowość czy koncepcja?
CYKL 'ZIF'
Abstrahując od nowoczesności; interpretując tradycję, przemierzając ramy czasowe odnajdujmy w prezentacji obrazów Franciszka Znamierowskiego odwołania do absurdu w tworzeniu malarstwa. Koncepcja malarskości jako materii poddawanej obróbce czasowej, wciąż nieustabilizowanej, niedokończonej, ale wciąż malarskiej, to próba przeciwstawienia starego nowemu.
Analizując obrazy znajdujące się na wystawie (wszystkie oprócz cyklu
Portrety
), ulegamy wrażeniu przypadkowości w czasie. Destrukcyjny zapis
farby już nie wystarcza. Dzieło poddawane obróbce mechanicznej i aktywności twórczej zyskuje na fakturze. Coraz więcej warstw i rzeczy
(przyklejanych do płótna) tworzy w minimalnym stopniu asamblaże.
Odnajdujemy w pozornej chaotyczności porządek przedmiotów, które znalazły
swoje miejsce totalnie celowo. Tylko pogoda, kwas siarkowy, pamięć nacisku
obuwia mogły by zdradzić tajemnicę powstawania obrazów. Procesy moczenia,
suszenia to jedna strona naciągniętego na blejtram płótna, druga to koncepcja: zamysł autora tylko powierzchownie przypadkowy. Koło nie wychodzi
poza obraz, pozostaje na nim: to ograniczoność sztuki, z którą tak ciężko pogodzić się twórcy.
Figuratywna próba zamknięcia czegoś; zdefiniowania, przenosi widza w stronę obrazów bardziej przedstawiających, ale wiąż naznaczonych piętnem bezczelności. I co z tego, że przywołuje to odwołania do eliminacji inspiracji w sztuce; do ignorancji malarskiej, do niezrozumienia sztuki przez odbiorcę: absurd, pozorna przypadkowość/pozorny konceptualizm; stają się tylko kolejnym pretekstem do kreacji nowych wypowiedzi. Piętno rany (noża); rozdartości; i tego co po drugiej stronie; tego, czego być może można by poszukiwać właśnie w sztuce, pewnego dyskursu, komunikatywności wydają się być zaprzepaszczone, wręcz odrzucone.
Oglądać znaczy tutaj zobaczyć cechy fizyczne dzieła, i czas, który je kształtuje. Im więcej froterowania, wyginania, dłubania, odpryskiwania, tym większa wartość struktury malarskiej; tym więcej wartościowy staje się czas, w którym dokonuje się brutalna degradacja farby.
CYKL PORTRETÓW: Inny, bo: pojawia się ona
. Kobieta w różnych stadiach; zamyślona, namiętna, rozgoryczona, złośliwa, ikoniczna, w kwiecistej woalce, na tle nieba (nieskończoności...sztuki oczywiście), prawie w aureoli, intensywnych barwach emocjonująco – energetyzujących. Być może famme fatale, być może ktoś z przeszłości, być może wymysł artystycznej wyobraźni... Postać powtarzająca sie, mocno zarysowana i obrysowana. Kontur wyraźny, technika mieszana. Złoto, światło i emocje. Namacalna faktura, oniryczny portret, pewna kreska... zapis emocji artysty, symbolizujących doświadczenia w obcowaniu ze światem sztuki (i kobietą). PIĘKNOŚĆ MATERII MALARKIEJ.
Franciszek Znamierowski urodzony 28.09.1980 Świdnik
zamieszkały w Lublinie/Katowicach ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Nałęczowie, specjalizacja: mebel, Instytut Sztuk Pięknych (Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej w Lublinie) w roku 2005, obrona dyplomu z malarstwa z wyróżnieniem dziekańskim

autor Franciszek Znamierowski
Wernisaż wystawy Polskiej Szkoły Plakatu
od: 30 sierpnia 2014 do: 19 września 2014 jest więcej terminów
Galeria Miasta Ogrodów
św. Stanisława 4 Katowice
19 505sztuka
Eva Hajduk: FACHOWCY
od: 3 września 2014 do: 15 września 2014
Centrum na Mariackiej
Mariacka 10 Katowice
19 009sztuka
Warsztaty twórcze Future Artist
12 września 2014 - 18:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
16 774sztuka
Otwarcie Reaktora
11 września 2014 -
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
16 649sztuka
Pat York: Covered - uncovered
od: 8 lipca 2014 do: 8 września 2014
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
21 189sztuka
Wykłady z historii sztuki Romana Lewandowskiego
5 września 2014 - 18:00
Centrum na Mariackiej
Mariacka 10 Katowice
16 396sztuka
Ostatnia baśń z 1001 nocy
23 sierpnia 2014 - 18:00
Centrum na Mariackiej
Mariacka 10 Katowice
16 768sztuka
Ostatnia baśń z 1001 nocy
23 sierpnia 2014 - 18:00
Centrum na Mariackiej
Mariacka 10 Katowice
17 327sztuka
Dla naszych oczu Warsztaty ekologiczne dla dzieci
od: 19 sierpnia 2014 do: 22 sierpnia 2014
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
13 858sztuka
Pat & Michael YORK w CKK!
18 sierpnia 2014 - 17:30
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
16 846sztuka
Finisaż wystawy Beksiński Fotografia
8 sierpnia 2014 - 20:00
Centrum na Mariackiej
Mariacka 10 Katowice
16 259sztuka
Zdzisław Beksiński Wystawa fotografii
od: 9 lipca 2014 do: 8 sierpnia 2014
Centrum na Mariackiej
Mariacka 10 Katowice
19 007sztuka
WYSTAWA: Twórcy kultury śląskiej
od: 20 czerwca 2014 do: 3 sierpnia 2014
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
20 584sztuka
Konkurs pt. „Beksinski – interpretacje”
od: 13 czerwca 2014 do: 3 sierpnia 2014
Galeria Negatyw
Jagiellońska 17a Katowice
20 313sztuka
Lato z Future Artist
od: 21 lipca 2014 do: 1 sierpnia 2014
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
19 224sztuka
WYSTAWA: PIOTR MURAWA 1+[8x1]
1 lipca 2014 - jest więcej terminów
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
16 825sztuka
Scream Music Presents: Dygresja w Szarości / Premierowy koncert grupy The Quiet Killers / BMS & LUCO B-day
27 czerwca 2014 - 22:00
INQbator Klub
ul. Dworcowa 2 Katowice
16 420sztuka