koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!
NOSKOWSKI – MOZART – SCHUMANNCO JEST GRANE wrzesień 2025 - nr 37329 Last Night of the Proms in CracowDNI WĘGIERSKIE 2025 DBPDNI SENIORA 225TpL Repertuar 09.2025
zmodyfikowano  8 godzin temu

Kośmieja / Ligeti / Co na to Afryka?

CO jest GRANE » 90 wyświetleń od 14 września 2025

Katowice » Plac Wojciecha Kilara 1 » NA MAPIE

Program
György Ligeti
Musica ricercata, cz. I Sostenuto – Misurato – Prestissimo
Joshua Uzoigwe
Nigerian Dance nr 1
György Ligeti
Musica ricercata, cz. II Mesto, rigido e cerimoniale
Joshua Uzoigwe
Talking Drums, cz. I Ukom
György Ligeti
Musica ricercata, cz. VII Cantabile, molto legato, cz. IV Tempo di valse (poco vivace – „a l’orgue de Barbarie”)
Joshua Uzoigwe
Egwu Amala
György Ligeti
Etiuda nr 4 „Fanfares” (Zeszyt 1)
Joshua Uzoigwe
Abigbo
György Ligeti
Etiuda nr 15 „White on White” (Zeszyt 3)
Etiuda nr 10 „Der Zauberlehrling” (Zeszyt 2)

Wykonawcy
Adam Kośmieja – fortepian

Muzyki fortepianowej Debussy’ego nie byłoby bez jawajskiego gamelanu, minimalizmu Reicha bez sztuki perkusyjnej Afryki Zachodniej, Jahreszeit Stockhausena bez japońskiej kameralistyki gagaku, a wirtuozowskich Etiud Ligetiego bez muzyki Afryki Centralnej. I choć próba sprowadzenia dorobku zachodniego modernizmu do jednego wielkiego kulturowego zawłaszczenia byłaby absurdalnym nadużyciem, to jednak jest coś na rzeczy… Bo myśląc o fascynującym potencjale tak rozumianej wymiany kulturowej, rzadko chyba zastanawiamy się, co o niej oraz w jej ramach ma do powiedzenia druga strona.

Właśnie dlatego Adam Kośmieja, sięgając – chyba jako pierwszy Polak – po arcywirtuozowską, nie tylko poli-, lecz także hiperrytmiczną muzykę fortepianową Ligetiego, postanowił zestawić ją z powstałymi mniej więcej w tym samym czasie dziełami Joshuy Uozigwego, bodaj najwybitniejszego współczesnego kompozytora nigeryjskiego. Wywodzący się z ludu Igbo twórca próbował uczynić to, co robi większość autorów z Afryki Zachodniej i Południowej, uwikłanych w tradycję muzyczną niedawnych kolonizatorów. Przełożyć na język wszechstronnego (by nie powiedzieć uniwersalnego) narzędzia, jakim jest fortepian, nie tylko melodie i rytmy własnej kultury, lecz także jej ducha i ciało – wyrażone w brzmieniach oraz fakturze lokalnych instrumentów, zwłaszcza przodków współczesnych ksylofonu i marimby. Efekt nie jest może tak wirtuozowski ani onieśmielający jak w przypadku Ligetiego, niemniej jednak z pewnością muzykalny, świeży i chyba o wiele bardziej naturalny.

Michał Mendyk

Czas trwania koncertu: ok. 50 minut

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  8 godzin temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ